Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hey Errik heel erg bedankt :) .......dat is dus het pand dat op deze kavel aan de Museumlaan gebouwd gaat worden .
Hoe kwam je er zo achter .............?
En dit is Super Architectuur, echte Klasse 8) .

Afbeelding
Rik

Bericht door Rik »

Afbeelding

Ja.... wie soll ich est mall sagen.... wissen sie... es is ist ja .... ja wie soll ich das mal sagen..... KLASSE!
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Super toll :okay:
Kris

Bericht door Kris »

Dass sieht ganz schön aus.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Vraag me af hoe de link is gelegd naar deze Italiaanse Architecten uit Milaan ?
Komt er een Italiaanse familie in te wonen, of is het omdat er een grote groep met Italianen in Enschede woont welke afkomstig zijn uit de Milaan Regio, of is het gewoon puur toeval en is gewoon dit Architectenbureau in handen genomen ?

Wat zijn eigenlijk de architectenbureau's van de al bestaande villa's aan de museumlaan ?
Aangezien ik er van een aantal wel de namen ken, maar er staan er ook een aantal waaronder die op de foto, waarvan ik de naam niet weet .
Zoals deze hieronder : ( Hij zou van Morsink Architecten kunnen zijn ?? )
Afbeelding

Aan de Museumlaan kunnen 13 particulier opdrachtgevers aan de slag . Een van de belangrijkste voorwaarden voor het verkrijgen van een kavel is dat in zee wordt gegaan met een toonaangevende architecten zoals Benthem Crouwel (Rotterdam), Bolles + Wilson (Munster, Duitsland), Architecten Cie. (Amsterdam) en IAA (Enschede). Inmiddels zijn de eerste particuliere opdrachtgevers bezig hun huis te bouwen aan deze laan. Er zijn nog vijf kavels beschikbaar.

Van die eerste 2 Architectenbureau's weet ik om welke villa's het gaat .
Maar wat zijn de Bureau's van die andere Villa's die er nu reeds al staan ( in totaal 6 ) .
Als ik moest gokken lijkt me die van Cie helemaal voor aan te staan ( met dat erg grote raam erin ), en die van IAA lijkt me die welke Scheepschroef op de foto heeft staan ( bruine villa naast die van Bolles & Wilsom ) .

Maar van de 13 zijn er nog 5 over ( dit is ook te vinden op kavelaanbod ), dus zijn er al 8 kavels verkocht .
Ik ken overigens maar 7 kavels die in aanbouw, en of ontwikkeld zijn .
Dat zijn dus de 4 huidige, waarvan IAA, Bolles&Wilson, CIE en Benthem & Crouwel de Architecten zijn + de nieuwe van Zucchi, en de voor mij nog onbekende Architectenbureau's welke verantwoordelijk zijn voor de overige 2 Villa's die er op dit moment staan .

PS : zijn die van IAA en CIE overigens al wel ontwikkeld ?
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op di apr 10, 2007 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik hoorde dat deze is van Erick van Egeraat is. Op de website van het bureau is echter niets te vinden.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Errik

Bedankt :), Dus die bovenste is van Erick van Egeraat, het Bureau dat ook verantwoordelijk was voor 1 van de ontwerpen van het Dish Hotel .
En inderdaad is het jammer dat hierover niks terug te vinden is op de site ( kwa afbeeldingen ) .
Wel staat er onder opdrachten in 2004 : Woning met pratijk Enschede

Vond het ook al raar dat Morsink Architecten deze hoogstaande villa ontworpen had, aangezien dat op het huis stond .
Misschien is het wel de aannemer en of uitvoerder van het project .
Weet iemand van die andere Villa's ook welke bij de destreffende Architectenbureau's hoord ?

-Zucchi Architecten ( Bekend, in aanbouw )
-Bolles & Wilson ( Bekend, opgeleverd )
-IAA ...........?? ( welke kavel, en is deze reeds opgeleverd ? )
-Cie ............?? ( welke kavel, en is deze reeds opgeleverd ? )
-Benthem Crouwel ( Bekend, opgeleverd )
-Erick van Egeraat ( Bekend, als je info klopt, in aanbouw ) .
-..............?? ( 1 onbekende kavel, opgeleverd )

-Nog 5 verkoopbare kavels aan de Museumlaan .

