Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Horeca enschede.

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hans van Dijk schreef:Yeh right vis is goed, ……………… :(
zeker uit de zeeën waar scheepsladingen vol met chemisch afval illegaal gedumpt zijn.
Jaar in jaar uit, en het gaat nog steeds vrolijk verder.
Daar zwemt die "goede vis" vrolijk 24 uur per dag in rond.

Laat maar zitten..... :puke:

Als vis gekweekt is in speciaal daarvoor aangelegde vijvers,
dan zijn ze consumptie geschikt :okay:
Vlees daarentegen is geheel gif- en ziektenvrij? Vis is aantoonbaar gezonder dan wat voor vlees dan ook. Goed voor het hart en nog eens smakelijk ook! :okay:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik ga met Hans mee hoor. Vis is vies. Doe mij maar een landbeest. :D
Het eten van vis is trouwens wel heel slecht voor het koraalrif. Heb ik vorige week een film over gezien. Vuile koraalrifmoordenaars. :D
de kloomp'maj anhoalen
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Echt niet slecht :( Overbevissing is slecht, het eten van vis is goed, hoe vetter de vis hoe beter voor je hart. Bovendien is elke 8e nacht na volle maan in augustus een uur na zonsondergang een mooi fenomeen onder water te zien, dan laat al het rif zijn 'eitjes' vrij.

Winus weet het weer beter, het was alleen het rif in de golf van mexico (en hij heeft gelijk, maar dat weten jullie niet ;))
Peter Luca

Bericht door Peter Luca »

Het Kostershoes!!!!
Robert

Bericht door Robert »

Hoe vetter hoe better. 8)
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Natuurlijk is het "landbeest" ook onderhevig aan allerlei schadelijke invloeden,
dat besef ik me zelf ook ter dege.
Maar als ik een koe lekker zie grazen in een weiland,
dan komt dat toch gezonder over dan een vis uit die chemische soep.

Het zal wel tussen mijn oren zitten,
maar waarschijnlijk eten de Greenpeace activisten ook geen vis meer
na alles wat ze in zee hebben zien vallen vanuit hun rubberbootjes.

De Oostzee, welke zoals bekend qua stroming en geografie direct aansluit op onze Noordzee
is al sinds het einde van de eerste wereld oorlog gastheer voor honderdduizenden
tonnen mosterdgas bommen welke daar op de zeebodem zijn gedumpt.

Wat de consumenten niet te zien krijgen zijn de verkankerde vissen welke in de netten terecht komen,
en uiteraard weer overboord worden gekieperd.
Verdiep je maar eens goed in de materie, en je vreet nooit meer vis.
En de “bewijzen” dat vis gezond is neem ik dan ook met een blok zout.
Dat word het hardst geschreeuwd door de lui welke er economische belangen
bij hebben dat de visvangst en verkoop door blijft gaan.

Nog een voorbeeld en zeer dicht bij huis :o (Noordzee)
http://www.greatwar.nl/frames/default-knokken.html
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik ken in West-Vlaanderen ook nog een bos, waar sinds 1918 alle gevonden explosieven gedumpt worden. Er is een kleine verbrandingsoven om de bommen te vernietigen, maar het overgrote deel ligt daar maar te liggen, ook de gifgasgranaten.
Mocht er een explosie in het bos ontstaan, met een kettingreactie als gevolg, zou er een gifwolk ontstaan die alle inwoners van Brugge en Gent het leven kan kosten (mits de wind, zoals meestal, vanuit het zuidwesten komt).
Hans van Dijk

Afijn de lust tot eten zal een ieder inmiddels wel vergaan zijn,
dus dit topic kan ook op slot :D
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Tijd voor pizza. Vegetarisch. ;)
Martin

Bericht door Martin »

Net een pizza achter de kiezen. :)
Hans van Dijk

De Noordzee, een moordzee?

