
Binnensingelgebied: Medisch Spectrum Twente
- Winus
- Member
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
- Locatie: Amsterdam / Enschede
- Contacteer:
Twee bananen uit het niets
Een parkeergarage voor negenhonderd auto’s en duizend fietsen. En een nieuw complex van 31 huurappartementen. Op de hoek van de Haaksbergerstraat en de Getfertweg staan twee grote bouwputten dicht tegen elkaar aan. En ze worden ook nog met elkaar verbonden.
Vanaf de Haaksbergerstraat (linksboven) is het nauwelijks te zien. Maar ten zuiden van het MST ligt een enorme bouwput.
(luchtfoto CARLO TER ELLEN)
Sinds augustus wordt er aan de zuidelijke kant van het MST gewerkt aan de bouw van een parkeergarage. Een grote bouwklus die vrij anoniem gestalte krijgt omdat deze constructie door een aantal panden aan het oog wordt onttrokken. Alleen op de Getfertweg is een duidelijke doorsteek gemaakt.
Dit najaar moet de garage worden opgeleverd. De luchtfoto geeft de vorm van het zes lagen tellende, achttien meter hoge gebouw goed weer: een sterk gekromde banaan. De toegang voor de 900 auto’s en duizend fietsen die er op termijn kunnen worden gestald, geschiedt via de Haaksbergerstraat. De modern vorm gegeven garage telt twee trappenhuizen die volop in het daglicht staan.
De Getfert
Ook het nieuwe appartementencomplex heeft, zoals op de luchtfoto geheel rechts is te zien, de vorm van een banaan. Woningstichting Ons Huis is inmiddels beginnen met de bouw van dit complex, dat de naam De Getfert heeft gekregen. Het bijzondere is dat de 31 bewoners van deze huurwoningen een eigen, vaste plek voor hun auto krijgen in de MST-garage. Die parkeerplek zit inbegrepen in de huurprijs van 580 euro per maand. De bewoners kunnen via een rechtreekse verbinding van hun complex naar de parkeergarage lopen.
De toekomstige huurders mogen kiezen uit drie verschillende typen appartementen. Elke woning is voorzien een royale woonkamer van ruim 31 vierkante meter. Ze worden standaard met twee slaapkamers opgeleverd, waarvan er één met een simpele bouwkundige greep aan de woonkamer kan worden toegevoegd. De totale oppervlakte bedraagt 80 vierkante meter.
De Getfert telt vier bouwlagen. De ondertiteling die Ons Huis is de advertenties gebruikt is: rustig wonen in het hartje van Enschede.
Volgens directeur Herman Dercksen van de woningstichting zijn de appartementen extra goed geïsoleerd. De aangrenzende parkeergarage levert dus geen geluidsoverlast op.
Bron: TC Tubantia
Een parkeergarage voor negenhonderd auto’s en duizend fietsen. En een nieuw complex van 31 huurappartementen. Op de hoek van de Haaksbergerstraat en de Getfertweg staan twee grote bouwputten dicht tegen elkaar aan. En ze worden ook nog met elkaar verbonden.

Vanaf de Haaksbergerstraat (linksboven) is het nauwelijks te zien. Maar ten zuiden van het MST ligt een enorme bouwput.
(luchtfoto CARLO TER ELLEN)
Sinds augustus wordt er aan de zuidelijke kant van het MST gewerkt aan de bouw van een parkeergarage. Een grote bouwklus die vrij anoniem gestalte krijgt omdat deze constructie door een aantal panden aan het oog wordt onttrokken. Alleen op de Getfertweg is een duidelijke doorsteek gemaakt.
Dit najaar moet de garage worden opgeleverd. De luchtfoto geeft de vorm van het zes lagen tellende, achttien meter hoge gebouw goed weer: een sterk gekromde banaan. De toegang voor de 900 auto’s en duizend fietsen die er op termijn kunnen worden gestald, geschiedt via de Haaksbergerstraat. De modern vorm gegeven garage telt twee trappenhuizen die volop in het daglicht staan.
De Getfert
Ook het nieuwe appartementencomplex heeft, zoals op de luchtfoto geheel rechts is te zien, de vorm van een banaan. Woningstichting Ons Huis is inmiddels beginnen met de bouw van dit complex, dat de naam De Getfert heeft gekregen. Het bijzondere is dat de 31 bewoners van deze huurwoningen een eigen, vaste plek voor hun auto krijgen in de MST-garage. Die parkeerplek zit inbegrepen in de huurprijs van 580 euro per maand. De bewoners kunnen via een rechtreekse verbinding van hun complex naar de parkeergarage lopen.
De toekomstige huurders mogen kiezen uit drie verschillende typen appartementen. Elke woning is voorzien een royale woonkamer van ruim 31 vierkante meter. Ze worden standaard met twee slaapkamers opgeleverd, waarvan er één met een simpele bouwkundige greep aan de woonkamer kan worden toegevoegd. De totale oppervlakte bedraagt 80 vierkante meter.
De Getfert telt vier bouwlagen. De ondertiteling die Ons Huis is de advertenties gebruikt is: rustig wonen in het hartje van Enschede.
Volgens directeur Herman Dercksen van de woningstichting zijn de appartementen extra goed geïsoleerd. De aangrenzende parkeergarage levert dus geen geluidsoverlast op.
Bron: TC Tubantia
de kloomp'maj anhoalen
-
- Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Stedenbouwkundig is deze bouw zo ongeveer de misser van de eeuw...

