Telefoonboek 1950
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Re: Telefoonboek 1950
Ik liep daar vroeger vaak langs.
Aan de Gronausestraat naast de winkel zat een bakkerij en daarnaast een apotheek en die had een mooie gaper aan de gevel.
De bakker had voor Sinterklaas altijd een heel groot roze varken van marsepein in de etalage liggen, wij keken ons de ogen uit naar iets dat er zo lekker uitzag.
Misschien leek het wel lekkerder omdat dat niet voor ons was weg gelegd.
Samen met mijn vriendje Frank Lipper naar de gym aan de Kalanderstraat.
Aan de Gronausestraat naast de winkel zat een bakkerij en daarnaast een apotheek en die had een mooie gaper aan de gevel.
De bakker had voor Sinterklaas altijd een heel groot roze varken van marsepein in de etalage liggen, wij keken ons de ogen uit naar iets dat er zo lekker uitzag.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Op onderstaande foto is die gaper van drogisterij H. Bergsma alsmede de naastgelegen bakkerij aan de Gronausestraat (later De Klomp 38) mooi te zienenschedeinansichten schreef: ↑za mar 20, 2021 4:17 pm Ik liep daar vroeger vaak langs.
Kelemen, T, Radioh., el.art., Oldenzaalschestraat 179
5686 Keler, H.J. & B. Manufact.bedr., C.F.Klaarstraat 4a, (v. 9-12 en 14-18 u.).
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Arie in 1930 was het nog de Getfertstraat is lar C F Klaarstraat geworden.
Naar de gronden "Het Klein Getfert", ook wel "Stadsgetfert of -getfoert" (14 augustus 1889 en 27 april 1899 oud-Enschede). Bij besluit van 29 mei 1936 gewijzigd in "C.F. Klaarstraat".
Geschiedenis
Naar Christiaan Frederik Klaar, geb 19 maart 1870 te 's-Gravenhage, overl. 28 november 1950 te Enschede. Hij was van 1 mei 1900 tot 1 mei 1936 secretaris van de gemeente Enschede (29 mei 1936). Bij besluiten van de raad van voormalig Enschede van 14 augustus 1889 en 27 april 1899 was voor deze straat de naam "Getfertstraat" vastgesteld. Vervallen bij raadsbesluit van 8 mei 1972 en bij hetzelfde besluit opnieuw vastgesteld voor de nieuw aangelegde straat, die in plaats van de Gronausedwarsstraat is gekomen.
Naar de gronden "Het Klein Getfert", ook wel "Stadsgetfert of -getfoert" (14 augustus 1889 en 27 april 1899 oud-Enschede). Bij besluit van 29 mei 1936 gewijzigd in "C.F. Klaarstraat".
Geschiedenis
Naar Christiaan Frederik Klaar, geb 19 maart 1870 te 's-Gravenhage, overl. 28 november 1950 te Enschede. Hij was van 1 mei 1900 tot 1 mei 1936 secretaris van de gemeente Enschede (29 mei 1936). Bij besluiten van de raad van voormalig Enschede van 14 augustus 1889 en 27 april 1899 was voor deze straat de naam "Getfertstraat" vastgesteld. Vervallen bij raadsbesluit van 8 mei 1972 en bij hetzelfde besluit opnieuw vastgesteld voor de nieuw aangelegde straat, die in plaats van de Gronausedwarsstraat is gekomen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Dat klopt Willemenschedeinansichten schreef: ↑za mar 20, 2021 8:20 pm Arie in 1930 was het nog de Getfertstraat is lar C F Klaarstraat geworden.
Geschiedenis

De panden zijn in 1969-1971 gesloopt i.v.m. de aanleg van de Boulevard en het bouwen van het ITC hotel.
op een mooie zomeravond in de jaren 60 maakten mijn vader en moeder een ommetje vanuit huis. Het was niet zo heel ver lopen naar de binnenstad. Zo kwamen ze langs de etalage's van Johan Kelderman.Er stond een eethoek in de toen erg gewilde Windsor stijl in de etalage. Kelderman was nog in de zaak aanwezig en zag mijn ouders staan. Ze kenden elkaar goed via de nabijgelegen Oosterkerk. Kelderman kwam naar buiten en zei: Mooi he?, een aarzelend ja van mijn moeder was genoeg om te zeggen: 'k breng't oe volgden wek in hoes. Ja maar wij kunnen het op dit moment niet betalen. Gef niks, dat koomp wa. En zo gebeurde het dat wij op een wel erg onverwachte manier een nieuwe eethoek kregen. Het was ook wel nodig, want de oude (die ook van Kelderman was) had een kromgetrokken blad. Oorlogsspul uit 1941. Ik heb de rekening nog.
Wat sas as dós was kaans.
