Kunstobjecten Enschede
Re: Kunstobjecten Enschede
Capitool, ter hoogte van de Colosseum kunstobject Gouden bol van Nicolas Dings.
De bijdrage van Nicolas Dings aan het Business & Science (B&S) park bestaat uit verschillende objecten, die verwijzen naar aspecten van de fenomenen ’business’ en ’science’. Ze zijn bedoeld als een welkome toevoeging in een omgeving waar bezinning en reflectie geen ongewenste gasten zijn. Het abstracte begrip ’richting’ krijgt een visuele vertaling in het beeld ’De Gouden Bol’ bij de entree van het B&S park aan de Hengelosestraat. Een roestvrijstalen kegel draagt een gouden bol, een symbool voor het universum. Aan de bol bevestigd, bevindt zich een weerhuisje dat gericht staat op het magnetische noorden. ’s Avonds is de bol verlicht en produceert de conische sokkel van deze ’gouden planeet’ een constante waterstroom. Nicholas Dings volgde zijn opleiding aan de Stadsacademie te Maastricht. Hierna bezocht hij de Rijksacademie te Amsterdam. Hij voert regelmatig kunstopdrachten uit. Hij woont en werkt in Amsterdam en Besmont La Rue Charles (Frankrijk). bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mjG0fniWmw
De bijdrage van Nicolas Dings aan het Business & Science (B&S) park bestaat uit verschillende objecten, die verwijzen naar aspecten van de fenomenen ’business’ en ’science’. Ze zijn bedoeld als een welkome toevoeging in een omgeving waar bezinning en reflectie geen ongewenste gasten zijn. Het abstracte begrip ’richting’ krijgt een visuele vertaling in het beeld ’De Gouden Bol’ bij de entree van het B&S park aan de Hengelosestraat. Een roestvrijstalen kegel draagt een gouden bol, een symbool voor het universum. Aan de bol bevestigd, bevindt zich een weerhuisje dat gericht staat op het magnetische noorden. ’s Avonds is de bol verlicht en produceert de conische sokkel van deze ’gouden planeet’ een constante waterstroom. Nicholas Dings volgde zijn opleiding aan de Stadsacademie te Maastricht. Hierna bezocht hij de Rijksacademie te Amsterdam. Hij voert regelmatig kunstopdrachten uit. Hij woont en werkt in Amsterdam en Besmont La Rue Charles (Frankrijk). bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mjG0fniWmw
Re: Kunstobjecten Enschede
Hengelosestraat G.J. van Heekpark thv Roessinghsbleekweg kunstwerk Hartstocht van kunstenares Saske van der Eerden.
Dit kunstwerk is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie opdrachten in de openbare ruimte van Enschede voor jonge kunstenaars, geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK). Bij de renovatie van het G.J. van Heekpark was er ruimte gereserveerd voor een kunstwerk bij de entree aan de Hengelosestraat. De Enschedese kunstenares Saske van der Eerden werd gevraagd een schetsontwerp te maken. Haar voorstel was om twee beelden te maken: het verderop in het park gelegen beeld ’Voetganger’ en dit beeld genaamd ’Hartstocht’. Met deze titel bedoelt ze letterlijk ’de tocht van het hart’: het hart meenemen op een wandeling door het park en tegelijk liefdevol met het park omgaan. Het beeld staat symbool voor de gemoedstoestand waarmee de bezoeker het park binnenstapt: blij, bedroefd, vrolijk of verliefd. De kleur wit straalt reinheid en onschuld uit. Metaforen met als thema het menselijk lichaam vormen de rode draad in het werk van Saske van der Eerden. Er is vaak sprake van een woordspeling en de invalshoek is altijd origineel. ’Ik maak gebruiksvoorwerpen van lichaamsdelen’, vat ze zelf samen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mmTL_niWmw
