Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

N18 (Enschede-Varsseveld)

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.

Beste oplossing voor de N18?

De bestaande weg aanpassen
4
7%
Westelijk van de N18 nieuwe weg aanleggen
7
12%
Gewoon de A18 van Varsseveld doortrekken naar de A35 Enschede, Klaar!
47
81%
 
Totaal aantal stemmen: 58

Martin

Bericht door Martin »

En weer uitstel.

Nog geen geld van provincie voor N18

ENSCHEDE - Een beslissing over de Twenteroute/N18 tussen Enschede en Varsseveld moet worden uitgesteld. Rijkswaterstaat wil niet verder met de voorbereidende procedures tot dat duidelijk is hoe de financiering is geregeld.




Het betekent dat geen opdracht wordt gegeven voor de benodigde milieueffectrapportage van de trajectnota. Het betekent tevens dat de minister van Verkeer en Waterstaat niet, zoals gepland, eind dit jaar een standpunt kan bepalen. Dit moet worden uitgesteld.

Rijkswaterstaat wijst nadrukkelijk naar de provinciebesturen van Overijssel en Gelderland. Die maken zich sterk voor een 'nieuwe' Twenteroute via het doortrekken van de N18 of op zijn minst omleggingen bij Eibergen en Usselo. Het benodigde geld is er echter niet voor gereserveerd in de afspraken van de nieuwe colleges van Gedeputeerde Staten, die onlangs zijn gemaakt. " Die hebben deze weg aangekaart vanwege leefbaarheid en bereikbaarheid. Die moeten de financiering regelen. Van Rijkswaterstaat hoeft een nieuw tracé niet. De intensiteit van de weg is geen reden hier veel te doen", zei Chris Stokkers van Rijkswaterstaat gisteren in Usselo op een bijeenkomst van de landinrichtingscommissie Enschede-Zuid. Deze wil zo snel mogelijk weten welke tracékeuze er wordt gemaakt. "De sleutel ligt bij de provincies", aldus Stokkers.


Rijkswaterstaat heeft haar voorbereidingen klaar. Het effectenonderzoek naar de negen alternatieve tracés ligt gereed.
Opvallende conclusies:
- overlast geluid vermindert het sterkst bij alleen omleidingen bij Eibergen en Usselo.
- verbetering reistijd valt bij alle alternatieven dik tegen.
- veiligheid het meest gediend met een tracé Groenlo-Enschede.
- nieuwe weg zorgt slechts voor beperkte daling van verkeer op de oude Twenteroute.

TCT
Rik

Bericht door Rik »

Ach joh, ik ga mijn kleinkinderen ooit nog eens uitleggen dat ze daar een snelweg wouden maken.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Pfff, ze moeten gewoon een autosnelweg maken van dat ding, zorgt voor grote vermindering van het verkeer op de A1. Maar het oosten heeft immers geen prio.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Tiroler

Bericht door Tiroler »

Man, mag er ook eens wat geld in het Oosten worden gepompt? Zoveel moeite kost het toch ook weer niet om de A18 te creeren en de A35 te verlengen naar Zwolle of Hoogeveen?

Tussen alle logische locaties ligt een snelweg behalve de A18, A35 en het gasrijke noorden schreeuwt ook om betere wegen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

:x Hoelang zijn we ondertussen al aan het ouwehoeren over de A18 / N18,
toch al wel sinds de jaren 80, het is niet te geloven hoe besluitloos men hier is.
Het word tijd dat er een paar ambtenaren de laan uit worden getrapt,
om plaats te maken voor wat fris bloed.
Veel Twentenaren kunnen duidelijk geen beslissingen nemen,
dat blijkt keer op keer. En dat geld ook voor Gelderlanders.

Ik snap daar weinig van die besluitloosheid, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Zeker niet naar zovele jaren overleg :head:
Tiroler

Bericht door Tiroler »

Hans van Dijk schreef::x Hoelang zijn we ondertussen al aan het ouwehoeren over de A18 / N18,
toch al wel sinds de jaren 80, het is niet te geloven hoe besluitloos men hier is.
Het word tijd dat er een paar ambtenaren de laan uit worden getrapt,
om plaats te maken voor wat fris bloed.
Veel Twentenaren kunnen duidelijk geen beslissingen nemen,
dat blijkt keer op keer. En dat geld ook voor Gelderlanders.

Ik snap daar weinig van die besluitloosheid, zo moeilijk kan het toch niet zijn.
Zeker niet naar zovele jaren overleg :head:
Is besluiteloosheid het probleem dan?

Zo ja, moet er rap eens wat vers en goed bloed bij, want dit is dramatisch. Pak de wegenkaart van NL erbij, zoek de logische plekken voor snelwegen en je komt tot een getal van 6/7 nog te bouwen wegen voor een perfect netwerk. Van die 6 hebben er 2 met Twente te maken. De A18 (Enschede-Doetinchem) en de A35 (Enschede-Zwolle) of de A36(Enschede-Hoogeveen/Groningen).

Die andere nog aan te leggen snelwegen zijn naar mijn mening:
- Groningen-Emmen
- Drachten-Leeuwarden
- Zwolle-Lelystad (Dus eigenlijk Enschede-Lelystad?)
- Venlo-Roermond
- Rotterdam-Gent (via de eilanden en niet Brabant)
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

je vergeet een stukje A4, een paar lullige km's die nog aangelegd moeten worden, maar waar ze ook al jaren over doen om te besluiten. Ik denk dat er zo nog veel meer wegen zijn dan de hierboven genoemde.
Huub

Bericht door Huub »

Tiroler schreef:- Venlo-Roermond
Wordt daar niet de A73 nu aangelegd?
Tiroler

Bericht door Tiroler »

Huub schreef:
Tiroler schreef:- Venlo-Roermond
Wordt daar niet de A73 nu aangelegd?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksweg_73

Ja dus...!

En die A4 is helemaal 1 groot drama. Misschien wel een mooi voorbeeld dat het ook in de Randstad zelf kut met peren is.
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Tiroler schreef:En die A4 is helemaal 1 groot drama. Misschien wel een mooi voorbeeld dat het ook in de Randstad zelf kut met peren is.
Als jet over grote drama's hebt, dan heeft de Randstad naast de A4 er nog 1: de randstadrail :lol:

Ik lees vaak dat sommige mensen uit Twente vinden dat Twente wordt achtergesteld door de hoge mannetjes uit Den Haag en dat al het geld naar de Randstad gaat. Misschien wordt het tijd dat die hun ogen eens open doen en zien dat het 'bij ons' net zo mis gaat als ergens anders in Nederland. Hier dus het bewijs dat de randstad niet voorgetrokken wordt :beer: en ook zijn portie wel krijgt.

Dat het hier niet van de daken geschreeuwd wordt heeft denk ik alles te maken met hoe er hier geleefd wordt, er wordt hier niet gekeken naar andere regio's: zij krijgen het wel en wij niet, dat is niet eerlijk :cry: maar dat er gewoon in rap tempo doorgeleefd wordt en we het wel zien tegen de tijd dat het geregeld is.
ESG

Bericht door ESG »

Niet mee eens.

Dit bericht verscheen een jaar geleden in het nieuws:
Structuurfondsgeld niet naar regio

De Randstad krijgt het meest uit het Fonds Economische Structuurversterking. Het noorden, oosten en zuiden komen er bekaaid van af, meldt het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven.

Er is gekeken hoe FES-geld in de periode 1994-2004 is besteed. In het westen, waar 41 procent van de bevolking woont, kwam 88 procent terecht. Noord-en Oost-Nederland kregen 3 procent, terwijl daar 31 procent van de bevolking woont.

Het fonds is bedoeld voor investeringen van nationaal belang die bijdragen aan een sterkere economische structuur. Het fonds bestaat voor een groot deel uit opbrengsten van de aardgaswinning.

Bron: NOS Teletekst, dinsdag 27 juni 2006.
Dat fonds wordt dus gespekt vanuit de aardgasopbrengsten uit voornamelijk Groningen.
Of je nou kijkt naar inwonertal of aandeel in het BBP is de Randstad belangrijk natuurlijk:
Verhoudingen Randstad tov Nederland:

BNP Randstad (2004): ongeveer 44,2%
Bevolking Randstad: ongeveer 41%
Verdeling de hier besproken fondsen Randstad: 88%
Maar met 88% van het geld uit deze riante vetpot worden ze wel erg vooruit geholpen. Helemaal niet evenredig dus. En dan te bedenken dat het redelijk armlastige Groningen het geld goed kan gebruiken en het daar in eerste instantie ook verdiend is.
Huub

Bericht door Huub »

Inderdaad, de Randstadrail is tenminste nog een investering in vervoersverbetering/intensivering, ik vind vergelijkbare plannen hier nogal achterblijven (behalve misschien de (eindelijk sinds een jaartje) 10 minuuts busdiensten, waarvoor hulde). De A35 hadden ze allang richting Zwolle en Duitsland moeten aanleggen, maar nu gaan ze Almelo Wierden pas doen... (en om on topic te blijven, de N18 schiet ook niet bepaald op...)

