Spreek je dialect
- GerritHondelink
- Member
Re: Spreek je dialect
Nee, ik bin geboorn in Eansche en wel um precies te wean in de Brookheurn.
De oale Geesinkweg; de boerderie woar ik geboorn bin was op 't allerlaatst veur dat 't ofbrokkn is
(um plaats te maakn veur de Wesselerbrink) nen K.I. station.
De oale Geesinkweg; de boerderie woar ik geboorn bin was op 't allerlaatst veur dat 't ofbrokkn is
(um plaats te maakn veur de Wesselerbrink) nen K.I. station.
- GerritHondelink
- Member
Deze boerderij heeft gelegen aan de Geessinkweg 140.
Op die plaats ligt nu de Piksenbrink.
Het vroegere wijkadres was: D.7.
In 1896 was de kadastrale omschrijving: gemeente Lonneker, sectie H.nr. 2 met als eigenaar Hendrik Smelt. Later is het sectienummer: H.nr. 2040.
Aanvankelijk was dit een boerenbedrijf, later is er een K.I.-station gevestigd geweest Ook is deze boerderij vroeger een cafe geweest.
De boerderij is verdwenen in verband met de aanleg van de Wesselerbrink.
Op die plaats ligt nu de Piksenbrink.
Het vroegere wijkadres was: D.7.
In 1896 was de kadastrale omschrijving: gemeente Lonneker, sectie H.nr. 2 met als eigenaar Hendrik Smelt. Later is het sectienummer: H.nr. 2040.
Aanvankelijk was dit een boerenbedrijf, later is er een K.I.-station gevestigd geweest Ook is deze boerderij vroeger een cafe geweest.
De boerderij is verdwenen in verband met de aanleg van de Wesselerbrink.
- GerritHondelink
- Member
Hee löp met 't blote gat in de pet. ( Bie’j nen kaal'n kop).
Hij loopt met zijn blote achterwerk in de pet. Hij heeft een kaal hoofd.
Hij loopt met zijn blote achterwerk in de pet. Hij heeft een kaal hoofd.
- GerritHondelink
- Member
As ’t pap reagnt, lig mien teeldr aait op ’n kop.
Als het pap regent ligt mijn bord altijd onderste boven. Ik heb altijd pech, ik vis altijd achter ’t net.
Heel vrogger wör de papschaal met pap midd’n op de toafel zet. Iedereen gung der umhen zittn en at.
Stoetnpap= pap met korstjes van brood (stoet)
Riestepap= rijstepap
Beskuutnpap= pap met beschuit
Karnemelksepap= pap van karnemelk waarin veelal roggebrood werd gekruimeld
Als het pap regent ligt mijn bord altijd onderste boven. Ik heb altijd pech, ik vis altijd achter ’t net.
Heel vrogger wör de papschaal met pap midd’n op de toafel zet. Iedereen gung der umhen zittn en at.
Stoetnpap= pap met korstjes van brood (stoet)
Riestepap= rijstepap
Beskuutnpap= pap met beschuit
Karnemelksepap= pap van karnemelk waarin veelal roggebrood werd gekruimeld
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Karnemelksepap. Dat is zo vies. Ik heb het vroeger wel eens gehad. Ik kreeg het niet door mijn keel. Ik denk dat het gewoon bij de melkboer te koop was. Die met die bel en die melkkraan van koper die hij naar links en rechts bewoog. In het midden zag je de melk achter glas. Altans zo staat het in mijn geheugen. 

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Pitr de Nerd
- Member
Goed geheugenenschedeinansichten schreef:Karnemelksepap. Dat is zo vies. Ik heb het vroeger wel eens gehad. Ik kreeg het niet door mijn keel. Ik denk dat het gewoon bij de melkboer te koop was. Die met die bel en die melkkraan van koper die hij naar links en rechts bewoog. In het midden zag je de melk achter glas. Altans zo staat het in mijn geheugen.

Die apparaten zijn volgens mijn dagboek in 1961 afgeschaft, toen kwamen er van die electrokarretjes en zat de melk in flessen.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Karnemelksepap is zoooooooooooooo lekkerenschedeinansichten schreef:Karnemelksepap. Dat is zo vies. Ik heb het vroeger wel eens gehad. Ik kreeg het niet door mijn keel. Ik denk dat het gewoon bij de melkboer te koop was. Die met die bel en die melkkraan van koper die hij naar links en rechts bewoog. In het midden zag je de melk achter glas. Altans zo staat het in mijn geheugen.

Wat sas as dós was kaans.
- Vincent1971
- Member
Karnemelk, roggebrood, roosvicee vruchtendrap oude versie en zuurkoolHendrik schreef:Karnemelksepap is zoooooooooooooo lekkerenschedeinansichten schreef:Karnemelksepap. Dat is zo vies. Ik heb het vroeger wel eens gehad. Ik kreeg het niet door mijn keel. Ik denk dat het gewoon bij de melkboer te koop was. Die met die bel en die melkkraan van koper die hij naar links en rechts bewoog. In het midden zag je de melk achter glas. Altans zo staat het in mijn geheugen.Havermoutpap, niet te eten, maar het moest.

