Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Enschedeinansichten had het al over een molen, dus hij wist de lokatie aan de Zuidmolenstraat ook wel :)
Maar Martin heeft het eigenlijk geraden, want hij noemde de Haaksbergerstraat. Dus Martin kom maar met een nieuwe raadfoto.
Martin

Re: Raad de plek

Bericht door Martin »

En we maken het even moeilijker, hoop ik ;) . Ditmaal buiten Enschede.

Welke stad?
Afbeelding
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Moeilijk ? :banaan:

Stadhuis van Middelburg

Bij een verkiezing van het mooiste gebouw van Nederland in 2007 eindigt het stadhuis van Middelburg op de tweede plaats. Dat zegt veel over de bekendheid en schoonheid van dit monumentale bouwwerk. Het is dan ook één van de fraaiste middeleeuwse stadhuizen in ons land. In 2007 is het precies 555 jaar gelegen dat de eerste steen van het Middelburgse stadhuis wordt gelegd.

Gebouwd in gotische trant in de late middeleeuwen is er in de loop der eeuwen veel aan het stadhuis veranderd en verbouwd. In mei 1940 voltrekt zich een ramp als de binnenstad van Middelburg ten prooi valt aan een grote brand ten gevolge van een Duitse beschieting en bombardement. Het stadhuis komt zwaar beschadigd uit de strijd. Vrijwel het gehele inpandige gedeelte van het gebouw gaat dan verloren.

Een grote restauratiecampagne volgt, die tot diep in de twintigste eeuw duurt. Resultaat: het stadhuis staat weer te pronken aan de Markt. Gemeentebestuurders en ambtenaren vertrekken in 2004 naar een nieuw stadskantoor. Momenteel maakt de Roosevelt Academy gebruik van het oude stadhuis. In de Vleeshal bevindt zich de expositieruimte van de Stichting Beeldende Kunst Middelburg.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Martin

Re: Raad de plek

Bericht door Martin »

Hoppa ;)

De beurt is weer aan u.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Martin schreef:Hoppa ;)

De beurt is weer aan u.
Hij zegt u tegen mij !!! :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Hier dan een echt probleem geval waar ik niet uitkom.
De kaart is van 1955. Verzonden uit Enschede, en de tekst is wat beschadigd maar het volgende is leesbaar.
Dit is het Zonnehuis .... arkweg 7 ......., waar ik werk.
Uitgever Prins Hengelo.
Bij de oplossing graag een plaatje bijvoegen. :)
arkweg 7.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

De kaart is dan wel verzonden uit Enschede, maar ik vraag mij af of dit huis wel in Enschede staat of heeft gestaan. Het lijkt op de achterkant van een woning vanuit de tuin gezien, dus zonder straatgezicht moeilijk te achterhalen. Zij of hij werkt daar, missschien is deze kaart meegenomen naar de ouderlijke woning en daaruit verstuurd om aan iemand te laten waar zij of hij werkt. Ik denk dus niet dat deze foto zal worden geraden. Ik wens je in ieder geval hiermee veel succes.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2294
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

De enige villa die ik mij herinner was het pand op de hoek van de Parkweg en de Kortenaerstraat. Maar........ de foto lijkt mij vanaf de straatkant genomen, want wie heeft er een vlaggemast is zijn achtertuin staan? Maar het bedoelde pand had geen grote voortuin en stond vrij dicht aan de straat. Al mijn luchtfoto's geven geen uitsluitsel. Kortom, ik weet het niet.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Ik ben even met google bezig gewesst. In Hengelo was een school genaamd Zonnehuis gevestigd aan de Drienerparkweg 7. Ik heb daarvan nog geen foto gevonden.
zie verder: http://www.google.nl/search?hl=nl&safe= ... a=N&tab=iw
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

@ Arie.

