Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Arie
Member
Member

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:38 am

Twekkelerveld schreef:
za dec 01, 2018 6:45 pm
Nou, ik heb het vliegtuig gemist. Ik stond er keurig om 11:15uur, maar blijkbaar was het vliegtuig al om 10:00uur geland i.p.v. 11:30uur. Erg jammer, maar volgende keer beter.
Inderdaad. Ik zag dit vliegtuig laag overvliegen boven de wijk stadsveld tijdens de wandeling met mijn hond rond 10 uur. Ik had helaas nijn camera niet paraat,
De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:42 am

Tweede boeing geland op Twente Airport
Gepubliceerd: Zaterdag 01 december 2018

Tweede boeing geland op Twente Airport
Zaterdagochtend is ook de tweede boeing 747 gepland op Twente Airport. De landing trok,net als vrijdag, veel bekijks in de omgeving.

Het gaat ook ditmaal om een Boeing 737 die door het bedrijf AELS uit elkaar zal worden gehaald. Voor de landing van vrijdag was in januari dit jaar de laatste keer dat er een vliegtuig was geland op Twente Airport.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Twente Airport
bron: http://enschede.1twente.nl/tweede-boein ... em?1111279
Bijlagen
Tweede boeing geland op Twente Airpor 1-12-2019.jpg

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di dec 04, 2018 10:15 am

AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Gepubliceerd: Zondag 02 december 2018

VIDEO AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Twaalf grote passagiersvliegtuigen per jaar ontmantelen op Twente Airport. Dat is de ambitie van Aircraft End-of-Life Solutions (AELS), het bedrijf dat gebruikte vliegtuigen sloopt en de onderdelen hergebruikt. Afgelopen vrijdag en zaterdag landden er weer twee vliegtuigen op ‘Twente’.

De spottersheuvel op het luchthaventerrein staat ook deze zaterdag vol met tientallen vliegtuigliefhebbers. Derk-Jan van Heerden van AELS blijft zich verbazen over de animo. „Ik vind het niet heel bijzonder, want uiteindelijk is het maar een vliegtuig. Maar ik begrijp het wel. Het is hier geen Schiphol, waar elke dag vliegtuigen landen.”

Toch is er iets opmerkelijks aan de Boeing 737’s die zijn geland op Twente Airport; ze zijn pas elf jaar oud, terwijl vliegtuigen gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan. „Dit zijn voor ons heel bijzondere vliegtuigen, juist omdat ze nog zo jong zijn”, zegt Van Heerden.

Weemoed
Van deze 737 is volgens hem bijna elk onderdeel geschikt voor recycling en/of doorverkoop. „Er komen ongeveer tweeduizend componenten van dit vliegtuig af, wat ruim twee keer zoveel is als bij andere vliegtuigen die hier zijn geland”, vertelt Van Heerden.

De twee Duitse piloten, die vanaf Hannover richting Enschede vlogen, kijken met enige weemoed terug op de laatste vlucht van de 737. „Ik heb hier heel vaak mee gevlogen, het was een fijn vliegtuig”, zegt de piloot vanuit de cockpit. „Het spijt me”, grinnikt Van Heerden.

AELS kocht de twee 737’s van TUI, die de kisten om financiële redenen van de hand deed. „Deze vliegtuigen zijn van de ‘familie’ 737 de kleinere versie en daardoor qua brandstofgebruik relatief ongunstig”, aldus Van Heerden.

Gelukkig
Eerder dit jaar landden er al een Boeing 747 en een Airbus 340 op Twente Airport. Met de twee 737’s van afgelopen week, staat het totaal aantal passagiersvliegtuigen dat door AELS is ontmanteld daarmee op zeven. Voor Van Heerden is dat nog niet genoeg: hij mikt op twaalf passagiersvliegtuigen per jaar. „Het voelt lekker: twaalf per jaar, één per maand. Maar het ene vliegtuig is het andere niet. Als wij twaalf van dit soort 737’s per jaar kunnen doen, dan zijn wij zeer gelukkig.”

Commerciële belangen vormen volgens Van Heerden overigens niet de hoofdmoot om meer gebruikte vliegtuigen naar Twente te halen. „Het is nu al rendabel wat we doen, maar het kan allemaal nog wat efficiënter”, vertelt hij.

Sloophamer
De 737’s zullen niet lang zichtbaar zijn vanaf de Vliegveldstraat: de sloophamer gaat er de komende weken al in. En de Duitse piloten die het vliegtuig aan de grond hebben gezet in Enschede? Hen wacht alweer een volgende vlucht. Op naar Schiphol. Niet per vliegtuig, maar per trein dit keer.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Robin Hilberink
bron: http://enschede.1twente.nl/video-aels-t ... em?1111425
Bijlagen
AELS twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente.jpg

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » wo dec 05, 2018 11:49 pm

https://www.youtube.com/watch?v=uUtp-2F2ieU

Reportage over drones op Vliegveld Twenthe
Een goed begin heeft geen einde

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » za dec 15, 2018 3:14 pm

Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop
Gepubliceerd: Zaterdag 15 december 2018

VIDEO Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop, zie: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Oog in oog met een brullende t-rex, misschien wel de meest vraatzuchtige. Slapen in de schaduw van een brachiosaurus, de grootste van allemaal. En dan nog 55 andere dino’s zien. Het kan komende zomer tijdens Dinopark Twente op de voormalige vliegbasis.

