Kunstobjecten Enschede
Re: Kunstobjecten Enschede
Boulevard 1945, thv de Espoortstraat Indiëmonument van kunstenaar Hans Petri.
De gedenktekens die verwijzen naar de tweede wereldoorlog nemen in Nederland een bijzondere plaats in. Ten eerste omdat het er zo veel zijn. Er zijn meer gedenktekens die betrekking hebben op deze oorlog dan alle andere monumenten bij elkaar. Een ander kenmerk is dat deze monumenten over het hele land verspreid voorkomen en nog altijd een levende betekenis hebben. Van veel andere standbeelden, gevelstenen en gedenkzuilen die onze steden en dorpen sieren, is het vaak onbekend waarom ze er ooit zijn neergezet. De oorlogsmonumenten daarentegen spelen nog steeds een belangrijke rol, niet alleen op vier en vijf mei, maar ook op andere momenten waarop gebeurtenissen uit de oorlogsjaren worden herdacht. De initiatiefnemers voor dit monument waren aanvankelijk van plan een gedenkteken op te richten voor de 35 Enschedese militairen die omkwamen tijdens de politionele akties in Indië (1945-1949). In totaal waren er in die periode ongeveer 2000 Enschedese militairen in Nederland Oost-Indië gelegerd. Later werd besloten ook de Japanse periode in de opzet te betrekken en zowel de burgerslachtoffers als militaire slachtoffers met dit monument te herdenken. De beeldhouwer, Hans Petri, heeft met dit beeld geen moed en vastberadenheid, maar juist tragedie en droefheid tot uitdrukking willen brengen. Ieder jaar wordt er bij het Indiëmonument een besloten herdenking met kranslegging gehouden op 15 augustus, de dag van de Japanse capitulatie. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 0sRjzpLimw
zie ook mijn bericht van 3-5-2012 in topic Oorlogs Monumenten op: viewtopic.php?f=9&t=2795&start=20
zie ook: http://vanderkrogt.net/standbeelden/obj ... ord=OV06au
De gedenktekens die verwijzen naar de tweede wereldoorlog nemen in Nederland een bijzondere plaats in. Ten eerste omdat het er zo veel zijn. Er zijn meer gedenktekens die betrekking hebben op deze oorlog dan alle andere monumenten bij elkaar. Een ander kenmerk is dat deze monumenten over het hele land verspreid voorkomen en nog altijd een levende betekenis hebben. Van veel andere standbeelden, gevelstenen en gedenkzuilen die onze steden en dorpen sieren, is het vaak onbekend waarom ze er ooit zijn neergezet. De oorlogsmonumenten daarentegen spelen nog steeds een belangrijke rol, niet alleen op vier en vijf mei, maar ook op andere momenten waarop gebeurtenissen uit de oorlogsjaren worden herdacht. De initiatiefnemers voor dit monument waren aanvankelijk van plan een gedenkteken op te richten voor de 35 Enschedese militairen die omkwamen tijdens de politionele akties in Indië (1945-1949). In totaal waren er in die periode ongeveer 2000 Enschedese militairen in Nederland Oost-Indië gelegerd. Later werd besloten ook de Japanse periode in de opzet te betrekken en zowel de burgerslachtoffers als militaire slachtoffers met dit monument te herdenken. De beeldhouwer, Hans Petri, heeft met dit beeld geen moed en vastberadenheid, maar juist tragedie en droefheid tot uitdrukking willen brengen. Ieder jaar wordt er bij het Indiëmonument een besloten herdenking met kranslegging gehouden op 15 augustus, de dag van de Japanse capitulatie. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 0sRjzpLimw
zie ook mijn bericht van 3-5-2012 in topic Oorlogs Monumenten op: viewtopic.php?f=9&t=2795&start=20
zie ook: http://vanderkrogt.net/standbeelden/obj ... ord=OV06au
Re: Kunstobjecten Enschede
Boerderijweg UT Twente beeld Idieeënvanger van kunstenaar Fred Bellefroid. zie: http://vanderkrogt.net/standbeelden/obj ... ord=OV06df
De Belgische kunstenaar Fred Bellefroid
ontwierp dit beeld ter gelegenheid van
het afscheid van rector Frans van Vught.
zie verder: https://www.utwente.nl/campus/over-de-c ... deling.pdf
De Belgische kunstenaar Fred Bellefroid
ontwierp dit beeld ter gelegenheid van
het afscheid van rector Frans van Vught.
zie verder: https://www.utwente.nl/campus/over-de-c ... deling.pdf
Re: Kunstobjecten Enschede
Van Lochemlaan, thv de Roessinghsbleekweg beeld Vlaamse vluchtelingen van kunstenaar Albert Termote.