PS : Overigens is er nog voor Architectuurliefhebbers een hoogstaand bouwwerk te bewonderen op het Roombeek .
Een beetje een ondergeschoven en verloren schaap tussen de vele hoogstaande bebouwing .
Zie voor meer info : http://www.mopet.nl ------------------> Patiowoning
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het huis met de blauwe geglazuurde baksteenlagen en de 'wenkbrauwen' boven de ramen is van Harry Abels van IAA.

Deze dus, oude foto van Robert.
Afbeelding
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Hmmmmmmm dat was voor mij de grote onbekende, ik had verwacht dat de bruine villa bij het Balengebouw van IAA was .
En die donkere zwart/grijze bij het Rijksmuseum van CIE .
Ben nu alleen nog benieuwd van welke hand die 2 ontwerpen zijn ?
De villa met het erg grote raam verwacht ik nog steeds dat het van CIE is .
Martin

Bericht door Martin »

Kleine update Roombeek

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

Herkende je 't nog? ;)
Helmerhoeker

Heb deze volgens mij nog niet voorbij zien komen maar mocht hij al bekend zijn dan hoor ik het wel.

Afbeelding
Appartementencomplex hoek Renbaanstraat-Deurningerstraat
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Erg "zomerse" serie Martin, super :okay: .

En over het bovenstaande bouwbord :
Ik weet niet of hij hier al voorbij gekomen is op het forum, maar ik kende hem in ieder geval wel .
Het bouwbord heeft er vorig jaar ook al gestaan, maar is na de storm of dergelijke weer verwijderd .

PS : ben overigens erg benieuwd wat er gaat komen naast de Villa aan de Renbaanstraat .
Daar staan al sinds vorig jaar een aantal erg grote palen in de grond .
Het is globaal gezien achter de Wachters en dichtbij het Talmaplein .
Dat het om de bovenstaande afbeelding gaat lijkt me sterk, alhoewel er vorig jaar dus wel een bouwbord stond en ook deze palen er al van vorig jaar staan .
Alleen klopt de lokatie dan niet helemaal, aangezien het net niet aan de Deurningerstraat gelegen is .
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op vr apr 20, 2007 6:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

20-04-2007,

Jan Cremer, de man, de bestseller en het museum

ENSCHEDE - Het is vandaag op de kop af 67 jaar geleden dat Jan Cremer 'met de helm op' ter wereld kwam in Enschede, 'de grauwe fabrieksstad met een zorgelijke bevolking'. Op z'n zestiende ontvluchtte hij de stad om er nu - als 65-plusser - terug te keren.

Voorgoed. Het oude Balengebouw in de wederopbouwwijk Roombeek ondergaat volgend jaar namelijk een 'extreme make-over' en wordt - kort maar krachtig: Cremer. "Omschrijf het maar als een spraakmakend centrum van de muzen", lacht Cremer vanuit Amsterdam. Behalve de hoofdstad, Umbrië en Parijs neemt de kunstenaar/schrijver voortaan Enschede op in z'n pendeldienstschema. Met regelmaat trapt de spraakmakende seniorenrebel straks z'n Harley Davidson 750cc aan om koers te zetten naar Enschede. " Trots ben ik erop dat ik in die stad geboren en getogen ben", herhaalt Cremer in een prachtig, eigenzinnig 'verleidingsboekje' waarmee het Amsterdamse adviesbureau Van Dooren geldschieters over de streep moet halen.
"Over geld ga ik niet; ik ben artistiek adviseur achter de schermen." Waarmee Cremer bedoelt dat hij de creatieve touwtjes stevig in handen heeft. Velen zien de komst van het Cremer als een welkome artistieke impuls voor de stad, voor anderen mag Enschede's verloren zoon verloren blijven.

Cremer zelf kan het nu niet snel genoeg gaan. "Het Balengebouw is een prachtig monument. Er is al een perfecte oplossing bedacht voor een prachtige uitbouw aan de zijkant. Dat komt bij het horecadeel aan." Cremer laat de verdere uitwerking van de spectaculaire schetsontwerpen met een gerust hart over aan de 'energieke, moderne architecten' van Zwarts & Jansma in Amsterdam. Horecatycoon Bert van der Leden - met vestigingen van de Supperclub in Amsterdam en tal van andere landen - gaat zich met de invulling van het café-restaurant bemoeien. "De inrichting wordt in de sfeer van hotel New York in Rotterdam of Panama in Amsterdam. Toegankelijk voor iedereen, liefst 24 uur per dag. Met héél goed biologisch-dynamisch voedsel, als het even kan afkomstig uit Twente. Bezoekers kunnen verder kiezen uit een internationale kaart met Franse, Russische, Italiaanse en Hongaarse gerechten." Bij het Cremer komt een ambachtelijke bakkerij (Jan Cremer was in z'n Enschedese jongensjaren een blauwe maandag bakkersknecht) waar dagelijks verse broodjes worden gebakken. "Zodat iedereen er 's morgen in alle vroegte kan ontbijten en even een krantje lezen voordat ie naar universiteit, school of werk gaat." En er verrijst een eigen brouwerij waar straks een (Cremer?-)biertje wordt gebrouwen."

'Cremer' krijgt van alle kanten nadrukkelijk een Jan Cremer-stempel. " Het heeft míjn naam en moet dus míjn goedkeuring hebben." De bijzondere horecaformule is, verzekert Cremer, slechts een onderdeel van het 'kunsthuis'. Er worden lezingen en voordrachten gehouden, er zijn zes keer per jaar wisselexposities en verder literaire tentoonstellingen van en over schrijvers, balletuitvoeringen, eenakters en tv-shows, theater, film en fotografie. Kortom: wat speelt zich straks níet in het Cremer af.
"Als het maar spraakmakend is!" Spraakmakend, Cremer heeft er patent op en dat is een kunst op zich. Enschede zal het merken, verzekert hij.

'Cremer' opent eind volgend jaar

ENSCHEDE - Het is de vanzelfsprekendheid volgens Jan Cremer: "In 1988 had ik mijn eerste grote overzichtsexpositie in het Rijksmuseum in Enschede die vervolgens de wereld over ging; in 1998 was het Cremerfestival in Enschede; dus zou het heel mooi zijn als in 2008 het Cremer de deuren opent in Roombeek." Hij zegt het met de nodige bravoure, maar eind volgend jaar moet het Cremer er echt staan. "Dit jaar willen we alle vergunningen rond hebben; begin volgend jaar begint de bouw en eind 2008 moet het Cremer klaar zijn", schetst projectleider Jan Bron namens de gemeente. Ambitieus, maar realistisch, vat hij samen, mits alles meezit natuurlijk. Woningcorporatie De Woonplaats, burgemeester Peter den Oudsten en Hij, Jan Cremer schilderden pas geleden hun handtekening op de intentieverklaring om 'Cremer' in Roombeek van de grond te tillen. De eerste schetsontwerpen voor de voormalige katoenopslag van spinnerij Bamshoeve zijn klaar. Buiten blijft het gebouw monument, zij het dat aan de zijkant een enorme transparante uitbouw verrijst ten behoeve van het door bierbrouwer Hei- neken ontwikkelde horecaconcept. Binnen wordt alles op de kop gezet. Het stoeiwerk voor een spraak- en smaakmakend trefpunt van kunst, cultuur en culinair gaat volgens Bron in alle hevigheid door. Met de komst van het Cremer ontstaan er in Roombeek ongekende mogelijkheden voor activiteiten die drommen mensen naar Roombeek zullen trekken. Zeker in combinatie met het voorzieningen- en cultuurcluster als overbuur. Eenderde deel van het balengebouw is Cremermuseum, eenderde deel horeca en eenderde deel is bestemd voor overige culturele activiteiten waarbij ook lokale en regionale kunstenaars en artiesten niet worden vergeten. Zo komt er een horecaproject à la Jamie Oliver voor ROC-studenten.

bron : http://www.tctubantia.nl

* Zwarts & Jansma Architecten zijn ook onder andere verantwoordelijk voor de bouw van het AZ en Ado Den Haag Stadion .
Maar ook in Enschede is het geen onbekende, Mobiland aan de Zuiderval is ook van hun hand .
Verder zijn er nog een groot aantal mooie bouwwerken van hun bureau afkomstig .
http://www.zwarts.jansma.nl
Kris

