Biljartpaleis Stokkers sluit de deuren (maar er is al een nieuwe huurder)
Biljartpaleis Stokkers houdt op te bestaan. Over een half jaar draait uitbater Doortje Verhoeven definitief de deur op slot van haar bar-restaurant aan de Oldenzaalsestraat.
Over een half jaar neemt technologie hier de overhand. © Snelder Zijlstra
Corine Engelbarts 18-10-24, 14:02
Het Biljartpaleis is net 55 geworden, de 56ste verjaardag haalt het niet meer, want Verhoeven besloten het huurcontract niet te verlengen. Dat loopt eind december af. Verhoeven kan alleen voor vijf jaar verlengen, maar dat wil ze niet. „Volgend jaar word ik 62 jaar. Ik wil dan niet nog eens vijf jaar door. En opvolging heb ik niet.”
Einde biljartcompetitie
Doortje Verhoeven heeft het biljartpaleis, het café een het restaurant altijd met plezier gerund, samen met haar overleden partner Willy Stokkers. Het besluit viel haar daarom zwaar. „Maar je moet een keer een keus maken in het leven, ook al is het met pijn in het hart.” In overleg met de eigenaar, de makelaar en de gemeente kan ze tot half april blijven, tot het einde van de biljartcompetitie.
Stokkers is nu nog de thuisbasis voor vier biljartverenigingen met samen zo’n 70 leden. De biljarters moeten op zoek naar een ander onderkomen. „Stuk voor stuk vinden ze het allemaal heel erg. ‘En wij dan, waar moeten wij heen’ vragen ze. Maar waar moet ik heen?’” Want met het beëindigen van de huur en het biljartpaleis, verliest Doortje ook haar huis.
Op zoek
Ze woont al jaren in het appartement erboven. En ze zal op zoek moeten naar ander werk. „Ik vind dit werk heel leuk, dus ik zoek iets in de horeca. Maar zover is het nog niet. We hebben nog bijna zeven maanden!” En daar wil ze het beste uithalen.
Staat biljartpaleis Stokkers na de sluiting leeg? Misschien en dan maar heel even. Bedrijfsmakelaar Snelder Zijlstra heeft al een huurder gevonden. „Deze huurder past precies in het plaatje”, zegt makelaar Rob Temmink. De onderhandelingen zijn rond, er moet alleen nog een handtekening worden gezet. Tot dan kan en mag hij niet zeggen wie de nieuwe huurder is.
De nieuwe huurder
Burgemeester en wethouders lossen die puzzel op. Ze hebben deze week besloten om 75.000 euro uit te trekken zodat kunstenaarscollectief Sickhouse de huur kan betalen van haar nieuwe onderkomen. En dat is… juist, biljartpaleis Stokkers.
De gemeente heeft hierin zelfs bemiddeld, om ervoor te zorgen dat Sickhouse in Enschede blijft. De kunstenaars en artiesten zaten eerst aan het Stationsplein maar moesten daar weg vanwege de nieuwbouw die er is gepland. Enschede bood ze de oude brandweerkazerne aan de Hengelosestraat aan, maar die bleek niet geschikt omdat de vloeren sporen van betonrot vertonen.
Bij biljartpaleis Stokkers hebben ze genoeg ruimte voor kunst, games, een eigen bioscoop, bar en ontmoetingsruimtes, maar ook een appartement voor artiesten die er willen overnachten. Andere delen willen ze onderverhuren. Ze kunnen het alleen niet helemaal zelf betalen en vroegen de gemeente om hulp.
Schuin tegenover de Jozefkerk aan de Oldenzaalsestaat staat biljartpaleis Stokkers. Nog wel
Schuin tegenover de Jozefkerk aan de Oldenzaalsestaat staat biljartpaleis Stokkers. Nog wel © Sneldra Zijlstra
bron:
https://www.ad.nl/enschede/biljartpalei ... ~adbb4500/