Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Was aardig bedoeld. ;)

Ik vind het hartstikke mooi dat je zo gek bent van oude boeken. Over een paar jaar heb je één van de meest waardevolle bibliotheken van Overijssel.  :okay:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Robert schreef:Leuke uitgave over de uitbreiding van het Enschedees belastingkantoor. Geen standaard boekje maar eens wat vernieuwends. Wel wat prijzig.
En al 'out of print' volgens de site. :shake:
Wist helemaal niet van het bestaan van dit boekje af, had hem anders wel besteld toen het nog kon.
Robert

Bericht door Robert »

Voor de boekenwurmen. Ook voor diegenen die op de centen letten. Bij De Slegte twee exclusieve aanbiedingen, te weten:

Mr. K.D. Schönfeld Wichers Woordenboek Twents Nederlands Stichting voor Oud-Twentse Volkstaal Ver. Oudheidkamer Twente Stichting Matrijs Enschede 1983 90.70482.06.1 1-9-2005 € 7,50

T. Wiegman Enschede verleden tijd Boekhandel De Slegte bv Amsterdam 2005 90.389.1634.5 1-9-2005 € 5,99

Twee leuke publicaties voor een zacht prijsje. Overigens wordt Schönfeld Wichers niet gezien als hét standaardwoordenboek, dat blijft Dijkhuis natuurlijk altijd nog. Dit woordenboek is licht Rijssens georiënteerd, de schrijver kwam daar vandaan en was een broer van de beruchte Belcampo.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik heb heel snel het volgende boek nodig.

Auteur Abbes, J.K.
Titel De strijd om het jachtrecht van de kleine steden in Twente (De Drost en de Twenste adel tegen de burgerij van Oldenzaal, Ootmarsum en Ensc hede) (1550-1751)
Uitgeverij van de Berg
Plaats Enschede
Jaar 1997

Het VDI heeft 'em wel, maar daar kom ik niet binnenkort. Zou het nog te verkrijgen zijn?
Robert

Bericht door Robert »

Uitgeverij Van den Berg heeft 'm niet en 'k heb 'm ook al een tijd niet meer bij Broekhuis (alle vestigingen) gezien. Wat is het tijdsbestek? Evt. wil ik bij het VDI wel wat kopietjes maken als je aangeeft wat je zoekt. Ook deOB Enschede heeft 'n exemplaar. Ben je dinsdag(avond) niet in de stad? Tsss...

Prutbibliotheek bij de UB zeg.  :D

Ja, mijn collectie valt mezelf ook vies tegen.
Robert

Bericht door Robert »

Menko-nazaat bundelt oorlogsbrieven in boek

ENSCHEDE - ‘Alles zal reg kom.’ Oorlogsbrieven van Sig en Emmy Menko-van Dam. Zo luidt de titel van het boek van de hand van Jan R. Magnus dat morgenmiddag wordt gepresenteerd in het Verzetsmuseum in Amsterdam.

Centraal in het boek staan de brieven die Sig Menko en zijn vrouw Emmy hebben geschreven in de jaren 1940-1944 en in de periode van mei 1945 tot december 1953. Sig Menko was een vooraanstaande textielfabrikant in Enschede en leider van de lokale joodse gemeenschap. Tijdens de bezetting was hij voorzitter van de Joodsche Raad in Enschede. In die hoedanigheid hielp hij talrijke joden onderduiken, waardoor relatief veel Enschedese joden de oorlog wisten te overleven.

In april 1940, een maand voor de Duitse inval in Nederland, vertrokken Sigs jongere broer en mededirecteur Alfred Menko en diens echtgenote Fré Menko-Warendorf naar de Verenigde Staten met de bedoeling om eind juli terug te keren naar Enschede. Het uitbreken van de oorlog in Nederland veranderde hun plannen abrupt, ze vestigden zich in New York. Een frequente briefwisseling volgde. De brieven van New York naar Enschede zijn allemaal verloren gegaan. De brieven van Enschede naar New York zijn echter bewaard gebleven. ‘Zij gunnen ons een intieme blik in een hechte familie gedurende een verbijsterende periode van onze geschiedenis’, aldus een persbericht van de uitgever van het boek.

