Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Over de rijke historie van de stad.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:Neckar ik zit al jaren met een naam in mijn kop, Mr. Booboo's string steel and brass band (of zo iets). Ze speelden o.a. in de Wesseler. Het was een Bluesband met veel blazers.
Kwam die uit Enschede ? Ik vond ze geweldig.
Die komt / kwam dus uit Almelo "Mr.Boo Boo's Steel String And Brass Band". Gisteren stond André Platvoet in de krant met gevonden geluidsbanden van deze band. Zelfs Tom Egbers heeft daar nog in gespeeld. Verder kan ik er eigenlijk niets over vinden. :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Medaille Straat Versiering 1898-1923 6 september 4e prijs.

Ik ben benieuwd of we kunnen achterhalen welke straat die prijs heeft gekregen.
IMGA0045.JPG
IMGA0046.JPG
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Dit stond in De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad
18-08-1923 zie: http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10
Bijlagen
jubileumfeesten Koninginnedag Enschede 7 en 8 sptember 1923.jpg
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Medaille Straat Versiering 1898-1923 6 september 4e prijs.

Ik ben benieuwd of we kunnen achterhalen welke straat die prijs heeft gekregen.
Het heeft ook te maken met deze film, zie: http://programma.vpro.nl/geschiedenis/n ... chede.html
frank n

Bericht door frank n »

Hier nog een stukje uit Enschede zoals het was:
Bijlagen
jubileum 1923.JPG
jubileum  1923.JPG
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Mooie plaatjes ze geven de medaille meer betekenis. Ik hoop dat we nog kunnen vinden wie de vierde prijs kreeg.
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Ik hoop dat we nog kunnen vinden wie de vierde plaats kreeg.
Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd »

Ik heb in een andere thread al eens gezegd dat ik aan de Kokkelmanlanden heb gewoond, op nummer 16. Wanneer je tussen #10 en #31 doorfietste kon je na een meter of tien rechtsaf in de richting van de Buurserstraat.

Ik kwam daar nog wel eens langs midden zestiger jaren, omdat mijn oom aan de Twistveenweg woonde.

Nu zegt mijn herinnering me dat dat weggetje waar ik het in de eerste alinea over had de Zuid Esmarkerrondweg was. En dat daar parallel aan de Buurserstraat (die volgens mij toen Broekheurnerweg heette daar) een kolen handelaar zat. En achter die kolenhandelaar zat een padvindersgebouw. De bijeenkomsten van die padvinders werden gehouden onder een enorme eik. Volgens mij staat die eik er nog achter #35.

De kolen voor die handelaar werden aangevoerd via de spoorweg die naar Alstätte/Ahaus ging, die liep daar parallel aan de Buurserstraat. Zo ongeveer van wat nu de Vlierstraat is tot aan de Hazendijk.

Verder herinner ik me dat er een bovengrondse leiding liep langs de Buurserstraat, aan de overkant van waar het spoor lag. Die leiding liep er volgens mij nog toen ik daar woonde in 1978. Of die toen nog operationeel was weet ik niet, en ik heb het toen niet uitgezocht.

Maar ik kan daar niets over vinden, misschien kan iemand me op weg helpen? Of weet nog hoe het in elkaar zat? Ik kan me uiteraard vergissen, dan hoor ik het ook graag.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Bedoel je deze bovengrondse leiding Pitr. Dit is een foto van 29 november 1979 uit het gemeentearchief van de Buurserstraat kruizing Broekheurnerring.
Bijlagen
Buurserstraat 1979 Kruising Broekheurnering.jpg
bartg
Member
Member

Bericht door bartg »

Arie schreef:Bedoel je deze bovengrondse leiding Pitr. Dit is een foto van 29 november 1979 uit het gemeentearchief van de Buurserstraat kruizing Broekheurnerring.
het spoorlijntje naar het turfstrooiselfabriek van Gabriels ,en door naar Duitsland liep achter de bosjes ,rechts op de foto.
Verder is het lijntje op Google Eart goed te volgen .het wordt zelfs met naam aangegeven.
Volgens mij is ook het gebouw van de scouting goed zichtbaar.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Pitr de Nerd
Member
Member

Arie schreef:Bedoel je deze bovengrondse leiding Pitr. Dit is een foto van 29 november 1979 uit het gemeentearchief van de Buurserstraat kruizing Broekheurnerring.
Inderdaad, Arie. die leiding. die kruising is aan de kant van de Broekheurnerring, met het gebouw van de SATZ (later ROC of MTS) links. Wat ik niet weet is of die leiding nog dienst deed in die tijd.

