Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Jeroen Hatenboer stopt met onmiddellijke ingang als wethouder
Gepubliceerd op: 23/02/2018
Jeroen Hatenboer stopt met onmiddellijke ingang als wethouder van Enschede. De VVD'er zegt dat er over twee van zijn grote projecten geen besluit genomen wordt, omdat een aantal politieke partijen obstructie pleegt.
De Enschedeër biedt op dit moment per brief zijn ontslag aan. Zowel het mega-project op de Kop van de Boulevard als de ombouw van het Muziekkwartier lopen het risico niet behandeld te worden in de raad. Zodoende komt er geen verdere besluitvorming.
Hatenboer: 'Ik kan mij niet vertonen bij partners die hier jaren aan gewerkt hebben, met de boodschap dat alles misschien toch niet doorgaat.' Verslaggever Henk ten Harkel bezocht Jeroen Hatenboer enkele uren voordat hij zijn ontslag indiende. Hij spreekt over de laatste ontwikkelingen met 1Twente. Beluister het item hierboven terug.
VVD
Fractievoorzitter van de VVD Rene Kreeft verzekert dat dit geen gevolgen heeft voor de samenwerking met de coalitie. 'De VVD-fractie respecteert zijn beslissing, maar betreurt zijn besluit zeer.'
Rene Kreeft: “Jeroen Hatenboer heeft zich in de afgelopen 16 jaar met hart en ziel ingezet voor onze stad, waarvan de laatste 8 jaar als wethouder. Wij respecteren zijn beslissing. Wij zijn hem heel dankbaar voor zijn verdiensten en vinden het enorm jammer dat het zo voor hem moet eindigen.”
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Emiel Muijderman
bron: http://www.tvenschedefm.nl/audio-jeroen ... em?1068285
Gepubliceerd op: 23/02/2018
Jeroen Hatenboer stopt met onmiddellijke ingang als wethouder van Enschede. De VVD'er zegt dat er over twee van zijn grote projecten geen besluit genomen wordt, omdat een aantal politieke partijen obstructie pleegt.
De Enschedeër biedt op dit moment per brief zijn ontslag aan. Zowel het mega-project op de Kop van de Boulevard als de ombouw van het Muziekkwartier lopen het risico niet behandeld te worden in de raad. Zodoende komt er geen verdere besluitvorming.
Hatenboer: 'Ik kan mij niet vertonen bij partners die hier jaren aan gewerkt hebben, met de boodschap dat alles misschien toch niet doorgaat.' Verslaggever Henk ten Harkel bezocht Jeroen Hatenboer enkele uren voordat hij zijn ontslag indiende. Hij spreekt over de laatste ontwikkelingen met 1Twente. Beluister het item hierboven terug.
VVD
Fractievoorzitter van de VVD Rene Kreeft verzekert dat dit geen gevolgen heeft voor de samenwerking met de coalitie. 'De VVD-fractie respecteert zijn beslissing, maar betreurt zijn besluit zeer.'
Rene Kreeft: “Jeroen Hatenboer heeft zich in de afgelopen 16 jaar met hart en ziel ingezet voor onze stad, waarvan de laatste 8 jaar als wethouder. Wij respecteren zijn beslissing. Wij zijn hem heel dankbaar voor zijn verdiensten en vinden het enorm jammer dat het zo voor hem moet eindigen.”
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Emiel Muijderman
bron: http://www.tvenschedefm.nl/audio-jeroen ... em?1068285
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Nou, lekker dan. Ik zou nu wel eens willen weten om welke partijen het gaat. Dan weet ik in ieder geval waar ik niet op moet stemmen.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
ruimt lekker op , nu de rest nog.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Jammer zeg!
Laatst gewijzigd door DBM op vr feb 23, 2018 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Je slaat met je opmerking de spijker op zijn kop Twekkelerveld. Erg jammer dat we van hem afscheid moeten nemen. Zeer betrokken Wethouder en goede manager.
