OK, ik heb mijn kaart gevonden. Duurde even, want ze stond op een backup. Klein stukje uitgehaald en er wat pijltjes opgezet voor Hendrik (die veel meer van Enschede vergeten is dan ik ooit zal weten) om te kijken of ik het bij het rechte eind heb.
Van boven naar beneden:
De donkerblauwe pijl wijst volgens mij naar de kantoren van de kolenhandelaar
De gele pijl is het padvindersgebouw met de eik ervoor
De oranje pijl wijst naar de Houwbeek, en wel naar de plaats waar later mijn huis is neergezet
De rooie pijl is de kruising van de Zuid Esmarkerrondweg met de Buurserstraat
De licht blauwe pijl wijst naar het bruggetje van het spoor over de Houwbeek.
Helemaal bovenaan zie je de “slinger” waar de Buurserstraat het spoor kruist, en net tegen de rand van de kaart rechts van de weg de huizen die nu op de hoek van de Hazelaarstr (?)/Zuiderval/Vlierstraat staan.
Het spoorwachtershuisje zou dan het zwarte vierkantje tussen het spoor en de Buurserstraat zijn.
Maar nu: op mijn kaart (Enschede, 34E, ,1955) staat die weg als Broekheurnerweg… en volgens Hendrik heette de weg die in het verlengde van de Zuid Esmarkerrondweg lag de Broekheurnerrondweg. Beide straten kan ik niet vinden in het register van verwijderde straatnamen, en in het straatnamenregister liggen die wegen ergens anders.
Oftewel: Rara, politiepet? Het straatnamenregister klopt wel vaker niet, is me opgevallen. Ik ga dus maar uit van de juistheid van Hendriks geheugen. Maar het intrigeert me wel.
Pitr
PS: Ja, ik heb de kaarten van Enschede legaal (1928, 55, 65, 77, 89, 95), maar ik mag ze helaas niet verder verspreiden. Ik heb die ooit “om niet” van het Kadaster gekregen om een GIS applicatie te testen, met als voorwaarde dat ik ze niet zou verder verspreiden. Uiteindelijk is dat hun broodwinning…
P