Tubantia, 28-2-2025
Grote nieuwe woonwijk in Enschede in aantocht: meer dan tweehonderd woningen, vooral veel sociale huur
In een weiland naast de Stokhorstvijver komt een grote nieuwe woonwijk. De bouw begint volgend jaar, als de vaart erin blijft. Het grootste deel van de woningen is bedoeld voor sociale huur, maar er komen ook koopwoningen. En tijdelijk Oekraïners.
Het is een groot bouwplan, de wijk die gaat verrijzen naast Stokhorst. Plan Telgendijk telt meer dan 220 woningen in allerlei soorten. Rijtjeshuizen, vrijstaande koopwoningen, een flat van vijf verdiepingen. En ook rug-aan-rugwoningen, waarbij huizen hun achtergevel delen en alleen een voortuin hebben.
80 procent van de woningen is bedoeld voor sociale huur, de rest is koop. Wie die koophuizen gaat bouwen is nog niet bekend, de huurwoningen zijn een project van woningcorporatie De Woonplaats.
Stokhorst / Telgendijk (nieuwbouw).
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Stokhorst / Telgendijk (nieuwbouw).
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Stokhorst / Telgendijk (nieuwbouw).
Enschede krijgt een nieuwe buurt: 223 woningen, volop ruimte voor groen en vluchtelingenopvang
Beeld: Gemeente Enschede
In Enschede verrijst binnenkort een nieuwe woonwijk, tussen de Telgendijk en de Noord Esmarkerrondweg. Hier worden 223 woningen gebouwd, met een mix van sociale huur en koopwoningen. De eerste contouren van de wijk worden in 2026 zichtbaar. Hoe de buurt gaat heten is nog niet bekend.
Julian Vriend
Julian Vriend
26 feb 2025 12:25
Aangepast, 26 feb 2025 14:41
De gemeente Enschede, woningcorporatie De Woonplaats en IAA Architecten werken samen aan het ambitieuze project, waarin de eerste jaren ook Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Op 2 juni wordt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad. In december wordt het terrein bouwrijp gemaakt, waarna begin 2026 de eerste schop de grond in gaat.
Tijdens een recente inloopavond aan de Keppelerdijk kwamen tientallen omwonenden en belangstellenden bijeen om zich te laten informeren. De reacties waren gemengd: enthousiasme over de groene opzet, maar ook zorgen over woninghoogtes en verkeersdrukte.
Mix van huur en koop
De wijk krijgt een gevarieerd woningaanbod: 20 procent koopwoningen en 80 procent sociale huur. Van die huurwoningen wordt een groot deel de eerste vijf jaar verhuurd aan Oekraïense vluchtelingen. Het geld dat het Rijk hiervoor vrijmaakt, wordt ook gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de buurt.
Kopzorgen bestaan vooral over de hoogte van de geplande woningen. "Op de impressies ziet het er mooi uit, maar wij vrezen dat ons uitzicht verdwijnt en dat er flats komen," zegt een bezorgde bewoner.
Verkeersdrukte en mobiliteit
Naast de woninghoogte is ook verkeersdrukte zorg voor buurtbewoners. “Ik woon aan de Noord Esmarkerrondweg en hoop dat de gemeente rekening houdt met de extra verkeersstroom door onze straat”, zegt een buurtbewoner.
Wethouder Niels van den Berg verzekerde tijdens de stadsdeelcommissie Oost dat hier serieus naar wordt gekeken. "We betrekken omwonenden bij de plannen en informeren hen zodra het verkeersonderzoek is afgerond."
Groene oase
Een van de speerpunten van de nieuwe wijk is duurzaamheid. De buurt moet een groene oase worden, rondom de Stokhorstvijver. “We willen de buurt zo groen mogelijk ontwikkelen. Het moet niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook het groene karakter van de omgeving behouden”, aldus een woordvoerder van De Woonplaats.
Reacties
In de Enschedese politiek klinken zowel kritische als positieve geluiden. Forum voor Democratie-raadslid Morgan Brejaart vraagt zich af of de opvang van Oekraïense vluchtelingen nodig blijft. "Er is veel aandacht voor Oekraïense vluchtelingen, terwijl ik denk dat de oorlog niet lang meer zal duren.” De Woonplaats laat weten dat wanneer de oorlog eerder afgelopen is, de huurwoningen weer op de markt komen.
Het raadslid is niet tegen het plan, maar hoopt wel dat Enschedeërs ook aan bod komen. “Ik sta er 50/50 in. Ik hoop dat de woningen uiteindelijk ook beschikbaar worden voor Enschedese woningzoekers." bron: https://www.1twente.nl/artikel/5155796/ ... ngenopvang
Locatie Telgendijk EnschedeBeeld: Gemeente Enschede
In Enschede verrijst binnenkort een nieuwe woonwijk, tussen de Telgendijk en de Noord Esmarkerrondweg. Hier worden 223 woningen gebouwd, met een mix van sociale huur en koopwoningen. De eerste contouren van de wijk worden in 2026 zichtbaar. Hoe de buurt gaat heten is nog niet bekend.
Julian Vriend
Julian Vriend
26 feb 2025 12:25
Aangepast, 26 feb 2025 14:41
De gemeente Enschede, woningcorporatie De Woonplaats en IAA Architecten werken samen aan het ambitieuze project, waarin de eerste jaren ook Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Op 2 juni wordt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad. In december wordt het terrein bouwrijp gemaakt, waarna begin 2026 de eerste schop de grond in gaat.
