Bouwhuistunnel(tje)
Bouwhuistunnel(tje)
Voor wie het niet (meer) weten: dit was een erg interessant tunneltje vlak bij wat nu de tunnel aan de Lambertus Buddestraat is, hij werd gedeeld door zowel trein als verkeer. Weet iemand wanneer en waarom hij is dichtgegooid?
1950
1986
Moet dus na 1986 zijn geweest. Begin jaren 90, bij het opbreken van de spoorlijn?
1950
1986
Moet dus na 1986 zijn geweest. Begin jaren 90, bij het opbreken van de spoorlijn?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
dicht gegooid........maar eh?........toch niet gesloopt neem ik aan zal het vandaag ff chekke of die er nog staat.
verder vind ik dat de gemeente enschede beter moet omgaan met zijn oude gebouwen dat er her en der nieuwbouw komt vind ik prima maakt de stad groter maar a.u.b laat oude gebouwen gewoon staan.
verder vind ik dat de gemeente enschede beter moet omgaan met zijn oude gebouwen dat er her en der nieuwbouw komt vind ik prima maakt de stad groter maar a.u.b laat oude gebouwen gewoon staan.
Hallo,
Sinds enige tijd interesseer ik me voor het Bouwhuistunneltje. Ik zal in een aantal berichtjes melden wat ik er van weet en ook wat vragen stellen, want hoe meer je weet, hoe meer vragen er zijn.
Het tunneltje is gebouwd als overbrugging van de weg naar Beckum voor de spoorlijn Hengelo - Enschede. Deze lijn is geopend in 1866, dat is daarmee ook het bouwjaar van het tunneltje. In 1885 werd door de Geldersch-Overijsselsche-LokaalSpoorweg-Maatschappij (GOLS) de lijn van Boekelo naar Enschede-Noord aangelegd. Hierbij werd voor het kruisen van de lijn naar Hengelo gebruik gemaakt van het tunneltje.
Op 3 october 1937 werd het reizigersvervoer tussen Enschede en Boekelo gestaakt. Met ingang van 28 mei 1972 werden de los- en laadplaatsen in Boekelo en Enschede-Noord door de NS gesloten waarna het lijntje door het tunneltje alleen nog werd gebruikt voor de bediening van enkele bedrijven in Enschede en de haven, en een incidentele stoomtrein van de MBS.
Eind jaren zeventig werd naast het tunneltje een nieuw viaduct voor het wegverkeer gebouwd. Daarmee werd het tunneltje niet meer voor het wegverkeer gebruikt. Nadat eind jaren tachtig de spoorlijn naar de haven definitief werd gesloten is het tunneltje eind '91 of begin '92 dichtgemetseld en onder het talud van de spoorlijn naar Hengelo verdwenen.
Er is het een en ander aan informatie te vinden in de volgende boeken:
Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek, Evert Heusinkveld
Historie herleeft,van GOLS naar MBS, Uitgave ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de MBS
Beide boeken zijn alleen nog tweede hands verkrijgbaar.
Zelf ga ik het tunneltje en een klein deel het spoor eronderdoor nabouwen. Daarvoor ben ik op zoek naar foto's en andere informatie van het tunneltje, de overwegen er vlakbij in de Spoordijkstraat, de IJsbaanweg en de Hendrik ter Kuilestraat, de 'woning nr.20' tussen de beide laatste overwegen, het wachthuisje nr.20 bij de overweg in de IJsbaanweg van waaruit de overwegen bediend werden, etc.
Ik heb al wel een aantal foto's,maar bijvoorbeeld nog geen foto van een trein in het tunneltje of bij een van de overwegen in deperiode dat het tunneltje ook nog voor het wegverkeer werd gebruikt.
Ook zou ik graag in kontakt komen met (spoor)mensen die de situatie van vroeger kennen en meer kunnen vertellen over de bediening van de overwegen.
Tot zover vandaag, de volgende keer meer.
Tunneltje
Sinds enige tijd interesseer ik me voor het Bouwhuistunneltje. Ik zal in een aantal berichtjes melden wat ik er van weet en ook wat vragen stellen, want hoe meer je weet, hoe meer vragen er zijn.
Het tunneltje is gebouwd als overbrugging van de weg naar Beckum voor de spoorlijn Hengelo - Enschede. Deze lijn is geopend in 1866, dat is daarmee ook het bouwjaar van het tunneltje. In 1885 werd door de Geldersch-Overijsselsche-LokaalSpoorweg-Maatschappij (GOLS) de lijn van Boekelo naar Enschede-Noord aangelegd. Hierbij werd voor het kruisen van de lijn naar Hengelo gebruik gemaakt van het tunneltje.
