N18 (Enschede-Varsseveld)
En weer uitstel.
Nog geen geld van provincie voor N18
ENSCHEDE - Een beslissing over de Twenteroute/N18 tussen Enschede en Varsseveld moet worden uitgesteld. Rijkswaterstaat wil niet verder met de voorbereidende procedures tot dat duidelijk is hoe de financiering is geregeld.
Het betekent dat geen opdracht wordt gegeven voor de benodigde milieueffectrapportage van de trajectnota. Het betekent tevens dat de minister van Verkeer en Waterstaat niet, zoals gepland, eind dit jaar een standpunt kan bepalen. Dit moet worden uitgesteld.
Rijkswaterstaat wijst nadrukkelijk naar de provinciebesturen van Overijssel en Gelderland. Die maken zich sterk voor een 'nieuwe' Twenteroute via het doortrekken van de N18 of op zijn minst omleggingen bij Eibergen en Usselo. Het benodigde geld is er echter niet voor gereserveerd in de afspraken van de nieuwe colleges van Gedeputeerde Staten, die onlangs zijn gemaakt. " Die hebben deze weg aangekaart vanwege leefbaarheid en bereikbaarheid. Die moeten de financiering regelen. Van Rijkswaterstaat hoeft een nieuw tracé niet. De intensiteit van de weg is geen reden hier veel te doen", zei Chris Stokkers van Rijkswaterstaat gisteren in Usselo op een bijeenkomst van de landinrichtingscommissie Enschede-Zuid. Deze wil zo snel mogelijk weten welke tracékeuze er wordt gemaakt. "De sleutel ligt bij de provincies", aldus Stokkers.
Rijkswaterstaat heeft haar voorbereidingen klaar. Het effectenonderzoek naar de negen alternatieve tracés ligt gereed.
Opvallende conclusies:
- overlast geluid vermindert het sterkst bij alleen omleidingen bij Eibergen en Usselo.
- verbetering reistijd valt bij alle alternatieven dik tegen.
- veiligheid het meest gediend met een tracé Groenlo-Enschede.
- nieuwe weg zorgt slechts voor beperkte daling van verkeer op de oude Twenteroute.
TCT
Nog geen geld van provincie voor N18
ENSCHEDE - Een beslissing over de Twenteroute/N18 tussen Enschede en Varsseveld moet worden uitgesteld. Rijkswaterstaat wil niet verder met de voorbereidende procedures tot dat duidelijk is hoe de financiering is geregeld.
Het betekent dat geen opdracht wordt gegeven voor de benodigde milieueffectrapportage van de trajectnota. Het betekent tevens dat de minister van Verkeer en Waterstaat niet, zoals gepland, eind dit jaar een standpunt kan bepalen. Dit moet worden uitgesteld.
Rijkswaterstaat wijst nadrukkelijk naar de provinciebesturen van Overijssel en Gelderland. Die maken zich sterk voor een 'nieuwe' Twenteroute via het doortrekken van de N18 of op zijn minst omleggingen bij Eibergen en Usselo. Het benodigde geld is er echter niet voor gereserveerd in de afspraken van de nieuwe colleges van Gedeputeerde Staten, die onlangs zijn gemaakt. " Die hebben deze weg aangekaart vanwege leefbaarheid en bereikbaarheid. Die moeten de financiering regelen. Van Rijkswaterstaat hoeft een nieuw tracé niet. De intensiteit van de weg is geen reden hier veel te doen", zei Chris Stokkers van Rijkswaterstaat gisteren in Usselo op een bijeenkomst van de landinrichtingscommissie Enschede-Zuid. Deze wil zo snel mogelijk weten welke tracékeuze er wordt gemaakt. "De sleutel ligt bij de provincies", aldus Stokkers.
Rijkswaterstaat heeft haar voorbereidingen klaar. Het effectenonderzoek naar de negen alternatieve tracés ligt gereed.
Opvallende conclusies:
- overlast geluid vermindert het sterkst bij alleen omleidingen bij Eibergen en Usselo.
- verbetering reistijd valt bij alle alternatieven dik tegen.
- veiligheid het meest gediend met een tracé Groenlo-Enschede.
- nieuwe weg zorgt slechts voor beperkte daling van verkeer op de oude Twenteroute.
TCT

toch al wel sinds de jaren 80, het is niet te geloven hoe besluitloos men hier is.
