Hopelijk heeft iemand tijd om een keer foto's te maken?
BS Park: 400m Kunstijsbaan
-
INVISIBLE
Ze zijn inderdaad al begonnen met de voorbereidings werkzaamheden voor de ijsbaan, zoals het egaliseren van de ondergrond en het grondwerk zelf.
Over een niet al te lange tijd zouden de eerste funderingspalen/constructie's (September) wel aangelegd worden, waarna er begonnen kan worden met de staalconstructie van de hal door Systabo ( onderdeel Volker Wessels ).
Het opbouwen van de hal zou een niet al te lange tijd in beslag nemen, dus ik verwacht misschien nog wel voor eind dit jaar een complete hal op het nu nog lege terrein te verwachten
.
Dit project is nog niet zolang geleden op RTL 7 te zien geweest
!!
Er komen overigens zo'n 300 parkeerplaatsen op het terrein, en een La Place Restaurant in het ijsbaancomplex zelf !!
Ook word het van buiten naar binnen kijken op het terrein een mooi detail met de hoge transparante gevel op de rondingen, waardoor de baan van buiten goed te zien is.
Ook komt er een soort van wal aan de achterkant van het terrein, om de overgang naar het achterliggende landschap goed te laten verlopen.
Over een niet al te lange tijd zouden de eerste funderingspalen/constructie's (September) wel aangelegd worden, waarna er begonnen kan worden met de staalconstructie van de hal door Systabo ( onderdeel Volker Wessels ).
Het opbouwen van de hal zou een niet al te lange tijd in beslag nemen, dus ik verwacht misschien nog wel voor eind dit jaar een complete hal op het nu nog lege terrein te verwachten
Dit project is nog niet zolang geleden op RTL 7 te zien geweest
Er komen overigens zo'n 300 parkeerplaatsen op het terrein, en een La Place Restaurant in het ijsbaancomplex zelf !!
Ook word het van buiten naar binnen kijken op het terrein een mooi detail met de hoge transparante gevel op de rondingen, waardoor de baan van buiten goed te zien is.
Ook komt er een soort van wal aan de achterkant van het terrein, om de overgang naar het achterliggende landschap goed te laten verlopen.
-
Tiroler
-
Nasso
-
INVISIBLE
-
Perceptor
Uit het UT Nieuws:
Misschien tijd om eens een paar fotootjes te schieten...Start bouw overdekte ijsbaan vlakbij UTMet de bouw van de overdekte 400-meter ijsbaan, die onder de rook van de UT zal verrijzen bij amusementscentrum Go Planet, is deze week begonnen. De tweede overdekte ijspiste van Nederland (na Thialf) wordt in oktober 2008 opgeleverd. Ter ere daarvan wordt de eerste marathon van het seizoen 2008/2009 in Enschede verreden.
`Dat is nieuws,' vertelt exploitant Jan Heida die samen met Systabo-directeur Chris de Groot en architect Henk Gersen van IAAA Architecten in Enschede het project gaat leiden. Heida is ex-manager van Thialf en op sportief gebied bekend vanwege het feit dat hij in 1973 de wereldtitel won bij het WK-schaatsen jeugd. De Groot studeerde beginjaren negentig af bij de UT-opleiding technische bedrijfskunde (informatica-variant) en is sinds begin 2006 algemeen directeur van Systabo. Dat turn-keybedrijf is een volle dochter van de Rijssense bouwonderneming Volker Wessels die de hoofdaannemer is van de bouw van het ijsstadion. De Borculose architect Gersen tekende het ontwerp van de ijsbaan. Bouw en exploitatie zijn ondergebracht in de BV IJsbaan Twente, die ook een eigen website heeft (http://www.ijsbaan-twente.nl). Met de bouw is een bedrag van tenminste 12 miljoen euro gemoeid. Vrijwel alle takken van de ijssport kunnen er worden beoefend, tot en met de succesvolle tv-shows toe. De baan is 25 weken per jaar geopend, van begin oktober tot eind maart.
Behalve die eerste marathon is ook nieuw dat de vierhonderd meterbaan wellicht wordt uitgerust met een ring voor skeelers en skaters. Dat zou betekenen dat de leden van UT-schaatsvereniging de Skeuvel er ook in de zomer hun baantjes kunnen trekken. Exploitant Heida ziet de universiteit met haar meer dan zevenduizend studenten en bijna drieduizend personeelsleden trouwens toch als een belangrijke doelgroep. `Het mooiste zou zijn als we met de UT een deal kunnen sluiten over een soort collectief abonnement voor al haar medewerkers en studenten'.