Het MST kampt met een zeer slechte bereikbaarheid; vooral de afslag van de Haaksbergerstraat is echt ontoereikend, en het verkeer staat daar dan ook vaak vast. Door op deze manier de garage en appartementen te bouwen scherm je het Ziekenhuis letterlijk af van de Zuiderval-zone, en worden een aantal alternatieve ontsluitingsmogelijkheden geheel onmogelijk gemaakt. Bijvoorbeeld (dit was een serieuze optie) een rechtstreekse ontsluiting vanaf de Zuiderval, door de driehoek Wooldriksweg/Getfertweg/Haaksbergerstraat, welk gebied op termijn toch heringericht zal worden als kop van de Zuiderval.
Maar van enige stedenbouwkundige visie is bij het hele herinrichtingsproces van het MST sowieso geen enkele sprake geweest, zodat allerlei gebouwen maar willekeurig ergens worden neergezet.


Het MST kampt met een zeer slechte bereikbaarheid; vooral de afslag van de Haaksbergerstraat is echt ontoereikend, en het verkeer staat daar dan ook vaak vast. Door op deze manier de garage en appartementen te bouwen scherm je het Ziekenhuis letterlijk af van de Zuiderval-zone, en worden een aantal alternatieve ontsluitingsmogelijkheden geheel onmogelijk gemaakt. Bijvoorbeeld (dit was een serieuze optie) een rechtstreekse ontsluiting vanaf de Zuiderval, door de driehoek Wooldriksweg/Getfertweg/Haaksbergerstraat, welk gebied op termijn toch heringericht zal worden als kop van de Zuiderval.
Maar van enige stedenbouwkundige visie is bij het hele herinrichtingsproces van het MST sowieso geen enkele sprake geweest, zodat allerlei gebouwen maar willekeurig ergens worden neergezet.

-
- Member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
@Robert
Omdat er dus geen stedenbouwkundige visie voor het gebied is opgesteld. Het is puur een architectonisch verhaal, waarbij de verschillende gebouwen maar ergens worden neergezet. De totaalvisie ontbreekt volledig. En over vijf jaar mag een stel verkeerskundigen dan hun hoofd breken om een noodoplossing te bedenken.
De ontsluiting van de nieuwe parkeergarage vindt dus ook via de hoofdentree aan de Haaksbergerstraat plaats, waardoor het daar nog drukker gaat worden...
Omdat er dus geen stedenbouwkundige visie voor het gebied is opgesteld. Het is puur een architectonisch verhaal, waarbij de verschillende gebouwen maar ergens worden neergezet. De totaalvisie ontbreekt volledig. En over vijf jaar mag een stel verkeerskundigen dan hun hoofd breken om een noodoplossing te bedenken.
De ontsluiting van de nieuwe parkeergarage vindt dus ook via de hoofdentree aan de Haaksbergerstraat plaats, waardoor het daar nog drukker gaat worden...