Het word tijd dat er een paar ambtenaren de laan uit worden getrapt,
om plaats te maken voor wat fris bloed.
Veel Twentenaren kunnen duidelijk geen beslissingen nemen,
dat blijkt keer op keer. En dat geld ook voor Gelderlanders.
Ik snap daar weinig van die besluitloosheid, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Zeker niet naar zovele jaren overleg

Is besluiteloosheid het probleem dan?Hans van Dijk schreef:Hoelang zijn we ondertussen al aan het ouwehoeren over de A18 / N18,
toch al wel sinds de jaren 80, het is niet te geloven hoe besluitloos men hier is.
Het word tijd dat er een paar ambtenaren de laan uit worden getrapt,
om plaats te maken voor wat fris bloed.
Veel Twentenaren kunnen duidelijk geen beslissingen nemen,
dat blijkt keer op keer. En dat geld ook voor Gelderlanders.
Ik snap daar weinig van die besluitloosheid, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Zeker niet naar zovele jaren overleg
Zo ja, moet er rap eens wat vers en goed bloed bij, want dit is dramatisch. Pak de wegenkaart van NL erbij, zoek de logische plekken voor snelwegen en je komt tot een getal van 6/7 nog te bouwen wegen voor een perfect netwerk. Van die 6 hebben er 2 met Twente te maken. De A18 (Enschede-Doetinchem) en de A35 (Enschede-Zwolle) of de A36(Enschede-Hoogeveen/Groningen).
Die andere nog aan te leggen snelwegen zijn naar mijn mening:
- Groningen-Emmen
- Drachten-Leeuwarden
- Zwolle-Lelystad (Dus eigenlijk Enschede-Lelystad?)
- Venlo-Roermond
- Rotterdam-Gent (via de eilanden en niet Brabant)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_73Huub schreef:Wordt daar niet de A73 nu aangelegd?Tiroler schreef:- Venlo-Roermond
Ja dus...!
En die A4 is helemaal 1 groot drama. Misschien wel een mooi voorbeeld dat het ook in de Randstad zelf kut met peren is.
Als jet over grote drama's hebt, dan heeft de Randstad naast de A4 er nog 1: de randstadrailTiroler schreef:En die A4 is helemaal 1 groot drama. Misschien wel een mooi voorbeeld dat het ook in de Randstad zelf kut met peren is.

Ik lees vaak dat sommige mensen uit Twente vinden dat Twente wordt achtergesteld door de hoge mannetjes uit Den Haag en dat al het geld naar de Randstad gaat. Misschien wordt het tijd dat die hun ogen eens open doen en zien dat het 'bij ons' net zo mis gaat als ergens anders in Nederland. Hier dus het bewijs dat de randstad niet voorgetrokken wordt

Dat het hier niet van de daken geschreeuwd wordt heeft denk ik alles te maken met hoe er hier geleefd wordt, er wordt hier niet gekeken naar andere regio's: zij krijgen het wel en wij niet, dat is niet eerlijk

Niet mee eens.
Dit bericht verscheen een jaar geleden in het nieuws:
Of je nou kijkt naar inwonertal of aandeel in het BBP is de Randstad belangrijk natuurlijk:
Dit bericht verscheen een jaar geleden in het nieuws:
Dat fonds wordt dus gespekt vanuit de aardgasopbrengsten uit voornamelijk Groningen.Structuurfondsgeld niet naar regio
De Randstad krijgt het meest uit het Fonds Economische Structuurversterking. Het noorden, oosten en zuiden komen er bekaaid van af, meldt het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven.
Er is gekeken hoe FES-geld in de periode 1994-2004 is besteed. In het westen, waar 41 procent van de bevolking woont, kwam 88 procent terecht. Noord-en Oost-Nederland kregen 3 procent, terwijl daar 31 procent van de bevolking woont.
Het fonds is bedoeld voor investeringen van nationaal belang die bijdragen aan een sterkere economische structuur. Het fonds bestaat voor een groot deel uit opbrengsten van de aardgaswinning.
Bron: NOS Teletekst, dinsdag 27 juni 2006.