Als ik nadenk dan zijn het de partijen met een dorpsmentaliteit zoals SGP Christenunie ouderen partijen PVDA misschien ook wel een d66. Als die nu eens verkassen naar Hengelo dan zijn ze op hun plek. Misschien vindt Hans t daar ook wel fijner met een prima gemeenteraad daar.
Als ik nadenk dan zijn het de partijen met een dorpsmentaliteit zoals SGP Christenunie ouderen partijen PVDA misschien ook wel een d66. Als die nu eens verkassen naar Hengelo dan zijn ze op hun plek. Misschien vindt Hans t daar ook wel fijner met een prima gemeenteraad daar.
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Je mag toch hopen dat de gemeente die plannen door gaan, want dat gebied ziet er nu niet uit. Dit is de enige kans om het goed aan te pakken.
- GerritHondelink
- Member
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Ik hoop dat zowel het project Muziekkwartier als de Kop van de Boulevard door gaan. Wachten KAN NIET meer.
- Rikarchitecten
- Member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
- Locatie: Enschede
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
- Rikarchitecten
- Member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
@Twekkelerveld. De getoonde renders zijn slechts ruimtelijke sfeerimpressies. Er zijn tot op heden alleen nog maar stedenbouwkundige voorwaarden vastgesteld: rooilijnen, bouwhoogtes, vorm etcetera. Over de daadwerkelijke architectonische invulling (Die POLO architects gaat bieden) is nog niets bekend. Men praat over architectuur met een knipoog naar het textielverleden van de stad, dus het door jou gegeven voorbeeld kan daar nog wel eens bij passen. Toch zou ik het mooi vinden als Enschede eens een hoofdstuk verder gaat dan de eeuwige neo-classistische gebouwen met rode baksteen gebaseerd op het textiel verleden (alphatoren, uitbreiding saxion, van der valk, hermestoren). Aansluitend op de stijl van het nieuwe MST past wat mij betreft iets anders.
ENSCHEDE
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Bij het MST past inderdaad beter iets anders, maar bovenstaande zou ik wel mooi vinden t.h.v. de Zuidmolen bijvoorbeeld.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Ten eerste even off-topic, heb een nieuw account aangemaakt, aangezien het onmogelijk was op mijn oude in te loggen en of een nieuw wachtwoord aan te vragen.
Zeer interessant item om te volgen. Ook veel info om te lezen. Wel gek, dat zoiets als dit vrij dichtbij al komt, maar echte ontwerpen wij nog niet hebben mogen aanschouwen. Een poging tot, het desbetreffende architectenbureau zojuist een mailtje gestuurd en hopen dat ze iets van een concept en of sneak preview kunnen tonen.
In afwachting.
Zeer interessant item om te volgen. Ook veel info om te lezen. Wel gek, dat zoiets als dit vrij dichtbij al komt, maar echte ontwerpen wij nog niet hebben mogen aanschouwen. Een poging tot, het desbetreffende architectenbureau zojuist een mailtje gestuurd en hopen dat ze iets van een concept en of sneak preview kunnen tonen.
In afwachting.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Na op de website van Polo architects te hebben gekeken leken de meeste projecten mij toch een beetje duf. Voor een centrale locatie als deze, en om aan te sluiten op het meer gemengde winkelmilieu aan de westkant van de binnenstad hoop ik vooral dat ze met een hip ontwerp komen dat zich zal onderscheiden in de stad en inderdaad niet teveel wéér een kopie zal zijn van Roombeek. Hierboven wordt als voorbeeld Little C in Rotterdam gegeven en ik moet zeggen dat zo'n concept me wel erg aanspreekt! Het lijkt me vooral belangrijk dat de materialisatie van de gebouwen een goede samenhang heeft waardoor de toekomstige identiteit van het gebied zich echt als een geheel kan onderscheiden en iets nieuws kan toevoegen aan Enschede.
https://www.enschede.nl/sites/default/f ... hede_0.pdf
https://www.enschede.nl/sites/default/f ... hede_0.pdf
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
15 miljoen voor entree van Enschedese binnenstad
Gepubliceerd op: 01/03/2018
15 miljoen voor entree van Enschedese binnenstad
Een investering van 15 miljoen. Dat bedrag wil de gemeente steken in de Kop van de Boulevard. De rotonde verdwijnt en er wordt een ondergrondse rotonde aangelegd.