Bericht door Kris »

Ik heb dit huis nog niet gezien hier geloof ik (Studio Seven):

Afbeelding

http://web.mac.com/jamaku/iWeb/Site/6%20roombeek.html

Wordt niet geheel duidelijk of deze nu wordt gebouw of niet (prijsvraagontwerp).
Helmerhoeker

Enschede genomineerd voor inspirerend opdrachtgeverschap
De gemeente Enschede is deze week door een jury onder leiding van Rijksbouwmeester Mels Crouwel genomineerd voor de Gouden Piramide 2007. Deze Rijksprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor inspirerend opdrachtgeverschap in de architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur, infrastructuur en ruimtelijke ordening. Het thema van jaar is gebiedsontwikkeling. Enschede heeft als project de herbouw en herstructuring van Roombeek ingezonden.

Wethouder Bleker is blij met de nominatie, “het is fantastisch dat het enthousiasme en de enorme inzet van alle partners in Roombeek met deze nominatie wordt beloond. Het is een geweldige stimulans om op deze weg door te gaan en deze manier van samenwerking te verbreden naar andere projecten in de stad”.

De overige vier nominaties zijn :
• ABC Vastgoed Twello bv, met het ABC van een Dorp
• Kromwijk Ontwikkelingsmaatschappij bv, met Pleiserplaats Marnemoende bij IJsselstein
• Philips Electronics Nederland bv, met High Tech Campus in Eindhoven
• Het Waterschap Regge en Dinkel, met het project De Doorbraak, de aanleg van een nieuwe beek ten zuiden van Almelo.

De winnaar van de Gouden Piramide wordt tijdens een televisieprogramma van de AVRO op 24 november aanstaande bekend gemaakt. Voorafgaand zijn er thema-uitzendingen over de genomineerde projecten. Daarnaast verschijnt er een boek over de projecten.

Bron

zie ook dit
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Kris schreef: Wordt niet geheel duidelijk of deze nu wordt gebouw of niet (prijsvraagontwerp).
Opzich gaan we met dit soort gebouwen steeds uit van de Lonnekerspoorlaan .
Maar ook op andere toekomstige delen van het Roombeek (rond het Grolsch terrein) worden nog kavels vrij gegeven voor particuliere opdrachtgeverschap met hun eigen ontwerp .
En vooral daar willen ze de combinatie wonen en werken graag invullen, welke dit ontwerp van Studio Seven ook toepast .
Dus het zou maar zo kunnen zijn dat dit 9 meter brede pand ergens aan de rand van het Grolsch terrein gebouwd gaat worden .

PS : Er worden overigens nog zo'n 150 vooral koopappartementen gerealisseerd ( Apollo / Artemis / Hogerhuis ) op het voormalige Grolsch terrein, waarvan 19 lofts die varieren van 110m² - 200m² !!
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Voorbij de Hulsmaatstraat staat trouwens een bijzonder leuk Twents boerdrijtje. Compleet met vakwerkmuren en oude bomen. Ziet er nu totaal verwaarloosd uit. Ben wel benieuwd wat daar de plannen voor zijn.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Errik

Denk dat ik wel weet wat je bedoeld, zou dat niet ingepast worden in het 3de (stads)park van de wijk het Roombeek (LonnekerBleek) .
Ben er laatst zelf wezen kijken en weet precies waar je over praat, heb toen ook nog zitten kijken hoe het park en de nieuwe bebouwing ingepast zou worden.

Edit : heb even voor je gezocht, wel oud maar er is toen al rekening mee gehouden zo te zien :
Afbeelding

PS :Dit worden de namen van de nieuwe appartementencomplexen op het Grolsch Terrein, Apollo, Artemis en Hogerhuis .......welke samen met het Brouwhuis goed zijn voor 150app.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ja, er waren wel plannen voor. Maar het boerderijtje staat er nu zo desolaat bij, met kapotte ruiten en dakpannen. Straks gaat de fik er nog in... :cry:
Plaats reactie