Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

TA schreef:Om maar even een voorbeeld te nemen, zo kan het dus ook. Een projectje uit Montpellier:

Afbeelding.
Ik ben benieuwd wat de prijzen van de aldaar gevestigde winkels zijn/ worden.
Het mag er dan wel spectaculair uitzien, maar daar betaald de consument natuurlijk wel aan mee.
Nee dan liever een betaalbare winkel in een eenvoudig ontwerp.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

INVISIBLE schreef:Je snapt er gewoon niks van :P, dat is het.
Ooooh, ik dacht al, wat is het nou, maar ik ben gewoon dom en blind natuurlijk!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ TA

Dat is jou mening, en je moet ook wat inlevingsgevoel hebben om te weten dat niet alles mogelijk is in een middelgrote stad.
Er word hier ook geen Burj Dubai gebouwd 800m+ , en er worden ook geen 10 torens van 100m in 1 jaar ontwikkeld.
Maar dat neemt niet weg dat de Hts toren een pracht van een toren is, waar we allemaal trost op mogen zijn.
Voor de soms wat grotere en interessantere projecten heb je gewoonweg een grotere stad nodig en veel vraag.
Vandaar dat hier al heel wat indrukwekkende bouwprojecten op stapel staan, voor het formaat stad.
En dat neemt dus niet weg dat ik een Kotmanplaats, of Plein-Westermaat niet mooi mag en kan vinden.

De Nettorama is overigens een favoriete supermarkt van me.

PS : bovenstaande afbeelding van Zaha Hadid (erg goed architectenbureau) is geen retailcenter zoals in Hengelo.
Dus het vergelijk met dat gebouw gaat helemaal niet op, omdat er hele andere voorzieningen in geplaatst worden.
Hengelo heeft onder ontwerp van Mecanoo een pracht van een Retailcenter ontwikkeld, en dat weten ze in geheel Nederland maar al te goed.
De cijfers over de bezoekersaantallen liegen er dan ook niet om.............
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Ook Huiskes- Kokkeler naar de Zuiderval

ENSCHEDE - Na onder meer Smudde en Peterman kiest nu ook autobedrijf Huiskes-Kokkeler voor nieuwbouw aan de Zuiderval. Op de hoek met de Wethouder Beversstraat heeft de dealer van Volkswagen, Audi, Skoda en VW-bedrijfswagens een stuk grond van 6239 vierkante meter van de gemeente aangekocht. Over deze aankoop is anderhalf jaar onderhandeld. De nieuwbouw krijgt twee bouwlagen. De gemeente wilde op deze plek graag hoogbouw in de vorm van kantoren bovenop de showrooms. Van die eis is de gemeente afgestapt. Op de begane grond komen nu drie grote autoshowrooms. Er komt verder ruimte voor een nieuwe afdeling autoverhuur en een grote werkplaats. Op hetzelfde terrein komt de nieuwe vestiging van Hanterink Autoschade. Dit schadebedrijf verlaat hiermee het huurpand aan de Cromhoffsbleekweg. Met de nieuwbouw, die eind 2008 klaar moet zijn, is een investering van zo'n vier miljoen euro gemoeid. De Huiskes-Kokkelergroep in Twente verkoopt jaarlijks ongeveer 6000 auto's, waarvan 900 vanuit de Enschedese vestiging aan de Hengelosestraat. "Onze huidige vestiging is verouderd en heel moeilijk bereikbaar voor onze klanten. Monteurs kunnen er in de omgeving geen proefritten maken. Het is een onmogelijke plek geworden. We willen heel graag naar de Zuiderval", reageert directeur Wim van der Straaten vanuit Cannes opgetogen. Wethouder Eric Helder is eveneens tevreden. "De vestiging van Huiskes-Kokkeler is een uitstekende impuls voor de Zuiderval. Het mobiliteitscentrum aldaar wordt uitgebreid. Tevens levert de vestiging extra arbeidsplaatsen op."

