Oude advertenties uit Enschede
Re: Oude advertenties uit Enschede
Janninksweg 134-136 Garage W. Holtkamp advertentie Tubantia 1-3-1939.
Leuk Arie. Daar doe je mij een plezier mee.
Eigenlijk zouden alle winkeltjes van vroeger zichtbaar moeten kunnen worden.
Hogevonder - de sigarenwinkel waar je ook 1 vel postpapier en 1 envelop kon kopen.
Bakker Heersink.
Wortel de Coöperatie kruidenier
Sauer de schoenwinkel en schoenmaker
Kapper Achterberg
Nijhof fietsenwinkel - daar waren nog wel foto's van.
Bonvanie zaadhandel (tegenover Holtkamp)
Huisman, de groenteboer.
En ik vergeet er vast een paar.
De tolerantie bij bijvoorbeeld spelletjes waarbij de bal een straatnaambordje moest raken. Nota bene op de gevel van Huisman. Dus in huis moet dat knap irritant zijn geweest. We zijn nooit weggestuurd. Bij het kantstoepen kwam de bal ook vaak tegen een raam of in een voortuintje (daar waren er niet veel van). Maar ook daar nooit narigheid gehad.
Bij mesje pingelen, werd het perkje - voor de deur van de familie Van de Meer (ja van de scharensliep) - nooit omgetoverd tot grasveldje of zo, maar bleef voor ons een geliefd landje-verover-plekje.
Hogevonder - de sigarenwinkel waar je ook 1 vel postpapier en 1 envelop kon kopen.
Bakker Heersink.
Wortel de Coöperatie kruidenier
Sauer de schoenwinkel en schoenmaker
Kapper Achterberg
Nijhof fietsenwinkel - daar waren nog wel foto's van.
Bonvanie zaadhandel (tegenover Holtkamp)
Huisman, de groenteboer.
En ik vergeet er vast een paar.
De tolerantie bij bijvoorbeeld spelletjes waarbij de bal een straatnaambordje moest raken. Nota bene op de gevel van Huisman. Dus in huis moet dat knap irritant zijn geweest. We zijn nooit weggestuurd. Bij het kantstoepen kwam de bal ook vaak tegen een raam of in een voortuintje (daar waren er niet veel van). Maar ook daar nooit narigheid gehad.
Bij mesje pingelen, werd het perkje - voor de deur van de familie Van de Meer (ja van de scharensliep) - nooit omgetoverd tot grasveldje of zo, maar bleef voor ons een geliefd landje-verover-plekje.
Wat leuke jeugdherinneringen Veteraan met die spelletjes aan de Janninksweg. Ik heb dat ook ervaren in mijn oude buurtje aan de Dennenweg.
Ik zal nu proberen de advertenties te achterhalen met eventueel de foto's erbij van de ondernemingen die je hebt genoemd.
Ik zal nu proberen de advertenties te achterhalen met eventueel de foto's erbij van de ondernemingen die je hebt genoemd.
Janninksweg 70 Sigarenmagazijn G, Hogevonder advertentie Tubantia 8-12-1949.
Arie, wat gaaf dat je een foto hebt van de winkel van Hogevonder!
Ik dacht dat het een foto van jouw was. Evenals onderstaande foto van Janninksweg hoek J.H. Boschstraat Sigarenwinkel Hogevonder en groenteboer Huisman. Ik heb van de groenteboer Huisman echter geen advertentie kunnen vinden.
- Bijlagen
-
- Janninksweg hoek J.H. Boschstraat Sigarenwinkel Hogevonder en groenteboer Huisman.JPG (110.63 KiB) 5732 keer bekeken
Nog zo'n mooie.
Nee, Arie, die foto was niet van mij.
Ik "mijn" tijd, was er nog geen perkje met bielzen er omheen. Dat pleintje was een geliefd plekje voor tollen, elastiektwist, Schipper mag ik overvaren, touwtje springen, zoals in-spin-de-bocht-gaat-in. Ook met twee touwen die contra gedraaid worden. Maar ook 'worstelen', "Genade, potje limonade, potje inkt, (....) stinkt" en andere krachtspelletjes.
Toch sneuvelden er - volgens mij - geen ramen. En toen waren er natuurlijk ook beduidend minder auto's.
Nee, Arie, die foto was niet van mij.
Ik "mijn" tijd, was er nog geen perkje met bielzen er omheen. Dat pleintje was een geliefd plekje voor tollen, elastiektwist, Schipper mag ik overvaren, touwtje springen, zoals in-spin-de-bocht-gaat-in. Ook met twee touwen die contra gedraaid worden. Maar ook 'worstelen', "Genade, potje limonade, potje inkt, (....) stinkt" en andere krachtspelletjes.
Toch sneuvelden er - volgens mij - geen ramen. En toen waren er natuurlijk ook beduidend minder auto's.
Janninksweg 40 Fa. J. Nijhof & Zn. rijwielen advertentie Tubantia 17-3-1949.
Mooi, Arie

Hallo Veteraan. Hierbij nog een foto van de Janninksweg met een mooi straatbeeld, t.w. het samenzang van de Leger des Heils op een straathoek. Ook bij ons in de straat kwam dit vroeger voor.
Links is ook een kapsalon te zien. Weet jij misschien welke kapper dit is geweest?
De naam van de kapper weet ik niet, misschien is dat wel op te zoeken. Dit is de Janninksweg hoek Keperstraat. Rechts achter de Bleekerstraat.
Het lijkt alsof deze foto is genomen vanuit een raam van de familie Boltjes die daar vroeger een worstenmakerij hadden.
Het lijkt alsof deze foto is genomen vanuit een raam van de familie Boltjes die daar vroeger een worstenmakerij hadden.
Dan was dat dan Janninksweg 127 Joh. Reinders Dames- en Herenkapper advertentie Gereformeerd Gezinsblad 29-8-1960.Veteraan schreef: ↑vr jun 01, 2018 4:44 pm De naam van de kapper weet ik niet, misschien is dat wel op te zoeken. Dit is de Janninksweg hoek Keperstraat. Rechts achter de Bleekerstraat.
Dat huis toont geen sporen meer van een kapsalon.
Zoveel winkels en zaken (ook van één genre) in één straat, want naast de fietsenwinkel van Nijhof zat voorheen kapper Achterberg. Naast Meinema Antiek was voorheen ook een kruidenier gevestigd, werd later een cafetaria. Dus ook twee kruideniers konden naast elkaar bestaan.
Volgens mij heeft de Janninksweg nu alleen Mario's tweewielers (super goed!) en kapper Fame.
Zoveel winkels en zaken (ook van één genre) in één straat, want naast de fietsenwinkel van Nijhof zat voorheen kapper Achterberg. Naast Meinema Antiek was voorheen ook een kruidenier gevestigd, werd later een cafetaria. Dus ook twee kruideniers konden naast elkaar bestaan.
Volgens mij heeft de Janninksweg nu alleen Mario's tweewielers (super goed!) en kapper Fame.
Janninksweg 42 J. Achterberg Dames- en Heren Kapperszaak advertentie Tubantia 31-3-1949.
Janninksweg 36-38 kapsalon Fame op nr. 36.Veteraan schreef: ↑vr jun 01, 2018 6:20 pm Dat huis toont geen sporen meer van een kapsalon.
Janninksweg 36 J.H. Sauer schoenmaker en reperatieinrichting advertentie Tubantia 30-12-1950.
Bij Sauer kregen we een ballon of een kaartje met een gezicht erop getekend. Alleen de neus bestond uit een kettinkje. Door het kaartje te bewegen kreeg de neus de gekste modellen.
Dergelijke kleine dingen hebben blijkbaar een grote indruk achtergelaten.
Het enige voorbeeldje dat ik kon vinden is dit:
Dergelijke kleine dingen hebben blijkbaar een grote indruk achtergelaten.
Het enige voorbeeldje dat ik kon vinden is dit:
- Bijlagen
-
- Kaartje met kettinkje als neus.JPG (20.15 KiB) 5652 keer bekeken
Janninksweg 76 Brood- en Banketbakkerij W. Heersink advertentie Tubantia 2-9-1948.