Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Het Roomveldje er trouwens ook een stuk anders uit kunnen zien.

Afbeelding

Prijsvraag woningen en appartementen Architektengroep Gelderland
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Is dat nou van Lego? :-P
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Nou in grote lijnen lijkt het er wel op .................alleen de bebouwing langs de randen zien er echt anders uit.
Helmerhoeker

Kunstgras tiert welig op de busbaan

ENSCHEDE - Regen speelt aanleg van stroken kunstgras in Roombeek parten.

Op de betonnen busbaan door Roombeek 'groeien', midden in de winter, strakke stroken gras. Mooi groen van kleur accentueren ze de betonstrook over de Lonnekerspoorlaan, die is gereserveerd voor busverkeer. Medewerkers van het Lichtenvoordse bedrijf J.E.P. Kunstgras hebben deze week enige tegenslag bij het leggen van de stroken kunstgras. Met een ploeg van tien man klaren ze de klus, die uiteraard is gebaat bij droog weer.

Gisteren konden de werkers in de Achterhoek blijven, besloot directeur Jasper Eppingbroek, want er was veel regen voorspeld. Als dealer en installateur van Royal Grass-kunstgras sleepte Eppingbroek, nog maar 21 jaar, via hoofdaannemer KWS een mooie order in de wacht voor zijn nog jonge onderneming. Hij heeft - op projectbasis - vier extra mensen aangetrokken om de klus in Roombeek te klaren. Op de betonnen busbaan worden twee 75 centimeter brede kunstgrasbanen aangelegd. De bussen rijden daar straks overheen, met de wielen aan weerszijden van het groen.

Alleen daarvoor al is 1210 vierkante meter kunstgras nodig. Dat is de eerste fase van het karwei, vertelt Eppingbroek. In een later stadium volgt fase twee: iets bredere stroken kunstgras in het bermgedeelte met 'menggranulaat' aan weerskanten van de busbaan. Dat is nog eens 800 vierkante meter.

In totaal wordt meer dan 2000 vierkante meter kunstgras gelegd en dat is - althans als openbaar groen - nog nooit vertoond in het land, verzekert Eppingbroek. "Je ziet dat kunstgras al vrij veel wordt gebruikt voor middenbermen en ook steeds vaker voor rotondes. Maar nog nooit is zo'n grote hoeveelheid in het openbaar groen gelegd, zoals hier in Roombeek. Wat dat betreft heeft Enschede de primeur", meldt de jonge ondernemer.

Door de veelvuldige regenval heeft de klus in de werderopbouwwijk wat vertraging opgelopen, maar vanaf de Tollenstraat liggen lange stroken kunstgras al keurig op de busbaan. De ontwikkelingen staan ook hier niet stil. Kunstgras lijkt steeds echter. De stroken op de busbaan kunnen de vergelijking met de naastgelegen glooiende grasvelden prima doorstaan. Het kunstgras van het soort 'bermgras' is nu zelfs nog iets groener.

Rollen van 25 meter worden uitgerold op het beton dat dan al is voorbewerkt met onder meer een speciaal soort lijm. Zodra de stroken met ongeveer vier centimeter hoge 'grassprieten' zijn gelegd, is het letterlijk een kwestie van: zand erover. Eerst geelkleurig zand, vervolgens kwartzand dat is voorzien van een coating om de natuurlijke - buine - kleur zoveel mogelijk te evenaren. Op elke vierkante meter zand wordt twintig kilo zand 'ingestrooid', totaal dus meer dan 40.000 kilo zand.

Dat zand heeft meerdere functies, legt Eppingbroek uit. Ten eerste beschermt het het kunstgras, het zorgt voor extra gewicht, het houdt de grasvezels overeind en het bevordert de brandveiligheid.

"En als de bus er een keer over heen rijdt, is dat geen enkel probleem", stelt Eppingbroek. Het kunstgras is door de Nijverdalse vezelfabrikant Ten Cate uitvoerig getest. De levensduur is vijftien jaar en de leverancier geeft tien jaar (kleur)garantie.

