Op de site van
http://www.tepasbouw.nl staat nu het Arke Stadion als ontwikkelingsproject op de voorpagina .
Te pas bouw is een onderdeel van VolkerWessels, welke op zijn buurt ook weer verantwoordelijk is voor de 400-meter ijsbaan in dat gebied .
Dus Te Pas Bouw, het bedrijf dat ook verantwoordelijk zou zijn voor de realisatie van de Novation Tower, gaat dus de ontwikkelaar/aannemer worden .
Opzich heeft Te Pas Bouw een mooie lijst aan projecten die ze in ontwikkeling hebben, en of ontwikkelen op dit moment .
Hier een aantal van hun grotere bouwprojecten in Enschede :
-HTS toren ( onderdeel Boulevard v.o.f. Domijn/Dura Vermeer/ Trebbe)
-Pallisade Eschmarke ( erg fraai complex )
-Voorzieningencluster Roombeek
-Eekenhof
-Arke Stadion
Wat ook leuk om te weten is dat ik laatst een berekening heb gemaakt van de verhouding van het stadion .
En al weet ik eigenlijk weinig van de echte maten, ik wilde weten hoe groot de uitbreiding er bovenop nu echt gaat worden .
Aangezien er nog weinig materiaal bekend is over dit project .....en er vele nonsens verhalen in de wereld zijn geholpen .
De grote van de verhoging van het Arke-Stadion staat tot +/- 2.5 t.o.v. het huidige stadion .
Dit omdat iedereen nog steeds denkt dat we een 2de ring krijgen die gelijk is aan de huidige ......maar dat kan natuurlijk nooit .
In het huidige stadion gaan 13.500 toeschouwers, na uitbreiding zouden dat er +/- 25.000 moeten worden .
Dat betekend dus een toename van 11.500 toeschouwers ...........zou je dus alleen een korte en lange zijde x 2 verhogen dan kom je op een pak en beet 21.000 .
Dat betekend dus gewoon dat de verhoging veel groter uitkomt dan "de meesten" voor ogen hebben .
Dus het word straks niet alleen een extra ring ten opzichte van de huidige, maar er komt nog een halve "extra ring" bij op .
En dan kloppen de maten ook wel zo ongeveer .
Hooftribune = 3000 plaatsen
Eretribune = 4500 plaatsen
Korte zijde 1 = 3000 plaatsen
korte Zijde II = 3000 plaatsen
Eretribune (2.5 verhoogd) = 4500x2.5 = 11250
Korte Zijde ( 2.5 verhoogd ) = 3000x2.5 = 7500
Dat maakt samen 11250 + 7500 + 3000 ( korte zijde II ) +3000 ( hoofdtribune ) = 24750 toeschouwers .
Wat wel zo'n beetje overeenkomt met de cappaciteit en de vergunning .
Ook de hoogte komt dan beter uit aangezien er over 50 meter gesproken word .
En met een enkele verhoging zou het stadion nu al 25 meter moeten zijn .
Maar dat is het niet, dus +/-20 meter komt eerder .
En met 2.5 x 20 meter = 50 komen we weer exact aan het goede getal .
Dus kort samengevat, de verhoging word vele malen hoger dan de meeste FC Twente fans zouden verwachten .
Deze afbeelding is puur een voorbeeld, en berust dus niet op de werkelijkheid .
Al ben ik er van overtuigd dat het zo ongeveer gaat worden .
Het enigste wat nog anders kan zijn is het middenpad tussen het huidige stadion en de nieuwe Ring, misschien word het wel rechtstreeks doorgetrokken .