Centrum: H.J. van Heekplein
'Van Heekplein is nog niet helemaal af’
Door Jan Ankoné
ENSCHEDE - Alle stenen liggen inmiddels op hun plaats. Toch is het Van Heekplein nog niet helemaal af, vindt Eduard Helwig. Volgens de nieuwe storemanager van De Bijenkorf ontbreken nog twee zaken: horecavoorzieningen én een markant object. ‘Er moet meer gelééfd worden.’
Hij is al de derde storemanager van De Bijenkorf in Enschede in amper drie jaar tijd. Maar daar mag volgens Eduard Helwig niet uit afgeleid worden dat het slecht zou gaan met het warenhuis. Integendeel. ‘Al vanaf de opening in 2002 draaien we elk jaar beter dan het jaar ervoor.’
Het stond onlangs nog in de krant: de hele mode-detailhandel heeft het zwaar. De omzet blijft procenten achter bij die van vorig jaar. De Bijenkorf in Enschede vormt een positieve uitzondering. ‘Als ik zie dat wij boven vorig jaar draaien, dan word ik daar erg gelukkig van. Nee hoor, dat geldt niet voor al onze filialen. Sommige gaan wél mee met die landelijke trend.’
Met enige trots: ‘Wij zijn het sterkst groeiende filiaal van alle Bijenkorven in Nederland. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de ontwikkeling van de stad. Want er is hier in Enschede de laatste paar jaar enorm veel gebeurd.’
Concrete cijfers wil’ie niet geven. Mag niet van de concernleiding, de concurrentie leest immers ook de krant. Maar na enig aandringen wil hij wel een grafiekje laten zien: de eerste zes maanden van 2005 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor alle zekerheid heeft hij de bijbehorende cijfers weggelakt, maar het grafiekje maakt wel duidelijk dat zowel de omzet als het aantal bezoekers én de besteding per klant is gestegen. ‘Ja, de top van ons concern is écht tevreden over hoe het hier gaat. Wij hebben een stijgende lijn. En dat is in de huidige markt niet normaal.’
Vóór de opening in 2002 werd gemikt op twee tot tweeënhalf miljoen bezoekers per jaar. Wordt dat gehaald?
Verbaasd: ‘Hebben we dat gezegd?’ Kijkt even in z’n computer. ‘Nou, die tweeënhalf miljoen miljoen halen we niet. We zitten aan de onderkant van die schatting. Maar dat zegt op zich niks, hoor. Je kunt de winkel wel vol hebben, maar als ze niks kopen... Jullie hebben toch ook liever één abonnee dan tien mensen die de krant in de kiosk staan te lezen!?’
Rotterdammer
Eduard Helwig (38) is sinds ongeveer twee maanden ‘storemanager’ bij De Bijenkorf in Enschede. Hij volgde Mark van Hall op, die naar het filiaal in Arnhem verhuisde. Die volgde op zijn beurt Adri-Jo Dilissen op die nu de scepter zwaait in Amsterdam. ‘Op zich is het binnen ons concern wel gebruikelijk om eens in de zoveel jaar te verkassen. Maar drie storemanagers in drie jaar tijd is inderdaad wel veel. Normaal zit je minstens drie, vier jaar bij een filiaal. Ik hoop hier dus nog wel tot 2010 te zitten. Maar het kan soms gebeuren dat ergens iemand weggaat. Dat moet je gaan schuiven en ontstaat er een hele stoelendans.’
Hij is geboren Rotterdammer. Begonnen als verkoper op de boekenafdeling van De Bijenkorf in Rotterdam. Via het hoofdkantoor in Amsterdam en het filiaal in Groningen opgeklommen tot assistent-storemanager in Enschede, eerst onder Dilissen en daarna onder Van Hall. En nu dus zelf de baas. ‘Het is bij De Bijenkorf heel gewoon om binnen het concern carrière te maken. Veel storemanagers zijn als verkoper begonnen. Mijn voorgangers Adri-Jo en Mark ook. Ja, Jan Berger (de hoogste baas van De Bijenkorf, red.) zelf ook.’
Hilfiger
Het Enschedese filiaal is een zogenaamde compact-store. In totaal zesduizend vierkante meter. ‘Een mooie maat voor Enschede, je moet het niet groter maken. Drie jaar geleden kregen we regelmatig te horen: goh, het is kleiner dan in Amsterdam. Maar dat is logisch: je kunt geen twaalf Amsterdam-filialen in het land neerzetten.’
