Universiteit Twente
Euh, volgens mij draai je op deze manier een belangrijke verkeersader de nek om. En de viaduct is toch oversteekbaarder dan de Hengelosestraat zelf... Ik zeg: verdiepen die handel!Genoemd gebied wordt nu nog doorsneden door de Hengelosestraat, die sinds jaar en dag als een obstakel wordt ervaren in de beoogde samensmelting tussen campus en de bedrijvigheid aan de overzijde van de weg. Met het oog daarop verdwijnt het viaduct bij de ingang van de UT en wordt de weg op maaiveldniveau aangelegd. Wethouder Erik Helder van Enschede en CvB-lid Kees van Ast, die beiden zitting hebben in de Stuurgroep Kennispark, spreken in een toelichting op het schetsontwerp tegenover dit blad van een vergaande ingreep. `We willen dit punt zo mogelijk naar voren halen en daar krachtig op inzetten, al zal dat niet van vandaag of morgen het geval kunnen zijn.' De `oversteekbaarheid' van campus naar het aanliggende gebied en omgekeerd zal er aanmerkelijk door verbeteren, is hun verwachting. En dat is ook de bedoeling.
De Hengelosestraat blijft de hoofdverbinding tussen Hengelo en Enschede, maar zou Hengeloselaan moeten gaan heten, om ook in naam de vaart eruit te halen. Het betekent dat door de overbodigheid van de parallelwegen aan weerszijden van de Hengelosestraat, inclusief de bermen bij het viaduct, enkele honderden vierkante meters grond vrijkomen. Die kunnen worden gebruikt voor nieuwe bedrijvigheid.
Mooi, dat hier wat vaart achter zit. Heb een tijdje terug wat 3D-plaatjes van t gebouw gezien. Gaat wel erg cool worden.Een ander vitaal element in het schetsontwerp dat bepalend is voor het welslagen van het Kennispark noemen Helder en Van Ast de ontmanteling en herinrichting van UT-gebouw Langezijds tot `motor' van het Kennispark. Spin-offs en andere aan de UT gelieerde bedrijven kunnen ruimte huren in deze Etalage. Er komen allerlei voorzieningen die het vestigingsklimaat aantrekkelijk maken. Met de hoogste kantoortoren van de omgeving en een fraaie honderden meters lange kunstzinnige buitengevel moet het de liaison worden tussen kennisintensieve hightech-bedrijven en de universiteit. Direct na de zomer zal het CvB een definitief besluit nemen over het project. Omdat zich al een bevredigend aantal huurders en grote investeerders hebben gemeld, verwacht Van Ast dat het licht snel op groen kan.
Dat de gemeenteraad zich in november moet uitspreken over t nieuwe Masterplan lijkt mij een teken te zijn dat deze plannen wel erg serieus aangepakt gaan worden. Zover ik me kan herinneren van vorige plannen van het gebied rond ingang van de UT zijn alleen plannen geweest en is t verder in de politiek niet echt behandeld.Het schetsontwerp Masterplan Kennispark Twente is opgesteld door BGSV, bureau voor stedebouw. Wethouder Helder laat zich niet uit over de kosten van de hele operatie, omdat die nog niet bij benadering zijn vast te stellen. `Het gaat nu om de grote lijnen'. De komende maanden zal het schetsontwerp overleg- en inspraakrondes doorlopen voordat de gemeenteraad van Enschede zich er eind november over uitspreekt. Daarna zal het masterplan gedetailleerder worden ingevuld.

Ligt eraan, ze kunnen er ook voor kiezen het kruispunt even verderop op te heffen eventueel als paralelweg met invoegstroken uit te voeren. Sowieso ligt het plan om de Hengelosestraat onder handen te nemen al veel langer op tafel.Perceptor schreef:Euh, volgens mij draai je op deze manier een belangrijke verkeersader de nek om. En de viaduct is toch oversteekbaarder dan de Hengelosestraat zelf... Ik zeg: verdiepen die handel!Genoemd gebied wordt nu nog doorsneden door de Hengelosestraat, die sinds jaar en dag als een obstakel wordt ervaren in de beoogde samensmelting tussen campus en de bedrijvigheid aan de overzijde van de weg. Met het oog daarop verdwijnt het viaduct bij de ingang van de UT en wordt de weg op maaiveldniveau aangelegd. Wethouder Erik Helder van Enschede en CvB-lid Kees van Ast, die beiden zitting hebben in de Stuurgroep Kennispark, spreken in een toelichting op het schetsontwerp tegenover dit blad van een vergaande ingreep. `We willen dit punt zo mogelijk naar voren halen en daar krachtig op inzetten, al zal dat niet van vandaag of morgen het geval kunnen zijn.' De `oversteekbaarheid' van campus naar het aanliggende gebied en omgekeerd zal er aanmerkelijk door verbeteren, is hun verwachting. En dat is ook de bedoeling.
De Hengelosestraat blijft de hoofdverbinding tussen Hengelo en Enschede, maar zou Hengeloselaan moeten gaan heten, om ook in naam de vaart eruit te halen. Het betekent dat door de overbodigheid van de parallelwegen aan weerszijden van de Hengelosestraat, inclusief de bermen bij het viaduct, enkele honderden vierkante meters grond vrijkomen. Die kunnen worden gebruikt voor nieuwe bedrijvigheid.
Mooi, dat hier wat vaart achter zit. Heb een tijdje terug wat 3D-plaatjes van t gebouw gezien. Gaat wel erg cool worden.Een ander vitaal element in het schetsontwerp dat bepalend is voor het welslagen van het Kennispark noemen Helder en Van Ast de ontmanteling en herinrichting van UT-gebouw Langezijds tot `motor' van het Kennispark. Spin-offs en andere aan de UT gelieerde bedrijven kunnen ruimte huren in deze Etalage. Er komen allerlei voorzieningen die het vestigingsklimaat aantrekkelijk maken. Met de hoogste kantoortoren van de omgeving en een fraaie honderden meters lange kunstzinnige buitengevel moet het de liaison worden tussen kennisintensieve hightech-bedrijven en de universiteit. Direct na de zomer zal het CvB een definitief besluit nemen over het project. Omdat zich al een bevredigend aantal huurders en grote investeerders hebben gemeld, verwacht Van Ast dat het licht snel op groen kan.
Dat de gemeenteraad zich in november moet uitspreken over t nieuwe Masterplan lijkt mij een teken te zijn dat deze plannen wel erg serieus aangepakt gaan worden. Zover ik me kan herinneren van vorige plannen van het gebied rond ingang van de UT zijn alleen plannen geweest en is t verder in de politiek niet echt behandeld.Het schetsontwerp Masterplan Kennispark Twente is opgesteld door BGSV, bureau voor stedebouw. Wethouder Helder laat zich niet uit over de kosten van de hele operatie, omdat die nog niet bij benadering zijn vast te stellen. `Het gaat nu om de grote lijnen'. De komende maanden zal het schetsontwerp overleg- en inspraakrondes doorlopen voordat de gemeenteraad van Enschede zich er eind november over uitspreekt. Daarna zal het masterplan gedetailleerder worden ingevuld.
HoezoRobert schreef:

