ENSCHEDE - Na maanden onduidelijkheid heeft het nieuwe Enschedese museum een naam. Dinsdag werd het nog te bouwen instituut gedoopt tot 'TwentseWelle, bron van natuur en cultuur'.
Het nieuwe museum, een initiatief van Museum jannink, het Natuurmueseum en het Van deinse Instituut, krijgt die naam omdat die het best van alle inzendingen past bij het karakter dat het nieuwe museum moet krijgen.
Bans
Gaan ze nu expres alle drie de namen fout spellen. :(
En een beetje een summier stukje. Misschien dat we binnenkort een uitgebreid artikel kunnen verwachten? Je kan het publiek niet vroeg genoeg warm maken voor dit soort dingen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Voortdurend borrelen nieuwe ideeën op voor TwentseWelle
ENSCHEDE - Het definitieve ontwerp voor de inrichting van het museum TwentseWelle - hoofdmoot van het toekomstige cultuurcluster in Roombeek - is er begin volgend jaar. Maar er borrelen al voortdurend nieuwe ideeën op voor de inrichting van een eigentijds museum met historische stukken.
‘Interieurontwerpers’ van het Amsterdamse bureau Opera toonden maandagavond in de Mozaïkzaal in het stadhuis schitterende plaatjes van de inrichting van de TwentseWelle, dat straks de rijke en historische collecties van het Natuurmuseum en Museum Jannink (samen al opgegaan in de stichting Stedelijke Musea) en het Van Deinse Instituut herbergt.
Interim-directeur Wim van Lammeren van de musea en z’n collega Thea Kroese van het Van Deinse Instituut zaten trots te wezen toen Frans Bevers van Opera het voorlopige ontwerp voor de binnenkant van het nieuwe museum toonde. De entree is misschien wel meteen het meest spectaculaire deel. De ingang is bovengronds, maar de bezoekers lopen onder de grond naar de grote hal met de vaste tentoonstelling die de basis vormt van de TwentseWelle. Een spectaculaire binnenkomst waarbij het publiek wordt omringd door objecten. In de grote fabriekshal kan het publiek zich laten verrassen in een langgerekt lint van thematische onderwerpen uit de periode van 50.000 jaar voor Christus tot - voorlopig - 2007. Er is een open depot met ‘transparante’ archiefkasten over een lengte van zo’n honderd meter. Er zijn in het midden enkele ‘knooppunten’ met visuele presentaties, teksten en beelden en de verhalen achter de tentoongestelde spullen. Er zijn ‘moderne diorama’s’, ofwel eigentijdse kijkkasten met installaties, films en theatertjes. ‘Speelse en opgewekte presentaties op Klokhuis-niveau’, aldus de bedenkers. Een kunstenaar is benaderd om bijzondere driedemensionale landschappen vorm te geven. Hellingbanen en kuilen, films op het plafond, paviljoens, in een ‘achtbaan’ slingeren de kijkers straks door de streekhistorie. Binnen in de van buiten kil ogende grijze doos, bevindt zich een zeer waarheidgetrouwe uitgave van het fameuze Twentse Los Hoes. Heel even worden de bezoekers op het verkeerde
been gezet. Natuurlijk komt het textiel verleden ruimschoots aan bod met films, objecten en (werkende) textielmachines. Net als met vele andere partners annex sponsors, zijn er nauwe contacten met Ten Cate om ook de nieuwste technieken aan het volk te tonen. De wisselwerking tussen cultuur (mens) en natuur, maakt het nieuwe museum zo bijzonder, verzekeren de plannenmakers. Daarmee onderscheidt het Enschedese museum zich nadrukkelijk van natuurmusea elders in het land.
Bron: TCTubantia
Ik begin me d'r steeds meer een voorstelling van te maken. Best mooi eigenlijk. :okay: