Bron:
TC Tubantia
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bouw naast trainingsveld
Avanti en wijkraad voorzien problemen
GLANERBRUG - Sportvereniging Avanti Wilskracht en de wijkraad Eschmarke Zuid hebben grote bezwaren tegen de bouw van negentien schoolwoningen en 32 appartementen op de hoek van de Gronausestraat en Esmarkelaan. Ze vrezen voor problemen met de toekomstige bewoners.
Avanti en de wijkraad vinden het geen bezwaar dat de schoolwoningen in twee verdiepingen worden gebouwd. Maar te ver gaat in hun ogen de combinatie met de vier etages tellende appartementen waardoor het totale complex zes hoog wordt. De sportclub verwacht klachten van toekomstige bewoners over licht- en geluidsoverlast.
De wijkraad neemt het op voor Avanti. De vereniging moet kunnen groeien en geen beperkingen opgelegd krijgen door de bouw van die appartementen. De wijkraad wil bovendien dat de gemeente eindelijk met een definitieve oplossing komt voor de parkeerproblemen in de wijk.
‘Ons bezwaar richt zich vooral op de combinatie van de hoogte van de woningen en de afstand tot ons trainingsveld’, verduidelijkt voorzitter Bert Hofstede van de omnisportvereniging. ‘De twee onderste bouwlagen zijn bestemd voor de twee basisscholen. Daarbovenop zijn 32 appartementen gepland. De oprit ligt op zes meter van de cornervlag, de appartementen straks op twaalf. We zien de protesten en klachten over overlast van licht en geluid al aankomen.’
‘Ik begrijp het wel’, vervolgt de preses van Avanti. ‘Die mensen komen ’s avonds thuis en willen hun rust, terwijl Het Zoutendijk ’s avonds juist intensief wordt gebruikt. De gemeente zegt dat de voorziene problemen met het geluid te regelen zijn met een vergunning in combinatie met een hogere borstwering. Het licht is zodanig af te stellen dat het niet bij de mensen naar binnen schijnt. Daarbij komt dat in het bestemmingsplan van Glanerbrug staat dat rond Het Zoutendijk een buffer van vijftig meter in acht moet worden genomen. Nu kun je nog een keer terug naar dertig meter, maar twaalf of zes. Vraagt dat niet om problemen?’, vraagt hij zich hardop af.
Erik Klooster van de wijkraad Eschmarke Zuid is het volmondig eens met de Avanti-voorzitter. ‘Bij de appartementen komt een parkeerkelder voor 32 auto's. Dat is dus 1 op 1, minder dan de norm van 1.3. En wanneer de 19 schoolwoningen over enkele jaren worden omgebouwd tot appartementen, zoeken die bewoners voor hun auto een plekje in het toch al volle centrumgebied van onze wijk’, merkt Klooster enigszins cynisch op.
‘Kijk je naar het totale plaatje van de inrichting van de wijk, dan is er nog steeds geen duidelijkheid over de parkeernorm van 1.3 per woning. De bebouwing is te intensief met de bouw van het winkelcentrum inclusief appartementen en een nog te bouwen complex op de plek waar nu nog het infocentrum staat. Ook verwacht ik een grandioze verkeerschaos op het kruispunt als gevolg van het halen en brengen van de kinderen naar de schoolwoningen’, voorspelt Klooster.
‘Bovendien wordt het Bruggerbosch na de realisatie van de nieuwbouw ontsloten aan de Esmarkelaan!’
Gemeentelijk projectmanager Peter van den Akker van de Eschmarke denkt dat er in overleg met Avanti en de wijkraad wel een goede invulling gevonden kan worden om de schoolwoningen in te passen. ‘De ruimte is klein, maar het moet goed en veilig kunnen’, concludeert Van den Akker.
‘We blijven door een dubbele gevel en door andere bouwtechnische voorzieningen aan de kant van het Zoutendijk binnen de geluidsnorm. De woonvertrekken zijn gericht op de Esmarkelaan. Mensen die daar gaan wonen kiezen naar mijn idee voor zo’n dynamische omgeving.’
Van den Akker wil de mogelijke problemen met het licht oplossen door de armaturen van de lichtmasten zo aan te passen dat er geen licht op het gebouw zal schijnen. Het parkeerprobleem denkt hij op te vangen door 160 plekken in de omgeving van Medifit in te passen.
‘Wel is het heel belangrijk dat er langs de Esmarkelaan veilige plekken komen voor ouders en kinderen om over te steken. ‘We hebben gezien dat een zoen-en-zoefstrook niet honderd procent werkt. We denken dan ook aan voorzieningen voor kort parkeren.’