Dit kunstwerk is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie opdrachten in de openbare ruimte van Enschede voor jonge kunstenaars, geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK). Bij de renovatie van het G.J. van Heekpark was er ruimte gereserveerd voor een kunstwerk bij de entree aan de Hengelosestraat. De Enschedese kunstenares Saske van der Eerden werd gevraagd een schetsontwerp te maken. Haar voorstel was om twee beelden te maken: het verderop in het park gelegen beeld ’Voetganger’ en dit beeld genaamd ’Hartstocht’. Met deze titel bedoelt ze letterlijk ’de tocht van het hart’: het hart meenemen op een wandeling door het park en tegelijk liefdevol met het park omgaan. Het beeld staat symbool voor de gemoedstoestand waarmee de bezoeker het park binnenstapt: blij, bedroefd, vrolijk of verliefd. De kleur wit straalt reinheid en onschuld uit. Metaforen met als thema het menselijk lichaam vormen de rode draad in het werk van Saske van der Eerden. Er is vaak sprake van een woordspeling en de invalshoek is altijd origineel. ’Ik maak gebruiksvoorwerpen van lichaamsdelen’, vat ze zelf samen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mmTL_niWmw
- Bijlagen
-
- Hengelosestraat G.J. van Heekparl thv Roessinghsbleekweg kunstwerk Hartstocht van kunstenares Saskia van der Eerden .jpg (63.27 KiB) 7073 keer bekeken
-
- Hengelosestraat G.J. van Heekparl thv Roessinghsbleekweg kunstwerk Hartstocht van kunstenares Saskia van der Eerden (2).jpg (83.15 KiB) 7073 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Arie op do jan 25, 2018 9:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kunstobjecten Enschede
Hengelosestraat, ter hoogte van de Roessinghsbleekweg in het G.J. van Heekpark kunstwerk van Saske van der Eerden genaamd "Voetganger".
Re: Kunstobjecten Enschede
Ik begrijp - zelfs met de uitleg - nog helemaal niets van de twee kunstwerken.
Re: Kunstobjecten Enschede
Gelukkig, ik bevind me bij lotgenoten. 

Re: Kunstobjecten Enschede
de kunst van de kunst is het kunstje om de kunst als kunst te verkopen.
Re: Kunstobjecten Enschede
Heldersplein Glanerbrug kunstwerk Hart van twee uitwaaierende gebogen vormen.
Het Heldersplein vormt een centraal punt in Glanerbrug. Dit plein is in 2005 vernieuwd en om de verfraaiing af te ronden heeft het een kunstwerk gekregen. Deze sculptuur van de Enschedese kunstenaar/vormgeefster Irene Bebseler is in samenspraak met bewoners tot stand gekomen. Omwonenden hebben aan de hand van steekwoorden bepaald wat het thema van het beeld zou worden en Bebseler ging daar mee aan de slag. Zij heeft zich laten inspireren door de Feng Shui, een oude chinese filosofie voor het harmonisch inrichten van de leefomgeving. De plek waar het kunstwerk staat is volgens deze leer in feite een dode hoek, maar door de vorm van het kunstwerk ontstaat er weer een dynamische situatie. Deze vorm is afgeleid van de plattegrond van het plein maar vertaald in zwierige rondingen. Deze gebogen, vrouwelijke vormen bieden tegenwicht aan de formele, mannelijke driehoeken die toegepast zijn bij het ontwerp van het plein en vormen een contrast met de rechte vormen van de gevels die als het ware een decor voor het object vormen. ’Het hart’ is een vredesmonument. De beide ronde figuren vormen samen een hart. Dit hart is te herkennen vanaf één bepaalde positie op het plein. Op deze plek vindt men een plaat met een uitspraak van de Griekse filosoof Nikos Kazantzakis: “Het hart verenigt wat de rede scheidt, het gaat de noodzakelijkheid te boven en vormt de strijd om tot liefde”. Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project van het CBK Concordia en mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de stichting Kunstenaars & CO uit Amsterdam. ’KunstZinnig’ is een serie kunstopdrachten waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mteyPniWmw
