Infrastructuur in Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Leuk om te weten: hier stond het eerste verkeerslicht van Enschede
Door Rebecca Tank 23 september 2018
Zonder verkeerslichten zou het op de weg een grote chaos zijn. Zo schreven we al eens over de stomste stoplichten van Enschede (ja, we weten dat het verkeerslicht is, maar dit klinkt leuker als titel). Waar stond het eerste verkeerslicht van Enschede? We zochten het voor je uit.
Eerste verkeerslicht
Vroeger werd het verkeer op drukke punten nog geregeld door politieagenten. Op de foto hierboven zie je een lange stroom fietsers die door de Langestraat fietsen. Dit zijn de medewerkers uit de fabriek die om 12.00 uur gaan schaften. In het midden van de weg zie je twee politieagenten staan om de doorstroming te regelen.
Rechts op de straat zie je de trambaan lopen, maar omdat dit vervoersmiddel voor veel mensen te duur was, had de fiets de voorkeur. Als een vreemdeling in 1950 vroeg waar kruispunt De Klomp zich bevond, dan kreeg hij als antwoord ‘bij de verkeerslichten.’ Hier stond namelijke het eerste verkeerslicht van Enschede. Later stonden ze ook bij kruispunt De Graaff.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ve ... nt=150x694
Door Rebecca Tank 23 september 2018
Zonder verkeerslichten zou het op de weg een grote chaos zijn. Zo schreven we al eens over de stomste stoplichten van Enschede (ja, we weten dat het verkeerslicht is, maar dit klinkt leuker als titel). Waar stond het eerste verkeerslicht van Enschede? We zochten het voor je uit.
Eerste verkeerslicht
Vroeger werd het verkeer op drukke punten nog geregeld door politieagenten. Op de foto hierboven zie je een lange stroom fietsers die door de Langestraat fietsen. Dit zijn de medewerkers uit de fabriek die om 12.00 uur gaan schaften. In het midden van de weg zie je twee politieagenten staan om de doorstroming te regelen.
Rechts op de straat zie je de trambaan lopen, maar omdat dit vervoersmiddel voor veel mensen te duur was, had de fiets de voorkeur. Als een vreemdeling in 1950 vroeg waar kruispunt De Klomp zich bevond, dan kreeg hij als antwoord ‘bij de verkeerslichten.’ Hier stond namelijke het eerste verkeerslicht van Enschede. Later stonden ze ook bij kruispunt De Graaff.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ve ... nt=150x694
Re: Infrastructuur in Enschede
Ik heb vandaag nog maar weer eens een kijkje genomen bij de wegwerkzaamheden aan de Haaksbergerstraat ter hoogte van de rotonde bij de Ferdinand Bolstraat. De Haaksbergerstraat wordt daar van een nieuwe asfaltlaag voorzien.
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Het lijkt veel breder zo, maar het schiet al goed op.
Re: Infrastructuur in Enschede
Werkzaamheden invalsweg Enschede gaan gewoon door
Gepubliceerd: Woensdag 24 oktober 2018
Werkzaamheden invalsweg Enschede gaan gewoon door
De werkzaamheden aan de Deurningerstraat/Weerseloseweg in Enschede gaan gewoon door. Autoverkeer van en naar Hengelo/Oldenzaal moeten daardoor donderdag en vrijdag omrijden.
De afsluiting werd al eerder aangekondigd, op onder meer een matrixbord langs de weg. In eerste instantie zou die gelden voor 22-26 oktober. Later werd dat teruggebracht naar donderdag 25 en vrijdag 26 oktober. De laatste dagen stond het matrixbord echter op zwart.
Files A35
Daardoor ontstond de gedachte dat de werkzaamheden waren uitgesteld, vanwege de werkzaamheden en files op de A35 en het advies om de snelweg maar even te mijden. Dat kan onder meer via de Deurningerstraat/Weerseloseweg om dan in Hengelo de A1 op te rijden. Maar een woordvoerster van de gemeente meldt dat het matrixbord op zwart staat vanwege een storing en dat de werkzaamheden gewoon doorgaan. Geprobeerd wordt de storing nog te verhelpen.
Kous
Het gaat om het deel tussen de Braakweg tot net voorbij de kruising met de Horstlindelaan en Vanekerweg. Het riool wordt gerepareerd. Dat gebeurt van binnenuit met een zogenoemde glasvezelkous. Daarvoor moeten er wel vrachtwagens op de weg worden gezet. Verkeer dient om te rijden via de Hengelose- en Oldenzaalsestraat.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Google Map
bron: http://enschede.1twente.nl/werkzaamhede ... em?1105427
Gepubliceerd: Woensdag 24 oktober 2018
Werkzaamheden invalsweg Enschede gaan gewoon door
De werkzaamheden aan de Deurningerstraat/Weerseloseweg in Enschede gaan gewoon door. Autoverkeer van en naar Hengelo/Oldenzaal moeten daardoor donderdag en vrijdag omrijden.