Op 3 october 1937 werd het reizigersvervoer tussen Enschede en Boekelo gestaakt. Met ingang van 28 mei 1972 werden de los- en laadplaatsen in Boekelo en Enschede-Noord door de NS gesloten waarna het lijntje door het tunneltje alleen nog werd gebruikt voor de bediening van enkele bedrijven in Enschede en de haven, en een incidentele stoomtrein van de MBS.
Eind jaren zeventig werd naast het tunneltje een nieuw viaduct voor het wegverkeer gebouwd. Daarmee werd het tunneltje niet meer voor het wegverkeer gebruikt. Nadat eind jaren tachtig de spoorlijn naar de haven definitief werd gesloten is het tunneltje eind '91 of begin '92 dichtgemetseld en onder het talud van de spoorlijn naar Hengelo verdwenen.
Er is het een en ander aan informatie te vinden in de volgende boeken:
Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek, Evert Heusinkveld
Historie herleeft,van GOLS naar MBS, Uitgave ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de MBS
Beide boeken zijn alleen nog tweede hands verkrijgbaar.
Zelf ga ik het tunneltje en een klein deel het spoor eronderdoor nabouwen. Daarvoor ben ik op zoek naar foto's en andere informatie van het tunneltje, de overwegen er vlakbij in de Spoordijkstraat, de IJsbaanweg en de Hendrik ter Kuilestraat, de 'woning nr.20' tussen de beide laatste overwegen, het wachthuisje nr.20 bij de overweg in de IJsbaanweg van waaruit de overwegen bediend werden, etc.
Ik heb al wel een aantal foto's,maar bijvoorbeeld nog geen foto van een trein in het tunneltje of bij een van de overwegen in deperiode dat het tunneltje ook nog voor het wegverkeer werd gebruikt.
Ook zou ik graag in kontakt komen met (spoor)mensen die de situatie van vroeger kennen en meer kunnen vertellen over de bediening van de overwegen.
Tot zover vandaag, de volgende keer meer.
Tunneltje
Dag Robert en Errik,
Hartelijk dank voor jullie suggesties, maar ik ben bij beide al geweest. Uit Utrecht heb ik kopieen van mooie tekeningen meegenomen van het tunneltje, een plattegrond van de wegensituatie rond het tunneltje ten tijde van de aanleg van de GOLS-lijn, en tekeningen van woning 20. In Enschede heb ik afdrukken meegenomen van foto's en kopieen van oude krantenartikelen uit de Twentsche Courant.
Robert, wie is Victor Lansink? Kan hij wellicht spullen vinden die via de catalogus op internet niet toegankelijk zijn?
Groeten, Tunneltje
Hartelijk dank voor jullie suggesties, maar ik ben bij beide al geweest. Uit Utrecht heb ik kopieen van mooie tekeningen meegenomen van het tunneltje, een plattegrond van de wegensituatie rond het tunneltje ten tijde van de aanleg van de GOLS-lijn, en tekeningen van woning 20. In Enschede heb ik afdrukken meegenomen van foto's en kopieen van oude krantenartikelen uit de Twentsche Courant.
Robert, wie is Victor Lansink? Kan hij wellicht spullen vinden die via de catalogus op internet niet toegankelijk zijn?
Groeten, Tunneltje
Toegang 908 van Het Utrechts Archief
nederlandse spoorwegen (ns): geldersch-overijsselsche lokaalspoorweg-maatschappij
Toelichting
De Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS) werd op 18 juni 1881 als een NV te Winterswijk opgericht. Met ingang van 15 oktober werden de lijnen Zevenaar-Doetinchem-Winterswijk GOLS- Neede, Doetichem-Ruurlo-Neede-Boekelo-Hengelo GOLS en Boekelo-Enschede GOLS door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij geëxploiteerd. Per 1 juli 1920 werd de GOLS door de HSM overgenomen. De statuten van de maatschappij werden bij Koninklijk Besluit van 4 september 1881 nr. 23 goedgekeurd.
Het bestuur van de vennootschap werd gevormd door een directeur, bijgestaan door een secretaris- boekhouder en onder toezicht van een Raad van Commissarissen. De Raad van Commissarissen bestond uit maximaal zeventien en minimaal negen leden. Iedere commissaris moest minimaal twintig aandelen GOLS bezitten.