Een megastedenbouwkundig project vraagt om een goede infrastructuur. De afgetreden wethouder Jeroen Hatenboer zal het stuk over de verkeersafwikkeling aan de Kop van de Boulevard zelf niet verdedigen in de raadzaal. Hij geloofde niet dat het project voor de verkiezingen zou worden besproken.
Toch wordt er maandag 5 maart gesproken over de ingrijpende maatregelen die de gemeente bij elkaar 15 miljoen euro moeten kosten. En dat is iets meer dan het dubbele dan werd verwacht.
Metamorfose
Aan de plannen van de Belgische investeerder en projectontwikkelaar LIFE is nog niets veranderd. De intentieovereenkomst uit september 2016 staat nog overeind. De Kop van de Boulevard, ten westen van het stadserf, ondergaat komende jaren een ware metamorfose. In het gebied tussen het Holland Casino en de ITC-toren komen drie woontorens met in totaal 530 appartementen.
LIFE bouwt 144 koopappartementen, Domijn neemt 100 appartementen in de sociale huursector voor zijn rekening en voor de overige 288 appartementen in de vrije sector zijn meerdere investeerders in beeld. De totale investering vanuit de markt is 150 miljoen euro.
De ontwikkeling van de Kop van de Boulevard komt bijna volledig voor rekening van de investeerders. LIFE is de verantwoordelijke voor de bouw van het vastgoed en bijbehorende parkeergarages, de aanleg van een nieuwe oprit naar de Q-parkgarage van de voormalige Zuidmolen, de ontwikkeling van het braakliggende terrein naast de ITC-toren en de aankoop en sloop van het ING-gebouw.
De gemeente neemt de sloop en het bouwrijp maken van het voormalige SLO-gebouw en de naastliggende parkeerplaats voor zijn rekening. De kosten daarvan worden ingeschat op ruim 8 miljoen euro. Die verwacht de gemeente terug te verdienen met de verkoop van de grond aan de Kop van de Boulevard. Een andere verantwoordelijkheid van de gemeente is het nemen van verkeersmaatregelen.
Einde rotonde
Komend vanuit de Haaksbergerstraat is de entree van de binnenstad op dit moment een ratjetoe aan verkeersbewegingen. Een opvallende maatregel wordt dan ook het verdwijnen van de rotonde bij de ITC-toren. De doorstroming van het verkeer wordt volgens de gemeente beter bij een kruispunt met verkeerslichten. Wie rechtsaf slaat richting het stadserf kan straks nog maar een kant op: de Van Heekgarage. De inrit krijgt een directe aansluiting op het kruispunt met de Haaksbergerstraat, Nijverheidstraat en Ripperdastraat. De veelgebruikte west-oostverbinding door de binnenstad blijft bruikbaar: de Koningstraat voor het MST wordt namelijk direct aangesloten op de Haaksbergerstraat.
Ook ondergronds gebeurt er van alles. De drie woontorens van LIFE krijgen namelijk een parkeergarage, die op de in- en uitrit van de Van Heekgarage worden aangesloten. Dat gebeurt met een ondergrondse rotonde. Alle bovenstaande verkeersmaatregelen kosten de gemeente al een kleine 10 miljoen euro. Maar daar houdt het niet mee op. De ontwikkeling van de Kop van de Boulevard wordt aangegrepen om ook de wegen richting het station, de Prinsessetunnel en de rotonde aan de Zuiderval aan te pakken. Daar is nog eens ruim 5 miljoen euro voor nodig.