Prima gedaan, toen ik zag wie de uitgever was ging mij ook een lampje branden en ja het is de villa Drienerparkweg 7 in Hengelo. Ik heb het kaartje naar de huidige bewoners gestuurd in de hoop dat die er wat aan hebben.
Parkweg 7 kon niet want daar waren die hoge huizen.
Her kaartje heeft opgeplakt gezeten en daardoor wrene er sommige stukjes weg.
Volgens mij kunnen we op dit forum samen heel veel oplossen.
Drieneparkweg 7 Hengelo.jpg
Drieneparkweg 7 Hengelo.jpg (73.39 KiB) 5835 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Woww. En da's nu Hengelo. Altijd net ietsje meer dan Enschede. Althans in het verleden. De voormalige metaalstad begint achterop te geraken.
De notabelen van weleer blijken niet meer zo ondernemend te wezen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Een nieuwe raadfoto uit de oude doos.
Bijlagen
raadplek.jpg
raadplek.jpg (43.13 KiB) 5792 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2294
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Oei.......... Enschede stond vol met deze afdakswoningen. Het enige aanknopingspunt is het pand achteraan. Gokje, Dennenweg?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Is dat na de afbraak van de sigarettenwinkel ? Of is dat iets verder naar de Poolmansweg ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Oei.......... Enschede stond vol met deze afdakswoningen. Het enige aanknopingspunt is het pand achteraan. Gokje, Dennenweg?
Goed gegokt Hendrik. Het pand rechts van de afdakswoningen staat er nog. Vroeger een groentehal. Het pand staat naast de plek waar lange tijd Tapijt Leeuw is gevestigd. In deze woningen hebben mijn ouders korte tijd na hun huwelijk nog gewoond en daar is ook mijn zuster in 1933 (toen nog gemeente Lonneker) geboren. De Dennenweg was toen ook nog de grens tussen de gemeenten Lonneker en Enschede. Aan de Lonnekerkant was er vroeger geen straatverlichting.
Hendrik heb je een nieuwe raadfoto?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4255
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

In welk gedeelte was dat ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21701
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:In welk gedeelte was dat ?
Ongeveer het gedeelte tussen het pand van de de vroegere slager (tegenover afslag Ververstraat), daarnaast stond toen nog een boerderij, en het pand waar toen Supermarkt Sanders (later Tapijthal van de Leeuw). Naast de Tapijthal stond het pand van boodschappendienst Kleine Klaas. De achterkant van deze panden grenst aan het Acaciaplantsoen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Zijn er naast oude foto's ook nog films van Enschede? Dit smaakt naar meer.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2294
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:
Hendrik schreef:Oei.......... Enschede stond vol met deze afdakswoningen. Het enige aanknopingspunt is het pand achteraan. Gokje, Dennenweg?
Goed gegokt Hendrik. Het pand rechts van de afdakswoningen staat er nog. Vroeger een groentehal. Het pand staat naast de plek waar lange tijd Tapijt Leeuw is gevestigd. In deze woningen hebben mijn ouders korte tijd na hun huwelijk nog gewoond en daar is ook mijn zuster in 1933 (toen nog gemeente Lonneker) geboren. De Dennenweg was toen ook nog de grens tussen de gemeenten Lonneker en Enschede. Aan de Lonnekerkant was er vroeger geen straatverlichting.
Hendrik heb je een nieuwe raadfoto?
Ik zal morgen een nieuwe raadfoto plaatsen.
Wel leuk dat het aan de Dennenweg is. Mijn vader heeft daar namelijk een deel van zijn jeugd doorgebracht. Op Dennenplein nr.12. Dat was aan het begin bij de B.W. ter Kuilestraat. Die inham had ooit de weidse naam Dennenplein. Mijn grootouders waren afkomstig uit Meppel. Het waren van oorsprong schippers en hebben begin vorige eeuw het schip van de hand gedaan en zijn omstreeks 1913/14 naar Enschede verhuisd. In de textiel was voldoende werk en ze kwamen in een nieuw huis van de Volkswoning. Het staat er na de laatste opknapbeurt weer netje bij. Mijn vader vertelde ooit dat mijn opa de kamer had behangen. Dat mocht niet volgens de huurbaas Prenger, en die kondigde dan ook aan dat hij mensen zou sturen om alles weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Die oorspronkelijke staat was aan de onderkant zwart, een soort teer en boven witkalk. Het is niet zover gekomen dat het behang eraf is gegaan. Wat de gemeentegrens aangaat, aan de overkant was Lonneker. Dat gaf soms dolle pret, kwajongensstreken uithalen in Lonneker en dan de straat oversteken, waar de veldwachter van Lonneker geen bevoegdheid had.
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Re: Raad de plek

Bericht door frank n »

dit zijn nu leuke anekdotes
een foto en een verhaal super :okay:
laat het volgende plaatje maar weer komen...
Plaats reactie