De bedoeling van de briefschrijvers was om hun familie in Amerika op de hoogte te houden van wat er in Enschede, in familie- en kennissenkring en in hun textielfabriek gebeurde. De brieven zelf beslaan ongeveer tweederde deel van het boek. In de inleiding wordt een beeld geschetst van de situatie in Enschede rond 1940, de positie van de joden, de Menko-familie en de karakters van Sig en Emmy. Enig historische achtergrond en familiecontext is toegevoegd tussen de brieven. Een groot aantal noten, een bedrijvenregister en een uitgebreide namenindex maken de brieven toegankelijk voor de lezer èn de historicus.

Het boek is samengesteld door Jan R. Magnus (van 1948), hoogleraar econometrie in Tilburg èn een kleinzoon van Sig en Emmy Menko.

Jan R. Magnus, ‘Alles zal reg kom.’ Oorlogsbrieven van Sig en Emmy Menko-van Dam. Uitgeversmaatschappij Walburg Pers, geillustreerd in zwart-wit, ISBN 90.5730.388.4, prijs 29,50 euro - 352 pag.
Bans

Meer informatie

Lijkt me erg interessant.  :) Overigens heeft de journalistiek weer fantastisch werk geleverd.  :P
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Vervolg van gezeur op borrelpraat #6
Robert schreef:Het was toch zo'n A5-geniet ding, met een afbeelding van een adelijk figuur te paard voorop, met een verschrikkelijk lettertype als titel? Zeg maar, standaard Van den Berg.. Edoch, 'k zoek gestaag verder. :)

In de Overijsselsche Gedenkstukken van Racer wordt overigens volgens mij ook wel 'wat' aandacht besteed aan 't burger-gebeuren.
Ik heb geen idee hoe het boekje er uit ziet. In Racer staan een hele boel leuke dingen. Er is ook een interessant incident in het 18e eeuwse Enschede waarbij enkele adelijke jongelingen slaags raken met de burgerij. Er is een proces over gevoerd waarvan de stukken bewaard zijn gebleven in het provinciaal archief.
Ik kwam een getuigen verklaring uit de prcesstukken tegen in een klein boekje over Enschede. Welke was dat nou maar weer...
Robert

Bericht door Robert »

Ter Weele misschien?

Overigens heb ik nog in de aanbieding de Jaarboeken Twente 1962, 1967, 1968, 1971, 1977 en 1998. 3 Euro per stuk of 5 voor de prijs van 4. Tsja, verdere literatuur... 'k zal eens nadenken.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Die jaarboeken hoef ik niet zonodig. Of staat er iets in dat waanzinnig interessant zou zijn voor mij?
Die van '98 heb ik trouwens wel. Toch dank voor het aanbod.

Niet Ter Weele, volgens mij was het een wandelgidsje van Enschedé en omgeving ofzo.
Robert

Bericht door Robert »

Nee, niet echt iets specifieks over Enschede, alhoewel elk jaargang weer z'n eigen goede / leuke artikelen heeft.

Nou, 1 ding dan.
Bijlagen
Everhard Jans.jpg
Everhard Jans.jpg (126.2 KiB) 7186 keer bekeken
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Haha, wat een schattig mannetje was het.  :lol:
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:'Beste mijnheer ..... zou u zo vriendelijk willen zijn mijn bachelorscriptie over de zeventiende- en achtiende-eeuwse strijd tussen burgerij en adel in Twente te begeleiden?
Hoezo "alweer Twente?". Ik ken ook mensen die al vier jaar jaar alleen maar publiceren over joden in Amsterdam, daar hoor ik ook niemand over klagen.'
W.F. Wertheim en A.H. Wertheim-Gijse Weenink; Burgers in verzet tegen regenten-heerschappij Onrust in Sticht en Oversticht 1703-1706; Van Gennep, Amsterdam, 1976. Uitgebracht in de serie Werken van de VORG.