Het Heldersplein vormt een centraal punt in Glanerbrug. Dit plein is in 2005 vernieuwd en om de verfraaiing af te ronden heeft het een kunstwerk gekregen. Deze sculptuur van de Enschedese kunstenaar/vormgeefster Irene Bebseler is in samenspraak met bewoners tot stand gekomen. Omwonenden hebben aan de hand van steekwoorden bepaald wat het thema van het beeld zou worden en Bebseler ging daar mee aan de slag. Zij heeft zich laten inspireren door de Feng Shui, een oude chinese filosofie voor het harmonisch inrichten van de leefomgeving. De plek waar het kunstwerk staat is volgens deze leer in feite een dode hoek, maar door de vorm van het kunstwerk ontstaat er weer een dynamische situatie. Deze vorm is afgeleid van de plattegrond van het plein maar vertaald in zwierige rondingen. Deze gebogen, vrouwelijke vormen bieden tegenwicht aan de formele, mannelijke driehoeken die toegepast zijn bij het ontwerp van het plein en vormen een contrast met de rechte vormen van de gevels die als het ware een decor voor het object vormen. ’Het hart’ is een vredesmonument. De beide ronde figuren vormen samen een hart. Dit hart is te herkennen vanaf één bepaalde positie op het plein. Op deze plek vindt men een plaat met een uitspraak van de Griekse filosoof Nikos Kazantzakis: “Het hart verenigt wat de rede scheidt, het gaat de noodzakelijkheid te boven en vormt de strijd om tot liefde”. Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project van het CBK Concordia en mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de stichting Kunstenaars & CO uit Amsterdam. ’KunstZinnig’ is een serie kunstopdrachten waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... mteyPniWmw
Re: Kunstobjecten Enschede
Boulevard kunstobject Excalibur Pretending, twee windobjecten van in elkaar draaiende vierkanten van kunstenaar Alwie Oude Aarninkhof. Dit kunstwerk stond vroeger aan het Stationplein. zie ook: http://www.twentejournaal.nl/enschedeaa ... revisited/
Het werk van de Enschedese kunstenaar Alwie Oude Aarninkhof draait letterlijk en figuurlijk om lucht. Hij maakt kinetische objecten die met behulp van wind of luchtverplaatsing bewegen en hij wil daarmee de energie van wind zichtbaar maken. In het gehele land heeft hij diverse windobjecten gerealiseerd. Dat zijn werk door het publiek gewaardeerd wordt mag blijken uit het volgende citaat uit een brief die aan de gemeente Enschede gericht was: ’Verheugend was het voor mij toen de ’Zeilobjecten’ een aantal jaren geleden verhuisd werden van de stationsomgeving naar de Boulevard. Ik vind deze stalen zeilconstructies fascinerend om naar te kijken en zeer passend in ons land met vaak bolle wind en voorbij zeilende wolken.’ bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... myL5PniWmw
Het werk van de Enschedese kunstenaar Alwie Oude Aarninkhof draait letterlijk en figuurlijk om lucht. Hij maakt kinetische objecten die met behulp van wind of luchtverplaatsing bewegen en hij wil daarmee de energie van wind zichtbaar maken. In het gehele land heeft hij diverse windobjecten gerealiseerd. Dat zijn werk door het publiek gewaardeerd wordt mag blijken uit het volgende citaat uit een brief die aan de gemeente Enschede gericht was: ’Verheugend was het voor mij toen de ’Zeilobjecten’ een aantal jaren geleden verhuisd werden van de stationsomgeving naar de Boulevard. Ik vind deze stalen zeilconstructies fascinerend om naar te kijken en zeer passend in ons land met vaak bolle wind en voorbij zeilende wolken.’ bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... myL5PniWmw
Re: Kunstobjecten Enschede
Mysterie opgelost: Wat is dit mysterieuze beeld in de Brandweerstraat?
Door Jannike Huisman 27 januari 2018
Beeld monnik Brandweerstraat Enschede
Verstopt in de Brandweerstraat, achter het station, staat dit mysterieuze beeld. Grote kans dat je dit beeld nog nooit hebt gezien, omdat het niet echt aan de doorgaande weg ligt. Van één van onze lezers, Lowie, kregen wij de vraag of wij misschien meer weten over dit beeld. Er is namelijk weinig over bekend.
Het beeld is een figuur met een kap lijkt op een monnik. Dit beeld staat in het water, naast de ingang van de parkeergarage van het belastingkantoor in Enschede. Bij het beeld staat helaas geen bordje met informatie over de kunstenaar of de naam van het kunstwerk.
