Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Lul! Ik moet waarschijnlijk bij Everhard gaan slijmen om er nog één te bemachtigen. Grrr.  :x
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Gaat je niet lukken, hij had d'r niet meer zei 'ie. Misschien Hilarius gewoon even opbellen?

Bedankt voor je compliment.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Was corporaal bedoeld.
Ik zie er soms zo uit (héél soms):

:beer:

Dus dan mag ik ook wel eens een beetje grof zijn. ;)
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding De nieuwe Geschiedenis van Zwolle al gezien?  :o
Robert

Bericht door Robert »

Errik, ken je het boekje Honderdvijfenzeventig jaar straatnamen in Enschede gevat in beschrijvingen, anekdotes en foto's (1809-1984) door J. van Ooyik. Erg leuk en leerzaam, en voorop een werkelijk fantastische foto van het Van Heekplein uit die tijd.  8)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nooit van gehoord...
Lijkt me leuk. Ik heb wel een enorm straatnamenboek van Amsterdam met erg gedetailleerde kaarten.
Robert

Bericht door Robert »

Dit is 'm dus, met foto van een erg mooi plein.  :okay:
Bijlagen
ENSCHEDE Straatnamen.jpg
ENSCHEDE Straatnamen.jpg (204.85 KiB) 6107 keer bekeken
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Mooi plein zonder postmodernistische C&A.
de kloomp'maj anhoalen
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Goeie ouwe tijd...  :cry:
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Lul! Ik moet waarschijnlijk bij Everhard gaan slijmen om er nog één te bemachtigen. Grrr.  :x
Heb je 'm al, anders heb ik nog 'n exemplaar voor je à 11.50,-.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Deal!  :okay:
Robert

Bericht door Robert »

Eindelijk een historisch tijdschrift voor Overijssel

In tegenstelling tot de omringende provincies ontbreekt het in Overijssel tot nu toe aan een provinciaal historisch tijdschrift. Waar de cultuurhistorische vereniging Stad & Lande sinds 1992 in Groningen een mooi kwartaalblad uitgeeft en de Drentse Historische Vereniging vanaf 1980 het kwartaalblad Waardeel, beide met een oplage rond de duizend exemplaren, ontbeert Overijssel een dergelijk medium.
Een provinciaal historisch tijdschrift staat wel op het wensenlijstje van verschillende Overijsselse instellingen die zich bezig houden met behoud, beheer en terbeschikkingstelling van Overijssels cultureel erfgoed. Daarom hebben vijf instellingen op dit terrein het initiatief genomen met een gezamenlijk nieuw tijdschrift van start te gaan: het Historisch Centrum Overijssel (HCO), Kunst en Cultuur Overijssel (KCO), de Ijsselacademie te Kampen, het Van Deinse Instituut in Enschede en de Vereeniging voor Overijsselsch Regt en Geschiedenis (VORG).

De opzet voor de inhoud van het magazine is om aan geïnteresseerden in de Overijsselse geschiedenis informatie te verstrekken over komende cultuurhistorische activiteiten in Overijssel, korte historische artikelen van bovenlokaal belang te bieden en achtergrondinformatie (interviews, beschouwingen) te geven over actuele zaken op dit terrein.
Daarnaast moet er in het tijdschrift ruimte zijn voor specifieke informatie voor leden/donateurs van de participerende instellingen. Dit betekent dat informatie uit de nieuwsbrieven van de VORG (Kort relaes), KCO en van het Historisch Centrum Overijssel hierin opgenomen worden. De IJsselacademie heeft al laten weten haar periodiek geheel te willen laten opgaan in het nieuwe tijdschrift.

De verwachting is dat vanaf medio 2005 een dergelijk tijdschrfit zal verschijnen. Mensen die dit blad willen ontvangen, moeten lid zijn van een van de participanten: VORG, IJsselacademie en in latere instantie het Van Deinse Instituut.

Historischcentrum Overijssel

Joepie, weer een populair glossy magazine dat hét helemaal moet gaan maken.

Wat was er mis met het Kort Ralaes? Wie van het VDI heeft zich hiermee ingelaten? Betekend dit het einde van (VDI in) Typisch Twente?
Martin

Bericht door Martin »

Dat gaat niet goed komen ben ik bang.  :(
Robert

Bericht door Robert »

Denk je een goed oordeel te kunnen geven over de situatie, a.h.w. ben je inhoudelijk op de hoogte?
Martin

Bericht door Martin »

Mensen die dit blad willen ontvangen, moeten lid zijn van een van de participanten: VORG, IJsselacademie en in latere instantie het Van Deinse Instituut.
Daar gaan we al.  :down:
Robert

Bericht door Robert »

Niets mis mee, in principe. Goed idee in de basis.

Je kent de situatie m.b.t. het VDI dus (gelukkig) niet.  :)
Martin

Bericht door Martin »

Dat is ook weer zo ja.  ;)

Maar ik verafschuw een lidmaatschap. Daarom kijk ik er al heel gauw sceptisch tegenover.  :yes:
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het zal ook wel gewoon in de boekhandel te koop zijn. Ik ben benieuwd, het zal allicht beter zijn dan "Typisch Twente".  :shake:
Robert

Bericht door Robert »

Gezien de openingspost van Winus in dit topic lijkt 't me geen kwaad reclame te maken voor een recentelijk gestart Enschede's antiquariaat. Antiquariaat Clemens Hondtong, in beginsel een internetantiquariaat (lijkend op de site van De Blikken Trommel, klopt) en gevestigd te Enschede. Een zeer interessante collectie voor de vrijmetselaar. Wat er online te vinden is, is nog niet al te veel maar het schetst in ieder geval wel een beeld. Clemens is een erg interessant en aardige man waar ik goede contacten mee heb gehad in een eerdere functie van hem, dus vandaar dat dit wel even op z'n plaats is. Go on!  :okay:  :)
Robert

Bericht door Robert »

Bij De Blikken Trommel zijn nog wat leuke briefhoofden te koop van Enschedese bedrijven. Best aardig spul al zeg ik 't zelf, ik heb m'n portie binnen, dus ga jullie gang.  :)
Plaats reactie