Vervoer in Enschede
Re: Vervoer in Enschede
Verkeersbeeld op kruispunt De Graaf in 1915 met auto handkar en wandelaars. Ook de tramlijn is zichtbaar.
Re: Vervoer in Enschede
Lijkt mij ook op kruispunt De Graaff. Auto van Hijgienische stofreinigingsmaatschappij. Later werd dit Roeloffzen reiniging.
Re: Vervoer in Enschede
welk een uiterst stijlvol en praktisch otomobiel !
Re: Vervoer in Enschede
Het is dus een koets die is omgebouwd tot vrachtauto volgens de site van Roeloffzen. zie: https://www.roeloffzen.nl/over-ons/
Re: Vervoer in Enschede
en in het midden een pet die alle verkeer ophoudt...
Re: Vervoer in Enschede
Die was in al die jaren altijd aanwezig op kruispunt De Graaf. Ook als er weinig verkeer was.
Re: Vervoer in Enschede
Kruispunt De Graaff later vervangen door stoplichten. Politieagent niet meer nodig.
Re: Vervoer in Enschede
Door de komst van het stadserf zijn later ook de stoplichten al weer verdwenen op kruispunt De Graaff.
Re: Vervoer in Enschede
Dat was in de Brammelerstraat zoals ook op onderstaande foto is te zien. Hieraan is al eens uitleg gegeven, maar ik weet niet meer waarvoor. Iets met vaderlandse geschiedenis of Koninklijk bezoek? We moeten dit nog maar eens weer opzoeken. Onderstaande foto is van 1910. Misschien een aanwijzing? Het lijkt mij geen sigarenreclame voor Elisabeth Bas.
Re: Vervoer in Enschede
Het lijkt mij een afbeelding van een man met een baard en stadhouderskraag.
Re: Vervoer in Enschede
Ik heb vanmiddag kruispunt De Graaff nog eens vanuit alle hoeken bekeken en alleen maar voetgangers, fietsers en een enkele scooterrijder aangetroffen. Maar geen man met een stadhouderskraag.
Re: Vervoer in Enschede
Langestraat hoek Van Loenshof verkeer jaren 70
Re: Vervoer in Enschede
Weg uit het Enschedese straatbeeld: dit gebeurt er met de rode Twents-bussen
17 dec '23
Charmain Zwijnenberg Rode Twents-bussen Enschede
Rode Twents-bus op weg naar Helmerhoek. Foto: indebuurt Enschede
De o zo vertrouwde rode bussen zijn uit het Twente straatbeeld verdwenen. Sinds zondag 10 december rijden er witte exemplaren door Enschede en omstreken. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk met de Twents-voertuigen? Dat lees je in dit artikel.
Op 10 december nam Arriva het stokje van Keolis over in Twente. Dat heeft gevolgen voor verschillende buslijnen in en om Enschede, maar het betekent ook een ander straatbeeld. In plaats van de rode rakkers met een Twents ros erop, komen we de witte RRReis-bussen van Arriva nu overal tegen.
Tweede leven
Betekent dat dat de iconische bussen van Twents nooit meer de weg op gaan? Nee. “De bussen krijgen een tweede leven”, zegt Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen. “Ze worden verkocht aan een Nederlandse partij die ze weer doorverkoopt aan andere vervoerders. Zij zetten op hun beurt de bussen weer in op een andere bestemming.”
Het gaat in totaal om 109 grote exemplaren en 22 buurtbussen. “Een deel hiervan rijdt momenteel al rond in een ander gebied in Nederland. In Noord-Overijssel, een deel van Gelderland en Flevoland.”
Twents-bus in Roemenië
Volgens Lotte bepaalt de nieuwe vervoerder of de rode bussen allemaal bestickerd of overgespoten worden. “Het komt in het buitenland regelmatig voor dat de bussen gewoon zo blijven. Het kan dus zomaar zijn dat je over een tijd een Twents bus in bijvoorbeeld Roemenië ziet rijden.”
bron: https://indebuurt.nl/enschede/genieten- ... en~245205/
17 dec '23
Charmain Zwijnenberg Rode Twents-bussen Enschede
Rode Twents-bus op weg naar Helmerhoek. Foto: indebuurt Enschede
De o zo vertrouwde rode bussen zijn uit het Twente straatbeeld verdwenen. Sinds zondag 10 december rijden er witte exemplaren door Enschede en omstreken. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk met de Twents-voertuigen? Dat lees je in dit artikel.