Belastingkantoor Enschede
Na een speurtocht op het internet, waren we nog niet veel wijzer. Onze ervaring met het mysterie van de trap op het van Heekplein, leerde ons dat we misschien iets meer te weten kunnen komen via een architectenbureau. Het lijkt er namelijk op dat het beeld onderdeel is van het belastingkantoor. In 1996 heeft het kantoor een flinke opknapbeurt gekregen door rijksarchitect Roorda.
Beeld monnik Brandweerstraat Enschede
Monnik?
Na een telefoontje met de architect blijkt dat het beeld rond 1996 is geplaatst. Zo als hij zich kon herinneren is er voor overheidsgebouwen altijd een budget voor een kunstwerk. Ook wist hij ons te vertellen dat het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Hans van den Ban, uit Amsterdam. De kunstenaar noemde het beeld een ‘pleurant’, een huilend persoon.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/mysteries ... nt=150x694
Door Jannike Huisman 27 januari 2018
Beeld monnik Brandweerstraat Enschede
Verstopt in de Brandweerstraat, achter het station, staat dit mysterieuze beeld. Grote kans dat je dit beeld nog nooit hebt gezien, omdat het niet echt aan de doorgaande weg ligt. Van één van onze lezers, Lowie, kregen wij de vraag of wij misschien meer weten over dit beeld. Er is namelijk weinig over bekend.
Het beeld is een figuur met een kap lijkt op een monnik. Dit beeld staat in het water, naast de ingang van de parkeergarage van het belastingkantoor in Enschede. Bij het beeld staat helaas geen bordje met informatie over de kunstenaar of de naam van het kunstwerk.
Belastingkantoor Enschede
Na een speurtocht op het internet, waren we nog niet veel wijzer. Onze ervaring met het mysterie van de trap op het van Heekplein, leerde ons dat we misschien iets meer te weten kunnen komen via een architectenbureau. Het lijkt er namelijk op dat het beeld onderdeel is van het belastingkantoor. In 1996 heeft het kantoor een flinke opknapbeurt gekregen door rijksarchitect Roorda.
Beeld monnik Brandweerstraat Enschede
Monnik?
Na een telefoontje met de architect blijkt dat het beeld rond 1996 is geplaatst. Zo als hij zich kon herinneren is er voor overheidsgebouwen altijd een budget voor een kunstwerk. Ook wist hij ons te vertellen dat het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Hans van den Ban, uit Amsterdam. De kunstenaar noemde het beeld een ‘pleurant’, een huilend persoon.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/mysteries ... nt=150x694
Re: Kunstobjecten Enschede
Kroedhöfteplein thv de Tollensstraat kunstwerk Windtoren.
Dit kunstwerk is in samenspraak met de bewoners en het projectburo Roombeek gerealiseerd als afsluiting van het Kroedhöfteplein. De ’Windtoren’ is ontworpen door kunstenaar/ingenieur Wout Zweers. De toren is voorzien van klompvormige schoepen die bij een krachtige wind gaan draaien. Wout Zweers is opgeleid als ingenieur weg- en waterbouwkunde aan de Landbouwuniversiteit te Wageningen en als kunstenaar aan de AKI in Enschede. Hij gebruikt bij voorkeur natuurkrachten in zijn werk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... nGbOPniWmw
Dit kunstwerk is in samenspraak met de bewoners en het projectburo Roombeek gerealiseerd als afsluiting van het Kroedhöfteplein. De ’Windtoren’ is ontworpen door kunstenaar/ingenieur Wout Zweers. De toren is voorzien van klompvormige schoepen die bij een krachtige wind gaan draaien. Wout Zweers is opgeleid als ingenieur weg- en waterbouwkunde aan de Landbouwuniversiteit te Wageningen en als kunstenaar aan de AKI in Enschede. Hij gebruikt bij voorkeur natuurkrachten in zijn werk. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... nGbOPniWmw
Re: Kunstobjecten Enschede
Vanekerstraat, ter hoogte van de Vanekerbeekweg kunstwerk Vogel op kopje genaamd Nomen Nescio.
Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK) waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. Dit beeld is gemaakt naar aanleiding van de vuurwerkramp van 13 mei 2000. Het heet ’Nomen Nescio’ en dat betekent ’Ik weet de naam niet’. De kunstenaar zegt over dit beeld het volgende: "Ik stel mij voor dat mensen vlak voor de ramp gezellig buiten een kopje koffie of thee dronken. De ontploffingen verstoren dit vredige tafereel. Het servies valt om. Mensen vluchten weg maar het kopje blijft omgevallen liggen. De volgende dag is de vogel op het kopje de eerste die terugkeert naar zijn woonstede. De vogel laat zien dat de natuur kort na de ramp weer bezit neemt van de plek. De tijd, het leven gaat door. Er is geen stilstand. Ook nu is er de dag erna, met zijn eigen dynamiek." "Een gebeurtenis als de vuurwerkramp is zeer ingrijpend. Mensen worden plotseling uit hun leven van alledag gerukt. Dat ene moment, die overgang tussen het leven van alledag en het plotseling daaruit weggerukt zijn, is ongrijpbaar en niet in woorden uit te drukken. ‘Nomen Nescio’: Ik weet de naam niet." bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... nK-ifniWmw
zie ook: http://standbeelden.vanderkrogt.net/obj ... ord=OV06bb
Deze opdracht is gerealiseerd in het kader van het ’KunstZinnig’ project, een serie kunstopdrachten in Enschede geïnitieerd door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars (ICK) waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen. Dit beeld is gemaakt naar aanleiding van de vuurwerkramp van 13 mei 2000. Het heet ’Nomen Nescio’ en dat betekent ’Ik weet de naam niet’. De kunstenaar zegt over dit beeld het volgende: "Ik stel mij voor dat mensen vlak voor de ramp gezellig buiten een kopje koffie of thee dronken. De ontploffingen verstoren dit vredige tafereel. Het servies valt om. Mensen vluchten weg maar het kopje blijft omgevallen liggen. De volgende dag is de vogel op het kopje de eerste die terugkeert naar zijn woonstede. De vogel laat zien dat de natuur kort na de ramp weer bezit neemt van de plek. De tijd, het leven gaat door. Er is geen stilstand. Ook nu is er de dag erna, met zijn eigen dynamiek." "Een gebeurtenis als de vuurwerkramp is zeer ingrijpend. Mensen worden plotseling uit hun leven van alledag gerukt. Dat ene moment, die overgang tussen het leven van alledag en het plotseling daaruit weggerukt zijn, is ongrijpbaar en niet in woorden uit te drukken. ‘Nomen Nescio’: Ik weet de naam niet." bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... nK-ifniWmw
zie ook: http://standbeelden.vanderkrogt.net/obj ... ord=OV06bb
Re: Kunstobjecten Enschede
Het Ding is een kunstwerk bij de hoofdingang van de Universiteit Twente. Het kunstwerk bestaat uit 6 palen en staaldraad om alles bij elkaar te houden. Het Ding verscheen in de nacht van 11 op 12 april 1974 onverwachts en het was lange tijd was onbekend wie de makers waren.
Beschrijving
Het Ding bestaat uit 6 palen en een aantal staalkabels die de palen in balans houden. Samen vormen ze een twintigvlak met veertien gelijkbenige en zes gelijkzijdige driehoeken. Het kunstwerk is gebaseerd op een model van Richard Buckminster Fuller, beter bekend van de buckyball. De palen zijn bruin en voorzien van een gele kap op de uiteinden, waar de staalkabels aan vastzitten.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_ding_(kunstwerk)
Beschrijving
Het Ding bestaat uit 6 palen en een aantal staalkabels die de palen in balans houden. Samen vormen ze een twintigvlak met veertien gelijkbenige en zes gelijkzijdige driehoeken. Het kunstwerk is gebaseerd op een model van Richard Buckminster Fuller, beter bekend van de buckyball. De palen zijn bruin en voorzien van een gele kap op de uiteinden, waar de staalkabels aan vastzitten.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_ding_(kunstwerk)
Re: Kunstobjecten Enschede
Het Torentje van Drienerlo is een kunstwerk in een vijver op de campus van de Universiteit Twente in Enschede. Het werd in 1979 ontworpen door Wim T. Schippers.