MST krijgt nieuw heliplatform
ENSCHEDE - Het helikopterplatform van het Medisch Spectrum Twente wordt gesloopt en vervangen door een nieuw dek. Op 1 juli moet de landingsplek voor helicopters die vliegen op het traumacentra van het MST operationeel zijn.
IAA architecten en Stoel Partners Bouwtechniek, beide Enschedese bureaus, tekenden voor het ontwerp.
Bij de gemeente is een bouwvergunning ingediend voor de bouw van een landingsplaats bovenop het nieuwe hartcentrum. Het platform krijgt de afmeting van 22 bij 22 meter, honderd vierkante meter meer dan de huidige constructie. Hoeveel ton er met de aanpassing is gemoeid is niet bekend gemaakt.
De werkzaamheden zijn nog niet begonnen omdat het MST nog geen groen licht heeft gekregen van het College Bouw Ziekenhuizen. Volgens pr-medewerkster M. Kuipers van het ziekenhuis kunnen pas daarna de officiële procedures worden ingezet om de (ver)nieuwbouw van het platform te realiseren. ‘Als we binnenkort de toestemming krijgen om te bouwen, dan moet die eerste juli haalbaar zijn. Anders wordt het wel heel kort dag.’
Toen de Enschedese helihaven in het najaar van het vorig jaar werd geopend bleek dat traumahelikopters die patiënten moeten aanvoeren, niet mochten landen omdat het nieuwe landingsveld te klein zou zijn voor de vliegende dokters uit Rheine en Nijmegen.
Volgens de geldende richtlijnen hadden de afmetingen veertien bij veertien meter moeten zijn. Het MST sprak destijds tegen dat er sprake was van een bouwkundige blunder omdat het bouwbesluit tijdens de bouwwerkzaamheden veranderd zou zijn.
Het gevolg was dat reddingshelikopters met zwaar gewonde patiënten aan boord moesten uitwijken naar een provisorisch ingericht landingsveld op het Diekmanterrein. Spoedeisende gevallen werden vervolgens in vliegende vaart per ambulance naar het traumacentrum gereden.
De politie werd in die gevallen ingeschakeld om kruispunten af te zetten.
De Nijmeegse traumahelikopter die op Enschede vliegt, werd aangeschaft om een mobiel medisch team razendsnel naar de plek des onheils te brengen. Zwaar gewonden worden in de regel met een ambulance vervolgens voor verdere behandeling afgevoerd.
Slechts in uitzonderlijke situaties vliegt de helikopter door naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Het Nijmeegse team heeft in de eerste negen maanden van zijn bestaan 226 levensreddende handelingen verricht.
Bans-bericht
Zo, hier 't artikel dus. Tsja, beetje dom verhaal natuurlijk. Een te klein ding bouwen. En wat gaat 't allemaal wel weer niet kosten? :down:
ENSCHEDE - Het helikopterplatform van het Medisch Spectrum Twente wordt gesloopt en vervangen door een nieuw dek. Op 1 juli moet de landingsplek voor helicopters die vliegen op het traumacentra van het MST operationeel zijn.
IAA architecten en Stoel Partners Bouwtechniek, beide Enschedese bureaus, tekenden voor het ontwerp.
Bij de gemeente is een bouwvergunning ingediend voor de bouw van een landingsplaats bovenop het nieuwe hartcentrum. Het platform krijgt de afmeting van 22 bij 22 meter, honderd vierkante meter meer dan de huidige constructie. Hoeveel ton er met de aanpassing is gemoeid is niet bekend gemaakt.
De werkzaamheden zijn nog niet begonnen omdat het MST nog geen groen licht heeft gekregen van het College Bouw Ziekenhuizen. Volgens pr-medewerkster M. Kuipers van het ziekenhuis kunnen pas daarna de officiële procedures worden ingezet om de (ver)nieuwbouw van het platform te realiseren. ‘Als we binnenkort de toestemming krijgen om te bouwen, dan moet die eerste juli haalbaar zijn. Anders wordt het wel heel kort dag.’
Toen de Enschedese helihaven in het najaar van het vorig jaar werd geopend bleek dat traumahelikopters die patiënten moeten aanvoeren, niet mochten landen omdat het nieuwe landingsveld te klein zou zijn voor de vliegende dokters uit Rheine en Nijmegen.
Volgens de geldende richtlijnen hadden de afmetingen veertien bij veertien meter moeten zijn. Het MST sprak destijds tegen dat er sprake was van een bouwkundige blunder omdat het bouwbesluit tijdens de bouwwerkzaamheden veranderd zou zijn.
Het gevolg was dat reddingshelikopters met zwaar gewonde patiënten aan boord moesten uitwijken naar een provisorisch ingericht landingsveld op het Diekmanterrein. Spoedeisende gevallen werden vervolgens in vliegende vaart per ambulance naar het traumacentrum gereden.
De politie werd in die gevallen ingeschakeld om kruispunten af te zetten.
De Nijmeegse traumahelikopter die op Enschede vliegt, werd aangeschaft om een mobiel medisch team razendsnel naar de plek des onheils te brengen. Zwaar gewonden worden in de regel met een ambulance vervolgens voor verdere behandeling afgevoerd.
Slechts in uitzonderlijke situaties vliegt de helikopter door naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Het Nijmeegse team heeft in de eerste negen maanden van zijn bestaan 226 levensreddende handelingen verricht.
Bans-bericht
Zo, hier 't artikel dus. Tsja, beetje dom verhaal natuurlijk. Een te klein ding bouwen. En wat gaat 't allemaal wel weer niet kosten? :down: