Denk niet aan Twente als een oase van rust en groen, denk aan Twente als een plek om tot jezelf te komen. Maar denk óók aan een regio waar van alles te doen is. Dat is de kern van de nieuwe campagne van het Twents Bureau voor Toerisme: Twente. Landgoed van Nederland.

Een schimmel stapt onder de bomen door in een prachtig landschap. Een leuk uitziende vrouw klimt op het paard en vlijt zich genietend langs zijn hals. Een mondharmonica blaast een ontspannend achtergronddeuntje en een voice over spreekt: ‘Twente jezelf. Kijk voor arrangementen op http://www.twentejezelf.nl.’
Het televisiespotje van de nieuwe campagne is simpel, maar brengt het gevoel hopelijk goed over, becommentarieert Jeroen Enkelaar, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme. Want gevoel, daar draait het allemaal om volgens Enkelaar. ‘Twente moet gelijkstaan aan een goed gevoel, aan ontspannen en onthaasten. Aan jezelf verwennen. Het moet een imago hebben van een prettige streek, de perfecte combinatie van rust en leuke dingen doen. Waar naast het mooie landschap, leuke steden zijn met musea, winkels en uitgaansgelegenheden. Het is hier niet saai.’
Een streek met een imago van kwaliteit, gaat de directeur door. ‘Evenementen als de military of de herfstfair en een stadje als Ootmarsum passen precies in dat plaatje.’
De campagne ‘Twente. Landgoed van Nederland’ begint dit voorjaar en moet vooral de gestresste, goedverdienende tweeverdiener uit de randstad naar de regio lokken. Enkelaar: ‘Doelstelling is dertig procent meer toeristische bestedingen over tien jaar. Nu wordt er jaarlijks ruim 95 miljoen door toeristen uitgegeven in Twente.’
Spotje
Het televisiespotje is een van de speerpunten van de nieuwe campagne. Het moet op de landelijke publieke netten uitgezonden worden. Verder komt er een internetsite http://www.twentejezelf.nl die per 1 april de lucht in gaat (tot die tijd is er een tijdelijke website).
Op de site is een selectie van hotels, campings en restaurants te vinden en kan de bezoeker zelf een arrangement met een bepaald thema samenstellen. ‘We zijn niet volledig, daarvoor verwijzen we door naar de site van de VVV’, verduidelijkt Enkelaar. ‘Wij brengen het aanbod bij elkaar en laten zien wanneer er wat te doen is in Twente.’
Twee keer per jaar gaat er een magazine verschijnen, dat als bijlage ingelegd wordt bij verschillende bestaande tijdschriften. ‘Afhankelijk van het thema van het magazine, kun je denken aan Elsevier of Quote, maar ook aan Seasons.’ Het Twents Bureau voor Toerisme heeft ook plannen voor reclame in abri’s en op bussen.
In de campagne, die jaren moet gaan lopen, is door de gemeenten in de Regio Twente bijna 1,3 miljoen euro gestoken. Toch is er nog een tekort van 350.000 euro. De komende tijd wil het Twents Bureau voor Toerisme onder meer bedrijven benaderen om het bedrag bijeen te krijgen.
‘Ik kan me voorstellen dat het voor allerlei ondernemers interessant is. Lukt het niet om de begroting passend te krijgen, dan moeten we onze ambities wat bijstellen. Dan geen spotje op Nederland 2, maar op de regionale zender van Utrecht.’
TC Tubantia
Voorlopige website:
http://www.twentejezelf.nl