Op bijgaande foto, de bovenste, staat als onderschrift dat dit de Parkschool in Enschede is, in 1929. Die had ik als Volksparkschool in mijn archief staan omdat beweerd werd dat het de Volksparkschool is. Nu kwam de foto weer voorbij op facebook met de opmerking dat het de Volksparkschool is. Toen heb de foto vergeleken met de Volksparkschool in 1931 (onderste foto). En dan valt mij op dat de contouren wel hetzelfde zijn maar de gevel toch totaal anders. Nu heb ik mijn twijfels of die bovenste foto inderdaad de Volksparkschool is. Ik kan ook nergens iets vinden over een Parkschool in Enschede. Wel een Parkschool in Hengelo aan de Enschedesestraat. Helaas is deze school in oktober 1944 volledig verwoest en ik kan geen foto vinden van vóór die datum. Dan zou je kunnen zien hoe die school er uit gezien heeft.
Heeft iemand enig idee of het klopt dat die bovenste foto de Volksparkschool wel is?
Parkschool
Re: Parkschool
De bovenste foto is inderdaad niet de Borstelwegschool. Volksparkschool is een naam van latere datum. Toen die school is gebouwd was de Volksparksingel er nog niet. De naam Borstelwegschool komt van mijn vader die hier in 1916 naar school ging.
Wat sas as dós was kaans.
Die bovenste foto is inderdaad anders en lijkt mij ook niet de Volksparkschool. Het schoolgebouw staat er nog steeds en is gelegen tussen de Borstelweg 29 en de Volksparksingel. Ik heb op de Volksparkschool gezeten vanaf 1950 tot 1956. Ook heb daar op de V.G.L.O (7e leerjaar) gezeten in de periode 1956/1957. Nu zit in dat schoolgebouw de Stichting De Werkhaven met ateliers voor kunstenaars. zie ook: https://cultureelerfgoedenschede.nl/wor ... arkschool/
In mijn tijd op die school werd het ook nog steeds Borstelwegschool genoemd. Maar in de schoolrapporten stond wel Volksparkschool. Ik herinner mij de toiletten voor jongens en meisjes ook nog goed, zoals op onderstaande foto is tezien. Als er met Pasen kermis was op het Volkspark werden de kinderen van de kermisexploitanten ook tijdelijk bij de Volksparkschool onder gebracht. Het opbouwen en afbreken duurde toen nog ongeveer 3 weken. Later kwam er een mobiele kermisschool die met de kermissen meereisde.
Dank je wel Hendrik en Arie. Ik ben er nu wel van overtuigd dat die Parkschool NIET hetzelfde is als de Volksparkschool!
Re: Volksparkschool
zie ook mijn bericht van 5-3-2019 in topic Scholen in Enschede op: viewtopic.php?p=176232&hilit=kunsthaven#p176232
Voor bouw nieuwe expositieruimte De Kunsthaven is een ton nodig De Kunsthaven, werkplek voor veertien beeldend kunstenaars, heeft grote plannen. Het stichtingsbestuur wil aan de achterzijde van het in 1908 aan de Volksparksingel als school gebouwde pand een nieuwe ontmoetings- en expositieruimte realiseren.
Gerben Kuitert 10-02-25, 17:16
Het nieuwe gedeelte moet onderdak bieden aan tentoonstellingen, theateractiviteiten en ook gebruikt worden voor bijeenkomsten voor buurtbewoners. De 60 vierkante meter grote aanbouw in de tuin wordt via de huidige ingang toegankelijk.
Het ontwerp van bouwkundige Eva Zessin is al goedgekeurd. „Bijzonder is het hergebruik van historische spanten uit een oude Twentse schuur”, zegt Zessin. „De spanten zijn eerder gebruikt bij een tentoonstelling in de Twentse Welle. We hebben ze gekregen en gaan de verbinding vormen tussen het oude - de geschiedenis van Twente - en het nieuwe, de aanbouw.”
Ton nodig
Om de plannen te realiseren, is ongeveer 100.000 euro nodig. Glaskunstenares Claudia Bidoggia, zelf werkend in De Kunsthaven, is voorzitter van de drie jaar geleden opgerichte Stichting Vrienden van de Kunsthaven. Ze zegt dat de fondsenwerving zich onder meer richt op serviceclubs en fondsen.