Het kunstwerk, een kerktorenspits die met zijn klokkenkamer net boven het wateroppervlak van de vijver uitsteekt, wekt de indruk dat in de vijver een kerk is verzonken en staat daarmee symbool voor het achterblijven van kerkelijke dogma's bij nieuwe wetenschappelijke inzichten. Het torentje is te vinden in de vijver tegenover het Theatercafé in de Vrijhof aan de Drienerlolaan te Enschede.
De verschijning doet sterk denken aan verzonken kerktorens zoals die in het Italiaanse Reschenmeer, die door de bouw van een stuwdam in 1950 onder water zijn komen te staan. Vermoedelijk gaf Wim T. Schippers op deze manier een speelse bevestiging van reizigerservaring, aangezien Enschede niet te boek staat als een overstroomgebied. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Torentje_van_Drienerlo
Het kunstwerk, een kerktorenspits die met zijn klokkenkamer net boven het wateroppervlak van de vijver uitsteekt, wekt de indruk dat in de vijver een kerk is verzonken en staat daarmee symbool voor het achterblijven van kerkelijke dogma's bij nieuwe wetenschappelijke inzichten. Het torentje is te vinden in de vijver tegenover het Theatercafé in de Vrijhof aan de Drienerlolaan te Enschede.
De verschijning doet sterk denken aan verzonken kerktorens zoals die in het Italiaanse Reschenmeer, die door de bouw van een stuwdam in 1950 onder water zijn komen te staan. Vermoedelijk gaf Wim T. Schippers op deze manier een speelse bevestiging van reizigerservaring, aangezien Enschede niet te boek staat als een overstroomgebied. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Torentje_van_Drienerlo
Re: Kunstobjecten Enschede
Atalantalaan Glanerbrug kunstwerk Wichelroede door Sigurdur Gudmundsson.
In vroegere tijden werd de wichelroede gebruikt om water te vinden. Als de wichelroede naar boven wees, bevond er zich water in de nabije omgeving. In deze sculptuur wijst de wichelroede ook naar boven; doelend op het hemelwater dat van belang is voor het ecologische bouwproject ’Oikos’. Hier wordt namelijk het opgevangen regenwater niet rechtstreeks het riool in geleid maar gebruikt voor natuurlijke irrigatie van de wijk. Schijnt de zon, dan komt er elders opgevangen regenwater vanuit het beeld naar beneden gedwarreld. Vanuit een bepaald standpunt is er dan een regenboog te zien als omlijsting van dit zonnige gegeven. Als er geen opgevangen regenwater aanwezig is, zal er ook geen water uit het beeld komen. Maar dan staat de sculptuur er als een oud en zeer milieuvriendelijk symbool voor water. Sigurdur Gudmundsson komt van oorsprong uit IJsland en woont en werkt doorgaans in Amsterdam en Akureyri, IJsland. Hij heeft in Nederland veel werken in de openbare ruimte gerealiseerd. bron: In vroegere tijden werd de wichelroede gebruikt om water te vinden. Als de wichelroede naar boven wees, bevond er zich water in de nabije omgeving. In deze sculptuur wijst de wichelroede ook naar boven; doelend op het hemelwater dat van belang is voor het ecologische bouwproject ’Oikos’. Hier wordt namelijk het opgevangen regenwater niet rechtstreeks het riool in geleid maar gebruikt voor natuurlijke irrigatie van de wijk. Schijnt de zon, dan komt er elders opgevangen regenwater vanuit het beeld naar beneden gedwarreld. Vanuit een bepaald standpunt is er dan een regenboog te zien als omlijsting van dit zonnige gegeven. Als er geen opgevangen regenwater aanwezig is, zal er ook geen water uit het beeld komen. Maar dan staat de sculptuur er als een oud en zeer milieuvriendelijk symbool voor water. Sigurdur Gudmundsson komt van oorsprong uit IJsland en woont en werkt doorgaans in Amsterdam en Akureyri, IJsland. Hij heeft in Nederland veel werken in de openbare ruimte gerealiseerd.