TCT

Zonde van die hoogbouw maar we zullen zien wat dit weer wordt.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Zuiderval wordt dus autoboulevard, wat een ambitiniveau. :(
de kloomp'maj anhoalen
Rik

Bericht door Rik »

Ja, schijnt dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat de Westerval dat werd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Daar is helemaal niks van waar, dat gedeelte van de Zuiderval heeft al jaren de bestemming mobilteitspark/mobiland.
Het is dan ook een beetje moeizaam van start gegaan omdat vele Dealers het daar nog niet zo zagen zitten(bepaalde richtlijnen), of andere bezwaren hadden.
Van deze bestemming wist ik al tijden dat er een optie voor een showroom lag, dus onbekend was het niet.
De Brandweer, nettorama, praxis en nog enkele detailhandelzaken zijn een uitzondering op dat terrein.
Maar hoofdzakelijk heeft het een mobiliteitsgerichte visie, waar het Architectenbureau Zwarts&Jansma voor verantwoordelijk zijn.
En wat ik eerder al zei, het bevalt me wel ........als natuurlijk de andere deelgebieden ook zo worden ingevuld als wat het filmpje en de visie ons doet vermoeden :).

Mijn eerder geposte opmerking,
INVISIBLE schreef:Als er dan ook nog een 4 verdiepingen tellend hoekshowroom ontwikkeld zou gaan worden(afsluiter)
Helaas, en wat het krantenbericht ook aangeeft, is het geen 4 tellend complex geworden ( erg jammer voor deze hoekkavel), maar waarschijnlijk waren daar dus de nodige meningsverschillen over.
Aangezien ik hier al een behoorlijke tijd van afwist !!
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Eind jaren '90 was er wel zeker sprake van dat de autodealers naar de Westerval zouden gaan. Maar de dealers zaten liever aan de Zuiderval en wilden hier dus niet aan mee te werken (op een enkele Ferraridealer na ;))
de kloomp'maj anhoalen
LddG

Bericht door LddG »

toch geweldig om al die glimmende auto's te zien als je enschede binnenkomt!
jammer van de hoogbouw maar verder echt te gek
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Winus

Ja dat weet ik, maar goed er word hier gesproken over het feit dat de Zuiderval zo een "Autoboulevard" begint te worden.
Nou dat is nu precies de bedoeling in dat deelgebied en het bestemmingsplan wat daar van kracht is.
Verder bestaat de Zuiderval uit tal van andere deelgebieden om het iedereen een beetje naar zijn zin te maken ;).

Snap nog steeds de negatieve houding niet.
Overigens even voor een vergelijk, ik ben een grote favoriet van de Piet Heinkade in Amsterdam ( gewoonweg geweldig als je er langs komt ).
Maar een gebied met veel meer hoogbouw hoeft niet meteen indrukwekkender en beter te zijn, zo'n wand met een bepaalde hoogtelimiet zoals aan de Piet Heinkade kan minstens zo interessant zijn.
En verder moeten we tevreden zijn met wat de Zuiderval ons gaat bieden, en wees blij dat het geen tweede Henriette Roland Holstlaan zoals in Almelo gaat worden?
Waar het echt een bij elkaar geraapt terrein is geworden, doordat er geen echte deelgebieden zijn onstaan.

Het is dan bij lange na geen Hoogwaardige Zuid-As of Weena, maar een ieder die dat dacht te krijgen ..................houdt zichzelf voor de gek.
Als er op de hoeken, zoals de Woonplaats, Varviksingel en Wooldriksweg een aantal hoogbouwobjecten komen te staan.
En er aan deze straat verder redelijk stedelijke plinten, of gebouwen komen te staan, ben ik uiterst tevreden.
Een 60-70m hoge toren/Hotel bij de afrit naar de Autobaan zou het plaatje helemaal compleet maken in mijn ogen.
Verder gooien bijzondere projecten als de Scholingsboulevard er alleen maar een schepje bovenop.
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Auto's zijn er al genoeg op de Zuiderval.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Het ontwerp is ook al bekend !!
Ben benieuwd naar de defenitieve afbeeldingen, maar een beetje meer afwisseling had er wel in mogen zitten ( personen die strak en modern bijzonder hoog waarderen, zouden erg tevreden zijn ).
Al kan de gevel die niet ingekleurd is, natuurlijk ook mooi voorzien zijn van gevelbeplating met een modern uiterlijk.
Maar vooralsnog had ik wel wat meer op deze lokatie verwacht, en ben dan ook iets minder enthousiast.
Niet omdat er dus een showroom gesitueerd word, maar wel omdat die erg simpel is ontworpen.
Maar wie weet, ik oordeel dan over een enkele afbeelding die ook nog eens erg onduidelijk is kwa detail.