Tijdens een recente inloopavond aan de Keppelerdijk kwamen tientallen omwonenden en belangstellenden bijeen om zich te laten informeren. De reacties waren gemengd: enthousiasme over de groene opzet, maar ook zorgen over woninghoogtes en verkeersdrukte.
Mix van huur en koop
De wijk krijgt een gevarieerd woningaanbod: 20 procent koopwoningen en 80 procent sociale huur. Van die huurwoningen wordt een groot deel de eerste vijf jaar verhuurd aan Oekraïense vluchtelingen. Het geld dat het Rijk hiervoor vrijmaakt, wordt ook gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de buurt.
Kopzorgen bestaan vooral over de hoogte van de geplande woningen. "Op de impressies ziet het er mooi uit, maar wij vrezen dat ons uitzicht verdwijnt en dat er flats komen," zegt een bezorgde bewoner.
Verkeersdrukte en mobiliteit
Naast de woninghoogte is ook verkeersdrukte zorg voor buurtbewoners. “Ik woon aan de Noord Esmarkerrondweg en hoop dat de gemeente rekening houdt met de extra verkeersstroom door onze straat”, zegt een buurtbewoner.
Wethouder Niels van den Berg verzekerde tijdens de stadsdeelcommissie Oost dat hier serieus naar wordt gekeken. "We betrekken omwonenden bij de plannen en informeren hen zodra het verkeersonderzoek is afgerond."
Groene oase
Een van de speerpunten van de nieuwe wijk is duurzaamheid. De buurt moet een groene oase worden, rondom de Stokhorstvijver. “We willen de buurt zo groen mogelijk ontwikkelen. Het moet niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook het groene karakter van de omgeving behouden”, aldus een woordvoerder van De Woonplaats.
Reacties
In de Enschedese politiek klinken zowel kritische als positieve geluiden. Forum voor Democratie-raadslid Morgan Brejaart vraagt zich af of de opvang van Oekraïense vluchtelingen nodig blijft. "Er is veel aandacht voor Oekraïense vluchtelingen, terwijl ik denk dat de oorlog niet lang meer zal duren.” De Woonplaats laat weten dat wanneer de oorlog eerder afgelopen is, de huurwoningen weer op de markt komen.
Het raadslid is niet tegen het plan, maar hoopt wel dat Enschedeërs ook aan bod komen. “Ik sta er 50/50 in. Ik hoop dat de woningen uiteindelijk ook beschikbaar worden voor Enschedese woningzoekers." bron: https://www.1twente.nl/artikel/5155796/ ... ngenopvang
- S.Hilgerink
- Member
Bij mij in de achtertuin. Niets mis met nieuwbouw, wel vrees ik nóg meer verkeer over het spoorbruggetje van de Noord Esmarkerrondweg (éénbaans), dus ik hoop dat daar na al die jaren eens verandering in komt.
Nem 't leaven nich te zwoar, iej komt der toch nich leavend oet.
Die spoorbrug bij de Noord Esmarkerrondweg is inderdaad erg smal. Zie ook bericht 6-6-2023 van 1Twente op: https://www.1twente.nl/artikel/3012440/ ... -vervangen en bericht Tubantia van 28-5-2013 op: https://www.tubantia.nl/enschede/spoorb ... ~a656de5f/S.Hilgerink schreef: ↑ma mar 03, 2025 1:12 pm Bij mij in de achtertuin. Niets mis met nieuwbouw, wel vrees ik nóg meer verkeer over het spoorbruggetje van de Noord Esmarkerrondweg (éénbaans), dus ik hoop dat daar na al die jaren eens verandering in komt.
Overzichtelijker is het sinds die tijd niet geworden...
Het lijkt me juist om daar een fatsoenlijke brede brug neer te leggen. Dit is iets uit een poppenhuis. Maar dan wordt de Noord Esmarkerondweg drukker. En ik kan mij de angst van aanwonenden wel een beetje voorstellen. Het beste is nog: én een brede brug, én de Euregioweg doortrekken door de landerijen van de Noord Esmarke naar de Lossersestraat tot de Landweerweg en die laatste opwaarderen tot een fatsoenlijk brede rondweg. Hup aansluiten op de rotonde in de Oldenzaalsestraat. Is gelijk Lonneker van doorgaand verkeer verlost, want verkeer uit de richting Oldenzaal kan dan via de opgewaardeerde Landweerweg naar de Lossersestraat en zo naar Enschede Noord en naar Enschede Oost.
Wat sas as dós was kaans.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
We missen een rondweg Noord.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- S.Hilgerink
- Member
Snap ik. Maar ik bén aanwonende en heb liever meer verkeer, dan nog trager of stilstaand verkeer. Kiezen tussen twee kwaden dus.Hendrik schreef: ↑di mar 04, 2025 6:34 pm Het lijkt me juist om daar een fatsoenlijke brede brug neer te leggen. Dit is iets uit een poppenhuis. Maar dan wordt de Noord Esmarkerondweg drukker. En ik kan mij de angst van aanwonenden wel een beetje voorstellen. Het beste is nog: én een brede brug, én de Euregioweg doortrekken door de landerijen van de Noord Esmarke naar de Lossersestraat tot de Landweerweg en die laatste opwaarderen tot een fatsoenlijk brede rondweg. Hup aansluiten op de rotonde in de Oldenzaalsestraat. Is gelijk Lonneker van doorgaand verkeer verlost, want verkeer uit de richting Oldenzaal kan dan via de opgewaardeerde Landweerweg naar de Lossersestraat en zo naar Enschede Noord en naar Enschede Oost.
Nem 't leaven nich te zwoar, iej komt der toch nich leavend oet.