EDIT: ik zie op de foto dat de leiding nog spanning voerde, het knipperlicht is er op aangesloten. daarmee weet ik ook dat het een 230V leiding was en geen telefoonleiding. Dat moet zo ongeveer de laatste bovengrondse leiding in Enschede geweest zijn. Waarom die zo lang dienst heeft gedaan weet ik ook niet.

Bart: als die foto uit 1979 is dan is de spoorlijn al weg. want die was al weg toen ik daar in mei 78 kwam wonen. Je hebt gelijk als je over het tracé praat, dat lag daar. De spoorlijn is ook het probleem niet, daar weet ik redleijk veel van :-)

Wat ik niet meer weet is:

Of dat straatje wat vanaf de Kokkelmanlanden naar de Buurserstraat loopt vroeger de Zuid Esmarkerrondweg was.
Of daar een kolen handelaar zat.
En welke groep daar hun gebouw had. van dat laatste weet ik alleen zeker dat het niet groep 18 (Brinkstraat) was en ook niet groep 7 (Richtersweg), want bij beiden heb ik gezeten.

wat ik nodig heb is een 'trigger' (trap onder mijn geheugen) of iemand die me onderweg kan helpen of foto's.

Maar allebei bedankt. weer een stukkie verder.

Pitr
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
Inderdaad, Arie. die leiding. die kruising is aan de kant van de Broekheurnerring, met het gebouw van de SATZ (later ROC of MTS) links. Wat ik niet weet is of die leiding nog dienst deed in die tijd.

EDIT: ik zie op de foto dat de leiding nog spanning voerde, het knipperlicht is er op aangesloten. daarmee weet ik ook dat het een 230V leiding was en geen telefoonleiding. Dat moet zo ongeveer de laatste bovengrondse leiding in Enschede geweest zijn. Waarom die zo lang dienst heeft gedaan weet ik ook niet.

Bart: als die foto uit 1979 is dan is de spoorlijn al weg. want die was al weg toen ik daar in mei 78 kwam wonen. Je hebt gelijk als je over het tracé praat, dat lag daar. De spoorlijn is ook het probleem niet, daar weet ik redleijk veel van :-)

Wat ik niet meer weet is:

Of dat straatje wat vanaf de Kokkelmanlanden naar de Buurserstraat loopt vroeger de Zuid Esmarkerrondweg was.
Of daar een kolen handelaar zat.
En welke groep daar hun gebouw had. van dat laatste weet ik alleen zeker dat het niet groep 18 (Brinkstraat) was en ook niet groep 7 (Richtersweg), want bij beiden heb ik gezeten.

wat ik nodig heb is een 'trigger' (trap onder mijn geheugen) of iemand die me onderweg kan helpen of foto's.

Maar allebei bedankt. weer een stukkie verder.

Pitr
Ik ben zo vrij mij even te melden. Sinds 1977 woon ik aan de Keurslanden.
Inderdaad is het stukje fiets/wandelpad wat op de Buurserstraat uitkomt de oude Zuid Esmarkerondweg. Ik weet niet wanneer je bent vertrokken van de Kokkelmanlanden maar er ligt nu een flinke geluidswal voor de Buurserstraat. Precies op de plek van de oude spoorlijn. Toen die wal er nog niet lag stond op de hoek van de oude zuid esmarkerondweg buurserstraat nog de oude ijzeren poort van de kolenopslagplaats die daar ooit geweest is. Je zult in je achtertuin vast wel eens kolen hebben opgegraven. Mijn voortuin aan de Keurslanden is bij de oplevering van het huis opgehoogd met grond die daar vandaan kwam. Jaren heb ik nog kolen opgeharkt. De Buurserstraat heeft altijd die naam gehad. De Zuid esmarkerondweg werd aan de overkant van de Buurserstraat voortgezet onder de naam Broekheurnerondweg, Die is bij de aanleg van de Wesselerbrink helemaal verdwenen. De Houwbeek stroomt ook door onze wijk. Met vele duikers, hoewel er geen stromend water meer is. In mijn jeugdjaren toen alles nog weilanden was stroomde de houwbeek onder de spoorlijn door . We noemden het daar het Tingelbrugje. Mijn broer en ik gingen er wel stekelbaarsjes vangen. Maar dat was in de Jaren '50.
Ik hoop dat het een en ander duidelijk is geworden.
Wat sas as dós was kaans.
Pitr de Nerd
Member
Member