In vroegere tijden werd de wichelroede gebruikt om water te vinden. Als de wichelroede naar boven wees, bevond er zich water in de nabije omgeving. In deze sculptuur wijst de wichelroede ook naar boven; doelend op het hemelwater dat van belang is voor het ecologische bouwproject ’Oikos’. Hier wordt namelijk het opgevangen regenwater niet rechtstreeks het riool in geleid maar gebruikt voor natuurlijke irrigatie van de wijk. Schijnt de zon, dan komt er elders opgevangen regenwater vanuit het beeld naar beneden gedwarreld. Vanuit een bepaald standpunt is er dan een regenboog te zien als omlijsting van dit zonnige gegeven. Als er geen opgevangen regenwater aanwezig is, zal er ook geen water uit het beeld komen. Maar dan staat de sculptuur er als een oud en zeer milieuvriendelijk symbool voor water. Sigurdur Gudmundsson komt van oorsprong uit IJsland en woont en werkt doorgaans in Amsterdam en Akureyri, IJsland. Hij heeft in Nederland veel werken in de openbare ruimte gerealiseerd. bron: In vroegere tijden werd de wichelroede gebruikt om water te vinden. Als de wichelroede naar boven wees, bevond er zich water in de nabije omgeving. In deze sculptuur wijst de wichelroede ook naar boven; doelend op het hemelwater dat van belang is voor het ecologische bouwproject ’Oikos’. Hier wordt namelijk het opgevangen regenwater niet rechtstreeks het riool in geleid maar gebruikt voor natuurlijke irrigatie van de wijk. Schijnt de zon, dan komt er elders opgevangen regenwater vanuit het beeld naar beneden gedwarreld. Vanuit een bepaald standpunt is er dan een regenboog te zien als omlijsting van dit zonnige gegeven. Als er geen opgevangen regenwater aanwezig is, zal er ook geen water uit het beeld komen. Maar dan staat de sculptuur er als een oud en zeer milieuvriendelijk symbool voor water. Sigurdur Gudmundsson komt van oorsprong uit IJsland en woont en werkt doorgaans in Amsterdam en Akureyri, IJsland. Hij heeft in Nederland veel werken in de openbare ruimte gerealiseerd.
Re: Kunstobjecten Enschede
Glanerbrug grensovergang N35- B54 kunstwerk Star Skid van Dennis Oppenheim
Star Skid (2000) is een figuratieve sculptuur van de kunstenaar Dennis Oppenheim op de Nederlands-Duitse grens ter hoogte van de Nederlandse Rijksweg 35 (en de Duitse B54).
De titel laat zich vertalen als: remspoor (skid) van een ster. Kennelijk is een vijfpuntige ster naast de rijksweg ingeslagen; een deel van de ster met drie punten heeft een remspoor van 35 meter in het gras achtergelaten. De ster is van Bentheimer zandsteen; het remspoor bestaat uit asfalt, slakken en glasscherven.
Oppenheim is onder meer bekend van zijn grootschalige land-artprojecten, vaak in de vorm van een tijdelijke ingreep in het landschap. Het ontwerp voor zo'n land-artproject ergens in het westen van de Verenigde Staten uit 1977, getiteld Star Skid, is in 2000 tevoorschijn gehaald om in Enschede iets dergelijks te realiseren, in opdracht van Rijkswaterstaat. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Star_Skid
zie ook: http://dwaalmachine.sjonges.nl/locatie_267.html
Star Skid (2000) is een figuratieve sculptuur van de kunstenaar Dennis Oppenheim op de Nederlands-Duitse grens ter hoogte van de Nederlandse Rijksweg 35 (en de Duitse B54).
De titel laat zich vertalen als: remspoor (skid) van een ster. Kennelijk is een vijfpuntige ster naast de rijksweg ingeslagen; een deel van de ster met drie punten heeft een remspoor van 35 meter in het gras achtergelaten. De ster is van Bentheimer zandsteen; het remspoor bestaat uit asfalt, slakken en glasscherven.
