Enschedese geveltjes
Re: Enschedese geveltjes
Hier achter heb ik vroeger gewerkt.
Dit is de villa van Ludwig van Heek. Toen dit gebied nog Lonneker was was dit het gemeente huis
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hierachter was het Consultatiebureau voor TBC, samen met de Bescherming Bevolking, ondergebracht in een soort barak.
Het is inderdaad de villa aan de Hengelosestraat. De vroegere villa van Ludwig van Heek ook wel De Wiem genoemd.
De villa is in 1903 gebouwd in de plaats van de directeurswoning van de fabriek “Grote Stoom” Het monumentale pand werd in 1919 door de gemeente Lonneker gekocht en in gebruik genomen als gemeentehuis ter vervanging van het oorspronkelijke gemeentehuis aan de Hengelosestraat tegenover de brandweer kazerne. De villa heeft tot 1934 dienst gedaan als gemeentehuis. In dat jaar werd Lonneker en Enschede bestuurlijk samengevoegd. Ludwig van Heek was een van de mede eigenaars van de textielfabriek van Heek & Co.
Ook de RONO (later Radio Oost) heeft er nog in gezeten.
De villa is in 1903 gebouwd in de plaats van de directeurswoning van de fabriek “Grote Stoom” Het monumentale pand werd in 1919 door de gemeente Lonneker gekocht en in gebruik genomen als gemeentehuis ter vervanging van het oorspronkelijke gemeentehuis aan de Hengelosestraat tegenover de brandweer kazerne. De villa heeft tot 1934 dienst gedaan als gemeentehuis. In dat jaar werd Lonneker en Enschede bestuurlijk samengevoegd. Ludwig van Heek was een van de mede eigenaars van de textielfabriek van Heek & Co.
Ook de RONO (later Radio Oost) heeft er nog in gezeten.
Was dat in dit gebouw?
- Bijlagen
-
- Hengelosestraat 40 Houten gebouw achter pand Hengelosestraat 40, voormalige Prof. Huizingschool.jpg (139.04 KiB) 5177 keer bekeken
Oh, dat zou zo maar kunnen. Ik heb na mijn examen in 1970 slechts zo'n 6 maand gewerkt. Het was inderdaad wel een houten gebouwtje.
De oude longarts was een serpent en vies bovendien. Ik ging daarna naar de Afdeling Personeelszaken van Spinnerij Tubantia.
De oude longarts was een serpent en vies bovendien. Ik ging daarna naar de Afdeling Personeelszaken van Spinnerij Tubantia.
Deze had ik nog liggen en, voorzover mij bekend, nog niet eerder geplaatst. Waar te vinden.
galaxy , de heurne.
mooie behouden jugendstil gevel !
Waar is deze gevel te vinden?
- Bijlagen
-
- raadgevel.jpg (85.4 KiB) 5123 keer bekeken
Volgens mij is dit de Boekelose stoomblekerij
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
markeschool twekkelo !
Inderdaad

Deze beschildering op een hekwerk heb ik jaren geleden eens gefotografeerd. Weet iemand waar dit is?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Waarom mag ik daar niet wonen ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
te ver weg....
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
De afstand tot de boot blijft gelijk. 

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.