Overigens zijn snelwegen hier nooit echt opgeschoten, het laatste stukje A1 (Hengelo - Oldenzaal) ging ook pas eind 1992 open.

Edit: ik merk dat de A35 er al wel lag vanaf '77 :P
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

De randstadrail een investering in vervoersverbetering/intensivering? Hoe kom je erbij? Er zat echt niemand hier in de omgeving te wachten op deze randstadrail, de mensen waren meer dan tevreden met de sprinter. Waar we wel op zaten te wachten was een directe verbinding tussen zoetermeer en rotterdam, de zogenaamde ZoRo-lijn, maar die krijgen we niet... Wat de randstadrail voor meerwaarde heeft ten opzichte van de sprinter is voor de meeste mensen dan ook een raadsel. Tja je kan er uiteindelijk mee naar de Uithof in Den Haag zonder over te stappen, maar wat je daaraan hebt???
Het fonds is bedoeld voor investeringen van nationaal belang die bijdragen aan een sterkere economische structuur.
de fileproblemen zijn hier ook veel groter dan elders in Nederland. Blijkbaar is het zo dat het geld hier harder nodig is voor een sterkere economische structuur dan ergens anders. Dat zegt niet over dat het ergens anders niet nodig is, maar je kan het maar 1 keer uitgeven. Je kan het ook omgekeerd lezen, de rest van Nederland kan zich blijkbaar redelijk redden terwijl wij de kneusjes zijn die het geld nodig hebben. De randstad als 3e wereld land
Rik

Bericht door Rik »

Toevallig gisteren in een Sprinter gezeten, had er nog niet eerder mee gereisd. Wat is dat een fijne trein zeg! :okay:
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

DBM schreef:
Femmefatale schreef: Ik lees vaak dat sommige mensen uit Twente vinden dat Twente wordt achtergesteld door de hoge mannetjes uit Den Haag en dat al het geld naar de Randstad gaat. Misschien wordt het tijd dat die hun ogen eens open doen en zien dat het 'bij ons' net zo mis gaat als ergens anders in Nederland. Hier dus het bewijs dat de randstad niet voorgetrokken wordt :beer: en ook zijn portie wel krijgt.

Dat het hier niet van de daken geschreeuwd wordt heeft denk ik alles te maken met hoe er hier geleefd wordt, er wordt hier niet gekeken naar andere regio's: zij krijgen het wel en wij niet, dat is niet eerlijk :cry: maar dat er gewoon in rap tempo doorgeleefd wordt en we het wel zien tegen de tijd dat het geregeld is.
De problemen waar de "provincie" mee kampt zijn niet vergelijkbaar met die van het westen. Ik kan me nl. niet voorstellen dat je in de Randstad vanuit Rotterdam, via Utrecht naar Haarlem moet rijden .

De Randstad heeft zijn zaakjes jaren geleden namelijk al prima geregeld. De fileproblematiek of problemen van de Randstadrail zijn van een geheel andere orde.

Door technische problemen (Randstadrail) of gewoon omdat er teveel mensen op een kluit wonen, is het erg vervelend om op de snelweg te zijn gedurende de spits. Ook ik heb daar last van als ik bijv. in Rotterdam moet zijn zoals afgelopen vrijdag. Deze problemen zijn ook lastig, maar moeilijk te verhelpen.
Je kan namelijk niet geheel Utrecht, Zuid- en Noord-Holland volgooien met brede snelwegen. Indien men dat wel zou willen was er al lang geld voor gereserveerd, maar het is een utopie.

