Scholen in Enschede
Re: Scholen in Enschede
Dorpsstraat 104 Openbare Basisschool Dalton Lonneker vroeger Lonnekerschool.
Re: Scholen in Enschede
Dorpsstraat Nr. 78, Lonnekerschool (vroeger Schoolweg).
Re: Scholen in Enschede
Bultsweg 170 Openbare Basisschool Glanerbrug-Noord.
Het Glanerveld is een basisschool in Glanerbrug-Noord en wordt in de volksmond ook wel de Pestalozzischool genoemd. De Zwitser Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) was een pionier in de pedagogiek en is bekend geworden vanwege zijn onderwijsmethoden die sterk op een natuurlijke opvoeding steunen. Sinds 1930 volgen de kinderen in Glanerbrug hun onderwijs in dit fraaie schoolgebouw in de stijl van de Amsterdamse School.
De lage school heeft een L-vormige plattegrond met een centraal gelegen hal van waaruit twee vleugels lopen. Het pand is gebouwd met een constructie van gewapend beton en holle baksteen en is opgetrokken in een donkerbruine baksteen onder een rood zadeldak. In de lange gevels zijn grote vensterpartijen geplaatst, bestaande uit negen rechthoekige vensters in donkergroene kozijnen, geplaatst in een wit raamwerk. De bovenste vensters zijn voorzien van een decoratieve roedenverdeling. Het centrale gedeelte heeft een rondlopende gevel en is tussen twee hoog opgaande bakstenen muren geplaatst, die tegen de twee schoorstenen zijn gebouwd. Decoratief zijn de witte vierkante klok en de verticale uitspringende bakstenen banden. De gevel van de ronde hoek is voorzien van een strook verticale vensters gescheiden door groen houtwerk. De horizontale belijning van het gebouw wordt versterkt door de brede witte dakranden.
De entree van de school bevindt zich links van de ronde kern. Bij binnenkomst komt men in de ruime ontvangsthal, met daarin de kamer van het schoolhoofd, de berging en een trap naar de zolder. Vanuit de hal heeft men toegang tot de noord- en oostvleugel, waarin aan een lange gang de verschillende klaslokalen zijn gesitueerd. In 1960 is het gebouw licht gewijzigd, waarbij de entree is verplaatst. Voor de school is een laag bakstenen muurtje gemetseld dat de karakteristieke ronde lijn van het gebouw volgt. bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... t00000201/
Het Glanerveld is een basisschool in Glanerbrug-Noord en wordt in de volksmond ook wel de Pestalozzischool genoemd. De Zwitser Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) was een pionier in de pedagogiek en is bekend geworden vanwege zijn onderwijsmethoden die sterk op een natuurlijke opvoeding steunen. Sinds 1930 volgen de kinderen in Glanerbrug hun onderwijs in dit fraaie schoolgebouw in de stijl van de Amsterdamse School.
De lage school heeft een L-vormige plattegrond met een centraal gelegen hal van waaruit twee vleugels lopen. Het pand is gebouwd met een constructie van gewapend beton en holle baksteen en is opgetrokken in een donkerbruine baksteen onder een rood zadeldak. In de lange gevels zijn grote vensterpartijen geplaatst, bestaande uit negen rechthoekige vensters in donkergroene kozijnen, geplaatst in een wit raamwerk. De bovenste vensters zijn voorzien van een decoratieve roedenverdeling. Het centrale gedeelte heeft een rondlopende gevel en is tussen twee hoog opgaande bakstenen muren geplaatst, die tegen de twee schoorstenen zijn gebouwd. Decoratief zijn de witte vierkante klok en de verticale uitspringende bakstenen banden. De gevel van de ronde hoek is voorzien van een strook verticale vensters gescheiden door groen houtwerk. De horizontale belijning van het gebouw wordt versterkt door de brede witte dakranden.