In hoeverre is het assortiment aangepast aan de Enschedesse smaak en portemonnee?
‘Nou, toen we opengingen, dachten we nog dat bepaalde dure merken, zoals Ralph Lauren, hier niet hoefden. Maar wat blijkt? Die doen het hier net zo goed als in andere filialen. Het is onzin om te zeggen dat ze daar in Enschede te zuinig of te nuchter voor zijn. Als het in Amsterdam loopt, dan loopt het in het hele land. Het zijn hier gewoon Nederlanders, hoor! D’r is één uitzondering: de kleding van Tommy Hilfiger. Die doet het hier opvallend beter dan elders. Maar voor de rest lopen we gewoon in de landelijke trend mee. Ze vinden onze saucijzenbroodjes hier net zo lekker als in Amsterdam.’
De Duitse bezoekers zorgen voor een belangrijk deel van de omzet. De nieuwe storemanager wil die markt nog intensiever gaan bewerken. Dat betekent onder andere dat het Bij-magazine in een grotere oplage dan tot nu toe zal worden verspreid in het Duitse grensgebied. Bovendien kunnen binnenkort ook de Duitse klanten een Bij-card krijgen. ‘In principe kon dat al wel, maar dan moesten ze wel een Nederlandse bankrekening hebben. We hebben nu een constructie verzonnen dat het ook mogelijk is met een Duitse bankrekening.’
Over naar het Van Heekplein. Ruim een halfjaar na de opening deed Bijenkorf-topman Berger in deze krant zijn beklag over ‘die zandhoop voor onze deur’ de bouwwerkzaamheden op en om het Van Heekplein duurden hem veel te lang. Is De Bijenkorf anno 2005 tevreden over het nieuwe plein?
‘Alle stenen zitten erin, dat is nu wel in orde. Maar het Van Heekplein is nog niet af’, zegt Helwig. Wat hij mist? Ten eerste de horeca. ‘We zitten hier midden in Enschede. Maar zie jij een terrasje als je hier de winkel uitloopt?’ Hij weet wel een goede plek: bij Blokker, waar de dagmarkt tijdelijk heeft gestaan.
Wat verder nog ontbreekt? Een ‘hero’, zoals Helwig het noemt. Een ‘held’ dus. Wat hij daarmee bedoelt? Nou, dat kan van alles zijn. Als je je er maar mee kunt identificeren. ‘Bijvoorbeeld een gigantische fontein. Of een boom met bankjes eromheen. Of een beeld. Maar dan heb ik het dus niet over dat stuk ijzer bij de ingang van de parkeergarage. Dat is misschien wel een mooi kunstwerk, maar daar kun je je niet mee associëren. Nu zit er niemand op het plein. Er moet meer gelééfd worden. Nu lopen ze hier alleen maar van A naar B.’
Zouttoren
De nieuwe parkeergarage vindt’ie prachtig. ‘Maar dat zou ook in Almere kunnen zijn.’ Waarom niet wat Enschedeser aangekleed? ‘Waarom hangen we daar geen grote blowups van dingen waar we trots op zijn in Enschede? Van de vroegere textielindustrie. Of van de natuur om ons heen. Of van een koe. Een zouttoren, het FC Twente-stadion. Of van een fietstas!’ Hij wijst uit het raam van z’n kantoor, naar passerende fietsers op de Boulevard. ‘Kijk maar, allemaal fietstassen. Dát is het symbool van Enschede!’
Om diezelfde reden geeft De Bijenkorf haar etalages af en toe graag een Twents tintje. ‘Dat vinden de mensen leuk. Want men is hier ontzettend trots op Twente. Wij willen laten zien: wij zijn niet die winkel uit Amsterdam, wij willen bij Enschede horen.’
Dat geldt ook voor de boodschappen die via de omroepinstallatie worden verspreid. ‘Die laten we gewoon door een van onze eigen mensen inspreken. Je mag best die mooie Twentse tongval horen, je mag best horen dat je in Enschede bent.’
bron: TC Tubantia
Pff.. Drie storemanagers in 3 jaar tijd. :o
Door Jan Ankoné
ENSCHEDE - Alle stenen liggen inmiddels op hun plaats. Toch is het Van Heekplein nog niet helemaal af, vindt Eduard Helwig. Volgens de nieuwe storemanager van De Bijenkorf ontbreken nog twee zaken: horecavoorzieningen én een markant object. ‘Er moet meer gelééfd worden.’
