Infrastructuur in Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan , dus te weinig kan er niet zijn
Re: Infrastructuur in Enschede
Hans, ze gaan nog veeeeel meer uitgeven. Het spoor naar Duitsland gaat ondergronds. Een studie, maar dat gaat vast wel door.
Wat sas as dós was kaans.
Re: Infrastructuur in Enschede
ik heb het stukje in de tubantia nu online gelezen, wij zijn eigenwijs....
wat een flapdrol.
wat een flapdrol.
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4347
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Infrastructuur in Enschede
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Infrastructuur in Enschede
Het rapport over het spoor zou in oktober al gereed moeten zijn. Dat is wel heel snel. Meer een globale inventarisatie lijkt me. Maar als het door zou gaan lijkt me dat het nog minimaal 5 jaar gaat duren voordat het begint. Dat is wel een extra probleem: nu is er ruimte zat, straks niet meer als het Centrumplan voltooid is. Bouwen op een krappe locatie kan wel, maar dan gaat de prijs gewoon omhoog. Alsof je de studenten die nu na hun studie vrijwel allemaal vertrekken, met een ondergronds spoor opeens wel binnenboord houdt.
Re: Infrastructuur in Enschede
Volgens mijn goede bron is het onderzoek al af!
Wensenlijstje van de gemeente Enschede:
*Prinsessetunnel weg, trein in een tunnelbak eronder.
*Noordtoegang station realiseren
*Station aanpassen voor verdiept spoor
*Gelijkvloerse kruising naast het station weg
*Gelijkvloerse kruising thv Oldenzaalsestraat weg
Tussen deze locaties zit 750 meter, dan heb je nog een glooiend traject nodig van 10km omdat het anders nogal steil naar beneden gaat. Of een treinlift natuurlijk. Totale kosten €100 miljoen. Wat ik verwacht: er zal ook een goedkopere variant uitrollen waarin bijvoorbeeld alleen de Noordtoegang er komt + opfrisbeurt van het station. Gemeente kan van een succes spreken, aannemers blij, belastingbetaler ook blij dat er geen €100 miljoen uitgegeven wordt.
Wensenlijstje van de gemeente Enschede:
*Prinsessetunnel weg, trein in een tunnelbak eronder.
*Noordtoegang station realiseren
*Station aanpassen voor verdiept spoor
*Gelijkvloerse kruising naast het station weg
*Gelijkvloerse kruising thv Oldenzaalsestraat weg
Tussen deze locaties zit 750 meter, dan heb je nog een glooiend traject nodig van 10km omdat het anders nogal steil naar beneden gaat. Of een treinlift natuurlijk. Totale kosten €100 miljoen. Wat ik verwacht: er zal ook een goedkopere variant uitrollen waarin bijvoorbeeld alleen de Noordtoegang er komt + opfrisbeurt van het station. Gemeente kan van een succes spreken, aannemers blij, belastingbetaler ook blij dat er geen €100 miljoen uitgegeven wordt.
Re: Infrastructuur in Enschede
Maar dat zou dan wel weer een hele logische keuze zijn. Het deel vanaf de Oldenzaalsestraat ligt al verdiept. Vanaf daar tot het station ondergronds zou een geweldig plan zijn, want je wint er bovengronds zo ontzettend veel mee.
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Zou echt super zijn als dit doorgaat - en waarom ook niet, er moet toch al een klap uitgegeven worden en overhoop worden gegooid om dat stuk spoor te electrificeren, dan ook maar gelijk doorpakken. Kan ook de droom van de gemeente wat betreft het uitbreiden van het centrum naar de noordkant in principe doorgaan.
Als die plannen kloppen en doorgaan moeten we afscheid nemen van de ondergelopen Prinsessetunnel. Is toch een stukje nostalgie
Als die plannen kloppen en doorgaan moeten we afscheid nemen van de ondergelopen Prinsessetunnel. Is toch een stukje nostalgie
Re: Infrastructuur in Enschede
Ik neem aan dat alleen de Duitse spoorkant en perron ondergronds wordt toch? Kan me niet voorstellen dat het hele verhoogde deel aan de westkant ook verdiept wordt.Highlander schreef: ↑wo apr 13, 2022 1:11 pm Zou echt super zijn als dit doorgaat - en waarom ook niet, er moet toch al een klap uitgegeven worden en overhoop worden gegooid om dat stuk spoor te electrificeren, dan ook maar gelijk doorpakken. Kan ook de droom van de gemeente wat betreft het uitbreiden van het centrum naar de noordkant in principe doorgaan.
Als die plannen kloppen en doorgaan moeten we afscheid nemen van de ondergelopen Prinsessetunnel. Is toch een stukje nostalgie
Re: Infrastructuur in Enschede
de enige winst zit in de drie overgangen tussen het station en de oldenzaalsestraat, waar je toch al niet wilt zijn....
alles wat meer dan een ton kost is overbodig.
alles wat meer dan een ton kost is overbodig.