Op plaatsen waar paden en wegen de busbaan kruisen, wordt het kunstgras onderbroken door stroken natuursteen, zoals op de kruising met de Roomweg.

TCT
Helmerhoeker

Rondje Roombeek

Eekenhof

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Busbaan en kunstgras

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

#11 Video (click to watch)
Afbeelding

Overige

#12 Eenzame paaltjesplaatser
Afbeelding

#13 Eenzame kerstman
Afbeelding

#14 Lonnekerspoorlaan
Afbeelding

#15 Nieuwbouw Roomweg
Afbeelding

#16 Idem
Afbeelding

#17 Hoog en droog
Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member

Bericht door Twekkelerveld »

die is er vroeg bij met de kerstversiering :D (foto13)
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

Ik weet nog niet wat ik van dat nep-gras moet denken, ik ben nog niet overtuigd.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

^^^Ik vind het wel grappig. :)

Mooie balkondetails met glas trouwens:
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Helmerhoeker

Het is de bedoeling dat de bus precies met de wielen aan beide zijden van dat kunstgras gaat rijden. Zal vast wel paar keer voorkomen dat een bus die groenstrook meepakt. Vraag me af of het er dan nog even goed uitziet en of het dan wel blijft zitten.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Mooie foto's, heb hier ook nog een soortgelijke serie liggen.
Het nieuwe complex aan de Roomweg met veel raamwerk kan ik erg waarderen.
Ook de details van het Eekenhof heb ik laatst vastgelegd, o.a. de afgeschermde balkondelen met glas zijn een leuk detail inderdaad.
Maar ook de verlichting op de balkons zijn een leuk (nacht)detail.

Het gras heb ik nog niet van dichtbij bewonderd, maar het ziet er wel beter uit dan de kale betonvlakten elders in de stad.
Dus ook al hoe ik het liever bij echt gras, het is beter dan geen kleur op de busbanen.

Poort de Bleken schiet ook al aardig op, sinds de laatste keer dat ik er geweest ben.
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Hmm.. die groenstrook zal wel wat donkerder kleuren als we niet snel bussen op waterstof hebben :P
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Als ik het goed heb, komen er door het Roombeek Hybride bussen te rijden .......
INVISIBLE

Re: Roombeek (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Afbeelding
Martin

Bericht door Martin »

Mooie plaat! :)
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Mooie foto, de Lonnekerspoorlaan is nu al geslaagd 8) Mooie en originele pandjes :okay:
Helmerhoeker

In navolging van SSC hier ook even plaatsen.
Eekenhof-foto's door Luuk Kramer
Dat het aan de binnenkant vast ook wel mooi zou worden had ik wel verwacht maar dit slaat echt alles :o
Perceptor

Bericht door Perceptor »

:o :o :o
Wat mooi!
Zijn hierin nog appartementen te koop/te huur????
Xom

Bericht door Xom »

Ik vond de Eekenhof er op papier mooier uitzien dan in het echt. Kom er bijna dagelijks langs maar het is wel een enorme kolos zo uit het niets. Valt me heel erg tegen. Maarja, misschien dat wanneer de woningen ingericht zijn en er wat groens bij is het er heel anders uitziet.

Busbaan met kunstgras valt me ook honder procent mee, ziet er best wel leuk uit eigenlijk! Nu hopen dat het inderdaad de beloofde vijftien jaar mee gaat.

En INVIS: Er komen inderdaad hybride bussen te rijden.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Xom

Omdat je zelf de buitenkant dan niet ze interessant vindt, bekijk eens even de binnenkant.
Zie daarvoor de link die onder de vorige post van Helmerhoeker staat.
Xom

Bericht door Xom »

INVISIBLE schreef:@ Xom

Omdat je zelf de buitenkant dan niet ze interessant vindt, bekijk eens even de binnenkant.
Zie daarvoor de link die onder de vorige post van Helmerhoeker staat.
Zeer ehrm, "spacy", maar die binnenkant, die zie je niet dagelijks, de buitenkant wel ;)

Ik moet nog overtuigd worden.
Plaats reactie