Op 10 december nam Arriva het stokje van Keolis over in Twente. Dat heeft gevolgen voor verschillende buslijnen in en om Enschede, maar het betekent ook een ander straatbeeld. In plaats van de rode rakkers met een Twents ros erop, komen we de witte RRReis-bussen van Arriva nu overal tegen.
Tweede leven
Betekent dat dat de iconische bussen van Twents nooit meer de weg op gaan? Nee. “De bussen krijgen een tweede leven”, zegt Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen. “Ze worden verkocht aan een Nederlandse partij die ze weer doorverkoopt aan andere vervoerders. Zij zetten op hun beurt de bussen weer in op een andere bestemming.”
Het gaat in totaal om 109 grote exemplaren en 22 buurtbussen. “Een deel hiervan rijdt momenteel al rond in een ander gebied in Nederland. In Noord-Overijssel, een deel van Gelderland en Flevoland.”
Twents-bus in Roemenië
Volgens Lotte bepaalt de nieuwe vervoerder of de rode bussen allemaal bestickerd of overgespoten worden. “Het komt in het buitenland regelmatig voor dat de bussen gewoon zo blijven. Het kan dus zomaar zijn dat je over een tijd een Twents bus in bijvoorbeeld Roemenië ziet rijden.”
bron: https://indebuurt.nl/enschede/genieten- ... en~245205/
Re: Vervoer in Enschede
Zo stapte ik ergens in de jaren '80 in een grijs-rode TET bus op Malta. De ramen waren eruit gehaald - het was toch snikheet. Meloenen en cactusvijgen in grote manden in het gangpad en zelfs een geit. De chauffeur had een soort altaartje gebouwd rondom hem. Er waren afbeeldingen van diverse heiligen en Mariabeeldjes knipperden met gekleurde lampjes dat het een lieve lust was.
Dat had die bus niet kunnen verwachten toen hij nog door Enschede reed, compleet met ramen.
Dat had die bus niet kunnen verwachten toen hij nog door Enschede reed, compleet met ramen.
Re: Vervoer in Enschede
Ja vele TET bussen vonden een 2e leven. Zie hiervoor de site https://www.miniatuurbussen.nl/index1.htmlVeteraan schreef: ↑zo dec 17, 2023 11:04 am Zo stapte ik ergens in de jaren '80 in een grijs-rode TET bus op Malta. De ramen waren eruit gehaald - het was toch snikheet. Meloenen en cactusvijgen in grote manden in het gangpad en zelfs een geit. De chauffeur had een soort altaartje gebouwd rondom hem. Er waren afbeeldingen van diverse heiligen en Mariabeeldjes knipperden met gekleurde lampjes dat het een lieve lust was.
Dat had die bus niet kunnen verwachten toen hij nog door Enschede reed, compleet met ramen.
en ook TET bus 4222 die later in Rusland heeft gereden, zie: https://issuu.com/lyckatill/docs/rus-ka ... s/16061552
Laatst gewijzigd door Arie op zo dec 17, 2023 1:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervoer in Enschede
de nieuwe bussen leveren nogal wat reacties op , en die reacties blijven ook niet onbemerkt
https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b95122ec/
https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b95122ec/
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Vervoer in Enschede
Volgens mij zit er ergens een draadje los en dat is niet alleen in de bus.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Vervoer in Enschede
Onzekere toekomst voor buslijnen: ‘Het ov is niet voorbereid op meer reizigers door stijgende kosten van auto’s’
MET STELLINGAls benzineauto’s steeds duurder worden, en elektrische auto’s niet goedkoper, dan gaan steeds meer minima noodgedwongen met de bus. Daar is het ov niet op voorbereid. Dat voorspelt de gemeente Enschede, die dat ‘vervoersarmoede’ noemt.
Lilian ten Donkelaar 02-01-24,
De overheid lijkt voorlopig niet van plan om serieus geld te stoppen in de uitbreiding van het openbaar vervoer. En dat is vreemd, want auto’s worden steeds zwaarder belast en elektrische auto’s blijven duur. Dat leidt tot een grote kloof tussen mensen die het autorijden nog kunnen betalen en mensen die met de bus moeten.
Toekomstprobleem
Dat voorspelt de gemeente Enschede in de nieuwe visie op het openbaar vervoer. Het verschijnsel heet ‘vervoersarmoede’. Het kan in de toekomst een probleem worden voor Enschede, want het openbaar vervoer speelt een grote rol in de ambities om de stad te laten groeien. Voor groei zijn goede verbindingen noodzakelijk, zodat de wegen niet dichtslibben. En om mensen uit de auto te krijgen moet er wel een aantrekkelijk alternatief zijn.
StemBekijk resultaten
De nieuwe ov-visie beschrijft hoe Enschede het graag allemaal zou willen, maar benadrukt ook tegelijk een groot probleem: de gemeente gaat er niet echt over. Die gaat alleen over de randvoorwaarden. Openbaar vervoer is grotendeels een provinciale zaak, en van de overheid. Een lastige spagaat, want goede busverbindingen zijn enorm belangrijk voor de stad. ‘De beschikking hebben over een manier om je te verplaatsen, vermindert de kans om afgezonderd te raken van de maatschappij. Het zorgt ervoor dat iedereen mee kan blijven doen.’
En dan gaat het met name om ouderen, mensen met een beperking en minima, die lang niet altijd op de fiets kunnen of een auto hebben. Op dit moment gaat ongeveer 6 procent van Enschedeërs met de bus. ‘Maar wanneer het landelijke beleid om verbrandingsmotoren zwaarder te belasten doorgaat en elektrisch rijden niet substantieel goedkoper gaat worden, voorzien wij dat er een verschuiving ontstaat.’
Veel mensen kunnen dan hun auto domweg niet meer betalen, en dan ontstaat er een kloof tussen mensen die nog wel met hun auto van A naar B kunnen, en mensen die dat niet meer lukt. Die moeten dan de bus pakken. ‘Als de overheid niet stevig ingrijpt, neemt de behoefte aan openbaar vervoer en deelmobiliteit explosief toe.’
Daar wordt op dit moment nog geen rekening mee gehouden, stelt de gemeente vast. ‘Momenteel hebben het Rijk en de provincie geen ambitie om het openbaar vervoer enorm uit te breiden. Als die lijn wordt voortgezet voorzien wij dat onder grote bevolkingsgroepen vervoersarmoede ontstaat.’
Kinderen gratis
Ook in andere opzichten lopen de wensen van de gemeente niet helemaal in lijn met die van de overheid of de vervoerders. Zo zijn buslijnen in het buitengebied erg belangrijk, maar worden die steeds duurder en onrendabeler voor de vervoerders. ‘Door stijgende prijzen en dalende inkomsten komt de toekomstbestendigheid van het ov op sommige verbindingen onder druk te staan. De financiële consequenties zijn onzeker.’ Verder zou de gemeente het erg fijn vinden, vooral voor minima, als het allemaal wat goedkoper kan. Bijvoorbeeld kinderen gratis mee met hun ouders. Maar nu betaalt nog iedereen zijn eigen kaartje.
Bussen gaan uit de wijken
Verder zijn wijken veiliger als de snelheid omlaag gaat naar 30 per uur, maar bussen hebben last van de drempels en andere aanpassingen die daarbij horen. Daarom streeft de gemeente ernaar om in de toekomst de buslijnen alleen nog maar op de hoofdlijnen te laten lopen. En niet meer door de ‘haarvaten’ van de wijk. Die kunnen dan veiliger en groener worden ingericht.
Met de tram naar het MST
In de langetermijnvisie op het openbaar vervoer komt tot slot ook nadrukkelijk een tram ter sprake. Die zou dan niet alleen tussen Hengelo en Enschede moeten rijden, maar ook moeten stoppen bij het ziekenhuis MST en in Glanerbrug. Drukte bij de bushalte, archieffoto. © Emiel Muijderman
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/onzeke ... ~a80dc720/
MET STELLINGAls benzineauto’s steeds duurder worden, en elektrische auto’s niet goedkoper, dan gaan steeds meer minima noodgedwongen met de bus. Daar is het ov niet op voorbereid. Dat voorspelt de gemeente Enschede, die dat ‘vervoersarmoede’ noemt.
Lilian ten Donkelaar 02-01-24,
De overheid lijkt voorlopig niet van plan om serieus geld te stoppen in de uitbreiding van het openbaar vervoer. En dat is vreemd, want auto’s worden steeds zwaarder belast en elektrische auto’s blijven duur. Dat leidt tot een grote kloof tussen mensen die het autorijden nog kunnen betalen en mensen die met de bus moeten.
Toekomstprobleem
Dat voorspelt de gemeente Enschede in de nieuwe visie op het openbaar vervoer. Het verschijnsel heet ‘vervoersarmoede’. Het kan in de toekomst een probleem worden voor Enschede, want het openbaar vervoer speelt een grote rol in de ambities om de stad te laten groeien. Voor groei zijn goede verbindingen noodzakelijk, zodat de wegen niet dichtslibben. En om mensen uit de auto te krijgen moet er wel een aantrekkelijk alternatief zijn.
StemBekijk resultaten
De nieuwe ov-visie beschrijft hoe Enschede het graag allemaal zou willen, maar benadrukt ook tegelijk een groot probleem: de gemeente gaat er niet echt over. Die gaat alleen over de randvoorwaarden. Openbaar vervoer is grotendeels een provinciale zaak, en van de overheid. Een lastige spagaat, want goede busverbindingen zijn enorm belangrijk voor de stad. ‘De beschikking hebben over een manier om je te verplaatsen, vermindert de kans om afgezonderd te raken van de maatschappij. Het zorgt ervoor dat iedereen mee kan blijven doen.’
En dan gaat het met name om ouderen, mensen met een beperking en minima, die lang niet altijd op de fiets kunnen of een auto hebben. Op dit moment gaat ongeveer 6 procent van Enschedeërs met de bus. ‘Maar wanneer het landelijke beleid om verbrandingsmotoren zwaarder te belasten doorgaat en elektrisch rijden niet substantieel goedkoper gaat worden, voorzien wij dat er een verschuiving ontstaat.’
Veel mensen kunnen dan hun auto domweg niet meer betalen, en dan ontstaat er een kloof tussen mensen die nog wel met hun auto van A naar B kunnen, en mensen die dat niet meer lukt. Die moeten dan de bus pakken. ‘Als de overheid niet stevig ingrijpt, neemt de behoefte aan openbaar vervoer en deelmobiliteit explosief toe.’
Daar wordt op dit moment nog geen rekening mee gehouden, stelt de gemeente vast. ‘Momenteel hebben het Rijk en de provincie geen ambitie om het openbaar vervoer enorm uit te breiden. Als die lijn wordt voortgezet voorzien wij dat onder grote bevolkingsgroepen vervoersarmoede ontstaat.’
Kinderen gratis
Ook in andere opzichten lopen de wensen van de gemeente niet helemaal in lijn met die van de overheid of de vervoerders. Zo zijn buslijnen in het buitengebied erg belangrijk, maar worden die steeds duurder en onrendabeler voor de vervoerders. ‘Door stijgende prijzen en dalende inkomsten komt de toekomstbestendigheid van het ov op sommige verbindingen onder druk te staan. De financiële consequenties zijn onzeker.’ Verder zou de gemeente het erg fijn vinden, vooral voor minima, als het allemaal wat goedkoper kan. Bijvoorbeeld kinderen gratis mee met hun ouders. Maar nu betaalt nog iedereen zijn eigen kaartje.
Bussen gaan uit de wijken
Verder zijn wijken veiliger als de snelheid omlaag gaat naar 30 per uur, maar bussen hebben last van de drempels en andere aanpassingen die daarbij horen. Daarom streeft de gemeente ernaar om in de toekomst de buslijnen alleen nog maar op de hoofdlijnen te laten lopen. En niet meer door de ‘haarvaten’ van de wijk. Die kunnen dan veiliger en groener worden ingericht.
Met de tram naar het MST
In de langetermijnvisie op het openbaar vervoer komt tot slot ook nadrukkelijk een tram ter sprake. Die zou dan niet alleen tussen Hengelo en Enschede moeten rijden, maar ook moeten stoppen bij het ziekenhuis MST en in Glanerbrug. Drukte bij de bushalte, archieffoto. © Emiel Muijderman
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/onzeke ... ~a80dc720/