Re: Infrastructuur in Enschede
Dat is wel de hamvraag. Maar dan blijft de gemeente dromen of toch in de toekomst ook de westkant verdiept kan worden. Dat is wel nodig om een rechtstreekse verbinding van Zwolle naar Munster te realiseren. Maar daar is politiek gezien weinig belangstelling voor. Er wordt vooral gebruikt gemaakt van deze boemel door studenten en winkelend publiek. Zitten er ook forenzen in die trein? Als die al in de trein zitten, verwacht ik in die doelgroep weinig groei.
https://www.treinreiziger.nl/toekomst-t ... ar-zwolle/De trein Enschede – Münster is steeds populairder geworden. In 17 jaar tijd is het aantal dagelijkse reizigers gegroeid van 4.000 naar bijna 10.000 (pre-coronatijdperk). Toch is de toekomst van de trein niet verzekerd: de Duitse zijde van de lijn wordt waarschijnlijk geëlektrificeerd terwijl dit aan Nederlandse zijde nog niet geregeld is.
https://www.gelderlander.nl/enschede/we ... ~aac1e46c/
Re: Infrastructuur in Enschede
https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/ve ... ~aff681e4/
Sorry dat ik het zeg, maar het is wel weer een witte mannen parade op de foto. Uiteraard worden de eeuwige argumenten van stad en regio beter bereikbaar en economisch aantrekkelijker maken tot project Centrumkwadraat (talent/jongeren vasthouden in de stad) weer op tafel gegooid om nu een spoortunnel te bouwen, maar wellicht is die foto meer van invloed dan die tunnel. Het oogt gewoon niet zo modern in Twente.
Sorry dat ik het zeg, maar het is wel weer een witte mannen parade op de foto. Uiteraard worden de eeuwige argumenten van stad en regio beter bereikbaar en economisch aantrekkelijker maken tot project Centrumkwadraat (talent/jongeren vasthouden in de stad) weer op tafel gegooid om nu een spoortunnel te bouwen, maar wellicht is die foto meer van invloed dan die tunnel. Het oogt gewoon niet zo modern in Twente.
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4347
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Infrastructuur in Enschede
Wat goed is komt bovendrijven
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Infrastructuur in Enschede
Jurgen van Houdt vond ik een prima indruk achterlaten bij het stadsdeel. Jeroen Diepemaat heb ik na een paar minuten afgezet, erg lage informatiedichtheid in zijn verhaal..
Re: Infrastructuur in Enschede
De Knalhutteweg gaat aangepakt worden. Geen verkeerde zaak lijkt me, want die wordt me te vaak als racebaan gebruikt. Ook het stuk van rotonde tot viaduct trouwens, maar wie weet komt dat hierna...
https://www.enschede.nl/werkzaamheden-knalhutteweg
https://www.enschede.nl/werkzaamheden-knalhutteweg
Re: Infrastructuur in Enschede
erg logisch allemaal , op een smalle weg rijdt je niet per definitie langzamer , je maakt het enkel onveiliger.
Re: Infrastructuur in Enschede
https://www.1twente.nl/artikel/2100362/ ... sprokkelenBovenleiding erbij, stootblokken weg
Onlangs hebben de provincie Overijssel, de Euregio een de Duitse spoororganisatie NWL een samenwerkingsovereenkomst getekend waarin de ontwikkeling van de spoorlijn Zwolle-Twente-Münster wordt geborgd. Daarvoor is minimaal elektrificatie van het traject Enschede-Gronau en het verwijderen van de stootblokken op het centraal station in Enschede nodig.
Zo simpel als deze werkzaamheden klinken, zijn ze niet. Het plaatsen van bovenleidingen wordt op een aantal plekken bemoeilijkt, omdat er te weinig ruimte is onder de spoorbruggen. Het gaat om twee bruggen langs de Oosterstraat, waar het spoortracé dus een stuk moet worden afgegraven. En het verwijderen van de stootblokken tussen perron 4a en 4b op Enschede Centraal, maakt een grensoverschrijdende intercity nog niet mogelijk. Er moet een spanningssluis worden aangelegd om de overgang van gelijkstroom (Nederland) naar wisselstroom (Duitsland) mogelijk te maken.
.en het verwijderen van de stootblokken op het centraal station in Enschede nodig
In dat geval gaat het ondertunnelen dus niet door lijkt me? Als je een doorgaande verbinding via Enschede wil realiseren, dan zal het blijven zoals het nu is, of ook de westzijde moet afgegraven worden.
Re: Infrastructuur in Enschede
Dan komen er 2 sporen naast elkaar of? Want 1 spoor werkt toch niet? Helemaal naar Zwolle en weer terug dan rijden er toch te weinig treinen op 1 traject?
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Denk uiteindelijk wordt het spoor verdubbeld tussen Rijssen en Zwolle. Echter gaat helaas stapsgewijs. Net als het traject Enschede<>Münster. Als ze gelijk toen hadden doorgepakt ( spoor verdubbeling en elektrificatie ) had je een zeer internationale verbinding gehad. Maar goed zie b.v. de N35, N18 als een goed voorbeeld...
Een goed begin heeft geen einde
Re: Infrastructuur in Enschede
Proef met verplicht parkeren deelscooters en deelfietsen straks ook in Enschede-Noord en Lonneker
ENSCHEDE - Overal zie je zo rondslingeren in Enschede: kriskras achtergelaten deelscooters en deelfietsen. Daarom wordt de proef met verplichte parkeerplekken voor deelvervoer uitgebreid: in Enschede-Noord en Lonneker moeten 37 parkeerhubs een einde maken aan de wildgroei.
Redactie 16-01-23, 15:34
Medio mei worden de parkeerplekken aangelegd. Het gaat om 34 buurthubs en drie wijkhubs. Elke buurthub biedt plek aan ongeveer zes deelscooters of deelfietsen. Bij een wijkhub kunnen circa tien deelscooters of deelfietsen worden geparkeerd en is een elektrische deelauto beschikbaar. Het is maximaal driehonderd meter lopen naar een buurthub. Eerder werd de proef al geïntroduceerd op en rond het Kennispark en de Universiteit Twente.
Rit pas afsluiten op hub
Als de parkeervakken in Enschede-Noord en Lonneker zijn aangelegd, dan mogen gebruikers hun deelscooter of deelfiets alleen in het verplichte vak parkeren. Hij of zij kan de rit pas afsluiten bij de aanbieder als de deelscooter of deelfiets zich op de hub bevindt.
De gemeente Enschede stimuleert het gebruik van deelvervoer al geruime tijd, maar signaleert ook veel overlast. „Deelscooters en deelfietsen staan soms midden op de stoep”, meldt de gemeente in een persbericht. Wethouder Marc Teutelink (mobiliteit) zegt daarin: „Deelvervoer geeft je meer vrijheid om een vervoersmiddel te kiezen dat past bij jouw reis. Als deelvervoer netjes op de hub wordt geparkeerd geeft dat weer ruimte op de trottoirs.”
Inwoner kan meedenken
Inwoners van Enschede-Noord en Lonneker kunnen meedenken over de definitieve locaties van de parkeerhubs. Mensen die in de buurt wonen van een mogelijke hub, krijgen op korte termijn een brief met de vraag of ze deze plek geschikt vinden. Bij elke beoogde hub is binnenkort een QR-code op de grond te vinden. Inwoners kunnen die scannen, waarna ze via de website van de gemeente hun mening kunnen geven.
Enschede wist zich eerder al verzekerd van een half miljoen euro voor de aanleg van parkeerhubs. De eerste verplichte parkeervakken zijn er inmiddels op het Kennispark bij het treinstation en op de campus van de Universiteit Twente.
bron: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/pr ... ~a4240b3a/
ENSCHEDE - Overal zie je zo rondslingeren in Enschede: kriskras achtergelaten deelscooters en deelfietsen. Daarom wordt de proef met verplichte parkeerplekken voor deelvervoer uitgebreid: in Enschede-Noord en Lonneker moeten 37 parkeerhubs een einde maken aan de wildgroei.
Redactie 16-01-23, 15:34
Medio mei worden de parkeerplekken aangelegd. Het gaat om 34 buurthubs en drie wijkhubs. Elke buurthub biedt plek aan ongeveer zes deelscooters of deelfietsen. Bij een wijkhub kunnen circa tien deelscooters of deelfietsen worden geparkeerd en is een elektrische deelauto beschikbaar. Het is maximaal driehonderd meter lopen naar een buurthub. Eerder werd de proef al geïntroduceerd op en rond het Kennispark en de Universiteit Twente.
Rit pas afsluiten op hub
Als de parkeervakken in Enschede-Noord en Lonneker zijn aangelegd, dan mogen gebruikers hun deelscooter of deelfiets alleen in het verplichte vak parkeren. Hij of zij kan de rit pas afsluiten bij de aanbieder als de deelscooter of deelfiets zich op de hub bevindt.
De gemeente Enschede stimuleert het gebruik van deelvervoer al geruime tijd, maar signaleert ook veel overlast. „Deelscooters en deelfietsen staan soms midden op de stoep”, meldt de gemeente in een persbericht. Wethouder Marc Teutelink (mobiliteit) zegt daarin: „Deelvervoer geeft je meer vrijheid om een vervoersmiddel te kiezen dat past bij jouw reis. Als deelvervoer netjes op de hub wordt geparkeerd geeft dat weer ruimte op de trottoirs.”
Inwoner kan meedenken
Inwoners van Enschede-Noord en Lonneker kunnen meedenken over de definitieve locaties van de parkeerhubs. Mensen die in de buurt wonen van een mogelijke hub, krijgen op korte termijn een brief met de vraag of ze deze plek geschikt vinden. Bij elke beoogde hub is binnenkort een QR-code op de grond te vinden. Inwoners kunnen die scannen, waarna ze via de website van de gemeente hun mening kunnen geven.
Enschede wist zich eerder al verzekerd van een half miljoen euro voor de aanleg van parkeerhubs. De eerste verplichte parkeervakken zijn er inmiddels op het Kennispark bij het treinstation en op de campus van de Universiteit Twente.
bron: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/pr ... ~a4240b3a/