Of je nou kijkt naar inwonertal of aandeel in het BBP is de Randstad belangrijk natuurlijk:
Maar met 88% van het geld uit deze riante vetpot worden ze wel erg vooruit geholpen. Helemaal niet evenredig dus. En dan te bedenken dat het redelijk armlastige Groningen het geld goed kan gebruiken en het daar in eerste instantie ook verdiend is.Verhoudingen Randstad tov Nederland:
BNP Randstad (2004): ongeveer 44,2%
Bevolking Randstad: ongeveer 41%
Verdeling de hier besproken fondsen Randstad: 88%
Inderdaad, de Randstadrail is tenminste nog een investering in vervoersverbetering/intensivering, ik vind vergelijkbare plannen hier nogal achterblijven (behalve misschien de (eindelijk sinds een jaartje) 10 minuuts busdiensten, waarvoor hulde). De A35 hadden ze allang richting Zwolle en Duitsland moeten aanleggen, maar nu gaan ze Almelo Wierden pas doen... (en om on topic te blijven, de N18 schiet ook niet bepaald op...)
Overigens zijn snelwegen hier nooit echt opgeschoten, het laatste stukje A1 (Hengelo - Oldenzaal) ging ook pas eind 1992 open.
Edit: ik merk dat de A35 er al wel lag vanaf '77
Overigens zijn snelwegen hier nooit echt opgeschoten, het laatste stukje A1 (Hengelo - Oldenzaal) ging ook pas eind 1992 open.
Edit: ik merk dat de A35 er al wel lag vanaf '77

De randstadrail een investering in vervoersverbetering/intensivering? Hoe kom je erbij? Er zat echt niemand hier in de omgeving te wachten op deze randstadrail, de mensen waren meer dan tevreden met de sprinter. Waar we wel op zaten te wachten was een directe verbinding tussen zoetermeer en rotterdam, de zogenaamde ZoRo-lijn, maar die krijgen we niet... Wat de randstadrail voor meerwaarde heeft ten opzichte van de sprinter is voor de meeste mensen dan ook een raadsel. Tja je kan er uiteindelijk mee naar de Uithof in Den Haag zonder over te stappen, maar wat je daaraan hebt???
de fileproblemen zijn hier ook veel groter dan elders in Nederland. Blijkbaar is het zo dat het geld hier harder nodig is voor een sterkere economische structuur dan ergens anders. Dat zegt niet over dat het ergens anders niet nodig is, maar je kan het maar 1 keer uitgeven. Je kan het ook omgekeerd lezen, de rest van Nederland kan zich blijkbaar redelijk redden terwijl wij de kneusjes zijn die het geld nodig hebben. De randstad als 3e wereld landHet fonds is bedoeld voor investeringen van nationaal belang die bijdragen aan een sterkere economische structuur.
DBM schreef:De problemen waar de "provincie" mee kampt zijn niet vergelijkbaar met die van het westen. Ik kan me nl. niet voorstellen dat je in de Randstad vanuit Rotterdam, via Utrecht naar Haarlem moet rijden .Femmefatale schreef: Ik lees vaak dat sommige mensen uit Twente vinden dat Twente wordt achtergesteld door de hoge mannetjes uit Den Haag en dat al het geld naar de Randstad gaat. Misschien wordt het tijd dat die hun ogen eens open doen en zien dat het 'bij ons' net zo mis gaat als ergens anders in Nederland. Hier dus het bewijs dat de randstad niet voorgetrokken wordten ook zijn portie wel krijgt.
Dat het hier niet van de daken geschreeuwd wordt heeft denk ik alles te maken met hoe er hier geleefd wordt, er wordt hier niet gekeken naar andere regio's: zij krijgen het wel en wij niet, dat is niet eerlijkmaar dat er gewoon in rap tempo doorgeleefd wordt en we het wel zien tegen de tijd dat het geregeld is.
De Randstad heeft zijn zaakjes jaren geleden namelijk al prima geregeld. De fileproblematiek of problemen van de Randstadrail zijn van een geheel andere orde.
Door technische problemen (Randstadrail) of gewoon omdat er teveel mensen op een kluit wonen, is het erg vervelend om op de snelweg te zijn gedurende de spits. Ook ik heb daar last van als ik bijv. in Rotterdam moet zijn zoals afgelopen vrijdag. Deze problemen zijn ook lastig, maar moeilijk te verhelpen.
Je kan namelijk niet geheel Utrecht, Zuid- en Noord-Holland volgooien met brede snelwegen. Indien men dat wel zou willen was er al lang geld voor gereserveerd, maar het is een utopie.
Als je van Enschede naar Arnhem of Zwolle wilt via de snelweg, wordt er van je verwacht eerst naar het midden van het land te rijden (Apeldoorn 80km). En om dat dagelijks te moeten, ga je er na verloop van tijd behoorlijk van balen.
