Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Roombeek (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja ja :):) foto's ;) .

Dat blijft op dit moment 1 van mijn favoriete bouwprojecten uit de stad .
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Beloftevolle grasvlakte:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Laten we er vanuit gaan dat het beloftevol word .
Lonnekerspoorlaan bedoel je toch ?

Dat appartementencomplex op de achtergrond of beter gezegd, de appartementenrij die tegen die straat is aangebouwd .
Vind ik 1 van de betere stukken uit dat gebied tot nu toe .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Aangezien er weer 2 bouwprojecten op het Roombeek gerealisseerd gaan worden .
Eentje aan de Deurningerstraat ( renbaanbleek word het genoemd van architect haverkort ) .

En het op dit moment omgeven terrein dat afgezet is met hek voor :

Start bouw Roombeekhofje
vrijdag 31-03-2006
Met het onthullen van het straatnaambord heeft wethouder Roelof Bleker op vrijdagochtend 31 maart het startsein gegeven voor de bouw van het Roombeekhofje. Aan de eerste bewoners van het hofje heeft de wethouder een naambord met huisnummer aangeboden.Het hofje bestaat uit 20 woningen. Als eerste worden 11 woningen gebouwd. Zes woningen worden in opdracht van particuliere opdrachtgevers gebouwd. De overige vijf woningen worden door een aannemer verkocht. Deze woningen zijn al ontworpen en ingedeeld. De woningen worden naar verwachting voor het eind van het jaar opgeleverd

De woningen van het hofje zijn een bijzondere vorm van particulier opdrachtgeverschap, omdat er een aantal voorschriften is vastgelegd om de uniformiteit aan de buitenkant vast te houden. De binnenkant kunnen de bewoners in grote mate zelf bepalen. Om eenheid in het hofje te brengen hebben de eerste bewoners besloten om één architect te kiezen: Alexander Gathier uit Enschede. Ook is gekozen voor één aannemer: Aannemersbedrijf Morsink BV uit Denekamp. De meeste bewoners worden in het bouwproces begeleid door een van bouwadviesbureaus Stedelijk Wonen of PrimaVilla/Snelder-Zijlstra. De overige negen woningen moeten nog ontworpen en gebouwd worden. Het is mogelijk om een eigen architect en aannemer te kiezen, of te kiezen voor de bestaande architect en aannemer. Het Roombeekhofje is een van de laatste bouwprojecten in het deelgebied Deurningerstraat West In Roombeek.

Het is een klassiek hofje met in het midden een binnentuin met semi openbaar karakter. De voordeuren van de woningen komen uit op de binnentuin. De binnentuin heeft drie toegangen die met een hek kunnen worden afgesloten. De eerste bewoners hebben een sterke inbreng in het ontwerp van de binnentuin.

De grondprijs voor een hofjewoning is 230,- per m² (exclusief 19% BTW en prijspijl 2006). Vanaf ongeveer € 179.00 is er een woning met L-vormige woonkamer, keuken, een inpandige garage met berging en op de eerste verdieping 3 slaapkamers en een badkamer.
Berrtus

Bericht door Berrtus »

was dit al bekend?
http://www.vpro.nl/programma/detoekomst ... /26435172/
en dan uitzending bekijken. Erg interessant!
Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Had ik gezien. Erg leuk, al die volstrekt vernederlandste allochtonen die van die dikke villa's laten bouwen. :)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

En er staan wat kasten van huizen in dat gebied .
Heb zelf meer interesse in de stedelijke concepten die er neergezet worden .
Zoals het Eekenhof(Zorgcluster) of het Cultuurcluster / Voorzieningscluster enz enz ......

Maar wat Bertuss zegt het is een heel interessante uitzending die ik toendertijd wel gekeken heb .
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Haha, ja. En die aannemer die dat stelletje (vrouw had een erg kort rokje aan overigens) meeneemt naar een oude boerderij. 'Zo hoort het' terwijl het het had over de jaren 30 stijl...De jaren 30 stijl (ik wordt bijna ziek van dat woord) wordt wel erg ruim geinterpreteerd.
Bij mij op het werk weten ze inmiddels ook wat voor stedenbouwkundig-bijzonders er gebeurd daar op Roombeek. Helaas heb ik ze niet kunnen verleiden voor een bezoekje aan Hengelo en Enschede in het kader van onze jaarlijkse binnenlandexcursie. We gaan naar de Haverlei in Den Bosch en Brandevoort in Helmond. Helaas.
Bata4

Bericht door Bata4 »

Die dakkapel die hij (Kleine) inschetste voor dat stel staat ook echt als een vlag op een modderschuit. Aannemers kunnen dus echt niet ontwerpen. (Ik vraag me ook af of hij kan aannemen).
Hij maakte zich het meest belachelijk met zijn opvatting over de meer moderne bouw naast zijn landhuizen. Pi de Bruin reageerde daar mooi op.
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Of dat gezin dat in een jaren 30 woning woont, en voor de camera vertellen dat hun overburen (wonend in een modern huis) in ieder geval een mooi uitzicht hebben...lol
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Maar hij had ergens wel gelijk aan .
Niet alles wat daar neergezet word is een plaatje .
Kijk zelf dan maar eens naar de rara bouwfout van een moderne woning tegen een oude woning aan .

@ Bertuss

Je had ze toch nog iets meer moeten overtuigen over deze steden :) .
Berrtus

Bericht door Berrtus »

Ze waren al eens naar Oikos geweest, vandaar de keuze om niet nog eens naar Enschede te gaan. Verder zitten er ook een aantal Brabanders op mijn werk.
Laatst gewijzigd door Berrtus op vr apr 07, 2006 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Die Brabanders weer ...........;)

Nou ja Roombeek is vele malen interessanter dan Oikos .
Opzich best een mooie en natuurlijke wijk .

Wat wel grappig aan deze wijk is .
Is dat als je de grenzen er bij haald het net lijkt alsof die in Duitsland ligt .
Als je vanaf de N-35 richting Gronau rijdt en afslag Gronau West neemt ( dacht ik zo ) .
Dan kom je via die B-weg langs deze wijk .
Je zou dan met de afstand die je al afgelegd hebt via de N-35 bij lange na niet denken dat het de uitbreidingswijk Eschmarke omvat .
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik »

Een beetje een saai ontwerp.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Vind dit juist niet saai .
Veel ramen , kleurverschil tussen de gevel .
Variatie in de gevel .........4 verdiepingen .
rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 »

Ik vind het ontwerp best bijzonder voor zo'n standaart omtrek, maar een grote aanwinst? Er staan mooiere huizen in Roombeek..
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door INVISIBLE op za apr 15, 2006 6:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Martin

Bericht door Martin »

Ik zie geen foto of wat dan ook. :(
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Waarom die weg is weet ik ook niet ?
Plaats reactie