Toegangswegen
De maatregelen die nodig zijn voor de toegangswegen naar de Kop van de Boulevard worden de komende maanden uitgewerkt. De hoogste prioriteit heeft de openbare ruimte aan de Ripperdastraat/De Ruyterlaan tot aan de Prinsessetunnel. LIFE verzorgt ook de ontwikkeling van het voormalige ziekenhuis aan het Ariënsplein tot studentenwoningen en een ruimte voor het Centrum voor Ondernemerschap van het Saxion. Het oude ziekenhuis wordt daarmee onderdeel van de Stadscampus. De mogelijkheid om de Ripperdastraat over te steken en het wegprofiel, moeten daarom worden verbeterd om een goede verbinding te maken met de Kop van de Boulevard.
Vervolgens is het gebied tussen de huidige rotonde en het Centraal Station aan de beurt. Dit gebied is als het ware de entree van de stad voor veel bezoekers die met de trein of bus naar Enschede komen. De gemeente verwacht dat er door de ontwikkelingen aan de Kop van de Boulevard veel minder auto’s gaan rijden over de Nijverheidsstraat richting het station. De weg wordt daarom zo aangepast, dat het aantrekkelijker wordt voor voetgangers en fietsers om de Nijverheidsstraat te gebruiken.
Busbaan
De Haaksbergerstraat tot aan de Zuiderval is een andere belangrijke verkeersader die wat de gemeente betreft een verbetering kan gebruiken. Alle weggebruikers moeten hier op een veilige manier gebruik van kunnen maken. In het meest ideale geval wordt de huidige busbaan verplaatst naar het midden van de Haaksbergerstraat. Of dat haalbaar is, hangt af van het budget dat overblijft. Van de wegen rondom de Kop van de Boulevard heeft de Haaksbergerstraat namelijk de minste prioriteit.
Wethouder Jeroen Hatenboer noemde afgelopen vrijdag als reden voor zijn vertrek dat hij er geen vertrouwen in had dat de gemeenteraad nog voor de verkiezingen groen licht geeft voor de plannen. Dat kan volgens hem betekenen dat investeerders afhaken. De planning van het project is ook vrij krap. Als de gemeenteraad in maart akkoord gaat met het budget van 15 miljoen euro, kan de gemeente aan de slag met het bestemmingsplan. Dit najaar kan dan begonnen worden met de eerste werkzaamheden, zoals de inrit van de Van Heekgarage. De bouw van de eerste woontorens staat gepland in het voorjaar 2019.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://www.tvenschedefm.nl/15-miljoen-v ... em?1069270
Gepubliceerd op: 01/03/2018
15 miljoen voor entree van Enschedese binnenstad
Een investering van 15 miljoen. Dat bedrag wil de gemeente steken in de Kop van de Boulevard. De rotonde verdwijnt en er wordt een ondergrondse rotonde aangelegd.
Een megastedenbouwkundig project vraagt om een goede infrastructuur. De afgetreden wethouder Jeroen Hatenboer zal het stuk over de verkeersafwikkeling aan de Kop van de Boulevard zelf niet verdedigen in de raadzaal. Hij geloofde niet dat het project voor de verkiezingen zou worden besproken.
Toch wordt er maandag 5 maart gesproken over de ingrijpende maatregelen die de gemeente bij elkaar 15 miljoen euro moeten kosten. En dat is iets meer dan het dubbele dan werd verwacht.
Metamorfose
Aan de plannen van de Belgische investeerder en projectontwikkelaar LIFE is nog niets veranderd. De intentieovereenkomst uit september 2016 staat nog overeind. De Kop van de Boulevard, ten westen van het stadserf, ondergaat komende jaren een ware metamorfose. In het gebied tussen het Holland Casino en de ITC-toren komen drie woontorens met in totaal 530 appartementen.