Na de val van Antwerpen in de Eerste Wereldoorlog vond er een grote uittocht plaats van Belgen die in Nederland onderdak zochten. Ook Twente ving een deel van deze asielzoekers op: in oktober 1915 kwamen 600 vluchtelingen aan in Enschede. Zij werden in diverse gebouwen als scholen en ziekenhuizen ondergebracht. Sommigen van hen bleven in Enschede tot januari 1918. Dit monument is als een herinnering aan de Vlaamse vluchtelingen geplaatst. De maker ervan, Albert Termote, was een bekende beeldhouwer in Nederland. Hij heeft veel monumenten, beelden, portretten en ruiterbeelden gemaakt. Albert Termote werd geboren te Lichtervelde in België en kwam tijdens de Eerste Wereldoorlog in Nederland terecht. En dat maakt dit beeld zo bijzonder: een monument voor de Vlaamse vluchtelingen gemaakt door één ervan. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 074gzpLimw
Beschrijving
Beeldje voorstellende een groep vluchtelingen, op een hardstenen blok met aan de voorzijde de tekst:
1914 1918
ter herinnering aan de
600
vlaamsche vluchtelingen
die in enschede na den
val van antwerpen
october 1914
zijn ondergebracht en waarvan
de laatsten naar hunne
haardsteden terugkeerden in
januari 1918
Geplaatst door het Comite
voor de Vluchtelingen
november 1924
En aan de achterzijde:
vliegt de blauwvoet
storm op zee
en een informatiebordje:
albert termote
vlaamse vluchtelingen
1923 brons
geschenk van de burgerij in 1924
Aan de beide zijkanten twee wapens, resp. met een heilige en de Vlaamse leeuw. bron: http://vanderkrogt.net/standbeelden/obj ... ord=OV06bo
zie ook foto's in mijn bericht van 22-5-2012 in topic Oorlogsmonumenten op: viewtopic.php?f=9&t=2795&p=103363&hilit ... en#p103363
Na de val van Antwerpen in de Eerste Wereldoorlog vond er een grote uittocht plaats van Belgen die in Nederland onderdak zochten. Ook Twente ving een deel van deze asielzoekers op: in oktober 1915 kwamen 600 vluchtelingen aan in Enschede. Zij werden in diverse gebouwen als scholen en ziekenhuizen ondergebracht. Sommigen van hen bleven in Enschede tot januari 1918. Dit monument is als een herinnering aan de Vlaamse vluchtelingen geplaatst. De maker ervan, Albert Termote, was een bekende beeldhouwer in Nederland. Hij heeft veel monumenten, beelden, portretten en ruiterbeelden gemaakt. Albert Termote werd geboren te Lichtervelde in België en kwam tijdens de Eerste Wereldoorlog in Nederland terecht. En dat maakt dit beeld zo bijzonder: een monument voor de Vlaamse vluchtelingen gemaakt door één ervan. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 074gzpLimw
Beschrijving
Beeldje voorstellende een groep vluchtelingen, op een hardstenen blok met aan de voorzijde de tekst:
1914 1918
ter herinnering aan de
600
vlaamsche vluchtelingen
die in enschede na den
val van antwerpen
october 1914
zijn ondergebracht en waarvan
de laatsten naar hunne
haardsteden terugkeerden in
januari 1918
Geplaatst door het Comite
voor de Vluchtelingen
november 1924
En aan de achterzijde:
vliegt de blauwvoet
storm op zee
en een informatiebordje:
albert termote
vlaamse vluchtelingen
1923 brons
geschenk van de burgerij in 1924
Aan de beide zijkanten twee wapens, resp. met een heilige en de Vlaamse leeuw. bron: http://vanderkrogt.net/standbeelden/obj ... ord=OV06bo
zie ook foto's in mijn bericht van 22-5-2012 in topic Oorlogsmonumenten op: viewtopic.php?f=9&t=2795&p=103363&hilit ... en#p103363
- Bijlagen
-
- Van Lochemlaan, thv de Roessinghsbleekweg zijkant beeld Vlaamse vluchtelingen van kunstenaar Albert Termote.jpg (139.38 KiB) 7034 keer bekeken
-
- Van Lochemlaan, thv de Roessinghsbleekweg zijkant Vlaamse leeuw beeld Vlaamse vluchtelingen van kunstenaar Albert Termote.jpg (152.25 KiB) 7034 keer bekeken
Re: Kunstobjecten Enschede
Vandaag aandacht voor een kunstobject dat niet meer in Enschede is. Dat is het Steigerend Paard van kunstenares Marie H. van Eyl-Eitink wat als zandsteen muurobject aan de gevel van het voormalig schoolgebouw Textielvakschool en later ROC Oost-Nederland aan de Hengelosestraat 381 heeft gehangen.
Het kunstobject is nu in Hengelo te zien in de ROC, gebouw voormalige Stork gieterij. bron: http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06cp
Het kunstobject is nu in Hengelo te zien in de ROC, gebouw voormalige Stork gieterij. bron: http://www.vanderkrogt.net/standbeelden ... ord=OV06cp
Re: Kunstobjecten Enschede
Hengelosestraat Nederlandsche Bank ter hoogte van Business & Sciencepark kunstwerk Waaier van Evert Strobos.
Begin jaren ’80 werd op het Science & Business Park aan de westkant van de stad een nieuw kantoorpand gerealiseerd in opdracht van de Nederlandse Bank. Momenteel huisvest het gebouw het Techno Activity Center, dat bezoekers op een interactieve wijze laat kennismaken met natuurwetenschappelijke en technologische onderwerpen. Op verzoek van architect Abma werd door de Hengelose kunstenaar Evert Strobos een object ontworpen van roestkleurig cortenstaal dat is geplaatst in de, aan de noordzijde gelegen, vijver. Het abstracte werk heeft de vorm van een waaier en wordt in de volksmond ook wel ‘de waaier met geld’ genoemd. Evert Strobos (1943) volgde in de jaren zestig de opleiding aan de AKI in Enschede en de Staatliche Kunstakademie van Düsseldorf. Strobos, die woont en werkt in Hengelo, voert zijn werken vaak uit in serie. Zijn meest gebruikte materiaal is cortenstaal. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1H4CjpLimw
Begin jaren ’80 werd op het Science & Business Park aan de westkant van de stad een nieuw kantoorpand gerealiseerd in opdracht van de Nederlandse Bank. Momenteel huisvest het gebouw het Techno Activity Center, dat bezoekers op een interactieve wijze laat kennismaken met natuurwetenschappelijke en technologische onderwerpen. Op verzoek van architect Abma werd door de Hengelose kunstenaar Evert Strobos een object ontworpen van roestkleurig cortenstaal dat is geplaatst in de, aan de noordzijde gelegen, vijver. Het abstracte werk heeft de vorm van een waaier en wordt in de volksmond ook wel ‘de waaier met geld’ genoemd. Evert Strobos (1943) volgde in de jaren zestig de opleiding aan de AKI in Enschede en de Staatliche Kunstakademie van Düsseldorf. Strobos, die woont en werkt in Hengelo, voert zijn werken vaak uit in serie. Zijn meest gebruikte materiaal is cortenstaal. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1H4CjpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Spoordijkstraat thv de Toekomststraat kunstwerk Stapeling van groene druppelvormen van H. Schuring.
Henk Schuring was enige jaren als grafisch ontwerper bij een reclamebureau werkzaam geweest voordat hij van de ene op de andere dag besloot kunstenaar te worden. Hij is één van de eerste Enschedese abstracte schilders geweest. Hoewel hij hoofdzakelijk autodidact was heeft hij diverse prijzen gewonnen en is zijn werk onder meer door het Stedelijk Museum in Amsterdam aangekocht. Gedurende zijn loopbaan heeft hij regelmatig nieuwe paden in geslagen en omstreeks 1965 begon hij ruimtelijk werk te maken omdat hij, zoals hij zelf zei, ’dat schilderijtje aan de wand een beetje beu begon te worden’. Het was een tijd waarin veel kunstenaars de behoefte kregen om in directe en actieve zin deel uit te maken van de maatschappij. Ook Schuring hield zich in die tijd bezig met pogingen een relatie te scheppen tussen kunst en architectuur. Met veel enthousiasme en een grote dosis idealisme begon hij plannen te maken voor stadscentrum en buitenwijken. Hij was van mening dat de nieuwbouwwijken dreigden te verworden tot troosteloze labyrinthen wanneer er niet bepaalde herkenningspunten en kleursignalen in zouden worden aangebracht. In het kader van de éénprocentsregeling kreeg hij talloze monumentale opdrachten, waarvan de bekendste dit herkenningspunt in Twekkelerveld is: een uit acht gelijkvormige delen samengesteld object in groen polyester. In de loop der jaren kwam Schuring tot het inzicht dat hij toch te zeer schilder was om verder te gaan in het driedimensionale vlak. Het werken met kunststof bleek omslachtig en hij raakte uitgekeken op het materiaal polyester. De doorslag gaf uiteindelijk de beknotting van zijn vrijheid, het eindeloze vergaderen met architecten, commissies en ambtenaren met als resultaat dat, zoals hij het zelf zegt: ’dat je zoveel water bij de wijn moet doen dat het alleen water werd. Dan vraag je je af: ’waar ben ik in godsnaam mee bezig’ en kruip je terug naar je atelier… bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1Me9jpLimw
Henk Schuring was enige jaren als grafisch ontwerper bij een reclamebureau werkzaam geweest voordat hij van de ene op de andere dag besloot kunstenaar te worden. Hij is één van de eerste Enschedese abstracte schilders geweest. Hoewel hij hoofdzakelijk autodidact was heeft hij diverse prijzen gewonnen en is zijn werk onder meer door het Stedelijk Museum in Amsterdam aangekocht. Gedurende zijn loopbaan heeft hij regelmatig nieuwe paden in geslagen en omstreeks 1965 begon hij ruimtelijk werk te maken omdat hij, zoals hij zelf zei, ’dat schilderijtje aan de wand een beetje beu begon te worden’. Het was een tijd waarin veel kunstenaars de behoefte kregen om in directe en actieve zin deel uit te maken van de maatschappij. Ook Schuring hield zich in die tijd bezig met pogingen een relatie te scheppen tussen kunst en architectuur. Met veel enthousiasme en een grote dosis idealisme begon hij plannen te maken voor stadscentrum en buitenwijken. Hij was van mening dat de nieuwbouwwijken dreigden te verworden tot troosteloze labyrinthen wanneer er niet bepaalde herkenningspunten en kleursignalen in zouden worden aangebracht. In het kader van de éénprocentsregeling kreeg hij talloze monumentale opdrachten, waarvan de bekendste dit herkenningspunt in Twekkelerveld is: een uit acht gelijkvormige delen samengesteld object in groen polyester. In de loop der jaren kwam Schuring tot het inzicht dat hij toch te zeer schilder was om verder te gaan in het driedimensionale vlak. Het werken met kunststof bleek omslachtig en hij raakte uitgekeken op het materiaal polyester. De doorslag gaf uiteindelijk de beknotting van zijn vrijheid, het eindeloze vergaderen met architecten, commissies en ambtenaren met als resultaat dat, zoals hij het zelf zegt: ’dat je zoveel water bij de wijn moet doen dat het alleen water werd. Dan vraag je je af: ’waar ben ik in godsnaam mee bezig’ en kruip je terug naar je atelier… bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1Me9jpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
De Zul, ter hoogte van de Hallenweg kunstwerk Tangodansers van Marijke de Goey.
Marijke de Goey is een beeldhouwer en ontwerper die geworteld is in de typisch Nederlandse traditie van geometrische helderheid: lijnen en rechthoeken zijn de primaire vormen in haar werk. Zij heeft veel kunstwerken in de openbare ruimte gerealiseerd maar ontwerpt ook sieraden en interieurs voor treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Bijna al haar beelden in de buitenruimte zijn blauw gelakt. Aangezien deze beelden vaak uit ijle lijnen bestaan is belangrijk voor de zichtbaarheid dat ze een kleur hebben die niet in de omgeving voorkomt. In Nederland is zijn de seizoenen sterk wisselend van kleur: de lente is lichtgroen, de zomer geel, de herfst rood en de winter grijs en bruin. Blauw is dan de enige kleur die altijd opvalt. Dat blauw moet wel helder zijn, want minder harde tinten vallen weg tegen de grijsblauwe luchten van Nederland. Voor dit pleintje heeft zij het beeld ’Tangodansers’ ontworpen. Het is 8 meter hoog en bestaat uit twee inelkaar gedraaide ijzeren rechthoeken, gelakt in de heldere kleur blauw die in sommige kringen al ’marijkeblue’ wordt genoemd. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1StjDpLimw
Marijke de Goey is een beeldhouwer en ontwerper die geworteld is in de typisch Nederlandse traditie van geometrische helderheid: lijnen en rechthoeken zijn de primaire vormen in haar werk. Zij heeft veel kunstwerken in de openbare ruimte gerealiseerd maar ontwerpt ook sieraden en interieurs voor treinen van de Nederlandse Spoorwegen. Bijna al haar beelden in de buitenruimte zijn blauw gelakt. Aangezien deze beelden vaak uit ijle lijnen bestaan is belangrijk voor de zichtbaarheid dat ze een kleur hebben die niet in de omgeving voorkomt. In Nederland is zijn de seizoenen sterk wisselend van kleur: de lente is lichtgroen, de zomer geel, de herfst rood en de winter grijs en bruin. Blauw is dan de enige kleur die altijd opvalt. Dat blauw moet wel helder zijn, want minder harde tinten vallen weg tegen de grijsblauwe luchten van Nederland. Voor dit pleintje heeft zij het beeld ’Tangodansers’ ontworpen. Het is 8 meter hoog en bestaat uit twee inelkaar gedraaide ijzeren rechthoeken, gelakt in de heldere kleur blauw die in sommige kringen al ’marijkeblue’ wordt genoemd. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1StjDpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
aha...