De afsluiting werd al eerder aangekondigd, op onder meer een matrixbord langs de weg. In eerste instantie zou die gelden voor 22-26 oktober. Later werd dat teruggebracht naar donderdag 25 en vrijdag 26 oktober. De laatste dagen stond het matrixbord echter op zwart.
Files A35
Daardoor ontstond de gedachte dat de werkzaamheden waren uitgesteld, vanwege de werkzaamheden en files op de A35 en het advies om de snelweg maar even te mijden. Dat kan onder meer via de Deurningerstraat/Weerseloseweg om dan in Hengelo de A1 op te rijden. Maar een woordvoerster van de gemeente meldt dat het matrixbord op zwart staat vanwege een storing en dat de werkzaamheden gewoon doorgaan. Geprobeerd wordt de storing nog te verhelpen.
Kous
Het gaat om het deel tussen de Braakweg tot net voorbij de kruising met de Horstlindelaan en Vanekerweg. Het riool wordt gerepareerd. Dat gebeurt van binnenuit met een zogenoemde glasvezelkous. Daarvoor moeten er wel vrachtwagens op de weg worden gezet. Verkeer dient om te rijden via de Hengelose- en Oldenzaalsestraat.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Google Map
bron: http://enschede.1twente.nl/werkzaamhede ... em?1105427
- Bijlagen
-
- Werkzaamheden invalsweg Enschede gaan gewoon door.jpeg (31.06 KiB) 13479 keer bekeken
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Oldenzaalsestraat er in 2019 een heel jaar (!) afgesloten voor nieuw riool en herinrichting. Ben benieuwd naar de herinrichtingplannen, heeft iemand die gezien?
https://www.tubantia.nl/enschede/oldenz ... ~af7fce74/
https://www.tubantia.nl/enschede/oldenz ... ~af7fce74/
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Heb het al gevonden: veel groenstroken inclusief wadi's. Veelbelovend!
https://www.enschede.nl/centrum/plannen ... alsestraat
https://www.enschede.nl/centrum/plannen ... alsestraat
Re: Infrastructuur in Enschede
Voor de groene boost hebben ze alvast alle bomen omgezaagd , goed bezig !
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Anders krijgen ze die giga-rioolbuizen er niet in Hans.
Is wel nodig daar, nieuw riool. Bij een stortbui veranderen De Heurne en De Klomp in een rivier.
Is wel nodig daar, nieuw riool. Bij een stortbui veranderen De Heurne en De Klomp in een rivier.
Re: Infrastructuur in Enschede
nog niet zo heel lang geleden lag het daar ook al eens helemaal open , de planning is niet echt optimaal
Re: Infrastructuur in Enschede
Volgens mij zou het werk ook al eerder aanvangen. Het wordt wel een jaar lang chaos, dat is nu al wel aan te voelen. Enschede is qua verkeer een ramp in (stad in en uit) en met het wegvallen van de Oldenzaalsestraat wordt het nog veel erger.
Ben wel erg benieuwd hoe het gaat worden. Kan er alleen maar beter van worden, want nu is het toch met recht 1 van de lelijkste stukken van Enschede
Ben wel erg benieuwd hoe het gaat worden. Kan er alleen maar beter van worden, want nu is het toch met recht 1 van de lelijkste stukken van Enschede
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Er staat weer een artikel vandaag in de papieren Tubantia, zal later wel online verschijnen. Ze gaan het in fases doen: eerst worden alle bestaande leidingen verlegd (zijn ze nu al mee begonnen, bij de Albert Heijn), dan de nieuwe rioolbuizen (kunnen 3,5 miljoen liter opvangen), dan de warmwaterbanen voor de stadsverwarming, de Wadi's (ook nog eens goed voor 3,5 miljoen liter voor noodsituaties/hoosbuien), en dan uiteindelijk de bestrating. De fietspaden verdwijnen. Het wordt wel echt mooi, vermoed ik. Veel groen.
De gemeente geeft zelf ook aan dat al het werk nogal een logistieke uitdaging is. Volgend jaar niet alleen de Oldenzaalsestraat, maar ook de rotonde Haaksbergerstraat/Ripperdastraat, en herinrichting van de Raiffeissenstraat. "Het verkeer wordt via de singels omgeleid". Tsja daar is het ook zo rustig he nu, in de spits..
De gemeente geeft zelf ook aan dat al het werk nogal een logistieke uitdaging is. Volgend jaar niet alleen de Oldenzaalsestraat, maar ook de rotonde Haaksbergerstraat/Ripperdastraat, en herinrichting van de Raiffeissenstraat. "Het verkeer wordt via de singels omgeleid". Tsja daar is het ook zo rustig he nu, in de spits..
Re: Infrastructuur in Enschede
De fietspaden verdwijnen...
Re: Infrastructuur in Enschede
Het resultaat eind 2019 is een heringerichte invalsweg van de binnenstad, met een groenstrook. De vrijliggende fietspaden hebben dan plaatsgemaakt voor fietsstroken op de rijbaan. zie: http://enschede.1twente.nl/video-oldenz ... em?1107438
Re: Infrastructuur in Enschede
Wat een waanzin weer , en likkebaardende stedebouwkundigen.
Wat is er gebeurd met gezond verstand...
Wat is er gebeurd met gezond verstand...
Re: Infrastructuur in Enschede
veel prettiger en veiliger op de fiets met gescheiden verkeersstromen.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Doet me sterk denken aan de Woonboulevard ( Gronausestraat ) te Glanerbrug. Daar zijn de gescheiden fietspaden ook verdwenen met alle ellende van dien.
Een goed begin heeft geen einde
-
- Member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm
Re: Infrastructuur in Enschede
Je bent ook een onmeunige drama queen jij

Er moet er gewoon wat aan het riool gebeuren daar: het is het laagste deel van het centrum en is regelmatig overstroomd de afgelopen jaren. Gezien de klimaatverandering gaat dat er niet beter op worden. Dus dat ze er wat aan doen getuigt wel degelijk van gezond verstand.
En als je het toch moet aanpakken, waarom dan geen ambitieus plan? De Oldenzaalsestraat is nu spuuglelijk. Ze proberen het mooier te maken. Niks mis mee.
Het enige wat ik niet snap is dat ze het werk niet beter verspreiden. Waarom in 1 jaar op 3 verschillende plekken toegangswegen naar het centrum aanpakken?
Re: Infrastructuur in Enschede
het is spuuglelijk om dat ze alle bomen hebben omgekapt... 

-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Eerst de lasten, dan de lusten: Enschede verbetert bereikbaarheid
ENSCHEDE - De komende twee jaar staat er veel te gebeuren op gebied van wegwerkzaamheden in Enschede. Inwoners en bezoekers van de stad gaan eerst de lasten ervaren, maar mogen daarna de lusten koesteren.
Erwin Waanders 09-02-19, 07:47 Laatste update: 11:46
Peter Bult, bereikbaarheidscoördinator van de gemeente Enschede en zijn collega verkeerskundige Christian ter Braack, die de Enschedese singels en alles wat daarbinnen ligt tot zijn werkgebied mag rekenen, hebben met hun teams het spreekwoordelijke ei gelegd. Er is gekeken naar de ingewikkelde puzzel om Enschede bereikbaar te houden tijdens de vele werkzaamheden die de komende twee jaar gaan plaatsvinden.
Momenteel is de Oldenzaalsestraat aan de beurt. De werkzaamheden gaan het hele jaar duren in fases. Tussen de spoorlijn en de Boulevard 1945 wordt een nieuw en innovatief waterbergingsriool en een groenstrook met wadi’s aangelegd om water beter af te voeren. Dit maakt de straat niet alleen klimaatbestendig, maar ook aantrekkelijker.
Rotonde en Van Heekgarage
Een van de grotere ingrepen is het verdwijnen van de rotonde bij de ITC-toren. „De doorstroming van het verkeer wordt daar verbeterd door de aanleg van een regulier kruispunt met verkeersregelinstallatie. De busbaan zal verplaatst worden naar een middenligging. Het verkeer heeft tijdens de reconstructie via een bypass nog een verbinding met de westelijke ingang van de Van Heekgarage. De toegang naar de parkeergarage wordt ondergronds verlengd tot aan de rand van de huidige rotonde. Hiermee wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe bebouwing en inrichting van de Kop van de Boulevard. „De route naar het Koningsplein is daarna niet meer beschikbaar. Doorgaand verkeer door de Beltstraat is dan niet mogelijk.
Ook de wegen richting het station, de Prinsessetunnel en de rotonde aan de Zuiderval worden aangepakt”, zegt Ter Braack. „Dit gedeelte wordt bovengronds nieuw ingericht. De dubbele busbaan aan de oostzijde wordt vervangen door een enkele busbaan tussen de beide rijbanen in. Deze situatie is vergelijkbaar met de Gronausestraat. De rotonde bij de Zuiderval wordt ook vervangen door een nieuw kruispunt met een verkeersregelinstallatie.”
De huidige planning gaat uit van uitvoering in 2020 na de aanleg van de Ruyterlaan/Ripperdastraat. „De hoogste prioriteit heeft de openbare ruimte aan de Ripperdastraat en De Ruyterlaan tot aan de Prinsessetunnel. Die werkzaamheden staan op de planning vanaf het tweede tot en met het vierde kwartaal van dit jaar. De straat wordt heringericht. De middengeleider verdwijnt en er komt een groot plein ter hoogte van de scholen. De weg wordt voorzien van bomen en een nieuw schoonwaterriool. De uitvoering is gepland van april 2019 tot en met oktober 2019, maar dat is afhankelijk van de werkzaamheden van de nutsbedrijven. Wij gaan binnenkort een informatieavond voor omwonenden houden, maar de exacte datum is nog niet bekend”, aldus Bult.
Raifeisenstraat
Tegelijkertijd gaan ook de werkzaamheden in de Raiffeisenstraat van start. „En die vallen samen met de werkzaamheden die door de provincie worden uitgevoerd aan de Vliegveldstraat N737. Dat zal vanaf april tot en met oktober gaan duren. De Raiffeisenstraat wordt ingericht als doorgaande route voor het gemotoriseerde tussen de Deurningerstraat naar de Hengelosestraat. De rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer wordt aan de westzijde aangelegd. „Voor het fietsverkeer wordt een tweezijdig fietspad aangelegd aan de oostzijde. Deze krijgt een rechtstreekse verbinding met de fietsstraat Brandweerstraat aan de zuidzijde en de fietsstraat Lasonderstraat aan de noordzijde en vormt daarmee een belangrijke schakel in het F35 tracé. De aansluiting Raiffeisenstraat op de Deurningerstraat wordt aangepast en voorzien van een rotonde”, zegt Ter Braack.
Van Lochemstraat
Vanaf de Oldenzaalsestraat tot en met de Stadsgravenstraat moet de riolering vervangen worden in de Van Lochemstraat. In het Stadserf worden alle parkeerplaatsen verwijderd en wordt het gebied ingericht als stadserf. Gedeeltelijk wordt dit gecombineerd met de aanleg van de Warmtebaan fase 2 en het vervangen van de bollards door een camerasysteem bij de ingang van het Stadserf. De uitvoering geschied in fasen in 2019.
Mooiere stad
In kwartaal 3 en 4 en in 2020 staat nog een aantal ingrijpende werkzaamheden op de rol, zoals de Boddenkampsingel, Hermandad, Ruyterlaan fase 2, Hoge Bothofstraat, Kottendijk en Haaksbergerstraat Bult en Ter Braack kijken al vooruit samen met aannemers en de provincie hoe dat allemaal letterlijk in goede banen te leiden. „Onze singels zijn en blijven de levensader van de stad en we gaan proberen het verkeer zoveel mogelijk via de singels de stad in en uit te krijgen. Daarbij willen we voorkomen dat er allerlei kruip door en sluip door routes gaan ontstaan die voor overlast zorgen bij bewoners van straten die normaal verkeersluw zijn. Maar we moeten met elkaar eerst door de zure appel heen om daarna te genieten van een mooiere stad”, zeggen Ter Braack en Bult.
Bron: Tubantia
ENSCHEDE - De komende twee jaar staat er veel te gebeuren op gebied van wegwerkzaamheden in Enschede. Inwoners en bezoekers van de stad gaan eerst de lasten ervaren, maar mogen daarna de lusten koesteren.
Erwin Waanders 09-02-19, 07:47 Laatste update: 11:46
Peter Bult, bereikbaarheidscoördinator van de gemeente Enschede en zijn collega verkeerskundige Christian ter Braack, die de Enschedese singels en alles wat daarbinnen ligt tot zijn werkgebied mag rekenen, hebben met hun teams het spreekwoordelijke ei gelegd. Er is gekeken naar de ingewikkelde puzzel om Enschede bereikbaar te houden tijdens de vele werkzaamheden die de komende twee jaar gaan plaatsvinden.
Momenteel is de Oldenzaalsestraat aan de beurt. De werkzaamheden gaan het hele jaar duren in fases. Tussen de spoorlijn en de Boulevard 1945 wordt een nieuw en innovatief waterbergingsriool en een groenstrook met wadi’s aangelegd om water beter af te voeren. Dit maakt de straat niet alleen klimaatbestendig, maar ook aantrekkelijker.
