Vervoer in Enschede
Vervoer in Enschede
Ik wil deze topic wijden aan het vervoer en verkeer in Enschede vroeger en nu o.m. door het plaatsen van beeldmateriaal en berichtgeving over de historie van allerlei transport en verkeer in Enschede van destijds en nu zoals, paard en wagen, (bak)fietsen, handkarren, vrachtauto's enz.
Alle hulp van de leden is hierbij welkom.
Ik wil beginnen met een foto van de eerste auto over de Gronausestraat (later Espoortstraat) ter hoogte van de Kneedweg in 1910.
Alle hulp van de leden is hierbij welkom.
Ik wil beginnen met een foto van de eerste auto over de Gronausestraat (later Espoortstraat) ter hoogte van de Kneedweg in 1910.
Re: Vervoer in Enschede
Volgens onderschrift bij deze foto reed Willem Helmig al in 1899 met de eerste auto, een Benz, in Enschede rond. Ik weet niet of en waar deze foto in Enschede is gemaakt.
- Bijlagen
-
- Willem Helmig van Heek en Margaretha Hermina Jannink in eerste auto van Enschede.jpg (79.85 KiB) 15258 keer bekeken
Vrachtauto van de fa. Sachs uit Enschede op een landweg met scouts in 1920
Bij vervoer hoort natuurlijk ook een rijbewijs, rijvaardigheid is net iets anders dan een bewijs om te mogen rijden. Hierbij het rijbewijs van mijn vader uit de oorlog. Hij kreeg dat als volgt: Marten moest zich melden bij het (oude) politiebureau. Als examinator was er een arts van het ziekenhuis aangesteld. Meneer de dokter bleef binnen achter de ramen staan. Hij wenkte om een stukje vooruit te rijden. Vervolgens een stukje achteruit. Klaar, geslaagd!
Wat sas as dós was kaans.
Mooie aanvulling Hendrik.
Autorijscholen waren er toen nog niet.
Ik kreeg mijn eerste autorijlessen in 1963 bij Nieuwe Weme aan de Dennenweg die daar op de hoek ook een sigarenwinkel had. Die is later overgegaan op zijn zoon, die het nog jaren lang heeft gedaan. Op onderstaande foto van 1961 is de lesauto nog te zien voor de sigarenzaak. Ik heb toen nog geleerd om met een stuurversnelling te schakelen.

Ik kreeg mijn eerste autorijlessen in 1963 bij Nieuwe Weme aan de Dennenweg die daar op de hoek ook een sigarenwinkel had. Die is later overgegaan op zijn zoon, die het nog jaren lang heeft gedaan. Op onderstaande foto van 1961 is de lesauto nog te zien voor de sigarenzaak. Ik heb toen nog geleerd om met een stuurversnelling te schakelen.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Hondenkar.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Hondenkar Edo Bergsmabrug.
Oldenzaalsestraat nu De Heurne, t.h.v. Radio Nijhuis Hondenkarren en groep poserende mensen voor vleeschhouwer M. van Hunnik (telefoon nr. 7)
Volgens het stadsarchief is deze foto wel op Het Getfert gemaakt. zie document nr. 010352 op: https://enschedepubliek.hosting.deventi ... 88&index=0
Ik bedoelde niet dat het niet in Enschede zou zijn. Maar het ging om de naam. Moeilijk leesbaar, tot ik die naam vond. De firma zal wel zetelen in Rotterdam.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Was van ESSO, https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... aat-?redir
Een mooie foto uit 1907 van een kar op de (nu Korte) Hengelosestraat richting (nu Korte) Haaksbergerstraat bij hotel De Graaff. Kruispunt De Graaff was er toen nog niet. Rechts staat nog het pand van Helmich van Heek wat later is gesloopt om de Brammelerstraat aan te leggen.
Als je praat over een stedelijk aanzicht.... wow, dat was dit plaatje hierboven!
Ongeveer op dezelfde plek, maar nu wel een kruispunt met rechts de Brammelerstraat. Hotel De Graaff en verkeer met auto's en fietsers en wandelaars. Nu alleen nog mogelijk voor wandelaars en fietsers.
In 1902 was het nog rustig bij Hotel De Graaf met wandelaars en een koets.