Re: Kunstobjecten Enschede
Hallenweg, thv de Achterhorst en Pinetumpad op de Universiteit Twente kunstwerk Kolommen van Evert Strobos.
Evert Strobos geldt als één van de belangrijkste kunstenaars die Hengelo voortbracht. Hij is in de vroege jaren zestig opgeleid aan de AKI in Enschede en de ’Staatliche Kunstakademie’ in Düsseldorf. Hij heeft de Gerard ter Borchprijs voor monumentale kunst gewonnen vanwege zijn ’economisch gebruik van de beeldende middelen vorm, materiaal en kleur’ en heeft diverse beelden in de openbare ruimte van Nederland gerealiseerd. Dit beeld bestaat uit 14 identieke elementen die misschien het best te omschrijven zijn als kolommen die aan de onderkant in een wig uitlopen. Het is kenmerkend voor het werk van Strobos: het is monumentaal, sober, ritmisch en krachtig. Het kunstwerk staat temidden van de verzameling bomen van het Pinetum. Het lijkt speciaal voor dit terrein gemaakt maar is een schenking van oud-rector magnificus Draijer bij wie dit beeld in de voortuin stond. In de beeldentuin van het museum Kröller-Müller zijn vergelijkbare gedraaide kolommen van Strobos’ hand te zien. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1WYnTpLimw
Evert Strobos geldt als één van de belangrijkste kunstenaars die Hengelo voortbracht. Hij is in de vroege jaren zestig opgeleid aan de AKI in Enschede en de ’Staatliche Kunstakademie’ in Düsseldorf. Hij heeft de Gerard ter Borchprijs voor monumentale kunst gewonnen vanwege zijn ’economisch gebruik van de beeldende middelen vorm, materiaal en kleur’ en heeft diverse beelden in de openbare ruimte van Nederland gerealiseerd. Dit beeld bestaat uit 14 identieke elementen die misschien het best te omschrijven zijn als kolommen die aan de onderkant in een wig uitlopen. Het is kenmerkend voor het werk van Strobos: het is monumentaal, sober, ritmisch en krachtig. Het kunstwerk staat temidden van de verzameling bomen van het Pinetum. Het lijkt speciaal voor dit terrein gemaakt maar is een schenking van oud-rector magnificus Draijer bij wie dit beeld in de voortuin stond. In de beeldentuin van het museum Kröller-Müller zijn vergelijkbare gedraaide kolommen van Strobos’ hand te zien. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1WYnTpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Olieslagweg Plein basisschool de Noorderkroon kunstobject Kosmosbank van Jeroen Hoogstraten.
De Noorderkroon is sinds 2000 in gebruik als schoolgebouw van de Vrije School. Het is gebouwd vóór de Tweede Wereldoorlog, in de stijl van de Amsterdamse School. Het gebouw staat onder monumentenzorg en is gelegen aan het kruispunt van de Jupiterstraat en de Olieslagweg. In het kader van het initiatief “Buurt in Actie” hebben de Noorderkroon en wijkbewoners in goede samenwerking vorm gegeven aan het opknappen van het perkje voor de school. Het plaatsen van een kunstwerk in de vorm van een spiraalnevel maakte deel uit van deze herinrichting van het groen. Dit idee is vervolgens uitgewerkt en gerealiseerd in samenwerking met de Noorderkroon, de buurtbewoners, bewoners uit de wijk Twekkelerveld, kunstenaar Jeroen Hoogstraten en de gemeente Enschede. Het kunstwerk is een kleurige, in hoogte variërende zitbank in de vorm van twee, in elkaar draaiende spiralen, naar voorbeeld van het melkwegstelsel. De Kosmosbank is een kunstwerk van kunstenaar Jeroen Hoogstraten in de wijk Twekkelerveld, meer in het bijzonder in het gedeelte dat bekendstaat als “de sterrenbuurt”. Het is door de gemeente Enschede gefinancierd. Door de symmetrische vorm zijn er twee ingangen van de bank; één ingang vanaf de school, en één ingang vanaf de straat. Bij de ingang vanaf de school begint de bank met een zithoogte voor kinderen en loopt dan op tot een volwassen zithoogte, en bij de ander is dat juist andersom. Het is geplaatst in een door de gemeente prachtig, nieuw aangelegd hofje met een tulpenboom in het midden. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1b4tTpLimw
De Noorderkroon is sinds 2000 in gebruik als schoolgebouw van de Vrije School. Het is gebouwd vóór de Tweede Wereldoorlog, in de stijl van de Amsterdamse School. Het gebouw staat onder monumentenzorg en is gelegen aan het kruispunt van de Jupiterstraat en de Olieslagweg. In het kader van het initiatief “Buurt in Actie” hebben de Noorderkroon en wijkbewoners in goede samenwerking vorm gegeven aan het opknappen van het perkje voor de school. Het plaatsen van een kunstwerk in de vorm van een spiraalnevel maakte deel uit van deze herinrichting van het groen. Dit idee is vervolgens uitgewerkt en gerealiseerd in samenwerking met de Noorderkroon, de buurtbewoners, bewoners uit de wijk Twekkelerveld, kunstenaar Jeroen Hoogstraten en de gemeente Enschede. Het kunstwerk is een kleurige, in hoogte variërende zitbank in de vorm van twee, in elkaar draaiende spiralen, naar voorbeeld van het melkwegstelsel. De Kosmosbank is een kunstwerk van kunstenaar Jeroen Hoogstraten in de wijk Twekkelerveld, meer in het bijzonder in het gedeelte dat bekendstaat als “de sterrenbuurt”. Het is door de gemeente Enschede gefinancierd. Door de symmetrische vorm zijn er twee ingangen van de bank; één ingang vanaf de school, en één ingang vanaf de straat. Bij de ingang vanaf de school begint de bank met een zithoogte voor kinderen en loopt dan op tot een volwassen zithoogte, en bij de ander is dat juist andersom. Het is geplaatst in een door de gemeente prachtig, nieuw aangelegd hofje met een tulpenboom in het midden. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1b4tTpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Meteorenstraat, thv de Schorpioenstraat Felgekleurd keramieken kunstobject Cocon van kunstenares Persheng Warzandegan.
Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK) waarbij beginnende kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. ’Cocon’ is een samengestelde sculptuur, een stapeling losse, keramische objecten. Alle elementen zijn anders van oppervlakte, verschillend gestructureerd en in wisselende kleuren geglazuurd. Het is speciaal ontworpen voor een vlindertuin. De vormen doen denken aan vlindereieren, een glanzende rups die zich uiteindelijk zal verpoppen. Cocon verenigt twee tegenstrijdige eigenschappen van vrijheid. De ene is het recht op bescherming, het recht op een cocon. Maar het verwijst ook naar het vermogen om te veranderen, te transformeren. Persheng Warzandegan was geruime tijd in haar geboorteland Iran werkzaam als beeldend kunstenaar voordat zij naar Nederland vluchtte en afstudeerde aan de AKI in Enschede. ’Mijn inspiratie haal ik uit mijn omgeving, mijn familie en vrienden, uit de geschiedenis van mijn volk en mijn dromen en uit de muziek.’ bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1hUezpLimw
zie ook: http://www.pershengwarzandegan.nl/jooml ... &Itemid=56
Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK) waarbij beginnende kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. ’Cocon’ is een samengestelde sculptuur, een stapeling losse, keramische objecten. Alle elementen zijn anders van oppervlakte, verschillend gestructureerd en in wisselende kleuren geglazuurd. Het is speciaal ontworpen voor een vlindertuin. De vormen doen denken aan vlindereieren, een glanzende rups die zich uiteindelijk zal verpoppen. Cocon verenigt twee tegenstrijdige eigenschappen van vrijheid. De ene is het recht op bescherming, het recht op een cocon. Maar het verwijst ook naar het vermogen om te veranderen, te transformeren. Persheng Warzandegan was geruime tijd in haar geboorteland Iran werkzaam als beeldend kunstenaar voordat zij naar Nederland vluchtte en afstudeerde aan de AKI in Enschede. ’Mijn inspiratie haal ik uit mijn omgeving, mijn familie en vrienden, uit de geschiedenis van mijn volk en mijn dromen en uit de muziek.’ bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1hUezpLimw
zie ook: http://www.pershengwarzandegan.nl/jooml ... &Itemid=56
Re: Kunstobjecten Enschede
Hendrik ter Kuilestraat Binnenhaven Rembrandtlaan rotonde kunstwerk Poort van Enschede van kunstenaar Merijn Bolink.
Als gevolg van een herstructurering in het havengebied is een rotonde aangelegd op de kruising van de Hendrik ter Kuilestraat met de Binnenhaven / Rembrandtlaan. Onderdeel van de herstructurering was ook een kunstopdracht. De gemeente Enschede heeft in samenwerking met omwonenden en de Belangenvereniging Ondernemers Havengebied een kunstopdracht geformuleerd. De vraag was om de vitaliteit van de haven zichtbaar te maken en daarbij een relatie te leggen met water, transport, werk en bedrijvigheid. Merijn Bolink heeft als basis van zijn ontwerp de poortgedachte, als markering van de rotonde als overgangsgebied tussen bedrijventerrein en woongebied. Met de Nederlandse overregulering in gedachten heeft Merijn zijn poort uit outer verkeersborden opgetrokken, waarin de kleuren rood en blauw domineren. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1l1vjpLimw
'Een gevaarlijk kunstwerk', zie: https://www.tubantia.nl/enschede/een-ge ... ~aad1fdc4/
zie ook: https://www.pol.nl/rotondekunst-ensched ... sGroepID=4
Als gevolg van een herstructurering in het havengebied is een rotonde aangelegd op de kruising van de Hendrik ter Kuilestraat met de Binnenhaven / Rembrandtlaan. Onderdeel van de herstructurering was ook een kunstopdracht. De gemeente Enschede heeft in samenwerking met omwonenden en de Belangenvereniging Ondernemers Havengebied een kunstopdracht geformuleerd. De vraag was om de vitaliteit van de haven zichtbaar te maken en daarbij een relatie te leggen met water, transport, werk en bedrijvigheid. Merijn Bolink heeft als basis van zijn ontwerp de poortgedachte, als markering van de rotonde als overgangsgebied tussen bedrijventerrein en woongebied. Met de Nederlandse overregulering in gedachten heeft Merijn zijn poort uit outer verkeersborden opgetrokken, waarin de kleuren rood en blauw domineren. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1l1vjpLimw
'Een gevaarlijk kunstwerk', zie: https://www.tubantia.nl/enschede/een-ge ... ~aad1fdc4/
zie ook: https://www.pol.nl/rotondekunst-ensched ... sGroepID=4
Re: Kunstobjecten Enschede
is die er nog ?
ja , die is er nog , van morgen gezien....
ja , die is er nog , van morgen gezien....
Laatst gewijzigd door hans op wo aug 01, 2018 1:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kunstobjecten Enschede
Capitool, ter hoogte van de Thermen kunstwerk Cone 8 van Paul Devens. Acht oranje gekleurde objecten.
Cone 8’ is het kunstwerk van Paul Devens voor het Business & Science park. Het is een serie kegelachtige objecten waarbij vorm en geluid in dienst staan van elkaar. Op drie plaatsen zijn ‘trechters’ te bezichtigen. Verspreid als losse schakels van een ketting zijn de fel oranje elementen te verdelen in drie hoofdvormen: 1. een liggende conische vorm; 2. een op poten staande constructie met een op de punt staande open conische vorm, voorzien van een ‘uitlaat’ aan de onderzijde, waar ingevallen regenwater weer naar buiten komt; 3. Een op poten staande constructie met een op de punt staande gesloten conische vorm. De horizontale conische vorm maakt met behulp van zonne-energie een complex, automatisch componerend patroon van korte piepgeluiden. De ‘toeter’ waarin het regenwater wordt opgevangen reguleert de hoeveelheid neerslag tot een akoestich klikgeluid. Naast de ogenschijnlijk aan de machine-industrie ontleende vormen, leveren deze objecten chaotische klankpatronen die gevoed worden door een natuurlijke bron regen, wind en hagel. Dit oncontroleerbare van de natuurelementen en de invloeden ervan op het beeld, leveren een specifiek commentaar op dit ’zaken & wetenschapspark’ waar zakelijkheid en kennis de dienst uitmaken. Volgens Paul Devens kan de betekenis van kunst ook zijn: de bewustwording en relativering van menselijk ingrijpen in een groter verband. Paul Devens is opgeleid aan de Academie Voor Beeldende Kunst en aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Hij heeft diverse prijzen gewonnen en is mede-oprichter van het Centrum voor Hedendaagse Kunst (HEDAH) te Maastricht. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1716jpLimw
Cone 8’ is het kunstwerk van Paul Devens voor het Business & Science park. Het is een serie kegelachtige objecten waarbij vorm en geluid in dienst staan van elkaar. Op drie plaatsen zijn ‘trechters’ te bezichtigen. Verspreid als losse schakels van een ketting zijn de fel oranje elementen te verdelen in drie hoofdvormen: 1. een liggende conische vorm; 2. een op poten staande constructie met een op de punt staande open conische vorm, voorzien van een ‘uitlaat’ aan de onderzijde, waar ingevallen regenwater weer naar buiten komt; 3. Een op poten staande constructie met een op de punt staande gesloten conische vorm. De horizontale conische vorm maakt met behulp van zonne-energie een complex, automatisch componerend patroon van korte piepgeluiden. De ‘toeter’ waarin het regenwater wordt opgevangen reguleert de hoeveelheid neerslag tot een akoestich klikgeluid. Naast de ogenschijnlijk aan de machine-industrie ontleende vormen, leveren deze objecten chaotische klankpatronen die gevoed worden door een natuurlijke bron regen, wind en hagel. Dit oncontroleerbare van de natuurelementen en de invloeden ervan op het beeld, leveren een specifiek commentaar op dit ’zaken & wetenschapspark’ waar zakelijkheid en kennis de dienst uitmaken. Volgens Paul Devens kan de betekenis van kunst ook zijn: de bewustwording en relativering van menselijk ingrijpen in een groter verband. Paul Devens is opgeleid aan de Academie Voor Beeldende Kunst en aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Hij heeft diverse prijzen gewonnen en is mede-oprichter van het Centrum voor Hedendaagse Kunst (HEDAH) te Maastricht. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 1716jpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Oostweg ter hoogte van de Eekmaat tussen Gronausestraat en rotonde boerenhek Loat Goan van kunstenaar Marc Ruygrok.
Het boerenhek, dat parallel ligt aan het fietspad aan de Oostweg, wordt hier onder meer als 'poort' tussen natuur en bebouwingscultuur ingezet. Het wordt zodoende visueel een zachte overgang van de natuur naar de bebouwing en omgekeerd. Het manifesteert zich in eerste instantie als boerenhek tegen het groene decor. Op het moment dat de tekst visueel te veel afsteekt tegen de overige houtconstructie is het geen boerenhek meer. Dit steekt zeer nauw. Pas in tweede instantie dient men de tekst te kunnen lezen. Het gaat dan ook niet om de waan van de dag maar om een beeld dat wij al kennen uit de gecultiveerde natuur. Boerenhekken hebben een interessante streekgebonden typologie. De twee hekken zijn ieder 6 à 7 meter lang en 1,25 meter hoog en vervaardigd uit de houtsoort Padoek. Een rossige gegarandeerd duurzaam gekweekte hardhoutsoort die op termijn zilverachtig van kleur wordt. LOAT GOAN is de ultieme twentse uitdrukking om dingen hun gang te laten gaan zonder verzet of weerstand te bieden. Het gaat zoals het gaat. Wat dat betreft is het de aanvaarding van de verbinding/botsing tussen de natuur en de bebouwing. Het wil dit op subtiele wijze bewerkstelligen. Marc Ruygrok genoot zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en Ateliers '63 in Haarlem. Sinds de jaren tachtig kenmerken monumentale letters en woorden zijn plaatsgebonden beeldhouwwerk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2BKVjpLimw
zie ook de berichten van 7-12-2011 in deze topic op: viewtopic.php?f=5&t=481&p=112501&hilit= ... ek#p112501
Het boerenhek, dat parallel ligt aan het fietspad aan de Oostweg, wordt hier onder meer als 'poort' tussen natuur en bebouwingscultuur ingezet. Het wordt zodoende visueel een zachte overgang van de natuur naar de bebouwing en omgekeerd. Het manifesteert zich in eerste instantie als boerenhek tegen het groene decor. Op het moment dat de tekst visueel te veel afsteekt tegen de overige houtconstructie is het geen boerenhek meer. Dit steekt zeer nauw. Pas in tweede instantie dient men de tekst te kunnen lezen. Het gaat dan ook niet om de waan van de dag maar om een beeld dat wij al kennen uit de gecultiveerde natuur. Boerenhekken hebben een interessante streekgebonden typologie. De twee hekken zijn ieder 6 à 7 meter lang en 1,25 meter hoog en vervaardigd uit de houtsoort Padoek. Een rossige gegarandeerd duurzaam gekweekte hardhoutsoort die op termijn zilverachtig van kleur wordt. LOAT GOAN is de ultieme twentse uitdrukking om dingen hun gang te laten gaan zonder verzet of weerstand te bieden. Het gaat zoals het gaat. Wat dat betreft is het de aanvaarding van de verbinding/botsing tussen de natuur en de bebouwing. Het wil dit op subtiele wijze bewerkstelligen. Marc Ruygrok genoot zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en Ateliers '63 in Haarlem. Sinds de jaren tachtig kenmerken monumentale letters en woorden zijn plaatsgebonden beeldhouwwerk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2BKVjpLimw
zie ook de berichten van 7-12-2011 in deze topic op: viewtopic.php?f=5&t=481&p=112501&hilit= ... ek#p112501
Re: Kunstobjecten Enschede
Waalstraat, thv de Geulstraat kunstwerk 49 Keramieken kubussen, beschilderd met boomotieven van kunstenares Sandra Mudde.
Het mysterie van en het verbazingwekkende in de natuur was een belangrijk uitgangspunt in het werk van Sandra Mudde. Voor deze opdracht heeft ze gebruik gemaakt van elementen uit de natuur. Ze heeft de bomen gefotografeerd die op deze plek staan en ze getekend en geschilderd op grote stenen van keramiek. Het kunstwerk bestaat uit 49 van die stenen, die in een vierkant van 7 bij 7 liggen. Om een intieme sfeer te creëren is er een bankje geplaatst en een haagje gepoot. Het is een soort samenscholingsplek geworden; een plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, gezellig kunnen kletsen en waar kinderen kunnen spelen. Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK), waarbij beginnende kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2F2lDpLimx
Het mysterie van en het verbazingwekkende in de natuur was een belangrijk uitgangspunt in het werk van Sandra Mudde. Voor deze opdracht heeft ze gebruik gemaakt van elementen uit de natuur. Ze heeft de bomen gefotografeerd die op deze plek staan en ze getekend en geschilderd op grote stenen van keramiek. Het kunstwerk bestaat uit 49 van die stenen, die in een vierkant van 7 bij 7 liggen. Om een intieme sfeer te creëren is er een bankje geplaatst en een haagje gepoot. Het is een soort samenscholingsplek geworden; een plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, gezellig kunnen kletsen en waar kinderen kunnen spelen. Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK), waarbij beginnende kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2F2lDpLimx
Re: Kunstobjecten Enschede
Gronausestraat, thv de Tolstraat kunstwerk Fluitspelers van kunstenaar Martin Stolk. Gestileerde sculptuur van twee fluitspelers.
Dit beeld stond oorspronkelijk bij het wijkcentrum aan de Gronausestraat. Het beeld is een geschenk van de bevolking van Glanerbrug ter gelegenheid van het gereedkomen van het wijkcentrum. Het beeld is gemaakt door de in Enschede geboren kunstenaar Martin Stolk. Hij is ook met een ander beeld in de collectie van het 24-uursmuseum vertegenwoordigd: het beeld ’Drie kleine kleutertjes’ aan de Blijdensteinlaan is door hem vervaardigd. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2QEzzpLimw
Dit beeld stond oorspronkelijk bij het wijkcentrum aan de Gronausestraat. Het beeld is een geschenk van de bevolking van Glanerbrug ter gelegenheid van het gereedkomen van het wijkcentrum. Het beeld is gemaakt door de in Enschede geboren kunstenaar Martin Stolk. Hij is ook met een ander beeld in de collectie van het 24-uursmuseum vertegenwoordigd: het beeld ’Drie kleine kleutertjes’ aan de Blijdensteinlaan is door hem vervaardigd. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2QEzzpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Helmerhoek Smalenbroekbeek kunstwerk Trechteren van landschapskunstenaar Paul de Kort.
De gemeente Enschede werkt aan een netwerk van struin-, wandel- en fietspaden rond de stad. Ten zuiden van Enschede kruist dit zogenaamde 'rondje Enschede' een open landschap met slootjes, landbouwkavels en smalle weggetjes. Het kunstwerk “Trechteren”van landschapskunstenaar Paul de Kort maakt deel uit van de landinrichting Enschede-Zuid en werd op 7 november 2012 geopend door de Enschedese wethouder Hans van Agteren. Het kunstwerk bestaat uit een aantal waterkeringen in de vorm van trechters die in de nieuwe Smalenbroekbeek zijn aangebracht. Hierdoor vloeit het water niet geleidelijk af, maar trapsgewijs waardoor het water langer wordt vastgehouden in het gebied. Door de toepassing van een trechter in de beek ontstaat er een vernauwing in het stroomprofiel. Door deze vernauwing wordt het water versneld en daarna opgestuwd tot een klein stuwmeer. Paul de Kort gebruikte voor dit kunstwerk hoog gepolijst roestvrij staal. Dit materiaal heeft het voordeel dat het niet teveel schittert in de zon en minder snel verkleurt. De roestvrij-stalen schermen zijn op strategische plaatsen in het stroomgebied geplaatst. Vanuit de twee oevers lopen de keringen met een vloeiende boog naar het midden van de geul waar ze elkaar bijna raken. De “trecht” is spievormig: van onderen nauw en bovenin wijder. Het oude woord “trecht” is afgeleid van het latijnse woord “trajectum” dat zoveel betekent als “oversteekplaats” of zoals de Kort het zelf formuleert: “een plek waar het informele pad wordt doorgetrokken over het traject van de beek”. “Trechteren is bovendien een werkwoord, vult de kunstenaar nog aan, de trechters veroorzaken een bepaald gedrag, zowel in het water als bij de wandelaar”. Op zijn website zegt de kunstenaar het volgende over zijn werk: “Ik laat me inspireren door de topografische, geologische, cultuurhistorische en archeologische verhalen die zichtbaar of onzichtbaar in het landschap aanwezig zijn en zie het als mijn opdracht om die verhalen te lezen, te verbinden en tot nieuwe verhalen en beelden te smeden. Landschapskunst kan kijken naar het landschap veranderen in zien van het landschap”. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2W7BzpLimw
zie ook informatie en foto's op: http://www.omdehoekgekeken.nl/trechteren/
De gemeente Enschede werkt aan een netwerk van struin-, wandel- en fietspaden rond de stad. Ten zuiden van Enschede kruist dit zogenaamde 'rondje Enschede' een open landschap met slootjes, landbouwkavels en smalle weggetjes. Het kunstwerk “Trechteren”van landschapskunstenaar Paul de Kort maakt deel uit van de landinrichting Enschede-Zuid en werd op 7 november 2012 geopend door de Enschedese wethouder Hans van Agteren. Het kunstwerk bestaat uit een aantal waterkeringen in de vorm van trechters die in de nieuwe Smalenbroekbeek zijn aangebracht. Hierdoor vloeit het water niet geleidelijk af, maar trapsgewijs waardoor het water langer wordt vastgehouden in het gebied. Door de toepassing van een trechter in de beek ontstaat er een vernauwing in het stroomprofiel. Door deze vernauwing wordt het water versneld en daarna opgestuwd tot een klein stuwmeer. Paul de Kort gebruikte voor dit kunstwerk hoog gepolijst roestvrij staal. Dit materiaal heeft het voordeel dat het niet teveel schittert in de zon en minder snel verkleurt. De roestvrij-stalen schermen zijn op strategische plaatsen in het stroomgebied geplaatst. Vanuit de twee oevers lopen de keringen met een vloeiende boog naar het midden van de geul waar ze elkaar bijna raken. De “trecht” is spievormig: van onderen nauw en bovenin wijder. Het oude woord “trecht” is afgeleid van het latijnse woord “trajectum” dat zoveel betekent als “oversteekplaats” of zoals de Kort het zelf formuleert: “een plek waar het informele pad wordt doorgetrokken over het traject van de beek”. “Trechteren is bovendien een werkwoord, vult de kunstenaar nog aan, de trechters veroorzaken een bepaald gedrag, zowel in het water als bij de wandelaar”. Op zijn website zegt de kunstenaar het volgende over zijn werk: “Ik laat me inspireren door de topografische, geologische, cultuurhistorische en archeologische verhalen die zichtbaar of onzichtbaar in het landschap aanwezig zijn en zie het als mijn opdracht om die verhalen te lezen, te verbinden en tot nieuwe verhalen en beelden te smeden. Landschapskunst kan kijken naar het landschap veranderen in zien van het landschap”. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2W7BzpLimw
zie ook informatie en foto's op: http://www.omdehoekgekeken.nl/trechteren/
Re: Kunstobjecten Enschede
Westerval, thv Afinkstraat kunstwerk Serie van 18 identieke poorten van cortenstaal kunstenaar Cees Sillen,
Aan de Westerval, langs de afrit van de snelweg die toegang geeft tot het centrum van Enschede, heeft Cees Sillen in 1988 een serie cortenstalen elementen geplaatst. In verband met de reconstructie van de kruising van de Westerval en de Afinkstraat is het beeld in 2003 verplaatst naar deze huidige locatie. Het kunstwerk bestaat uit achttien identieke poorten van vijf meter hoog. Ze staan in twee groepen achter elkaar en zijn met een gelijke onderlinge afstand opgesteld. De twee groepen maken een hoek van 150° ten opzichte van elkaar. Een langsrijdende voorbijganger is getuige van een bijzonder visueel effect: er onstaat een visuele ’dans’ waarin de benen van de poorten lijken te verspringen en er een steeds wisselend, uitwaaierend lijnenspel ontstaat, totdat de rijen zich weer stijf sluiten. bron:
http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2hHcjpLimw
Aan de Westerval, langs de afrit van de snelweg die toegang geeft tot het centrum van Enschede, heeft Cees Sillen in 1988 een serie cortenstalen elementen geplaatst. In verband met de reconstructie van de kruising van de Westerval en de Afinkstraat is het beeld in 2003 verplaatst naar deze huidige locatie. Het kunstwerk bestaat uit achttien identieke poorten van vijf meter hoog. Ze staan in twee groepen achter elkaar en zijn met een gelijke onderlinge afstand opgesteld. De twee groepen maken een hoek van 150° ten opzichte van elkaar. Een langsrijdende voorbijganger is getuige van een bijzonder visueel effect: er onstaat een visuele ’dans’ waarin de benen van de poorten lijken te verspringen en er een steeds wisselend, uitwaaierend lijnenspel ontstaat, totdat de rijen zich weer stijf sluiten. bron:
http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2hHcjpLimw
Re: Kunstobjecten Enschede
Oldenzaalsestraat, ter hoogte van de Kotkampweg kunstwerk De Binding van Henk Maassen. Kunstobject van staal in abstracte vorm in driehoekige poort.
Henk Maassen is opgeleid aan de AKI en woont en werkt in Enschede. Hij is met verschillende kunstwerken vertegenwoordigd in de collectie van het 24-uursmuseum. In zijn werk gaat hij vaak uit van geometrische vormen. Een thema in zijn werk is het in beeld brengen van spanningen tussen verschillende vormen en materialen. In deze sculptuur verbeeldt hij het spanningsveld tussen het verbonden zijn met iets en het vrijkomen ervan. Het lijkt of de abstracte vorm probeert los te raken van de driehoekige poort waar het aan verbonden is. Het kunstwerk is gerealiseerd in het kader van het project ’Kunst in de Wijk’. Met dit project worden bewoners uitgenodigd actief deel te nemen aan kunst en cultuur in hun wijk. Zo hebben wijkbewoners de gelegenheid gehad hun mening over het kunstwerk te geven. ’Kunst in de Wijk’ wil op deze manier de betrokkenheid - de binding - van bewoners met elkaar en hun leefomgeving vergroten. Overigens was driekwart van de bezoekers op de inspraakavond het eens met de keuze voor dit kunstwerk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2qn8jpLimw
Henk Maassen is opgeleid aan de AKI en woont en werkt in Enschede. Hij is met verschillende kunstwerken vertegenwoordigd in de collectie van het 24-uursmuseum. In zijn werk gaat hij vaak uit van geometrische vormen. Een thema in zijn werk is het in beeld brengen van spanningen tussen verschillende vormen en materialen. In deze sculptuur verbeeldt hij het spanningsveld tussen het verbonden zijn met iets en het vrijkomen ervan. Het lijkt of de abstracte vorm probeert los te raken van de driehoekige poort waar het aan verbonden is. Het kunstwerk is gerealiseerd in het kader van het project ’Kunst in de Wijk’. Met dit project worden bewoners uitgenodigd actief deel te nemen aan kunst en cultuur in hun wijk. Zo hebben wijkbewoners de gelegenheid gehad hun mening over het kunstwerk te geven. ’Kunst in de Wijk’ wil op deze manier de betrokkenheid - de binding - van bewoners met elkaar en hun leefomgeving vergroten. Overigens was driekwart van de bezoekers op de inspraakavond het eens met de keuze voor dit kunstwerk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... 2qn8jpLimw