Rotonde en Van Heekgarage
Een van de grotere ingrepen is het verdwijnen van de rotonde bij de ITC-toren. „De doorstroming van het verkeer wordt daar verbeterd door de aanleg van een regulier kruispunt met verkeersregelinstallatie. De busbaan zal verplaatst worden naar een middenligging. Het verkeer heeft tijdens de reconstructie via een bypass nog een verbinding met de westelijke ingang van de Van Heekgarage. De toegang naar de parkeergarage wordt ondergronds verlengd tot aan de rand van de huidige rotonde. Hiermee wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe bebouwing en inrichting van de Kop van de Boulevard. „De route naar het Koningsplein is daarna niet meer beschikbaar. Doorgaand verkeer door de Beltstraat is dan niet mogelijk.
Ook de wegen richting het station, de Prinsessetunnel en de rotonde aan de Zuiderval worden aangepakt”, zegt Ter Braack. „Dit gedeelte wordt bovengronds nieuw ingericht. De dubbele busbaan aan de oostzijde wordt vervangen door een enkele busbaan tussen de beide rijbanen in. Deze situatie is vergelijkbaar met de Gronausestraat. De rotonde bij de Zuiderval wordt ook vervangen door een nieuw kruispunt met een verkeersregelinstallatie.”
De huidige planning gaat uit van uitvoering in 2020 na de aanleg van de Ruyterlaan/Ripperdastraat. „De hoogste prioriteit heeft de openbare ruimte aan de Ripperdastraat en De Ruyterlaan tot aan de Prinsessetunnel. Die werkzaamheden staan op de planning vanaf het tweede tot en met het vierde kwartaal van dit jaar. De straat wordt heringericht. De middengeleider verdwijnt en er komt een groot plein ter hoogte van de scholen. De weg wordt voorzien van bomen en een nieuw schoonwaterriool. De uitvoering is gepland van april 2019 tot en met oktober 2019, maar dat is afhankelijk van de werkzaamheden van de nutsbedrijven. Wij gaan binnenkort een informatieavond voor omwonenden houden, maar de exacte datum is nog niet bekend”, aldus Bult.
Raifeisenstraat
Tegelijkertijd gaan ook de werkzaamheden in de Raiffeisenstraat van start. „En die vallen samen met de werkzaamheden die door de provincie worden uitgevoerd aan de Vliegveldstraat N737. Dat zal vanaf april tot en met oktober gaan duren. De Raiffeisenstraat wordt ingericht als doorgaande route voor het gemotoriseerde tussen de Deurningerstraat naar de Hengelosestraat. De rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer wordt aan de westzijde aangelegd. „Voor het fietsverkeer wordt een tweezijdig fietspad aangelegd aan de oostzijde. Deze krijgt een rechtstreekse verbinding met de fietsstraat Brandweerstraat aan de zuidzijde en de fietsstraat Lasonderstraat aan de noordzijde en vormt daarmee een belangrijke schakel in het F35 tracé. De aansluiting Raiffeisenstraat op de Deurningerstraat wordt aangepast en voorzien van een rotonde”, zegt Ter Braack.
Van Lochemstraat
Vanaf de Oldenzaalsestraat tot en met de Stadsgravenstraat moet de riolering vervangen worden in de Van Lochemstraat. In het Stadserf worden alle parkeerplaatsen verwijderd en wordt het gebied ingericht als stadserf. Gedeeltelijk wordt dit gecombineerd met de aanleg van de Warmtebaan fase 2 en het vervangen van de bollards door een camerasysteem bij de ingang van het Stadserf. De uitvoering geschied in fasen in 2019.
Mooiere stad
In kwartaal 3 en 4 en in 2020 staat nog een aantal ingrijpende werkzaamheden op de rol, zoals de Boddenkampsingel, Hermandad, Ruyterlaan fase 2, Hoge Bothofstraat, Kottendijk en Haaksbergerstraat Bult en Ter Braack kijken al vooruit samen met aannemers en de provincie hoe dat allemaal letterlijk in goede banen te leiden. „Onze singels zijn en blijven de levensader van de stad en we gaan proberen het verkeer zoveel mogelijk via de singels de stad in en uit te krijgen. Daarbij willen we voorkomen dat er allerlei kruip door en sluip door routes gaan ontstaan die voor overlast zorgen bij bewoners van straten die normaal verkeersluw zijn. Maar we moeten met elkaar eerst door de zure appel heen om daarna te genieten van een mooiere stad”, zeggen Ter Braack en Bult.
Bron: Tubantia