LIFE bouwt 144 koopappartementen, Domijn neemt 100 appartementen in de sociale huursector voor zijn rekening en voor de overige 288 appartementen in de vrije sector zijn meerdere investeerders in beeld. De totale investering vanuit de markt is 150 miljoen euro.
De ontwikkeling van de Kop van de Boulevard komt bijna volledig voor rekening van de investeerders. LIFE is de verantwoordelijke voor de bouw van het vastgoed en bijbehorende parkeergarages, de aanleg van een nieuwe oprit naar de Q-parkgarage van de voormalige Zuidmolen, de ontwikkeling van het braakliggende terrein naast de ITC-toren en de aankoop en sloop van het ING-gebouw.
De gemeente neemt de sloop en het bouwrijp maken van het voormalige SLO-gebouw en de naastliggende parkeerplaats voor zijn rekening. De kosten daarvan worden ingeschat op ruim 8 miljoen euro. Die verwacht de gemeente terug te verdienen met de verkoop van de grond aan de Kop van de Boulevard. Een andere verantwoordelijkheid van de gemeente is het nemen van verkeersmaatregelen.
Einde rotonde
Komend vanuit de Haaksbergerstraat is de entree van de binnenstad op dit moment een ratjetoe aan verkeersbewegingen. Een opvallende maatregel wordt dan ook het verdwijnen van de rotonde bij de ITC-toren. De doorstroming van het verkeer wordt volgens de gemeente beter bij een kruispunt met verkeerslichten. Wie rechtsaf slaat richting het stadserf kan straks nog maar een kant op: de Van Heekgarage. De inrit krijgt een directe aansluiting op het kruispunt met de Haaksbergerstraat, Nijverheidstraat en Ripperdastraat. De veelgebruikte west-oostverbinding door de binnenstad blijft bruikbaar: de Koningstraat voor het MST wordt namelijk direct aangesloten op de Haaksbergerstraat.
Ook ondergronds gebeurt er van alles. De drie woontorens van LIFE krijgen namelijk een parkeergarage, die op de in- en uitrit van de Van Heekgarage worden aangesloten. Dat gebeurt met een ondergrondse rotonde. Alle bovenstaande verkeersmaatregelen kosten de gemeente al een kleine 10 miljoen euro. Maar daar houdt het niet mee op. De ontwikkeling van de Kop van de Boulevard wordt aangegrepen om ook de wegen richting het station, de Prinsessetunnel en de rotonde aan de Zuiderval aan te pakken. Daar is nog eens ruim 5 miljoen euro voor nodig.
Toegangswegen
De maatregelen die nodig zijn voor de toegangswegen naar de Kop van de Boulevard worden de komende maanden uitgewerkt. De hoogste prioriteit heeft de openbare ruimte aan de Ripperdastraat/De Ruyterlaan tot aan de Prinsessetunnel. LIFE verzorgt ook de ontwikkeling van het voormalige ziekenhuis aan het Ariënsplein tot studentenwoningen en een ruimte voor het Centrum voor Ondernemerschap van het Saxion. Het oude ziekenhuis wordt daarmee onderdeel van de Stadscampus. De mogelijkheid om de Ripperdastraat over te steken en het wegprofiel, moeten daarom worden verbeterd om een goede verbinding te maken met de Kop van de Boulevard.
Vervolgens is het gebied tussen de huidige rotonde en het Centraal Station aan de beurt. Dit gebied is als het ware de entree van de stad voor veel bezoekers die met de trein of bus naar Enschede komen. De gemeente verwacht dat er door de ontwikkelingen aan de Kop van de Boulevard veel minder auto’s gaan rijden over de Nijverheidsstraat richting het station. De weg wordt daarom zo aangepast, dat het aantrekkelijker wordt voor voetgangers en fietsers om de Nijverheidsstraat te gebruiken.
