N18 (Enschede-Varsseveld)
'Minister moet N18 aanduiden als tweebaans regionale stroomweg'
ENSCHEDE - Om een nieuw tracé gerealiseerd te krijgen voor de N18 (Enschede/Groenlo/Varsseveld) moet deze rijksweg de status van tweebaans regionale stroomweg (100 km/uur) krijgen.
Als dat niet gebeurt, komt het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet met geld over de brug voor een betere en snellere verbinding. Met die wetenschap reist wethouder J. Goudt op 14 november naar Den Haag af. Een vierkoppige delegatie van Overijssel en Gelderland praat daar met verkeersminister C. Eurlings. De N18 is niet het enige knelpunt dat daarbij aan de orde komt, weet Goudt nu al. ,,Da's jammer. We hadden liever een apart gesprek gehad met de minister over alleen de N18. Nu komen er ook andere knelpunten aan de orde. Van cruciaal belang is dat de minister de 100 km-beslissing neemt. Want bij een aanduiding van 80 km/uur is er geen nieuw tracé nodig."
In de huidige tracénota wordt de N18 aangeduid als een 80 km/uur weg. Goudt benadrukt dat de N18 onderdeel is van het hoofdwegennet en twee stedelijke knooppunten (Enschede en Arnhem) met elkaar verbindt. Hij wijst erop dat er al 256 miljoen euro (waarvan 120 miljoen Twents geld) klaar ligt voor een nieuwe weg tussen Usselo en Groenlo, bijdrages die waarschijnlijk komen te vervallen als gekozen wordt voor 'opplussing' van de N18.
De wethouder betreurt het dat bij de aanpak van knelpunten geen verschil wordt gemaakt tussen lange snelwegen (bijv. de A1) en de kortere Randstad-wegen (bijv. A2 en A4). Goudt: ,,Nu wordt er een relatieve norm losgelaten op een weg als de N18 die in het dal al een veel te lange reistijd geeft. Op dit traject liggen negentien gelijkvloerse kruisingen! De reiziger ontmoet een weg die geen alternatief is voor de A1. Er valt hier enorm veel tijdswinst te behalen. Met de huidige benadering komt Twente wel heel ver weg te liggen."
ENSCHEDE - Om een nieuw tracé gerealiseerd te krijgen voor de N18 (Enschede/Groenlo/Varsseveld) moet deze rijksweg de status van tweebaans regionale stroomweg (100 km/uur) krijgen.
Als dat niet gebeurt, komt het ministerie van Verkeer en Waterstaat niet met geld over de brug voor een betere en snellere verbinding. Met die wetenschap reist wethouder J. Goudt op 14 november naar Den Haag af. Een vierkoppige delegatie van Overijssel en Gelderland praat daar met verkeersminister C. Eurlings. De N18 is niet het enige knelpunt dat daarbij aan de orde komt, weet Goudt nu al. ,,Da's jammer. We hadden liever een apart gesprek gehad met de minister over alleen de N18. Nu komen er ook andere knelpunten aan de orde. Van cruciaal belang is dat de minister de 100 km-beslissing neemt. Want bij een aanduiding van 80 km/uur is er geen nieuw tracé nodig."
In de huidige tracénota wordt de N18 aangeduid als een 80 km/uur weg. Goudt benadrukt dat de N18 onderdeel is van het hoofdwegennet en twee stedelijke knooppunten (Enschede en Arnhem) met elkaar verbindt. Hij wijst erop dat er al 256 miljoen euro (waarvan 120 miljoen Twents geld) klaar ligt voor een nieuwe weg tussen Usselo en Groenlo, bijdrages die waarschijnlijk komen te vervallen als gekozen wordt voor 'opplussing' van de N18.
De wethouder betreurt het dat bij de aanpak van knelpunten geen verschil wordt gemaakt tussen lange snelwegen (bijv. de A1) en de kortere Randstad-wegen (bijv. A2 en A4). Goudt: ,,Nu wordt er een relatieve norm losgelaten op een weg als de N18 die in het dal al een veel te lange reistijd geeft. Op dit traject liggen negentien gelijkvloerse kruisingen! De reiziger ontmoet een weg die geen alternatief is voor de A1. Er valt hier enorm veel tijdswinst te behalen. Met de huidige benadering komt Twente wel heel ver weg te liggen."