De gemeente heeft het eigendom van het pand zes jaar geleden overgedragen aan stichting De Kunsthaven en dat maakt een gemeentelijke subsidie ‘lastig’, zegt stichtingsvoorzitter Annet Wegdam. „Er zijn wel gesprekken gevoerd over mogelijke ondersteuning, maar daarin is nog niets zeker.”
Nieuwe ateliers op zolder
Er zijn ook plannen voor verdere uitbreiding op de zolderverdieping, waar ruimte is voor nog eens vier tot zes nieuwe ateliers. Annet Wegdam: „Maar daarvoor zullen we de zoldervloer moeten verstevigen. Die is nu niet sterk genoeg om veel extra gewicht te kunnen dragen.”
De Kunsthaven heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van verduurzaming. Met de inzet van vrijwilligers en buurtbewoners zijn er zonnepanelen geplaatst, is er dubbele beglazing gekomen en zijn er tal van isolerende maatregelen getroffen. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/voor-b ... ~ab62eb53/
zie ook: https://www.dekunsthaven.nl/
Voor bouw nieuwe expositieruimte De Kunsthaven is een ton nodig De Kunsthaven, werkplek voor veertien beeldend kunstenaars, heeft grote plannen. Het stichtingsbestuur wil aan de achterzijde van het in 1908 aan de Volksparksingel als school gebouwde pand een nieuwe ontmoetings- en expositieruimte realiseren.
Gerben Kuitert 10-02-25, 17:16
Het nieuwe gedeelte moet onderdak bieden aan tentoonstellingen, theateractiviteiten en ook gebruikt worden voor bijeenkomsten voor buurtbewoners. De 60 vierkante meter grote aanbouw in de tuin wordt via de huidige ingang toegankelijk.
Het ontwerp van bouwkundige Eva Zessin is al goedgekeurd. „Bijzonder is het hergebruik van historische spanten uit een oude Twentse schuur”, zegt Zessin. „De spanten zijn eerder gebruikt bij een tentoonstelling in de Twentse Welle. We hebben ze gekregen en gaan de verbinding vormen tussen het oude - de geschiedenis van Twente - en het nieuwe, de aanbouw.”
Ton nodig
Om de plannen te realiseren, is ongeveer 100.000 euro nodig. Glaskunstenares Claudia Bidoggia, zelf werkend in De Kunsthaven, is voorzitter van de drie jaar geleden opgerichte Stichting Vrienden van de Kunsthaven. Ze zegt dat de fondsenwerving zich onder meer richt op serviceclubs en fondsen.
De gemeente heeft het eigendom van het pand zes jaar geleden overgedragen aan stichting De Kunsthaven en dat maakt een gemeentelijke subsidie ‘lastig’, zegt stichtingsvoorzitter Annet Wegdam. „Er zijn wel gesprekken gevoerd over mogelijke ondersteuning, maar daarin is nog niets zeker.”
Nieuwe ateliers op zolder
Er zijn ook plannen voor verdere uitbreiding op de zolderverdieping, waar ruimte is voor nog eens vier tot zes nieuwe ateliers. Annet Wegdam: „Maar daarvoor zullen we de zoldervloer moeten verstevigen. Die is nu niet sterk genoeg om veel extra gewicht te kunnen dragen.”
De Kunsthaven heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van verduurzaming. Met de inzet van vrijwilligers en buurtbewoners zijn er zonnepanelen geplaatst, is er dubbele beglazing gekomen en zijn er tal van isolerende maatregelen getroffen. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/voor-b ... ~ab62eb53/
zie ook: https://www.dekunsthaven.nl/
kunst verkoopt , zelf de broek ophouden...
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Een door anderen betaalde hobby, wil ik ook wel.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Net als voetbal 

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Ja alles wat gesponserd wordt met reclame geld gaat mij in deze tijd tegenstaan. Wij betalen dat allemaal en dat is niet normaal.
Op alle producten en diensten zit zo een flinke toeslag.
Met die kunstenaars en ook andere hobby clubjes die door gemeentes en overheid worden ondersteund worden ben ik wel klaar. Als je je eigen broek niet op kunt houden dan houd het op.
Let eens op hoeveel mensen op tv geen verdien job hebben, heel veel onderzoek, advies enz. Allemaal kosten die wij uiteindelijk betalen, en dan die giga salarissen bij de omroepen voor een presentator van radio en tv-programma’s, niet normaal.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Influencers die voor één uurtje een paar schoenen, of broek of rokje aandoen, foto's maken en verder niks doen, verdienen ook tonnen!!De reclamewereld is ziekmakend.