Het parkeerdek is wel een leuk detail, al kijken de mensen vanuit het kantoor van de Woonplaats er wel de hele dag tegenaan ;).
Ook de alleen maar uit glas bestaande begane grond/showroomgevel is een waar genoegen, en compleet anders dan de showrooms van Peterman en Smudde.
Maar had toch liever een afronding gezien op die hoek, wat eerder dus ook in de planning stond met een 4 laagse bebouwing in de vorm van een showroom/kantoor object.

Toch kan de bovenverdieping van deze nieuwbouw nog weleens erg speciaal gaan worden, we wachten dus maar af :).
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ons Huis breidt haar huidige vestiging aan de eeftinksweg/zuiderval lokatie uit.
Ontwerp : Architectenbureau Leij Kappelhof Seckel van den Dobbelsteen !!
dardow

Bericht door dardow »

INVISIBLE schreef:Ons Huis breidt haar huidige vestiging aan de eeftinksweg/zuiderval lokatie uit.
Ontwerp : Architectenbureau Leij Kappelhof Seckel van den Dobbelsteen !!
Dit was toch al een tijdje bekent of niet?
Er staat in ieder geval een groot bord met daarop
het nieuwe ontwerp. Die staat er al een paar weken.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Wisten ze dat hier ook al ?
Heb er weinig over gehoord (forum):), dus vermeld het maar even, en niet iedereen komt uit Enschede om het dagelijks te ervaren !!
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Nettorama en Praxis verhuizen naar nieuwbouw aan Spaansland

ENSCHEDE - Praxis en supermarkt Nettorama komen bij elkaar te zitten aan Spaansland, tussen Zuiderval en Kuipersdijk. Voor Praxis is nieuwbouw gepland direct naast de DCW-vestiging.

De nieuwe Nettorama zal hier dichtbij verrijzen, vlak achter de nieuwe brandweerkazerne aan de Zuiderval.

De bouwvergunningen voor beide bedrijven liggen vanaf vrijdag ter inzage. Op korte termijn wordt met omwonenden, onder meer van de Kuipersdijk, overlegd over wat er in hun 'achtertuinen' wordt gebouwd. Het is de bedoeling dat het geplande, royale parkeerterrein van de nieuwe Praxis en Nettorama goed wordt afgescheiden van de omgeving. Verwacht wordt dat de bouw begin 2008 kan beginnen.

Nettorama is nu nog gevestigd in een oude fabriek aan de Wethouder Beversstraat. Deze fabriek is al in handen van de gemeente. Zodra Nettorama hier is vertrokken, verwacht wordt begin 2009, wordt het oude pand gesloopt. Voor het terrein wordt gedacht aan woningen in maximaal drie bouwlagen.

Doe-het-zelf-zaak Praxis is gevestigd aan de Getfertsingel, waar ze de ruimte huurt. Met de eigenaar wordt al enige tijd over aankoop gesproken door de Gezamenlijke Exploitatie Maatschappij, GEM Zuiderval, waarvan de gemeente en bouwbedrijf BAM de aandeelhouders zijn. Met de vestiging van Praxis en Nettorama is dit gebied, Kotmanplaats genoemd, vrijwel volledig uitgegeven. Behalve de brandweerkazerne hebben hier met name autobedrijven een nieuwe plek gevonden.

TCT
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Er staat ondertussen weer een bouwbord op de Kotmanplaats (Spaansland), of het nu voor de Praxis en Nettorama is dat weet ik niet ?
Aangezien deze zelf pas aangeven volgend jaar te beginnen met de nieuwbouw, Huiskes Kokkler kan het ook niet zijn omdat deze op de hoek gesitueerd gaat worden.
Gaat het dan een Mac Donalds worden ;) ?
dardow

Bericht door dardow »

Nee gaan Mac dan zie ik liever een KFC want die hebben we nog niet.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Nee maar dat was ook flauwekul, maar waar is dat redelijk grote bouwbord dan voor ?
Kan me alleen de Praxis en Nettorama als geschikte kandidaat voorstellen, omdat hun bedrijven daar ontwikkeld gaan worden !!
Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Euhm,misschien gewoon even lezen wat er op staat... :D
Een lang wief is een ladder in huus!
Plaats reactie