Scholen in Enschede
Re: Scholen in Enschede
1969 3e klas, Dr. Waterink ULO, schoolreis o.l.v. meneer Tjapkus naar Terborg, Jeugdherberg St. Joris.
- Bijlagen
-
- 1969 3e klas, Dr.Waterink ULO, schoolreis naar Terborg, Jeugdherberg St. Joris.jpg (89.46 KiB) 1280 keer bekeken
1966 of 1967 klassenfoto Prins Willem lagereschool met meneer Ludden en broertje Wim.
Bethelkerk op de achtergrond.
Bethelkerk op de achtergrond.
Op het woonwagencentrum aan de Herfstweg 25 in Glanerbrug stond vroeger de Sint Franciscusschool.
In 1995 komen de kinderen van de St.Franciscusschool bij de St.Gerardusschool in omdat hun eigen school op het woonwagenkamp dicht gaat. zie Tubantia 1-9-2022 op https://www.tubantia.nl/enschede/hoe-ee ... &auth_rd=1
zie meer over de Gerardusschool aan de Kerkstraat 155 Glanerbrug mijn bericht van 2-9-2022 op viewtopic.php?p=193126&hilit=gerardusschool#p193126
zie meer over de Gerardusschool aan de Kerkstraat 155 Glanerbrug mijn bericht van 2-9-2022 op viewtopic.php?p=193126&hilit=gerardusschool#p193126
de derde foto van het woonwagenkamp lijkt me het gemeenschaps-gezondheidscentrum gebouwtje dat er tegelijk met de school werd neergezet. heb het als de architectenzoon van nabij meegemaakt.
ondertussen wordt door een nog in enschede wonende kameraad van mij gemeld dat de ZMLOK school aan de Keppelerdijk wordt neergeshoveld. die heeft het best lang volgehouden voor enschedese begrippen. een van de vroegste klusjes van senior, destijds met ruim budget want speciaal onderwijs. heette destijds nog officieel 'imbecillenschool'. stond zo op tekening en in de krant. andere tied'n!
dat gebouw is nog eens groots gerenoveerd en uitgebreid, toch apart dat ie nu blijkbaar overbodig is. of gewoon OP na >60jaar?
ondertussen wordt door een nog in enschede wonende kameraad van mij gemeld dat de ZMLOK school aan de Keppelerdijk wordt neergeshoveld. die heeft het best lang volgehouden voor enschedese begrippen. een van de vroegste klusjes van senior, destijds met ruim budget want speciaal onderwijs. heette destijds nog officieel 'imbecillenschool'. stond zo op tekening en in de krant. andere tied'n!
dat gebouw is nog eens groots gerenoveerd en uitgebreid, toch apart dat ie nu blijkbaar overbodig is. of gewoon OP na >60jaar?
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Tijden veranderen, dat klopt. Een benaming wordt zo in een keer een scheldnaam.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Dat moet de ZMLK school De Huifkar zijn aan de Keppelerdijk 2 Glanerbrug. Eerder heette deze school Dr. J. Herderscheeschool, school voor Buitengewoon Lager Onderwijs (B.L.O.)gromsound schreef: ↑wo mei 27, 2026 7:45 pm de derde foto van het woonwagenkamp lijkt me het gemeenschaps-gezondheidscentrum gebouwtje dat er tegelijk met de school werd neergezet. heb het als de architectenzoon van nabij meegemaakt.
oh, is het niet die net buiten de bebouwde kom van enschede Oost (wooldrik) in de bocht van de Z esmarkerrondweg half in het bos? dat is ook de Keppelerdijk, bj ca 1965.
[edit: even op G maps gekeken, het is inderdaad toch no 2. nooit gedacht dat het daar al Glanerbrug heet....]
de (eigenbouw) maquette is ergens eind jaren 70 in mijn bezit geraakt maar helaas in de opslag (garage) gekraakt en afgevoerd. de z/w negatieven heb ik nog wel. het was voor die tijd best een bijzonder project, een van de vroegste speciale BLO scholen. in de Tuub werd het breed uitgemeten.
'de Huifkar' blijkt drie jaar geleden al verhuisd.
op t net vind ik dit als laatste gebruiker: een Dalton school?
https://odbsdevierklaver.weebly.com/de-school.html
op de tekening van de school lijkt het aardig omgebouwd.

[edit: even op G maps gekeken, het is inderdaad toch no 2. nooit gedacht dat het daar al Glanerbrug heet....]
de (eigenbouw) maquette is ergens eind jaren 70 in mijn bezit geraakt maar helaas in de opslag (garage) gekraakt en afgevoerd. de z/w negatieven heb ik nog wel. het was voor die tijd best een bijzonder project, een van de vroegste speciale BLO scholen. in de Tuub werd het breed uitgemeten.
'de Huifkar' blijkt drie jaar geleden al verhuisd.
op t net vind ik dit als laatste gebruiker: een Dalton school?
https://odbsdevierklaver.weebly.com/de-school.html
op de tekening van de school lijkt het aardig omgebouwd.

Laatst gewijzigd door gromsound op do mei 28, 2026 12:35 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
de maquette, in nieuwstaat.
geen gelijkenis met het bovenstaande (plan?) dus het zal allemaal wel plat gaan.
er is wel ooit fiks uitgebreid zeg, zie luchtfoto. gele lijn = originele omtrek.
geen gelijkenis met het bovenstaande (plan?) dus het zal allemaal wel plat gaan.
er is wel ooit fiks uitgebreid zeg, zie luchtfoto. gele lijn = originele omtrek.
- Bijlagen
-
- kepp_lucht.jpg (149.56 KiB) 72 keer bekeken
-
- kepp1.jpg (90.81 KiB) 80 keer bekeken
-
- kepp2.jpg (97.05 KiB) 80 keer bekeken
Hierbij nog enkele afbeeldingen van de voormalige Dr. J. Herderscheeschool, school voor Buitengewoon Lager Onderwijs (B.L.O.) Keppelerdijk 2 Glanerbrug.
en nog enkele afbeeldingen van de Herscheeschool
bedankt!
die onderste twee staan ook op de Huifkar site, ten tijde van de nieuwbouw resp. de uitbreiding (herkenbaar aan de donkere kozijnen).
ik vond de originele negatiefstroken terug in het archief, hier nog een paar niet afgedrukten.
betreft de staat in ca 1975 voor de uitbreiding, vermoedelijk referentiefotos voor het uitbreidingsplan.
die onderste twee staan ook op de Huifkar site, ten tijde van de nieuwbouw resp. de uitbreiding (herkenbaar aan de donkere kozijnen).
ik vond de originele negatiefstroken terug in het archief, hier nog een paar niet afgedrukten.
betreft de staat in ca 1975 voor de uitbreiding, vermoedelijk referentiefotos voor het uitbreidingsplan.
- Bijlagen
-
- kep4_k.jpg (105.85 KiB) 13 keer bekeken
-
- kep5_k.jpg (77.79 KiB) 13 keer bekeken
-
- kep6_k.jpg (106.4 KiB) 13 keer bekeken