Inventaris
1 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende de aanleg en de exploitatie, 1881-1886
2 Stukken betreffende de levering van materialen ten behoeve van de aanleg van de spoorlijn Doetinchem-Hengelo-Enschede-Oldenzaal, 1887
3 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende het verhogen van los- en laadplaatsen, 1887
4 Agenda van aangegane verplichtingen, z.j.
5 Programma voor de bouw van de lokaalspoorwegen Winterswijk - Zevenaar, Winterswijk/Ruurlo - Hengelo/Enschede en Ruurlo - Doetinchem, z.j. In tweevoud
6 Stukken betreffende het verkrijgen van vergunning voor het kruisen van wegen en spoorwegen, 1885
7 Overeenkomsten betreffende het medegebruik van station Ruurlo, 1885
8 Zakelijke beschrijving van het ontwerp van de lijn Winterswijk - Neede, z.j. Klad
Zijn er niet meer archiefstukken van de GOLS? Vreemd. Nummer 6 lijkt dus hoogstwaarschijnlijk interessant, maar neem aan dat je die hebt gezien.
Verder is er in Toegangsnummer: 959 nederlandse spoorwegen (ns): tekeningen infrastructuur tekeningen objecten vast / misschien wel te vinden.
Victor Lansink is een medewerker van het Utrechts Archief die de Spoorarchieven als specialisatie heeft en hij heeft hier een en ander over gepubliceerd. Tegenwoordig staan alle NS- (en aanverwante) archieven online, zodat je zelf in principe alles kan vinden.
Als bijlage een plaatje uit m'n eigen collectie (klikken om te vergroten).
edit: even opnieuw omdat 'ie 't niet meer deed.
nederlandse spoorwegen (ns): geldersch-overijsselsche lokaalspoorweg-maatschappij
Toelichting
De Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS) werd op 18 juni 1881 als een NV te Winterswijk opgericht. Met ingang van 15 oktober werden de lijnen Zevenaar-Doetinchem-Winterswijk GOLS- Neede, Doetichem-Ruurlo-Neede-Boekelo-Hengelo GOLS en Boekelo-Enschede GOLS door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij geëxploiteerd. Per 1 juli 1920 werd de GOLS door de HSM overgenomen. De statuten van de maatschappij werden bij Koninklijk Besluit van 4 september 1881 nr. 23 goedgekeurd.
Het bestuur van de vennootschap werd gevormd door een directeur, bijgestaan door een secretaris- boekhouder en onder toezicht van een Raad van Commissarissen. De Raad van Commissarissen bestond uit maximaal zeventien en minimaal negen leden. Iedere commissaris moest minimaal twintig aandelen GOLS bezitten.
Inventaris
1 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende de aanleg en de exploitatie, 1881-1886
2 Stukken betreffende de levering van materialen ten behoeve van de aanleg van de spoorlijn Doetinchem-Hengelo-Enschede-Oldenzaal, 1887
3 Ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken betreffende het verhogen van los- en laadplaatsen, 1887
4 Agenda van aangegane verplichtingen, z.j.
5 Programma voor de bouw van de lokaalspoorwegen Winterswijk - Zevenaar, Winterswijk/Ruurlo - Hengelo/Enschede en Ruurlo - Doetinchem, z.j. In tweevoud
6 Stukken betreffende het verkrijgen van vergunning voor het kruisen van wegen en spoorwegen, 1885
7 Overeenkomsten betreffende het medegebruik van station Ruurlo, 1885
8 Zakelijke beschrijving van het ontwerp van de lijn Winterswijk - Neede, z.j. Klad
Zijn er niet meer archiefstukken van de GOLS? Vreemd. Nummer 6 lijkt dus hoogstwaarschijnlijk interessant, maar neem aan dat je die hebt gezien.
Verder is er in Toegangsnummer: 959 nederlandse spoorwegen (ns): tekeningen infrastructuur tekeningen objecten vast / misschien wel te vinden.
Victor Lansink is een medewerker van het Utrechts Archief die de Spoorarchieven als specialisatie heeft en hij heeft hier een en ander over gepubliceerd. Tegenwoordig staan alle NS- (en aanverwante) archieven online, zodat je zelf in principe alles kan vinden.
Als bijlage een plaatje uit m'n eigen collectie (klikken om te vergroten).
edit: even opnieuw omdat 'ie 't niet meer deed.
Laatst gewijzigd door Robert op ma mei 30, 2005 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.