Een goed begin heeft geen einde
wie is er niet groot mee geworden....
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Karnemelk, roggebrood, roosvicee vruchtendrap oude versie en zuurkool.
Ik kan mij voorstellen dat als je dat allemaal bij elkaar doet je dan er dan beroerd van wordt.
Ik kan mij voorstellen dat als je dat allemaal bij elkaar doet je dan er dan beroerd van wordt.

- Vincent1971
- Member
of een of andere combi van die of van een afzonderlijk..vooral als je gesport hebt en dan een beker karnemelk drinktenschedeinansichten schreef:Karnemelk, roggebrood, roosvicee vruchtendrap oude versie en zuurkool.

Een goed begin heeft geen einde
Vergeet de slagroom en sambal niet!enschedeinansichten schreef:Karnemelk, roggebrood, roosvicee vruchtendrap oude versie en zuurkool.
Deze karretjes dusPitr de Nerd schreef:Goed geheugenenschedeinansichten schreef:Karnemelksepap. Dat is zo vies. Ik heb het vroeger wel eens gehad. Ik kreeg het niet door mijn keel. Ik denk dat het gewoon bij de melkboer te koop was. Die met die bel en die melkkraan van koper die hij naar links en rechts bewoog. In het midden zag je de melk achter glas. Altans zo staat het in mijn geheugen.Het ging met een halve liter per slag, en het was nog melk. Niet van die afgeroomde "gezonde" magere melk van nu.
Die apparaten zijn volgens mijn dagboek in 1961 afgeschaft, toen kwamen er van die electrokarretjes en zat de melk in flessen.
Pitr
die liepen nog tot +/_1980 ?
November 1963 - melkkar op de Janninksweg richting Pathmossingel
Helaas is op deze stadsarchief foto niet te zien welke melkkar het is. Met of zonder de hendel voor de halve liters.
Daarvóór werd er met een maatbeker een halve liter geschept uit een melkbus.
Helaas is op deze stadsarchief foto niet te zien welke melkkar het is. Met of zonder de hendel voor de halve liters.
Nu zie ik de kale zijkanten van de weg. Alleen bomen. Het zand was ideaal om "mesje-pingelen" te spelen. Een soort landveroveringsspel. Je gooide, staande op je eigen land, met een aardappelschilmesje (nu snap ik dat mijn moeder die altijd kwijt was. Nee, lag niet in de mand voor de schillenboer), in het land van een ander. In de snijrichting trok je het mesje door naar je eigen land.
Soms had je geen voet land meer, dan stond je op de tenen van één voet te wankelen met je mesje.
Soms had je geen voet land meer, dan stond je op de tenen van één voet te wankelen met je mesje.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Stiekem het mesje iets schuiner zetten en dan had je een stukje meer.Veteraan schreef:Nu zie ik de kale zijkanten van de weg. Alleen bomen. Het zand was ideaal om "mesje-pingelen" te spelen. Een soort landveroveringsspel. Je gooide, staande op je eigen land, met een aardappelschilmesje (nu snap ik dat mijn moeder die altijd kwijt was. Nee, lag niet in de mand voor de schillenboer), in het land van een ander. In de snijrichting trok je het mesje door naar je eigen land.

Oh, je kent het ook, Willem. Leuk.enschedeinansichten schreef:Stiekem het mesje iets schuiner zetten en dan had je een stukje meer.Veteraan schreef:Nu zie ik de kale zijkanten van de weg. Alleen bomen. Het zand was ideaal om "mesje-pingelen" te spelen. Een soort landveroveringsspel. Je gooide, staande op je eigen land, met een aardappelschilmesje (nu snap ik dat mijn moeder die altijd kwijt was. Nee, lag niet in de mand voor de schillenboer), in het land van een ander. In de snijrichting trok je het mesje door naar je eigen land.

- Pitr de Nerd
- Member
Ik ook. de groenstrook aan de van Leeuwenhoekstraat was daar ideaal voor. vlak na de winter groeide er weinig gras, dan kon je dat spelen. en ja, ook mijn moeder was haar aardappeleschilmessie wel eens kwijtVeteraan schreef:Oh, je kent het ook, Willem. Leuk.enschedeinansichten schreef:Stiekem het mesje iets schuiner zetten en dan had je een stukje meer.Veteraan schreef:Nu zie ik de kale zijkanten van de weg. Alleen bomen. Het zand was ideaal om "mesje-pingelen" te spelen. Een soort landveroveringsspel. Je gooide, staande op je eigen land, met een aardappelschilmesje (nu snap ik dat mijn moeder die altijd kwijt was. Nee, lag niet in de mand voor de schillenboer), in het land van een ander. In de snijrichting trok je het mesje door naar je eigen land.

Pitr
- Pitr de Nerd
- Member
Zonder de hendel, denk ik. flessenmelk was in 1963 al gemeengoed. die hendel is echt uit de jaren 50, samen met de schillenboer en de lompenjood. alhoewel je dat laatste woord nu niet meer mag gebruikenVeteraan schreef:November 1963 - melkkar op de Janninksweg richting Pathmossingel

Pitr