Als je van Enschede naar Arnhem of Zwolle wilt via de snelweg, wordt er van je verwacht eerst naar het midden van het land te rijden (Apeldoorn 80km). En om dat dagelijks te moeten, ga je er na verloop van tijd behoorlijk van balen.
Het is simpel op te lossen door van de n18 een snelweg te maken en de n35 ook te verbreden. Echter ziet Denhaag daar de prioriteit niet zo van in omdat het een ver van mijn bedshow is. En onbekend maakt onbemind. Dus wat dat betreft hebben de 'zeikerds' zeker reden tot klagen. Dan de trein, ipv dat ze het spoor voorzien van electra en dubbele sporen, moet je nog steeds via Deventer naar Zwolle of Arnhem.

Dit soort problemen zie je inderdaad niet in de Randstad. De Randstad waar ik zelf ook heb gewoond heeft de beschikking over veel meer geld. Dat zie je vaak aan alle faciliteiten die daar vrij snel en eenvoudig worden gerealiseerd.
In de Randstad was dat allemaal allang geregeld. Moet je eens kijken wat ze voor verbinding in Amsterdam hebben gemaakt via het Bijlmerstation naar Utrecht. Bakken met geld heeft dat gekost. Wat niet wegneemt dat ik daar wel achter sta
Laatst gewijzigd door DBM op ma jun 25, 2007 10:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Rik

Bericht door Rik »

De verbredingsoptie heeft in de Randstad niet zo veel zien. Snelweg maken van de N18 wel... waarom? Extra banen op een snelweg maken voegt niet evenredig veel capaciteit toe, dit neemt zelfs af. Bovendien is de randstad een knoopunt, dat betekend dat terwijl de belasting lineair toeneemt de drukte exponentieel toenneemt. Juist voor de Randstad is zwaarder OV een optie, aangezien OV zich uitstekend leent voor gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid en de auto juist minder.

In een regio als twente en de achterhoek is het eigenlijk juist omgekeerd. Bovendien is deze regio allesbehalve een knooppunt. Sterker nog, het ontbreken van een stuk snelweg tussen twee snelwegen heeft een flessehals effect. Daar waar het verschil tussen een snelweg met 2 of 3 banen niet 50% is heeft een snelweg wel veel meer capaciteit dan een N-weg. Een een regio als deze leent zich juist uitstekend voor een goede bereikbaarheid per auto.
Tiroler

Bericht door Tiroler »

DBM schreef: Dan de trein, ipv dat ze het spoor voorzien van electra en dubbele sporen, moet je nog steeds via Deventer naar Zwolle of Arnhem.
Dan van Enschede/Hengelo naar Groningen. Dat zou best wel eens in anderhalf uur kunnen als ze 10/15 kilimeter ontbrekend spoor aanleggen tussen Gramsbergen en Hoogeveen, maar nee. Het snelste (!) is nu zowaar via Deventer en dan Zwolle. En dan hebben ze met de nieuwe dienstregeling er ook nog 's 15 minuten boven op gegooid. Compleet onnodig!

Ik sta er niet eens meer zo vaak bij stil na 5 jaar, maar het is toch te debiel voor woorden zo'n slechte noord-oost verbinding! (Geldt ook voor de weg trouwens).

Misschien wordt het eens tijd voor de Provinciale Partij.
Rik

Bericht door Rik »

Ik herinner me de Vrije Republiek Twente nog :D

Een luchthaven hebben we, een universiteit, fatsoenlijk grote steden op enige afstand (Utrecht en Munster), een haven :lol:, en de beste voetbalclub van de wijde omstreek!
Rik

Bericht door Rik »

Afbeelding

Ja jongens...ooit!
Maarten

Bericht door Maarten »

Dodelijk ongeval op N18

ENSCHEDE/HAAKSBERGEN - Op de N18 tussen Haaksbergen en Enschede is maandagmorgen een vrouw om het leven gekomen bij een frontale botsing tussen haar auto en een tegemoetkomende vrachtwagen.


Het ongeluk had plaats op de kruising van de Weleweg en de Haaksbergerstraat (N18). Een traumahelikopter is nog wel ingeroepen, maar de vrouw was ter plaatse al overleden.

Naar het lijkt is de vrachtwagenchauffeur met de schrik vrij gekomen. Op dit moment wordt er een technisch onderzoek uitgevoerd en is de N18 afgesloten. Meer informatie volgt.
Bron: TCT

Het is net de dodenweg N50 (Hattemerbroek-Kampen) Hopelijk wordt hier ook iets aan gedaan. Maar als ik de berichten zo lees kan dat nog wel even duren...
Plaats reactie