Het wordt tijd dat die viaduct eens onder handen genomen wordt. Lijkt me prima dat er eindelijk eens wat concrete plannen komen zodat er een fatsoenlijke discussie, ook in de politiek, gevoerd kan worden over dat gebied. Verder vind ik t super dat ook Ravelijn eens onder handen wordt genomen.
Het is bijna niet voor te stellen, als je dit gebouw met bijvoorbeeld de oppervlakte van Quatre Mains of de Hts vergelijkt, maar in dit gebouw worden 87 studenteneenheden geplaatst en dat in "slechts" 9 lagen.
Architectenbureau Arons & Gelauff, welke tevens verantwoordelijk is voor het andere 152 tellende studentencomplex aan de Calslaan

Deze beide gebouwen zijn echte Paradeplaatjes geworden op architectonisch gebied

http://www.aronsengelauff.nl (zie onder thema gerealisseerd).
Het Rokade gebouw is dan echt een "buitenbeentje" als je het hiermee vergelijkt, je zou dan ook niet meteen verwachten dat het hetzelfde bureau is dat hiervoor verantwoordelijk is.
Het binnenplein van het complex aan de Calslaan is ronduit geweldig

Deze foto is erg bijzonder, aangezien het lijkt alsof je op de Begane Grond/Maaiveld niveau staat en er een etage mist van de 9 lagen.
Maar schijn bedriegt, we staan hier op het dakterras van de gezamelijke wooneenheden op verdieping 1 !!

Het gebouw op het campagneplein is aardig.
Qua locatie mijns inziens minder geslaagt.
De Bastille, die als een soort fort in de vlakte stond als je het UT terrein op kwam rijden vanaf de portier, valt nu helemaal in het niet door het nieuwe gebouw. De ruimte tussen Bastille en sportcentrum is met het nieuwe gebouw helemaal gevuld. Het gebouw detoneerd. De ruimtelijkheid verdwijnt hiermee, terwijl dit juist de eigenschap van het campusterrein is.
Qua locatie mijns inziens minder geslaagt.
De Bastille, die als een soort fort in de vlakte stond als je het UT terrein op kwam rijden vanaf de portier, valt nu helemaal in het niet door het nieuwe gebouw. De ruimte tussen Bastille en sportcentrum is met het nieuwe gebouw helemaal gevuld. Het gebouw detoneerd. De ruimtelijkheid verdwijnt hiermee, terwijl dit juist de eigenschap van het campusterrein is.
Ben vandaag trouwens ook even naar binnen gelopen. Voor een studentenunit kan ik de afwerking (van binnen dus) alleen maar zeer puik noemen. In de gangen binnen in sky bevinden zich naast elke deur ronde raampjes die mensen weliswaar zullen voorzien van wat mat folie (privacy is ook belangrijk he!) maar die desalnietemin overal in de gang voor natuurlijk licht zorgen
.

Je hoort nog eens wat in de wandelgangen; de werkzaamheden vaan Carre en Nanolab hebben de hele zomer (nadat het terrein bouwrijp gemaakt was) stilgelegen omdat de aanbestedingen nog niet rond waren. Ik vroeg me al af waarom er niks gebeurde. Waar de voltooiing eerst in de tweede helft van 2008 stond gepland is dat nu begin 2009, krap een half jaar later....
Één woord: prutsers!
Één woord: prutsers!

- Rikarchitecten
- Member
Fantastisch mooi en groot gebouw gaat dat worden
, het ontwerp spreekt me erg aan !!
Had van mij part ook zo ergens in het Centrum gebouwd mogen worden, al weet ik dat die optie niet ter sprake is
.
Op de UT staan toch al redelijk wat kantoren met een groot vloeroppervlakte, maar deze vult dat aantal nog maar weer eens aan.

Had van mij part ook zo ergens in het Centrum gebouwd mogen worden, al weet ik dat die optie niet ter sprake is

Op de UT staan toch al redelijk wat kantoren met een groot vloeroppervlakte, maar deze vult dat aantal nog maar weer eens aan.
Voor de nieuwschierigen onder ons; deze week is er een enorme toename van activiteit te zien op het bouwterrein van Carre/Nanolab.... Jetzt geht loss!
http://www.utwente.nl/vastgoed/webcams/webcam/
http://www.utwente.nl/vastgoed/webcams/webcam/