De rijkdom van de Noordzee wordt aan alle kanten bedreigd en op een aantal plaatsen is de aantasting al merkbaar. Deze aantasting is een gevolg van de grote hoeveelheden afval die door toedoen van de mens in de Noordzee terechtkomen. Van oudsher is de Noordzee gebruikt als een vuilnisbak. Maar vroeger werden er stoffen in zee gebracht, die door het zeemilieu konden worden afgebroken, waardoor ze niet meer schadelijk waren. De mens is echter steeds meer afval in zee gaan kieperen en ook het soort afval is veranderd. Tegenwoordig is er sprake van een waar mengsel van giftige, natuurvreemde stoffen, die niet meer door het zeemilieu kunnen worden afgebroken.

De hoeveelheden zijn onvoorstelbaar:

7.000.000.000 kg chemisch afval
73.000.000.000 kg bouwafval
100.000.000.000 kg modder uit havens
5.000.000.000 kg modder uit zuiveringsinstallaties
100.000.000 kg olie
40.000.000.000.000 liter ongezuiverd rioolwater.

Nu is er wel enige stroming in de Noordzee, maar deze hoeveelheden afval zijn te groot.
En het meeste ervan komt ook nog eens in het zuidelijk deel van de Noordzee terecht, vlak voor onze kust. Veel te veel voor zo'n kleine zee. Omdat deze grote hoeveelheden afval onmogelijk kunnen worden afgevoerd, ontstaan er plaatsen in de Noordzee die heel sterk vervuild zijn.
Vervuiling
Een van de eerste plaatsen waar dit werd opgemerkt was in de Duitse bocht, een stukje Noordzee vlak boven Duitsland. De gevolgen van die vervuiling waren, dat de helft van de gevangen vis ziek is, dat vogeleieren giftige chemische stoffen bevatten en dat zeehonden daar bijna zijn uitgestorven. En er komen steeds meer van deze sterk vervuilde plaatsen in de Noordzee. Met plaatsen als bijvoorbeeld de Doggersbank en ook de Zuid-Hollandse kustwateren gaat het niet goed. Het aantal zieke vissen, dat daar gevangen wordt, neemt elk jaar weer toe. De gevolgen voor de andere dieren in de Noordzee blijven dan ook niet uit. De dolfijnen zijn eigenlijk al helemaal verdwenen uit de Noordzee. Bruinvissen kom je helaas ook nog maar heel af en toe tegen. De zeehonden zijn praktisch helemaal verdwenen uit Zeeland en in de Waddenzee hebben ze het zwaar te verduren. De aantallen zeehonden zijn daar de afgelopen jaren sterk achteruitgegaan en er is nog slechts een klein groepje over.
Ook de vogels hebben er te leiden onder de vervuiling. Olie in de zee is moordend voor deze beesten. Hun veren plakken aan elkaar waardoor ze kou vatten. De meesten sterven dan ook aan longontsteking. En dan de vis. Per jaar wordt er zo'n 3.000.000.000 kg vis gevangen in de Noordzee, tot op de dag van vandaag nog van een redelijke kwaliteit.
Maar je ziet steeds meer plekjes in de Noordzee ontstaan, waar zieke vis gevangen wordt. Een gevolg van de almaar toenemende vervuiling. Als het tempo van deze vervuiling zo door blijft gaan, dan is het over niet al te lange tijd: de Noordzee, een moordzee' Al de vissen, dolfijnen, bruinvissen, tuimelaars en vogels zullen dan zijn vermoord door het giftige afval. Maar gelukkig is het nog niet zover. Om het niet zover te laten komen moet er wel nog heel wat gebeuren. Ze zeggen wel eens: waar leven is, is hoop. Wie weet. Dan is het in elk geval nog niet gedaan met de Noordzee en wordt ze ooit weer eens een Moordzee! Een zee, waarin niet al het leven wordt vermoord, maar een te gekke zee, waar allerlei dieren in te vinden zijn.

