Wel oppassen in de wasmachine, rood wil nog wel eens afgeven.
Echt het slechtste argument ooit, of archieven nou in een koepel staan, of in een gewoon rijksarchiefbewaarplaats, maakt helemaal niets uit. De bezoeker heeft er toch niets aan, de depots van de Rijksarchieven zijn niet toegankelijk en dit argument gaat dan ook niet op volgens mij.Isendoorn schreef:De archieven zouden onder de hoge koepel van de kerk een prachtige plek kunnen vinden
Waarom 't Waterschap zich er druk om maakt snap ik niet, al te groot is hun archief bij mijn weten niet.Artikel 26
1. Te 's-Gravenhage is gevestigd de algemene rijksarchiefbewaarplaats, welke is bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden der overheidsorganen, waarvan de functies zich over het gehele rijk uitstrekken of hebben uitgestrekt. De algemene rijksarchivaris is daarvan de beheerder.
2. In de hoofdplaats van elke provincie is gevestigd een rijksarchiefbewaarplaats, welke is bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden van de provinciale organen. Voorts is de rijksarchiefbewaarplaats in de hoofdplaats van een provincie bestemd voor de bewaring van de archiefbescheiden van de in die provincie gevestigde organen van het rijk, van de voormalige provinciale en departementale besturen en van de in artikel 41, eerste lid, bedoelde overheidsorganen, waarvan de functies zich niet over het gehele rijk uitstrekken of hebben uitgestrekt. Een rijksarchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek, is daarvan de beheerder.
3. Bij koninklijk besluit kunnen andere rijksarchiefbewaarplaatsen worden aangewezen of gevestigd dan de in het eerste en tweede lid bedoelde.
Door 't archief naar 'n andere locatie te brengen, samen met nog meer archieven, zullen de overheadkosten enorm stijgen, ga maar na, twee recepties, twee afdelingshoofden/managers, twee kantines, twee dit, twee dat, ga zo maar door. Hoe zou dat moeten met de leeszaal in Zwolle? Een collectie boeken is voor iedereen vrij raadpleegbaar? Gaan we zoiets opsplitsen? Dacht ik niet. En de rest van de bibliotheek? Alle boeken met betrekking tot Twente afsplitsen? Dacht ik niet. Voor de boeken kan iedereen in ieder geval naar 't VDI (of bij mij natuurlijk, daar kom ik in 'n volgende post nog wel op terug)HOOFDSTUK VI. ARCHIEFBESCHEIDEN VAN WATERSCHAPPEN
Artikel 35
1. Overeenkomstig een door het bestuur vast te stellen verordening, welke aan gedeputeerde staten wordt medegedeeld, draagt het dagelijks bestuur zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het waterschap.
2. De kosten, verbonden aan de uitoefening van de in het eerste lid bedoelde zorg, komen ten laste van het waterschap.
Ik denk dat we het Twents Streekarchief in Borne ook niet moeten vergeten, de meest geraadpleegde 'standaardgegevens' á la DTB, BS, de Notarisarchieven en de Kadastrale Leggers uit 1832 (en nog veel meer) zijn hier in kopie-vorm al aanwezig, evenals een behoorlijke bibliotheek waarmee de gemiddelde onderzoeker mee uit de voeten kan.Twente
Het HCO streeft ernaar om in Twente een historisch centrum voor deze regio in het leven te roepen. Het HCO bezit omvangrijke en waardevolle archieven betreffende de geschiedenis van de regio. Via het thema ‘Twentse industriële samenleving’ wordt in eerste instantie via diverse incidentele samenwerkingverbanden (Twentse musea, Van Deinse-instituut, historische verenigingen, e.d.) getracht dit cultureel erfgoed te presenteren, maar het HCO is van mening dat juist in de historisch zo ‘bewuste’ regio Twente plaats is voor een eigen historisch centrum op structurele basis. Een dergelijk centrum kan alleen tot stand komen met ondersteuning van de Twentse gemeenten en de provincie Overijssel. In het stedennetwerk Enschede, Almelo, Hengelo en Borne zal
een door het HCO vervaardigde discussienotitie in het najaar van 2002 het startsein betekend voor een bestuurlijk proces dat hopelijk leidt tot de oprichting van het Twentse centrum. Van essentieel belang is de steun van dit concept van de Twentse archivarissen. In een overleg tussen de archivarissen van Enschede, Hengelo, Almelo, Borne en Oldenzaal enerzijds en het HCO anderzijds, hebben de Twentse collegae zich achter de het streven tot realisatie van het centrum gesteld. Op het bestuurlijke niveau van de Regio Twente is in september 2002 het principe-besluit genomen om in 2003 een extern haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. De feitelijke uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek, waarin de provincie Overijssel niet zal participeren, zal plaatsvinden in 2004.