Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
GerritHondelink
Member
Member

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

28 april
Er zijn geen specifieke, unieke weerspreuken die enkel op deze dag slaan.
April met z'n gril, doet wat 'ie wil. Mer nen wörmen April deug nich.

Op Aprilweer köj vaak nich bouwn, te vroo zaein en pottn kan oew berouwn!

Verstopt in ’n uiterst klein nisje
Daar zat hij, ’n bruin hagedisje
Hij dacht aan z’n vrouw
Die niet meer met hem wou
En lispelde zachtjes: Ik mis je.

Ie könt nich ’t laakn hebben en ’t geald hoaln. Het spreekwoord komt uit de textielhandel, waar men ofwel het laken (de stof) kocht, of het geld hield.
Het wordt vaak gebruikt om aan te geven dat een beslissing consequenties heeft en dat je keuzes moet maken.
GerritHondelink
Member
Member

29 april
Op 29 april viert de Rooms-Katholieke Kerk het feest van de Heilige Catharina van Siena.
Er zijn geen specifieke, unieke weerspreuken die enkel op deze dag slaan.

Internationale dag van de Dans.

't Oale Jans Spiekerbos was in Eansche noa 'n Notaris wes um 't een en anner te loatn vastleggn veur 't noageslacht.
Hee veuln zo heanig an dat hee toch wa de meeste proemn oet'n pot har visket,'t weark was d'r al lang of.
As hee dan wier de stroat opgeet, treft hee ne jonge Heils soldoate, 'n bizeunder mooi wicht van 'n j oar of achteen.
't Wicht heul hem ne kollektebus veur. Jans vrög woar of 't veur is. Zeg't wicht: "Dat is voor de Heer!"
Jans krig de knip oetn tuk en visket d'r nen geuln oet um in dee bus te doon.
Mar dan inees bedech hee zik, en stek 'n geuln wier vot.
En dan zeg hee: "Wicht, dow bis ja nog zo mooi joonk en ik bin a wied in de tachentig.
Ik zee de Heer völ eerder as dow.
Ik kan 't Hem ja better zölf in de haan doon."

Sommige leu zint net keersen dee zichzólf opbraandt um aandern bie te löchten.
Sommige mensen zijn als kaarsen die zichzelf opbranden om anderen bij te lichten.
GerritHondelink
Member
Member

30 april
Op 30 april worden in de Rooms-Katholieke Kerk verschillende heiligen herdacht, met Paus Pius V en Quirinus van Neuss als voornaamste figuren.
Voor 30 april zijn er verschillende weerspreuken die vaak te maken hebben met het wisselvallige karakter van de maand of de overgang naar mei:

Met aprilse koeken, lap je geen broeken (Verwijst vaak naar de onbetrouwbaarheid van het weer aan het einde van de maand).
Met Sint Katrien opgenomen, heeft wortel geschoten (Sint Catharina van Siena wordt op 30 april herdacht).
Regen in Sint Walburgisnacht, heeft steeds de kelder volgebracht.
Walpurgisnacht is een van oorsprong Europees voorchristelijk lentefeest dat sinds de 18e eeuw in Duitsland wordt gevierd in de nacht van 30 april op 1 mei.
In de 17e eeuw kreeg het feest zijn huidige naam, afgeleid van de rooms-katholieke heilige Walburga, wier translatie op 1 mei werd herdacht.

Twentse voorzichtigheid.
As 't is was, en 't kon is wean, en ik moch diej lien en ik zol diej is vraogen, wat sös dan zeggen?
Antwoord:
't Kon wal 's wean.

Poest de keerse mear oet, Hanna, zee zeunegen Beernd tegen zinne vrouw, toen'e op stearven lag. Ik kan in 't duuster wal doodgoan.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Boven je stand leven. Aj gin kop hebt, ku'j nig noar boet'n kiek'n. De koo is vergett'n dat he kalf is west.

Brutale vrouw. Kreei van 'n wief, kreeje.

buiten gaan zoenen. Loat vi' j boeten em' brommers kieken?

daar ben ik voor uitgenodigd. doar he' k wat van met.

daar is niks mis mee. doar mekeert 't nich an.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
GerritHondelink
Member
Member

01 mei.
MEI: Bleui'jmaond; Vrouwenmaond; Mariamaond, Bloomenmaond; Wonnemaond.
De Romeinen wijdden deze maand aan hun godin Maja, die alles beschermt wat er in het voorjaar bloeit en gaat groeien.
Een bekende weerspreuk voor 1 mei is: "Als Sint Philipus regent, is de oogst gezegend".
Deze dag, traditioneel de naamdag van Filippus, wordt gezien als een belangrijke indicator voor de vruchtbaarheid van het land.

Hoewel 1 mei vaak wordt geassocieerd met de Dag van de Arbeid, is het in de volksweerkunde een dag waarop regen wordt gezien als een zegen voor de oogst.
In Europa is 1 mei in bijna alle landen een officiële feestdag, op een paar landen na waaronder Nederland.

Variant op ‘t röadselke ‘t steet in de kerk en ’t begint met een t.
’t Geet oawer stroat en begint met ’n n?
Antwoord: ’n optocht.

Ma’j mie nog wa liedn? Hou je nog wel van mij?
Zee ma’jt meka geerne liedn. Ze houden van elkaar.

Iej zint pas oald as de keerskes meer kost as ’n taartn.
Je bent pas oud als de kaarsjes op de taart meer kosten dan de hele taart.
Plaats reactie