Het is simpel op te lossen door van de n18 een snelweg te maken en de n35 ook te verbreden. Echter ziet Denhaag daar de prioriteit niet zo van in omdat het een ver van mijn bedshow is. En onbekend maakt onbemind. Dus wat dat betreft hebben de 'zeikerds' zeker reden tot klagen. Dan de trein, ipv dat ze het spoor voorzien van electra en dubbele sporen, moet je nog steeds via Deventer naar Zwolle of Arnhem.
Dit soort problemen zie je inderdaad niet in de Randstad. De Randstad waar ik zelf ook heb gewoond heeft de beschikking over veel meer geld. Dat zie je vaak aan alle faciliteiten die daar vrij snel en eenvoudig worden gerealiseerd.
In de Randstad was dat allemaal allang geregeld. Moet je eens kijken wat ze voor verbinding in Amsterdam hebben gemaakt via het Bijlmerstation naar Utrecht. Bakken met geld heeft dat gekost. Wat niet wegneemt dat ik daar wel achter sta
Laatst gewijzigd door DBM op ma jun 25, 2007 10:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De verbredingsoptie heeft in de Randstad niet zo veel zien. Snelweg maken van de N18 wel... waarom? Extra banen op een snelweg maken voegt niet evenredig veel capaciteit toe, dit neemt zelfs af. Bovendien is de randstad een knoopunt, dat betekend dat terwijl de belasting lineair toeneemt de drukte exponentieel toenneemt. Juist voor de Randstad is zwaarder OV een optie, aangezien OV zich uitstekend leent voor gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid en de auto juist minder.
In een regio als twente en de achterhoek is het eigenlijk juist omgekeerd. Bovendien is deze regio allesbehalve een knooppunt. Sterker nog, het ontbreken van een stuk snelweg tussen twee snelwegen heeft een flessehals effect. Daar waar het verschil tussen een snelweg met 2 of 3 banen niet 50% is heeft een snelweg wel veel meer capaciteit dan een N-weg. Een een regio als deze leent zich juist uitstekend voor een goede bereikbaarheid per auto.
In een regio als twente en de achterhoek is het eigenlijk juist omgekeerd. Bovendien is deze regio allesbehalve een knooppunt. Sterker nog, het ontbreken van een stuk snelweg tussen twee snelwegen heeft een flessehals effect. Daar waar het verschil tussen een snelweg met 2 of 3 banen niet 50% is heeft een snelweg wel veel meer capaciteit dan een N-weg. Een een regio als deze leent zich juist uitstekend voor een goede bereikbaarheid per auto.
Dan van Enschede/Hengelo naar Groningen. Dat zou best wel eens in anderhalf uur kunnen als ze 10/15 kilimeter ontbrekend spoor aanleggen tussen Gramsbergen en Hoogeveen, maar nee. Het snelste (!) is nu zowaar via Deventer en dan Zwolle. En dan hebben ze met de nieuwe dienstregeling er ook nog 's 15 minuten boven op gegooid. Compleet onnodig!DBM schreef: Dan de trein, ipv dat ze het spoor voorzien van electra en dubbele sporen, moet je nog steeds via Deventer naar Zwolle of Arnhem.
Ik sta er niet eens meer zo vaak bij stil na 5 jaar, maar het is toch te debiel voor woorden zo'n slechte noord-oost verbinding! (Geldt ook voor de weg trouwens).
Misschien wordt het eens tijd voor de Provinciale Partij.
Bron: TCTDodelijk ongeval op N18
ENSCHEDE/HAAKSBERGEN - Op de N18 tussen Haaksbergen en Enschede is maandagmorgen een vrouw om het leven gekomen bij een frontale botsing tussen haar auto en een tegemoetkomende vrachtwagen.
Het ongeluk had plaats op de kruising van de Weleweg en de Haaksbergerstraat (N18). Een traumahelikopter is nog wel ingeroepen, maar de vrouw was ter plaatse al overleden.
Naar het lijkt is de vrachtwagenchauffeur met de schrik vrij gekomen. Op dit moment wordt er een technisch onderzoek uitgevoerd en is de N18 afgesloten. Meer informatie volgt.
Het is net de dodenweg N50 (Hattemerbroek-Kampen) Hopelijk wordt hier ook iets aan gedaan. Maar als ik de berichten zo lees kan dat nog wel even duren...