Hendrik schreef: Ik ben zo vrij mij even te melden. Sinds 1977 woon ik aan de Keurslanden.
Inderdaad is het stukje fiets/wandelpad wat op de Buurserstraat uitkomt de oude Zuid Esmarkerondweg. Ik weet niet wanneer je bent vertrokken van de Kokkelmanlanden maar er ligt nu een flinke geluidswal voor de Buurserstraat. Precies op de plek van de oude spoorlijn. Toen die wal er nog niet lag stond op de hoek van de oude zuid esmarkerondweg buurserstraat nog de oude ijzeren poort van de kolenopslagplaats die daar ooit geweest is. Je zult in je achtertuin vast wel eens kolen hebben opgegraven. Mijn voortuin aan de Keurslanden is bij de oplevering van het huis opgehoogd met grond die daar vandaan kwam. Jaren heb ik nog kolen opgeharkt. De Buurserstraat heeft altijd die naam gehad. De Zuid esmarkerondweg werd aan de overkant van de Buurserstraat voortgezet onder de naam Broekheurnerondweg, Die is bij de aanleg van de Wesselerbrink helemaal verdwenen. De Houwbeek stroomt ook door onze wijk. Met vele duikers, hoewel er geen stromend water meer is. In mijn jeugdjaren toen alles nog weilanden was stroomde de houwbeek onder de spoorlijn door . We noemden het daar het Tingelbrugje. Mijn broer en ik gingen er wel stekelbaarsjes vangen. Maar dat was in de Jaren '50.
Ik hoop dat het een en ander duidelijk is geworden.
Hendrik, bedankt! ik ben er weggegaan voordat de zuiderval en de buurserstraat verbreed werden, 1994. Ik woonde hier:
klanden.jpg
Nummers zijn niet zichtbaar, maar die met de lege carport is #16. de achterkant van de tuin grensde aan de Houwbeek. Die hebben we met alle buren eens schoongemaakt toen we er net woonden, je kon inderdaad een jaartje stoken vanwege alle kolen die we er uit haalden. en een bromfiets. en twee autobanden. en een putrand. en een koeienschedel. en een oud fornuis. enzovoort :-) dat was blijkbaar als vuilstort gebruikt.

Probleem is dat ik er in de tijd waarover ik info wilde hebben alleen maar langs fietste, ik woonde aan de van Leeuwenhoekstraat, daarna aan de Rembrandtlaan, en vervolgens aan de Calslaan. en daarna in Oldenzaal. toen ik een huis kocht in Enschede waren de meeste spoorlijnen al opgebroken en moest ik het het van mijn herinneringen hebben.

Foto's heb ik niet veel, omdat ik 1971 mijn verzameling verloren is gegaan bij een brand. die paar die ik nog heb zaten in mijn geboorte album en in mijn dagboeken, en die laatsten zijn niet voor publikatie :D :D :D Daarom zaten ze ook in die dagboeken, die waren veilig verstopt.

Ik zal zo even in mijn stafkaarten kijken voor de naam van die straat. als ik wat vind dan plaats ik het wel.

Pitr
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Pitr de Nerd
Member
Member

Yep. Bedankt. Mijn vader werkte van 1955 tot 1958 aan de gasfabriek, toen die in 1965 gesloopt zou gaan worden heb ik een hele avond met 'm zitten praten over dat werk, en alles opgeschreven. daar is mijn interesse over de spoorlijnen door Enschede begonnen. Een stuk over die spoorlijn heb ik geplaatst in de Volkspark thread. daar zei ik ook dat ik ook zo'n verhaal had over de zuidlijn, en toen ik dat nakeek bleek dat ik niet alles wist. en zo heb ik het hier gevraagd.