Hij is al de derde storemanager van De Bijenkorf in Enschede in amper drie jaar tijd. Maar daar mag volgens Eduard Helwig niet uit afgeleid worden dat het slecht zou gaan met het warenhuis. Integendeel. ‘Al vanaf de opening in 2002 draaien we elk jaar beter dan het jaar ervoor.’
Het stond onlangs nog in de krant: de hele mode-detailhandel heeft het zwaar. De omzet blijft procenten achter bij die van vorig jaar. De Bijenkorf in Enschede vormt een positieve uitzondering. ‘Als ik zie dat wij boven vorig jaar draaien, dan word ik daar erg gelukkig van. Nee hoor, dat geldt niet voor al onze filialen. Sommige gaan wél mee met die landelijke trend.’
Met enige trots: ‘Wij zijn het sterkst groeiende filiaal van alle Bijenkorven in Nederland. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de ontwikkeling van de stad. Want er is hier in Enschede de laatste paar jaar enorm veel gebeurd.’
Concrete cijfers wil’ie niet geven. Mag niet van de concernleiding, de concurrentie leest immers ook de krant. Maar na enig aandringen wil hij wel een grafiekje laten zien: de eerste zes maanden van 2005 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor alle zekerheid heeft hij de bijbehorende cijfers weggelakt, maar het grafiekje maakt wel duidelijk dat zowel de omzet als het aantal bezoekers én de besteding per klant is gestegen. ‘Ja, de top van ons concern is écht tevreden over hoe het hier gaat. Wij hebben een stijgende lijn. En dat is in de huidige markt niet normaal.’
Vóór de opening in 2002 werd gemikt op twee tot tweeënhalf miljoen bezoekers per jaar. Wordt dat gehaald?
Verbaasd: ‘Hebben we dat gezegd?’ Kijkt even in z’n computer. ‘Nou, die tweeënhalf miljoen miljoen halen we niet. We zitten aan de onderkant van die schatting. Maar dat zegt op zich niks, hoor. Je kunt de winkel wel vol hebben, maar als ze niks kopen... Jullie hebben toch ook liever één abonnee dan tien mensen die de krant in de kiosk staan te lezen!?’
Rotterdammer
Eduard Helwig (38) is sinds ongeveer twee maanden ‘storemanager’ bij De Bijenkorf in Enschede. Hij volgde Mark van Hall op, die naar het filiaal in Arnhem verhuisde. Die volgde op zijn beurt Adri-Jo Dilissen op die nu de scepter zwaait in Amsterdam. ‘Op zich is het binnen ons concern wel gebruikelijk om eens in de zoveel jaar te verkassen. Maar drie storemanagers in drie jaar tijd is inderdaad wel veel. Normaal zit je minstens drie, vier jaar bij een filiaal. Ik hoop hier dus nog wel tot 2010 te zitten. Maar het kan soms gebeuren dat ergens iemand weggaat. Dat moet je gaan schuiven en ontstaat er een hele stoelendans.’
Hij is geboren Rotterdammer. Begonnen als verkoper op de boekenafdeling van De Bijenkorf in Rotterdam. Via het hoofdkantoor in Amsterdam en het filiaal in Groningen opgeklommen tot assistent-storemanager in Enschede, eerst onder Dilissen en daarna onder Van Hall. En nu dus zelf de baas. ‘Het is bij De Bijenkorf heel gewoon om binnen het concern carrière te maken. Veel storemanagers zijn als verkoper begonnen. Mijn voorgangers Adri-Jo en Mark ook. Ja, Jan Berger (de hoogste baas van De Bijenkorf, red.) zelf ook.’
Hilfiger
Het Enschedese filiaal is een zogenaamde compact-store. In totaal zesduizend vierkante meter. ‘Een mooie maat voor Enschede, je moet het niet groter maken. Drie jaar geleden kregen we regelmatig te horen: goh, het is kleiner dan in Amsterdam. Maar dat is logisch: je kunt geen twaalf Amsterdam-filialen in het land neerzetten.’
In hoeverre is het assortiment aangepast aan de Enschedesse smaak en portemonnee?
‘Nou, toen we opengingen, dachten we nog dat bepaalde dure merken, zoals Ralph Lauren, hier niet hoefden. Maar wat blijkt? Die doen het hier net zo goed als in andere filialen. Het is onzin om te zeggen dat ze daar in Enschede te zuinig of te nuchter voor zijn. Als het in Amsterdam loopt, dan loopt het in het hele land. Het zijn hier gewoon Nederlanders, hoor! D’r is één uitzondering: de kleding van Tommy Hilfiger. Die doet het hier opvallend beter dan elders. Maar voor de rest lopen we gewoon in de landelijke trend mee. Ze vinden onze saucijzenbroodjes hier net zo lekker als in Amsterdam.’
De Duitse bezoekers zorgen voor een belangrijk deel van de omzet. De nieuwe storemanager wil die markt nog intensiever gaan bewerken. Dat betekent onder andere dat het Bij-magazine in een grotere oplage dan tot nu toe zal worden verspreid in het Duitse grensgebied. Bovendien kunnen binnenkort ook de Duitse klanten een Bij-card krijgen. ‘In principe kon dat al wel, maar dan moesten ze wel een Nederlandse bankrekening hebben. We hebben nu een constructie verzonnen dat het ook mogelijk is met een Duitse bankrekening.’
Over naar het Van Heekplein. Ruim een halfjaar na de opening deed Bijenkorf-topman Berger in deze krant zijn beklag over ‘die zandhoop voor onze deur’ de bouwwerkzaamheden op en om het Van Heekplein duurden hem veel te lang. Is De Bijenkorf anno 2005 tevreden over het nieuwe plein?
‘Alle stenen zitten erin, dat is nu wel in orde. Maar het Van Heekplein is nog niet af’, zegt Helwig. Wat hij mist? Ten eerste de horeca. ‘We zitten hier midden in Enschede. Maar zie jij een terrasje als je hier de winkel uitloopt?’ Hij weet wel een goede plek: bij Blokker, waar de dagmarkt tijdelijk heeft gestaan.
Wat verder nog ontbreekt? Een ‘hero’, zoals Helwig het noemt. Een ‘held’ dus. Wat hij daarmee bedoelt? Nou, dat kan van alles zijn. Als je je er maar mee kunt identificeren. ‘Bijvoorbeeld een gigantische fontein. Of een boom met bankjes eromheen. Of een beeld. Maar dan heb ik het dus niet over dat stuk ijzer bij de ingang van de parkeergarage. Dat is misschien wel een mooi kunstwerk, maar daar kun je je niet mee associëren. Nu zit er niemand op het plein. Er moet meer gelééfd worden. Nu lopen ze hier alleen maar van A naar B.’
Zouttoren
De nieuwe parkeergarage vindt’ie prachtig. ‘Maar dat zou ook in Almere kunnen zijn.’ Waarom niet wat Enschedeser aangekleed? ‘Waarom hangen we daar geen grote blowups van dingen waar we trots op zijn in Enschede? Van de vroegere textielindustrie. Of van de natuur om ons heen. Of van een koe. Een zouttoren, het FC Twente-stadion. Of van een fietstas!’ Hij wijst uit het raam van z’n kantoor, naar passerende fietsers op de Boulevard. ‘Kijk maar, allemaal fietstassen. Dát is het symbool van Enschede!’
Om diezelfde reden geeft De Bijenkorf haar etalages af en toe graag een Twents tintje. ‘Dat vinden de mensen leuk. Want men is hier ontzettend trots op Twente. Wij willen laten zien: wij zijn niet die winkel uit Amsterdam, wij willen bij Enschede horen.’
Dat geldt ook voor de boodschappen die via de omroepinstallatie worden verspreid. ‘Die laten we gewoon door een van onze eigen mensen inspreken. Je mag best die mooie Twentse tongval horen, je mag best horen dat je in Enschede bent.’
bron: TC Tubantia
Pff.. Drie storemanagers in 3 jaar tijd. :o
Ik zou graag zien dat aan het van heekplein langs de zuiderhagen, een gracht kwam het Ei volgend zoals de stadsgracht, met daarvoor leilindes en ter plaatse van de Hofpassage een brug. Zie onderstaand kaartje.
Groen: Leilindes
Blauw: gracht
Groen: Leilindes
Blauw: gracht
- Bijlagen
-
- Gracht
- Van heekplein stadsgracht met leilindes.JPG (97.13 KiB) 6508 keer bekeken
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede