Na 2000 want je ziet de cultuurmijl rechts boven.
Gezocht / Wat is dit?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Re: Gezocht / Wat is dit?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ik weet het niet meer. Ik had deze al een tijdje in mijn archief. De tekening is ook te vinden in het boekje "Enschede van toen op briefpapier" van T. Wiegmanenschedeinansichten schreef: ↑di jun 19, 2018 10:45 am Arie die middelste afdruk is van die plaat, waar kan ik die vinden ?
Grapjas, Willem. Ik bedoelde niet die prent van Google, maar jouw oude prent.enschedeinansichten schreef: ↑di jun 19, 2018 10:48 amNa 2000 want je ziet de cultuurmijl rechts boven.

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Sorry.Veteraan schreef: ↑di jun 19, 2018 12:20 pmGrapjas, Willem. Ik bedoelde niet die prent van Google, maar jouw oude prent.enschedeinansichten schreef: ↑di jun 19, 2018 10:48 amNa 2000 want je ziet de cultuurmijl rechts boven.Het leek me een negatief.
Het is geen oude prent maar de oude drukplaat van die middelste prent van Arie. Ik probeer hem te kopen maar gaat een beetje stroef.

Kan ik helpen? 

Onderstaande foto aangetroffen in de beeldbank van het stadsarchief Enschede met de volgende omschrijving:
DETAIL
Documentnummer 080303
Beschrijving met fiets bij huizen op de achtergrond gashouder in de gaskrim
Plaats Enschede
Straat Elferinksweg
Collectie Collectie A.G.J. Tempelmans Plat
Auteur Tempelmans Plat, A.G.J.
Periode vanaf 1/8/1950
Periode tot 31/8/1950
Trefwoord Nutsvoorziening
zie: https://enschedepubliek.hosting.deventi ... &index=273
Ik vraag mij af of dit wel de Elferinksweg is, want die ligt toch niet bij de gaskrim? Welke straat is het dan wel?
DETAIL
Documentnummer 080303
Beschrijving met fiets bij huizen op de achtergrond gashouder in de gaskrim
Plaats Enschede
Straat Elferinksweg
Collectie Collectie A.G.J. Tempelmans Plat
Auteur Tempelmans Plat, A.G.J.
Periode vanaf 1/8/1950
Periode tot 31/8/1950
Trefwoord Nutsvoorziening
zie: https://enschedepubliek.hosting.deventi ... &index=273
Ik vraag mij af of dit wel de Elferinksweg is, want die ligt toch niet bij de gaskrim? Welke straat is het dan wel?
- Bijlagen
-
- met fiets bij huizen op de achtergrond gashouder in de gaskrim.jpg (236.46 KiB) 8258 keer bekeken
- Pitr de Nerd
- Member
Is het wel in Enschede? De gashouder staat alleen, en op het terrein van de fabriek stonden er drie. Bovendien is die houder te slank voor de hoogte, de gashouders van de fabriek waren ongeveer net zo dik als ons oude Tweede Kamerolifantje. Foto is uit 1950, en toen stonden er al meerdere gashouders.
Pieter
Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dan zou het de Eeftingweg moeten zijn, die lag bij het gasfabriek.
De tanks lijken er niet op, dus geen Enschede. Foutje in het gemeente archief.
De tanks lijken er niet op, dus geen Enschede. Foutje in het gemeente archief.
Lijkt mij ook niet in Enschede. Via facebook heb ik begrepen dat de fotograaf directeur van de VVV was. Hij maakte op meerdere plaatsen foto's en enkele zijn in het gemeentearchief geplaatst.
Onderstaande foto's zijn van het pand op de hoek Haaksbergerstraat en Pathmossingel, waarin vroeger o.m. de winkel van Dellemijn en de NMB bank heeft gezeten. Dit pand is na de oorlog gebouwd. Het pand wat er eerst stond op de hoek is bij het bombardement in 1944 verloren geraakt. Zijn er misschien nog foto's van dat pand voordat het werd verwoest?
Het zijn dus panden geweest met gebogen ramen zoals op onderstaande foto is te zien. Deze foto is afkomstig van Roel Boxem op facebook. Voor de bouw van de wijk Pathmos werden destijds rails gebruikt voor de aanvoer van bouwmaterialen. Ook op andere plekken van de bouw op Pathmos zijn foto's met rails te zien. Aan de overkant van deze panden dus op de hoek Pathmossingel hoek Janninksweg zijn ook panden met gebogen ramen.
Zoals op bovenstaande foto's is te zien was de Getfertsingel er toen nog niet bij de bouw van de huizen op Pathmos aan de Haaksbergerstraat hoek Pathmossingel. Aan de andere kant van de Pathmossingel hoek staat ook een pand met boogramen. Deze is dus ook bij het bombardement in 1944 beschadigd maar later wel weer hersteld.
Ook op onderstaande foto van de Willem de Clerqstraat, rechtsaf de Ververstraat is mooi te zien dat er rails werden gebruikt voor het vervoer van bouwmaterialen voor de bouw van de huizen op het Pathmos. Daarom is diverse plekken op het Pathmos huizen met ronde bogen te zien waaronder de rails werden geplaatst en dus later tot woningen werden gebouwd.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Is er iets te vinden op deze naam ?
Westenbroek charles (Enschede).
Het enige wat ik heb kunnen vinden dat er een Charles Westenbroek in aug. 1919 is geboren in Lonneker volgens de Tubantia van 23-8-1919.enschedeinansichten schreef: ↑wo aug 29, 2018 7:56 pm Is er iets te vinden op deze naam ?
- Bijlagen
-
- Charles Westenbroek geboren Lonneker aug. 1919.jpg (152.82 KiB) 7977 keer bekeken
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Bedankt Arie. Veteraan nog wat ? Ik heb de bestanden niet bij de hand.
Nee, Willem, helaas. Geen Charles Westenbroek.enschedeinansichten schreef: ↑do aug 30, 2018 6:53 pm Bedankt Arie. Veteraan nog wat ? Ik heb de bestanden niet bij de hand.
Alleen deze in het Adresboek van 1939:
Westenbroek, A. textielarbeider, Oosterstraat 155
Westenbroek, H. bakker, Oosterstraat 184
Westenbroek, H. textielarbeider, Sumatrastraat 26
De H. Westenbroek kan wel de pa zijn. De Oosterstraat ligt wrs. in de buurtschap Nrd. Eschm.
Een A. Westenbroek ligt op de Oosterbegraafplaats. Verder komt die naam niet veel voor.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Hij zou administrateur bij Tattersal geweest zijn.