Als ik het hele verhaal op papier heb dan plaats ik het hier wel. Ik zal dan netjes naar jouw foto's verwijzen en ze niet in het document opnemen :D De kleine stukjes stafkaart die ik plaats vallen volgens mij onder "fair use", maar complete foto's ratsen is not done.

Pitr
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

In het gemeentearchief zijn ook nog foto's te vinden van de Buurserstraat in het buitengebied latere Stroinkslanden waarop de bovenleiding nog is te zien. Ook zijn daar foto's te vinden van het spoorwachtershuisje aan de Buurserstraat.
Bijlagen
Buurserstraat 1972 Buitengebied, latere Stroinkslanden.jpg
Buurserstraat 1972 Buitengebied, latere Stroinkslanden.(2).jpg
Buurserstraat 1950  Nabij het wachtershuis nr. 4..jpg
Buurserstraat 1940 Zicht op spoorwegwachtershuis nr. 4..jpg
Buurserstraat 1940 Zicht op spoorwegwachtershuis nr. 4..(2).jpg
hans
Member
Member

Bericht door hans »

waar stond dat wachterhuisje ?
staat er bij de grens niet nog zoiets ?...
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Prachtig, die 2 foto's van de weilanden, de plek waar ik nu al 36,5 jaar woon. Bedankt!
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Ik denk dat het spoorhuisje stond ergens waar het kruispunt Zuiderval Buurserstraat Vlierstraat nu is.
De foto met de jongedame in de voortuin zou heel goed in de tuin kunnen zijn van de woningen die nu nog staan aan het fietspad richting fietsbrug over de A35. Vlak naast de Vlierstraat. Dat is de oude Buursrstraat.
Pitr de Nerd
Member
Member

OK, ik heb mijn kaart gevonden. Duurde even, want ze stond op een backup. Klein stukje uitgehaald en er wat pijltjes opgezet voor Hendrik (die veel meer van Enschede vergeten is dan ik ooit zal weten) om te kijken of ik het bij het rechte eind heb.
kaart.jpg
Van boven naar beneden:

De donkerblauwe pijl wijst volgens mij naar de kantoren van de kolenhandelaar
De gele pijl is het padvindersgebouw met de eik ervoor
De oranje pijl wijst naar de Houwbeek, en wel naar de plaats waar later mijn huis is neergezet
De rooie pijl is de kruising van de Zuid Esmarkerrondweg met de Buurserstraat
De licht blauwe pijl wijst naar het bruggetje van het spoor over de Houwbeek.

Helemaal bovenaan zie je de “slinger” waar de Buurserstraat het spoor kruist, en net tegen de rand van de kaart rechts van de weg de huizen die nu op de hoek van de Hazelaarstr (?)/Zuiderval/Vlierstraat staan.

Het spoorwachtershuisje zou dan het zwarte vierkantje tussen het spoor en de Buurserstraat zijn.

Maar nu: op mijn kaart (Enschede, 34E, ,1955) staat die weg als Broekheurnerweg… en volgens Hendrik heette de weg die in het verlengde van de Zuid Esmarkerrondweg lag de Broekheurnerrondweg. Beide straten kan ik niet vinden in het register van verwijderde straatnamen, en in het straatnamenregister liggen die wegen ergens anders.

Oftewel: Rara, politiepet? Het straatnamenregister klopt wel vaker niet, is me opgevallen. Ik ga dus maar uit van de juistheid van Hendriks geheugen. Maar het intrigeert me wel.

Pitr

PS: Ja, ik heb de kaarten van Enschede legaal (1928, 55, 65, 77, 89, 95), maar ik mag ze helaas niet verder verspreiden. Ik heb die ooit “om niet” van het Kadaster gekregen om een GIS applicatie te testen, met als voorwaarde dat ik ze niet zou verder verspreiden. Uiteindelijk is dat hun broodwinning…

P
Plaats reactie