Het pand van Kelderman staar er nog steeds nu op de hoek De Klomp en de (nieuwe) Oldenzaalsestraat. Nu zit in dat pand een telefoonwinkel.Hendrik schreef: ↑za mar 20, 2021 9:23 pm op een mooie zomeravond in de jaren 60 maakten mijn vader en moeder een ommetje vanuit huis. Het was niet zo heel ver lopen naar de binnenstad. Zo kwamen ze langs de etalage's van Johan Kelderman.Er stond een eethoek in de toen erg gewilde Windsor stijl in de etalage. Kelderman was nog in de zaak aanwezig en zag mijn ouders staan. Ze kenden elkaar goed via de nabijgelegen Oosterkerk. Kelderman kwam naar buiten en zei: Mooi he?, een aarzelend ja van mijn moeder was genoeg om te zeggen: 'k breng't oe volgden wek in hoes. Ja maar wij kunnen het op dit moment niet betalen. Gef niks, dat koomp wa. En zo gebeurde het dat wij op een wel erg onverwachte manier een nieuwe eethoek kregen. Het was ook wel nodig, want de oude (die ook van Kelderman was) had een kromgetrokken blad. Oorlogsspul uit 1941. Ik heb de rekening nog.
Kempen’s Touringcarbedr. V., Reisbur., Oliemolensingel hoek Gronausche Voetpad
- Bijlagen
-
- Oliemolensingel 82 Van Kempen's Touringcarbedrijf advertentie Tubantia 3-1-1940.jpg (34.42 KiB) 3332 keer bekeken
-
- van Kempen reisbus.jpg (65.84 KiB) 3332 keer bekeken
-
- Gronausevoetpad 112 links Vanaf Oliemolensingel 82 richting Esstraat het witte pand rechts was van Kempen touringcars 1981.jpg (54.93 KiB) 3332 keer bekeken
-
- Gronausevoetpad 112 links hoek Oliemolensingel 82 met rechts de kantoren van garage van Kempen.jpg (30.15 KiB) 3332 keer bekeken
Kemper, A. Schoenmag., Hengeloschestraat 8
Kemper, J.G.W. Schoenh., Haverstraat 8
Kemper, W.L. Alsteedsestraat 9
- Bijlagen
-
- Alsteedsesestraat 9 W.L. Kemper overlijdensadvertentie Tubantia 26-1-1948.jpg (28.43 KiB) 3302 keer bekeken
-
- Alsteedsestraat 9 rechts en 12 links smid Arens. Bij deze smederij Arens heeft zich in september 1949 een ernstig bedrijfsongeval voorgedaan..jpg (125.25 KiB) 3334 keer bekeken
Kempers, H. Schilder en behanger, Lipperkerkstraat 325
Kempers, H.J. Aann., Eschstraat 95
- Bijlagen
-
- Esstraat 95 H.J. Kempers Aannemer advertentie Tubantia 6-2-1935.jpg (29.06 KiB) 3286 keer bekeken
-
- Esstraat 95-101 woningen 1967.jpg (112.29 KiB) 3286 keer bekeken
Kempers, Maison D.hoeden, Kalanderstraat 10
2321 Kempers, W. Grooth.in aardapp., gr. en fr., Riouwstraat 1,
2213 Kempers, W. Grooth.in aardapp., gr. en fr., Molenstraat 4a,
2213 Kempers, W. Grooth.in aardapp., gr. en fr., Molenstraat 4a,
Willem heeft mij in een persoonlijk bericht er op gewezen dat er een heel verhaal schuilt achter deze persoon van Hongaarse afkomst Tibo Kelemen en zijn familie.
Op 12 jarige leeftijd kwam Tibor Kelemen
in 1922 met een kindertransport
uit Hongarije in Lonneker bij de familie
Grondman, die op een gepachte boerderij
woonde op het erve De Vieker.
Het was het voorlopige eindpunt van
een lange tocht die begon met een vlucht
vanuit het in 1921 Roemeens geworden
dorp Szovata in oostelijk Transsylvanië
naar Cegléd in Hongarije.
Waarom was hij gevlucht, wat had hij
al meegemaakt, en hoe ging het verder?
Een bericht op basis van gegevens van
één van zijn dochters.
zie verder het gehele verhaal in 'n Sliepsteen nr. 121 jaar 2015.
Keppels, H.B. Horlogerie, Lipperkerkstraat 22.
In 1953 is deze zaak verplaatst naar Lipperkerkstraat 43-45.
In 1953 is deze zaak verplaatst naar Lipperkerkstraat 43-45.
3339 Kercher, D. Vert.A.Ch.F., Hengelosestraat 102
Kersting, Henny Kopersl., gas en waterl. aanl. enz., Hengeloschestraat 172