Ze schudden hun hoofd, zwiepen met hun staart, laten letterlijk hun tanden zien en brullen er vervaarlijk op los. Liefst 57 grote, bewegende replica’s van dinosaurussen zijn de komende zomer te zien op de voormalige vliegbasis Twenthe. Zoals een 9 meter hoge tyrannosaurus rex, beter bekend als t-rex uit de Jurassic Park-speelfilms. Veel zachtaardiger van aard is de plantetende brachiosaurus, die met 12 meter wel de grootste is van het hele stel.

Replica's
De replica’s van de dinosaurussen waren eerder te zien in onder meer de Jaarbeurs in Utrecht en, afgelopen najaar nog pas, in Burgers’ Zoo in Arnhem. Dat ze nu naar Twente komen, is te danken aan Enschedeër Tim Lammers. Hij is marketing manager bij Burgers’ en heeft in die functie ervaring opgebouwd met het organiseren van bijzondere evenementen. En dat wilde hij ook graag een keer in zijn eigen Twente doen. „Enschede doet het goed op de evenementenmarkt. Maar er is niet zoveel te doen voor jonge kinderen. Dat kun je roepen, of je gaat er zelf wat aan doen.”

Dankzij zijn betrokkenheid bij ‘Dino’s in the Zoo’ was het contact met de particuliere eigenaar van de collectie dino’s snel gelegd en bleken t-rex en zijn maten deze zomer nog vrij te zijn. „Het was even spannend of het kon, maar het lukte toch”, zegt Lammers. Wat betreft de locatie was hij er snel uit: de voormalige vliegbasis Twenthe. Helemaal toen hij daar de 1,5 kilometer lange bunkerstraat op het terrein bekeek. „Met zijn ruige uitstraling de ideale omgeving om Dinopark Twente op te bouwen”, vindt Lammers.

Het plan werd enthousiast ontvangen, daarna ging het razendsnel. Tussen idee en realisatie zit niet meer dan een jaar. Dat komt ook omdat er geen aparte vergunning nodig is voor het evenement. „We blijven binnen de bestaande vergunningen. Ook als het gaat om de regelgeving rond Natura 2000-gebieden.”

Contract getekend
Deze week werd het contract getekend. En is het ‘100 procent zeker’ dat Dinopark Twente doorgaat. „Best spannend, want ik kan niet meer terug. Het vraagt een beste investering en kost nog heel veel werk, maar ik heb er ook heel veel zin in.” Om uit de kosten te komen, zijn er in totaal 25.000 bezoekers nodig. „Je weet nooit zeker hoe zoiets gaat lopen, maar dat moet toch haalbaar zijn”, aldus de Enschedeër. „Ik geloof er heilig in.”

Dinopark Twente duurt precies 44 dagen lang, gedurende de hele schoolvakantie. „De ervaring bij Burgers’ Zoo leert dat de vakantie de beste periode is voor dit soort evenementen. Dan willen de mensen iets leuks doen.” Dinopark krijgt een eigen entree. Het merendeel van de dino’s komt in de open lucht te staan. Maar er worden ook twee bunkers, het munitiegebouw, de munitieafgraving en enkele andere gebouwen gebruikt. Onder meer voor een doolhof en een laboratorium. In de afgraving kunnen kinderen op zoek naar dinosauruseieren.

Verhaallijn
Om er een ware belevenis van te maken, is er een complete verhaallijn bedacht en spelen alle medewerkers daar ook in mee. „Het gaat om een vreemde doctor die dinosaurussen tot leven wil wekken”, vertelt Lammers. „Bij een soort lukt dat niet zo goed. Daar moeten de kinderen hem bij helpen, door een code te kraken. Om dat te kunnen doen, moeten ze een route over het park volgen.” Klinkt allemaal reuzespannend. „Maar we gaan de kinderen geen trauma’s bezorgen. Het moet wel leuk blijven.”

Op het terrein komt ook een camping voor kleine groepen. Kinderen kunnen er ook overnachten. Dat moet het evenement helemaal afmaken, zegt de vader van twee dochters van anderhalf en drie jaar oud. „Eerlijk gezegd heb ik maar een doel. Dat als mijn kinderen straks op de basisschool zitten, ze nog regelmatig horen: ‘weet je nog, toen met het Dinopark?’.”

Dinopark Twente is van 13 juli tot en met 25 augustus zeven dagen in de week geopend van 12.00 uur tot 20.00 uur. In de week voor de opening zijn er try-outdagen. Entree: van 11,00 euro tot 14,50 euro. De website is nog in ontwikkeling, maar er kan al wel worden ingeschreven voor een bezoek: www.dinopark-twenteairport.nl.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Bijlagen
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG (29.31 KiB) 40 keer bekeken

Plaats reactie