Henk Kersten
Stichting Greenpeace Nederland

Ik voeg daar aan toe EET SMAKELIJK ;)
Afbeelding
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Daarom eet ik slechts kweekzalm van Euroshopper, Afrikaanse talipiafilet en tonijn uit de Atlantische Oceaan. Mijn mosselen komen tegenwoordig uit een kwekerij en de inktvisringen uit de Middellandsezee.
Robert

Bericht door Robert »

Mhoa. Maak me eigenlijk nergens druk om, haal vis bij de visboer en doe boodschappen bij de enige echte winkel, zonder fratsen. Want dat scheelt. C1000.
Hans van Dijk

Los van mijn bedenkingen, vind ik vis ook niet lekker .
Ooit een keer per abuis frout de la meare (spelling kan fout zijn)
besteld in ik dacht Spanje.

Toen kreeg ik me toch een ranzig goor bord met vis onderdelen.
Er zat zelfs een vissekop tussen met de ogen er nog in . :o

Gadver de gadver de gadverdamme :puke:

Mijn moeder haalde in mijn jeugd een keer een gebakken scholletje voor mij in de viszaak aan de overkant.
Ik had me na lang aandringen laten overhalen om een visje mee te eten.
In dat kreng zat een glanzend zwart gezwel ter grote van een koeienoog.

Nooit van mijn leven vreet ik meer vis.....ga nog liever dood van de honger. :moe:
ESG

Bericht door ESG »

Vis. Ik krijg daar echt oergevoelens bij. Wat lekker is dat! :okay:

Afbeelding

En dan met name van die langwerpige rakkers die in hun leven helemaal uit tropische wateren zijn komen zwemmen door zowel zoet en zout water, eventueel zelfs kruipend over land, om aan hun einde te komen in rooktonnen van gereformeerde Gelderse vissers: PALING RULES!!

:) :cheer:
Hans van Dijk

Nou ESG je mag mijn portie er bij hebben hoor,.. :D
nog een goor voorbeeld van de palingvangst.

Neem een stuk stevig touw, bind er een koeien of varkens kop aan vast,
smijt het hele zaakje vervolgens in de zee, toon het nodige geduld,
haal het karkas weer naar boven,
en met een beetje geluk zit het vol met paling....de smerige aaseters. :puke:
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ha, in Die Blechtrommel van Gunther Grass staat een schitterende passage over het vangen van aal met een paardenhoofd. Na het lezen smaakte een broodje paling me een tijdje een stuk minder goed...
Hans van Dijk

Errik schreef:Ha, in Die Blechtrommel van Gunther Grass staat een schitterende passage over het vangen van aal met een paardenhoofd. Na het lezen smaakte een broodje paling me een tijdje een stuk minder goed...
Dat boek is toch ooit verfilmd,
zou maar zo kunnen dat ik het daar eens gezien heb.

In ieder geval heb ik het een keer op TV gezien,
en het was niet iets wat voor herhaling vatbaar was wat mij betrof. :(
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Viswinkels bezig met opmars

Uitgegeven: 9 augustus 2006 11:39
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2006 12:56

AMSTERDAM - De viswinkels en vismarktkramen zijn bezig met een opmars. Het marktaandeel van deze speciaalzaken is de afgelopen zes maanden gestegen met vier procent. Daarnaast gaven kopers meer geld uit waardoor de omzet met een derde steeg. Dat meldt het Nederlands Visbureau woensdag.

De viswinkels en viskramen moesten vorig jaar nog hun meerdere erkennen in de supermarkten, die 54 procent van de vismarkt hadden. Nu is dat aandeel gelijkgetrokken.

Vers

Mensen kiezen volgens het visbureau voor speciaalzaken, omdat de vis daar verser is. Ook het grote assortiment en het vakmanschap zijn voor kopers belangrijke redenen om bij viswinkels te kopen.

Twee derde van de Nederlandse huishoudens zet volgens het visbureau verse vis op tafel. Vooral zalm, tong, gebakken vis en Hollandse garnalen zijn in trek.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.nu.nl

10 million dutch can't be wrong... 8)
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het op tafel zetten hoeft niet te betekenen dat het ook gegeten wordt...
de kloomp'maj anhoalen
Plaats reactie