Oppenheim is onder meer bekend van zijn grootschalige land-artprojecten, vaak in de vorm van een tijdelijke ingreep in het landschap. Het ontwerp voor zo'n land-artproject ergens in het westen van de Verenigde Staten uit 1977, getiteld Star Skid, is in 2000 tevoorschijn gehaald om in Enschede iets dergelijks te realiseren, in opdracht van Rijkswaterstaat. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Star_Skid
zie ook: http://dwaalmachine.sjonges.nl/locatie_267.html
Re: Kunstobjecten Enschede
Aan de andere kant van de snelweg ligt nog een deel van dit kunstwerk.
Re: Kunstobjecten Enschede
H.B. Blijdensteinlaan, thv de Oltmansstraat kunstwerk Zielendraagster.
In 2003 is de begraafplaats aan de Deurningerstraat, beter bekend als ’het Boerenkerkhof’, gerenoveerd. In de plannen was ruimte opgenomen voor een kunstwerk waarvoor de Enschedese kunstenares Helga Kock am Brink de opdracht kreeg. Haar beeld ’Zielendraagster’ bestaat uit een merrie die uit twee beukenstammen groeit. Op haar staart zit een roodborstje dat haar aanmoedigt. Dit surrealistisch aandoende motief verwijst naar fantasieën over het ontstijgen van het aardse bestaan. De kunstenares heeft met dit beeld de overgang van leven naar dood willen verbeelden. "Het is een vrouwelijk paard dat zowel de vruchtbaarheid van de aarde maar ook het dragen naar een andere wereld uitbeeldt." aldus Kock am Brink. Deze opdracht vindt plaats in het kader van het project ’KunstZinnig’. Dit is een serie kunstopdrachten in de openbare ruimte waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefruimte te verhogen. ’KunstZinnig’ is opgezet door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... n3zhfnemmw
In 2003 is de begraafplaats aan de Deurningerstraat, beter bekend als ’het Boerenkerkhof’, gerenoveerd. In de plannen was ruimte opgenomen voor een kunstwerk waarvoor de Enschedese kunstenares Helga Kock am Brink de opdracht kreeg. Haar beeld ’Zielendraagster’ bestaat uit een merrie die uit twee beukenstammen groeit. Op haar staart zit een roodborstje dat haar aanmoedigt. Dit surrealistisch aandoende motief verwijst naar fantasieën over het ontstijgen van het aardse bestaan. De kunstenares heeft met dit beeld de overgang van leven naar dood willen verbeelden. "Het is een vrouwelijk paard dat zowel de vruchtbaarheid van de aarde maar ook het dragen naar een andere wereld uitbeeldt." aldus Kock am Brink. Deze opdracht vindt plaats in het kader van het project ’KunstZinnig’. Dit is een serie kunstopdrachten in de openbare ruimte waarbij Enschedese kunstenaars worden ingezet om de kwaliteit van de leefruimte te verhogen. ’KunstZinnig’ is opgezet door het Innovatief Centrum voor Kunstenaars. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... n3zhfnemmw
Re: Kunstobjecten Enschede
Schipholtstraat, thv de Schoolstraat kunstwerk Hardlopende man van kunstenaar Cees Willemsen.
Beeld van man in starthouding. Het bronzen beeld staat op een zuil van cortenstaal, de zuil is 350 cm. hoog.
Cees Willemsen is opgeleid aan de dag- en avondschool van de AKI in Enschede en aan de Rijksacademie in Amsterdam. Begin jaren tachtig kwam hij terug naar zijn geboortestreek Twente. Hij maakt beelden waarvan hij vindt dat die voor zichzelf spreken. Dit beeld van een in de startblokken staande man staat tegenover een sporthal en dat zegt eigenlijk genoeg. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... n68Nvnemmw
Beeld van man in starthouding. Het bronzen beeld staat op een zuil van cortenstaal, de zuil is 350 cm. hoog.
Cees Willemsen is opgeleid aan de dag- en avondschool van de AKI in Enschede en aan de Rijksacademie in Amsterdam. Begin jaren tachtig kwam hij terug naar zijn geboortestreek Twente. Hij maakt beelden waarvan hij vindt dat die voor zichzelf spreken. Dit beeld van een in de startblokken staande man staat tegenover een sporthal en dat zegt eigenlijk genoeg. bron: http://www.kunstnonstop.nl/collectie/de ... n68Nvnemmw