Busbaan
De Haaksbergerstraat tot aan de Zuiderval is een andere belangrijke verkeersader die wat de gemeente betreft een verbetering kan gebruiken. Alle weggebruikers moeten hier op een veilige manier gebruik van kunnen maken. In het meest ideale geval wordt de huidige busbaan verplaatst naar het midden van de Haaksbergerstraat. Of dat haalbaar is, hangt af van het budget dat overblijft. Van de wegen rondom de Kop van de Boulevard heeft de Haaksbergerstraat namelijk de minste prioriteit.
Wethouder Jeroen Hatenboer noemde afgelopen vrijdag als reden voor zijn vertrek dat hij er geen vertrouwen in had dat de gemeenteraad nog voor de verkiezingen groen licht geeft voor de plannen. Dat kan volgens hem betekenen dat investeerders afhaken. De planning van het project is ook vrij krap. Als de gemeenteraad in maart akkoord gaat met het budget van 15 miljoen euro, kan de gemeente aan de slag met het bestemmingsplan. Dit najaar kan dan begonnen worden met de eerste werkzaamheden, zoals de inrit van de Van Heekgarage. De bouw van de eerste woontorens staat gepland in het voorjaar 2019.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://www.tvenschedefm.nl/15-miljoen-v ... em?1069270
- Bijlagen
-
- 15 miljoen voor entree van Enschedese binnenstad.jpg (86.78 KiB) 11518 keer bekeken
- Rikarchitecten
- Member
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Wees niet getreurd. Bij nader inzien (Ontwikkelingsplan.pdf) neemt POLO slechts 2 á 3 van de 6 woontorens voor zijn rekening nemen.Anthony schreef: ↑wo feb 28, 2018 9:58 am Na op de website van Polo architects te hebben gekeken leken de meeste projecten mij toch een beetje duf. Voor een centrale locatie als deze, en om aan te sluiten op het meer gemengde winkelmilieu aan de westkant van de binnenstad hoop ik vooral dat ze met een hip ontwerp komen dat zich zal onderscheiden in de stad en inderdaad niet teveel wéér een kopie zal zijn van Roombeek. Hierboven wordt als voorbeeld Little C in Rotterdam gegeven en ik moet zeggen dat zo'n concept me wel erg aanspreekt! Het lijkt me vooral belangrijk dat de materialisatie van de gebouwen een goede samenhang heeft waardoor de toekomstige identiteit van het gebied zich echt als een geheel kan onderscheiden en iets nieuws kan toevoegen aan Enschede.
https://www.enschede.nl/sites/default/f ... hede_0.pdf
ARCHITECTEN - POLO Architects (A) + ervaren lokale /
internationale architecten (B) + jonge lokale architecten
(C) - de ervaren architecten treden op als coördinerend
bureau voor een bouwblokgebouw en zijn tevens
verantwoordelijk voor de plint met functiemix, zij nemen
jonge architecten onder de arm om één of meerdere
opstallen bovenop de plint te ontwerpen
ENSCHEDE
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
15 miljoen ...
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Het bouwgeweld mag van mij wel los barsten.
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Het is geen Eindhoven en natuurlijk kan je Enschede niet vergelijken. Maar wat is het toch fijn dat er weer mooie bouwprojecten zijn om te volgen. Ook erg benieuwd wat uiteindelijk de definitieve bouwhoogte word.
Hopen dat ook uiteindelijk andere inversteerders de stad vinden en ook ambitie hebben om de lucht in te gaan(zoal in de krant vermeld laatst)
Hopen dat ook uiteindelijk andere inversteerders de stad vinden en ook ambitie hebben om de lucht in te gaan(zoal in de krant vermeld laatst)
Re: Binnensingelgebied: Kop van Boulevard
Ik snap er niets meer van. Wordt het plan nu wel of niet tijdig behandeld?