Ook verkeer neemt af: 'nieuwe N18 niet nodig'
EIBERGEN - De aanleg van een nieuwe weg (N18) of zelfs autobaan (A18) door de Achterhoek is helemaal niet nodig. De Stichting Twenteroute Plus roept dat al jaren en ziet deze week dat één van de argumenten (de afname van de bevolking) ook is doorgedrongen tot de Achterhoekse gemeentebesturen.
'Vreemd dat daar deze week een symposium over gehouden is, want wij hebben die demografische cijfers al maanden in huis. Bovendien hebben we altijd de afname van de bevolking genoemd als één van onze argumenten tegen een nieuwe weg door de Achterhoek", zegt secretaris Hugo de Vries.
Dat een nieuwe A18 nu juist wel zou moeten worden aangelegd om de Achterhoek te redden, zoals het bedrijfsleven roept, vindt hij wishful thinking. " Zo van als die nieuwe weg er ligt komt het vanzelf wel goed met de economie in de Achterhoek. Zelfs uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat de aanleg van een nieuwe weg vrijwel geen effect heeft op de economie in de regio."
Volgens De Vries heeft de vestiging van nieuwe bedrijven te maken met hele andere factoren, zoals beschikbaarheid van goed personeel.
TCT

EIBERGEN - De aanleg van een nieuwe weg (N18) of zelfs autobaan (A18) door de Achterhoek is helemaal niet nodig. De Stichting Twenteroute Plus roept dat al jaren en ziet deze week dat één van de argumenten (de afname van de bevolking) ook is doorgedrongen tot de Achterhoekse gemeentebesturen.
'Vreemd dat daar deze week een symposium over gehouden is, want wij hebben die demografische cijfers al maanden in huis. Bovendien hebben we altijd de afname van de bevolking genoemd als één van onze argumenten tegen een nieuwe weg door de Achterhoek", zegt secretaris Hugo de Vries.
Dat een nieuwe A18 nu juist wel zou moeten worden aangelegd om de Achterhoek te redden, zoals het bedrijfsleven roept, vindt hij wishful thinking. " Zo van als die nieuwe weg er ligt komt het vanzelf wel goed met de economie in de Achterhoek. Zelfs uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat de aanleg van een nieuwe weg vrijwel geen effect heeft op de economie in de regio."
Volgens De Vries heeft de vestiging van nieuwe bedrijven te maken met hele andere factoren, zoals beschikbaarheid van goed personeel.
TCT

Uiteraard goed voorzien van milieujongens en -meisjes.De stichting Twenteroute PLUS bestaat uit onderstaandel lokale natuur- en milieuorganisaties, dorpsraden, belangenverenigingen en particulieren. Zij onderschrijven de doelstelingen en visie van de Stichting Twenteroute Plus.
-OOG, Onafhankelijken Oost Gelre
-Belangenvereniging Voor-Beltrum/Avest
-Kernengroep N18
-Zieuwents Belang
-Gelderse Milieu Federatie
-St. Natuur en Milieu Aalten
-Gemeenschap Rietmolen
-Heelweg (geen organisatie)
-IVN afd GEN
-Lievelds Belang
-De Kortste Weg Eibergen
-Landgoed Lankheet
-Vogelwerkgroep Oude IJsselstreek

Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
[edit]niet goed gelezen[/edit]Kubus schreef:Uiteraard goed voorzien van milieujongens en -meisjes.De stichting Twenteroute PLUS bestaat uit onderstaandel lokale natuur- en milieuorganisaties, dorpsraden, belangenverenigingen en particulieren. Zij onderschrijven de doelstelingen en visie van de Stichting Twenteroute Plus.
-OOG, Onafhankelijken Oost Gelre
-Belangenvereniging Voor-Beltrum/Avest
-Kernengroep N18
-Zieuwents Belang
-Gelderse Milieu Federatie
-St. Natuur en Milieu Aalten
-Gemeenschap Rietmolen
-Heelweg (geen organisatie)
-IVN afd GEN
-Lievelds Belang
-De Kortste Weg Eibergen
-Landgoed Lankheet
-Vogelwerkgroep Oude IJsselstreek
Die weg moet gewoon aangepakt worden, de doorstroming is niet goed en er zijn veel onveilige punten, en zelfs als de bevolking afneemt zullen die problemen niet zomaar in het niets oplossen.