Succes.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Deze scriptie gaat helemaal goedkomen.  :)
Robert

Bericht door Robert »

Errik, kan je ook de universiteitsbibliotheek van de VU raadplegen?
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

'tuurlijk.
Robert

Bericht door Robert »

Titel:  Lijst van Kadasterpercelen der stad Enschede in 1832 met verwijzing naar lijst van veranderingen tot (Brand van 7 mei) 1862 daarin aangebracht
Jaar:  [ca. 1960]
Uitgever:  [S.l.] : [s.n.]
Annotatie:  Manuscript
Omvang:  2 dl
Formaat:  34 cm
Aanwezig bij:   Vrije Universiteit Amsterdam Bibliotheek
De Boelelaan 1105, 1081HV Amsterdam, tel.: 020-5985158
Uitleenstatus:   niet uitleenbaar / wel inzage / wel fotokopie
   Aanwezig bij:   Vrije Universiteit Amsterdam Bibliotheek
De Boelelaan 1105, 1081HV Amsterdam, tel.: 020-5985158
Uitleenstatus:   niet uitleenbaar / wel inzage / wel fotokopie
Mij zegt 't niets. U?

Ovrigens:

"De opkomst van een eigenerfde boerenklasse in Overijssel 1750-1830" en "Burgers en boeren. Geld en grond. De betekenis van burgerlijk kapitaal voor veranderende eigendomsverhoudingen in Twente" en "De demografische ontwikkeling van Overijssel 1576-1795", allen artikelen in: Over de geschiedenis van het platteland in Overijssel (1500-1850) Elf studies, Cor Trompetter en Jan Luiten van Zanden, IJsselacademie/VDI, Kampen, 2001.

Overigens zijn veel van de artikelen in dit fantastische paardebloemen-boekwerk gebaseerd / kritieken op Slicher van Bath. Die zal ook vast wel wat geschreven hebben dus.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik ben nog niet begonnen met het zoeken van literatuur, maar dank voor je hulp!
Mijn beoogde scriptiebegeleider is juist nu tien dagen naar een congres in de VS...  :down:
Robert

Bericht door Robert »

Mij zegt 't niets. U?
:roll:

Echt goede boeken over die tijd, specifiek over Overijssel (en i.h.b. Twente) zijn er nauwelijks verschenen volgens mij. Ook Geschiedenis van Overijssel, van o.a. Schlicher van Bath, is op dit punt niet echt verschrikkelijk goed. Mocht je verder nog naar iets specifieks op zoek zijn, dan verneem 'k 't (vast) wel.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik heb dat boek over het jachtrecht even doorgelezen zaterdag in de bieb. Wat een aanfluiting zeg! Totaal niet wetenschappelijk. Alleen het notenapparaat al...  :shake:
Maar de literatuur die hij gebruikt heeft, komt me wel van pas.
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Ik heb dat boek over het jachtrecht even doorgelezen zaterdag in de bieb. Wat een aanfluiting zeg! Totaal niet wetenschappelijk. Alleen het notenapparaat al...  :shake:
Maar de literatuur die hij gebruikt heeft, komt me wel van pas.
Ik heb 'm even bestudeerd (lezen wil ik 't niet noemen) en 't komt inderdaad wat kneuterig over op sommige plekken. 't Gekke is dat hij dus wel 'n wetenschapper is en dat 'k 2 scripties van hem boven water heb weten te krijgen.

Abbes, J.K., De Alemlose Patriottenbeweging in samenhang met de geschiedenis van Overijssel gedurende de jaren 1784-1786 (M.O.-scriptie Noordelijke Leergangen Zwolle 1977).
Abbes, J.K., Het jachtrecht in Twente (M.O.-scriptie Noordelijke Leergangen Zwolle 1978).

Het hele Noordelijke Leergangen zegt mij overigens niets; de scripties zelf  heb ik nog nergens in 'n bibliotheek gevonden. Beide scripties van hem zijn rond 1997 ook dus gewoon in de boekhandel verschenen (waarvan "De strijd om het jachtrecht van de kleine steden in Twente" er één is, de ander heet "De Almelose patriottenbeweging (De strijd om de democratische burgmeestersverkiezing) (1783-1786)" en is net zo waardeloos.

Tip! De Overijsselse Historische Bijdragen uit 1984 (99ste stuk) gaan helemaal over tien Overijsselse steden in de patriottentijd 1780-1787. Doe er je voordeel mee, er is in ieder geval ook daar 'n erg goede literatuurlijst.
Plaats reactie