Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Vanochtend heb ik dit boek gekocht voor € 9,95 bij Broekhuis. Oorspronkelijk kostte het € 31,95. Kende iemand het boek? Wat heerlijk om in te lezen zeg. Ideaal voor iedereen die de familie Van Heek spreekwoordelijk wel kon schieten. Je leert zo de families achter de 'hoge heeren' een beetje kennen.

Erg interessante bronnen zijn gebruikt, waaronder het privé-archief van Bert Jannink (deze familie krijgt na de Van Heeks de meeste aandacht.) Na zo'n 70 bladzijdes te hebben gelezen, heb ik nog geen (genealogische) fouten ontdekt, en dat is best knap gezien alle moeilijke verhoudingen (maar van een proefschrift mag je ook wel wat verwachten natuurlijk).

De auteur heeft naast brononderzoek ook zo'n 50 intervieuws afgenomen, voornamelijk met nageslacht van de textielfamilies. Je krijgt een goed beeld van de familieverhoudingen en de contacten tussen de stammoeders van de verschillende families.
Een aanrader voor iedereen zou ik haast willen zeggen. :)
Elites worden gevormd door mannen én vrouwen, zo ook lokale ondernemerselites in de negentiende eeuw. De mannen van de elite bekleedden posities in het zakelijke, politieke en maatschappelijke leven, vrouwen vervulden een veelal onzichtbare rol binnenshuis. De invloed van vrouwen op de vorming en instandhouding van elites blijft in de geschiedenisboeken dan ook meestal buiten beeld.

Tina Hammer-Stroeve brengt in Familiezoet de rol van vrouwen in de elite van protestantse textielfabrikanten in Enschede tussen 1800 en 1940 voor het voetlicht. In deze periode kwam Enschede bovenaan te staan in de Nederlandse textielnijverheid. Om een helder beeld te schetsen van de vrouwelijke invloed binnen de Enschedese ondernemingen maakte de schrijfster niet alleen gebruik van schriftelijke bronnen. Zij putte ook uit de herinneringen van meer dan zestig betrokkenen en hun nakomelingen.

Het eerste deel van dit boek beschrijft de ontwikkelingen in de textiel. Hier komen de activiteiten van de mannen in en buiten de fabriek aan de orde. Deel twee richt zich op het werk van de vrouwen in huis, in de stad en in de omgeving. In hun genderbepaalde, gescheiden sferen zetten beide seksen zich in voor een gemeenschappelijk doel, namelijk het bevorderen van het familiebelang buiten en binnen de elite.
Titel Familiezoet
Subtitel Vrouwen in een ondernemerselite, Enschede 1800-1940
Auteur Hammer-Stroeve
ISBN 90.5730.152.0
Rubriek Vrouwengeschiedenis
Aantal pagina's 256
Afwerking genaaid gebrocheerd
Illustraties geïllustreerd in zwart-wit

(het is een mooie wetenschappelijke uitbreiding op Vrouw zonder Land, over Bertina Jordaan-Van Heek, van de schrijver Jan van der Dungen.]

A. van Heek, W.F. van Heek en H. Stegeman: Meer as ‘n plezeerig leaven. Almere-Enschede, 2004. 15x21 cm. 240 p. ill. ing. € 14.95. Verhalen en anecdotes uit de wereld van de Enschedese “textielbaronnen”.

Deze is trouwens ook een aanrader (jammergenoeg een wat 'knuddige' vormgeving, met erg veel TNR en een verschrikkelijke cover en 'n waarschijnlijk snel brekende rug). Voornamelijk over de mannelijke Van Heeks (jongere generaties) in de 20ste eeuw. Informatie over de bouw van de Hoge Boekel, etc.

A[rnold] van Heek heeft trouwens vorig jaar zijn bibliotheek aan Kruimeltje (Zuiderhagen) verkocht, erg veel leuk spul dat allemaal door hem gesigneerd is.
Robert

Bericht door Robert »

Oké, gaan we:

* De Brand van Enschede na 50 jaar herdacht 1912 € 30,-
* Blonk Fabrieken en Menschen 1929 (zonder stadsplattegrond) € 15
* Blonk Fabrieken en Menschen 1929 (met stadsplattegrond) € 30,-
* Dingeldein Acht eeuwen Stift Weerselo 1951 € 10,-
* Dik Nas Het Twents Model € 15,-
* Van schiet- tot snelspoel 1957 (erg curieus boekje) € 10,-
* Heeringa Uit het verleden der doopsgezinden in Twente ca. 1930 (zeldzaam) € 25,-
Een goed bod mag ook :) Reacties graag per PM.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

En, al reacties?
Ik twijfel over dat boekje van Dingeldein...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

1 De meeste boeken ken ik niet
2 Ik ben te arm op dit moment

@Robert, zit je nu ook in de boekenhandel?
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Nog geen reacties. Ja, af en toe wat handel omdat bij veilingen e.d. ik soms meerdere boeken per kavel heb, die ik koop. :D Zo heb ik dus af en toe wat dubbel.