Heida mikt op een bezoekersaantal van 200.000 per jaar (recreanten, `heavy users', scholen, clinics). `Dat kan niet zonder sponsors, we denken aan een stuk of honderd. Daar zijn we nu mee bezig'. De baan in Enschede moet, zegt hij, fantastisch ijs opleveren, te vergelijken met dat van Thialf, of beter. `Dat is onze ambitie. Topschaatsers zouden hier hun trainingskamp moeten houden in plaats van uit te wijken naar bijvoorbeeld Erfurt.'
Schetsen van de nieuwe ijshal nabij Go Planet, Arkestadion en UT.
-
Hans van Dijk
-
Helmerhoeker
-
INVISIBLE
Denk dat je je daarop verkijkt, ik ga er vanuit dat je weleens echte 400meter banen van dichtbij gezien hebt?Helmerhoeker schreef:Grootste gedeelte zal wel voor de parkeerplaatsen zijn maar toch een aardig groot gebied wat al afgegraven is idd
Deze hallen nemen toch een aardig grondoppervlakte in gebruik, welke goed op een oud plaatje van me te zien is.
En waar normale gebouwen vaak een afwijkende maat kennen, zo is bij de meeste 400 meter ijsbanen vaak een standaardmaat terug te vinden.
Dus waar in Nederland of elders ook een schaatsbaan te vinden is(400meter), de maten zijn nagenoeg gelijk .......of er moeten echte tribune's in de hal gelegen zijn, zoals bij Thialf.
Maar dan nog zijn de afmetingen vaak niet veel groter.
De parkeerplaatsen, 300 stuks, zorgen natuurlijk ook voor de nodige ruimte rond het complex.........
Breda
Groningen
En zelfs de kleinere baan(250meter), maar prachtige Silverdome in Zoetermeeris groots van oppervlakte.
Kijk bij deze foto even goed naar het naastgelegen sportpark, waar een voetbalveld even groot is als de ijshal.
En dan praten we hier over een baan die 150 korter is dan die van Enschede.
-
Nasso
-
Berealste
-
INVISIBLE
Uhm dat zou ik nog niet zo hard roepen, aangezien het meerendeel van de Nederlandse IJsbanen op Zeeniveau gelegen is.
Ook komt er een tweede aspect bij kijken, al is het natuurlijk nihiel, maar de Twentse Wintermaandtemperaturen behoren tot de laagste van Nederland (scheelt zo een aantal graad).
Dit door weinig invloed van zee, die dan nog vaak aan de hogere kant ligt, en zo voor hogere temp. zorgt in die gebieden.
En buitentemperaturen zijn weer van groot belang bij het maken van IJs en het op temperatuur houden van de baan.
Dus misschien zijn het geen grote verschillen, maar ze zijn er wel degelijk lijkt me !!
Ook komt er een tweede aspect bij kijken, al is het natuurlijk nihiel, maar de Twentse Wintermaandtemperaturen behoren tot de laagste van Nederland (scheelt zo een aantal graad).
Dit door weinig invloed van zee, die dan nog vaak aan de hogere kant ligt, en zo voor hogere temp. zorgt in die gebieden.
En buitentemperaturen zijn weer van groot belang bij het maken van IJs en het op temperatuur houden van de baan.
Dus misschien zijn het geen grote verschillen, maar ze zijn er wel degelijk lijkt me !!
-
Tiroler
Kom op Invisible! 30 meter verschil staat gewoon gelijk aan 0! Daarnaast is Twente qua klimaat 2x 2e. In de zomer moeten we Limburg/Eindhoven voor ons dulden en staan we gedeeld 2e met de Achterhoek. In de winter is het koudste gebied oostelijk Drenthe en Groningen.* En die 0,5/1 graad gemiddeld kouder zal het verschil ook niet maken.INVISIBLE schreef:Uhm dat zou ik nog niet zo hard roepen, aangezien het meerendeel van de Nederlandse IJsbanen op Zeeniveau gelegen is.
Ook komt er een tweede aspect bij kijken, al is het natuurlijk nihiel, maar de Twentse Wintermaandtemperaturen behoren tot de laagste van Nederland (scheelt zo een aantal graad).
Dit door weinig invloed van zee, die dan nog vaak aan de hogere kant ligt, en zo voor hogere temp. zorgt in die gebieden.
En buitentemperaturen zijn weer van groot belang bij het maken van IJs en het op temperatuur houden van de baan.
Dus misschien zijn het geen grote verschillen, maar ze zijn er wel degelijk lijkt me !!
Maar ik hoop dat Shani Davis en co. jou gelijk geven en dat men overal in de wereld zal zeggen dat men Enschede kent van de snelste baan ter wereld
*=bosatlas