Laatst gewijzigd door Perceptor op do jan 17, 2008 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad. Afgezien daarvan gaat het ook om een betere en alternatieve verbinding van het Oosten naar Brabant en Rotterdam.Winus schreef:Als de bevolking een klein beetje afneemt, maar het aantal afgelegde (auto)km's per persoon en het vrachttransport toeneemt (wat te verwachten is) zal het nog steeds drukker worden.
Dat kan ik ook beamen, das de grootste bottleneck. Ook een jaarlang op en neer gereden tussen Wwijk en E'de (meestal via Duitsland, Altstatte dat wel... dat soort wegen mag nog de titel wide open roads dragen! En iedereen rijdt er 120Berealste schreef:Ik rijd elke dag van winterswijk naar hengelo en weer terug. Geen enkel probleem mee. Alleen een rondweg bij Eibergen en klaar.

Gewoon een 100km weg van maken en een aantal knelpunten aanpakken, dat is voldoende. Er is geen noodzaak voor een snelweg, hooguit een op paar plekken een extra baan om veilig in te halen.
Het geld dat daarmee bespaard wordt kunnen ze dan gebruiken om de A1 geheel 6-baans te maken. Ook vanuit Enschede blijft de route via de A1 en A50 het snelste als je naar Arnhem of verder moet reizen. Een A18 is gewoon een enorme omweg.
Het geld dat daarmee bespaard wordt kunnen ze dan gebruiken om de A1 geheel 6-baans te maken. Ook vanuit Enschede blijft de route via de A1 en A50 het snelste als je naar Arnhem of verder moet reizen. Een A18 is gewoon een enorme omweg.
Die A-18 is minstens zo belangrijk als de A-1, teminste voor Twentse/Achterhoekse maatstaven dan (Netwerkstad/KAN). Die N-18 is al veel te lang een B-weg die absoluut voor een betere doorstroming opgewaardeerd moet gaan worden naar minstens een 2x2 100km autoweg/baan.
Deze weg is dan ook continu wegbezuinigd omdat er ergens anders in het land wel weer een belangrijkere knelpunt opnieuw aangepakt moest of moet worden.
Deze weg is dan ook continu wegbezuinigd omdat er ergens anders in het land wel weer een belangrijkere knelpunt opnieuw aangepakt moest of moet worden.
Dat is natuurlijk onzin. Je gaat een internationale verbinding tussen Moskou en Amsterdam, een lijn waar maar liefst 5 nationale hoofdsteden aan liggen, toch niet vergelijken met die smalle N18??? De N18 heeft slechts een regionaal belang voor mensen die tussen de Achterhoek en Twente pendelen, meer niet.Die A-18 is minstens zo belangrijk als de A-1, teminste voor Twentse/Achterhoekse maatstaven dan (Netwerkstad/KAN). Die N-18 is al veel te lang een B-weg die absoluut voor een betere doorstroming opgewaardeerd moet gaan worden naar minstens een 2x2 100km autoweg/baan.
Onzin!! Als de A18 er zou liggen dan scheeld dat wel degelijk kilometers en tijd. Bovendien is het de normaalste zaak van de wereld dat er een goede en snelle verbinding is tussen de belangerijke stedelijke gebieden.Roy schreef:Gewoon een 100km weg van maken en een aantal knelpunten aanpakken, dat is voldoende. Er is geen noodzaak voor een snelweg, hooguit een op paar plekken een extra baan om veilig in te halen.
Het geld dat daarmee bespaard wordt kunnen ze dan gebruiken om de A1 geheel 6-baans te maken. Ook vanuit Enschede blijft de route via de A1 en A50 het snelste als je naar Arnhem of verder moet reizen. Een A18 is gewoon een enorme omweg.
Ook ben ik van mening dat ze de A1 bij Hengelo helemaal niet hoeven te verbreden want bij Holten begint het pas echt druk te worden. De A1 is bij Hengelo nog altijd veilig en goed begaanbaar en de N18 is dat niet.