En verder:
* Nagge, Historie van Overijssel 2 delen, stofomslag in goede staat, met stadsplattegronden Deventer, Zwolle, Kampen, or. uitg. 1908-1915, facsimile ca. 1975 € 30,-
* Acquoy, Het klooster te Windesheim en zijn invloed, drie delen, twee banden, or. uitg. 1875-1880, facsimile 1984, € 50,-

Of een goed bod. :)
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Da's geen geld!
Nog een paar jaar en je zal één van de grootste particuliere bibliotheken van Twente bezitten!
Ik zit nu op bijna 800 stuks of zow... :oops: Maar ik ken nog wat verzamelingen... pfuu. Alhoewel, het Landrecht van Overijssel uit 1724 heeft niet iedereen, en ik wel (sinds vandaag). ;)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hoeveel geld geef je daar per maand aan uit?
Robert

Bericht door Robert »

Kuch kuch kuch. Dat wil je niet weten, mijn administratie weet 't gelukkig wel, en daar laat ik 't maar bij. :D

Weet je trouwens misschien wie Lammert Ysbrand Brouwers is? Die beste man heeft wat ex-libris zegels achtergelaten.
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Keine Ahnung... :?
Robert

Bericht door Robert »

Bibliotheekcatalogus VDI op internet

Sinds 10 december 2004 is de bibliotheek catalogus van het

Van Deinse Instituut

op internet integraal beschikbaar.

Deze is te vinden in ons menu.

klik op: bibliotheekcatalogus in het linker menu.

U kunt zoeken in ca 18.000 titels.

http://www.vandeinse.nl

Tot voorkort was via de OBD niet de hele collectie te doorzoeken, nu dus wel. Dat scheelt weer voorbereidingstijd aldaar. :)
Adagio

Bericht door Adagio »

Het welbekende boek Oud-Enschede in 175 foto's ligt nu voor 10 euro bij Broekhuis. Dus wie hem nog niet heeft, grijp je kans :)
Robert als gast

Bericht door Robert als gast »

Ik heb 'm afgelopen vrijdag door de samensteller, mevr. Thea Evers, Bibliothecaris Enschede, laten signeren. :D :banaan:
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Robert heeft omgang met de groten der aarde... :D
Robert

Bericht door Robert »

Bibliotheek Van Deinse Instituut open

Bibliotheek open op dinsdag 28 en woensdag 29 december.

De bibliotheek/studiezaal van het Van Deinse Instituut is op beide dagen geopend. Van 10.00 - 16.00 uur.

De studiezaal zal open zijn.

Tevens zal er een boekenverkoop plaatsvinden.

Het betreft boeken die zijn ingebracht met als doel de financiële opbrengst van de verkoop ten goede te laten komen aan de bibliotheek van het Van Deinse Instituut. Eveneens gaat het om boeken die uit schenkingen verkregen zijn maar die niet aan de opnamecriteria van de VDI-bibliotheek voldoen en met goedvinden van de schenkers worden verkocht.

De aangeboden boeken/tijdschriften zijn derhalve niet altijd streekcultuur en -historie gebonden, maar bv. ook moderne literatuur.

Ook zijn er oude jaargangen van het Jaarboek Twente en de Twentse Almanak te koop.

Leden en donateurs krijgen 10% korting
====
Bron: http://www.vandeinse.nl
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, kom er net vandaan. Ben je helaas misgelopen, Robert. Ik had geen rekening gehouden met de dinsdag werkzaamheden en de sneeuwval... :cry:
Robert

Bericht door Robert »

Ik ben d'r ook net weer. De terugweg was 'n hel...

Nouja, we spreken elkaar 'n andere keer wel.

Heb je nog een oliebol gekregen van Frans Agterbosch?
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hij had ze allemaal al opgegeten. ;)
Toch jammer dat ik je ben misgslopen, had nog wel even over de streekhistorie willen kletsen. Zou je er misschien morgen ook nog zijn?
Robert

Bericht door Robert »

Morgenmiddag misschien?

Eerst al die VORG-boeken ophalen (geen idee of ik 't heb verteld) in Vaassen.

In ieder geval kan ik in de middag wel, maar kan ik dan rond 't middaguur even bellen hoe laat? (privé per PM ben ik wel te bereiken)
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hmm, ik kan eigenlijk alleen ´s ochtends aangezien ik de middag nodig heb om in ´s lands hoofdstad voorraden voor mijn mega Oud&Nieuwfeest in te slaan.
Robert

Bericht door Robert »

Dan gaat 't niet door, om 10.30-11.00 ben ik op de Veluwe... Sorry.
Plaats reactie