De entree van de school bevindt zich links van de ronde kern. Bij binnenkomst komt men in de ruime ontvangsthal, met daarin de kamer van het schoolhoofd, de berging en een trap naar de zolder. Vanuit de hal heeft men toegang tot de noord- en oostvleugel, waarin aan een lange gang de verschillende klaslokalen zijn gesitueerd. In 1960 is het gebouw licht gewijzigd, waarbij de entree is verplaatst. Voor de school is een laag bakstenen muurtje gemetseld dat de karakteristieke ronde lijn van het gebouw volgt. bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... t00000201/
Re: Scholen in Enschede
International School Twente krijgt extra geld om leerlingen te werven
Gepubliceerd op: 16/11/2017
International School Twente krijgt extra geld om leerlingen te werven
De International School Twente (IST) krijgt 50.000 euro van de gemeente Enschede om leerlingen te werven. Dat is nodig, anders kan de Engelstalige school voor basis- en voortgezet onderwijs over een paar jaar mogelijk niet verder op eigen benen.
De International School Twente heeft sinds een jaar de beschikking over een eigen schoolgebouw aan de Johannes ter Horststraat. Daarvoor was het Engelstalige basisonderwijs ondergebracht bij de Prinseschool aan de Daalweg en het Engelstalige voortgezet onderwijs bij het Stedelijk Lyceum Zuid aan de Tiemeister.
Vorig jaar waren er 25 verschillende nationaliteiten op de school, voor kinderen van expats. De school moet eind 2019 een gezonde en zelfstandige exploitatie draaien. Daarvoor moet het leerlingen aantal groeien naar 250. Nu telt de school nog 143 leerlingen.
Werk aan de winkel
Er is dus flink wat werk aan de winkel. Vooral op het gebied van leerlingwerving en profilering van de IST is er extra inzet nodig. De school wil op zeer korte termijn een 'communications and admissions officer' aanstellen die dat traject in goede banen gaat leiden. Om te helpen bij leerlingwerving, krijgt de IST dit jaar en volgend jaar 25.000 euro van de gemeente Enschede.
Het geld komt uit het potje van de Lokale Educatieve Agenda, dat is bedoeld voor lokale onderwijsprojecten. Het college vindt het belangrijk dat de International School Twente financiële ondersteuning krijgt. De aanwezigheid van een internationale school is volgens het college een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor het groeiende aantal internationaal georiënteerde bedrijven in de stad. Via regionale subsidiepotjes heeft de IST al geld gekregen voor de doorontwikkeling tot een internationaal, integraal kindcentrum waar kinderopvang, basisonderwijs en voortgezet onderwijs samenkomen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Annina Romita
bron: http://www.tvenschedefm.nl/internationa ... em?1049953
Gepubliceerd op: 16/11/2017
International School Twente krijgt extra geld om leerlingen te werven
De International School Twente (IST) krijgt 50.000 euro van de gemeente Enschede om leerlingen te werven. Dat is nodig, anders kan de Engelstalige school voor basis- en voortgezet onderwijs over een paar jaar mogelijk niet verder op eigen benen.
De International School Twente heeft sinds een jaar de beschikking over een eigen schoolgebouw aan de Johannes ter Horststraat. Daarvoor was het Engelstalige basisonderwijs ondergebracht bij de Prinseschool aan de Daalweg en het Engelstalige voortgezet onderwijs bij het Stedelijk Lyceum Zuid aan de Tiemeister.
Vorig jaar waren er 25 verschillende nationaliteiten op de school, voor kinderen van expats. De school moet eind 2019 een gezonde en zelfstandige exploitatie draaien. Daarvoor moet het leerlingen aantal groeien naar 250. Nu telt de school nog 143 leerlingen.
Werk aan de winkel
Er is dus flink wat werk aan de winkel. Vooral op het gebied van leerlingwerving en profilering van de IST is er extra inzet nodig. De school wil op zeer korte termijn een 'communications and admissions officer' aanstellen die dat traject in goede banen gaat leiden. Om te helpen bij leerlingwerving, krijgt de IST dit jaar en volgend jaar 25.000 euro van de gemeente Enschede.
Het geld komt uit het potje van de Lokale Educatieve Agenda, dat is bedoeld voor lokale onderwijsprojecten. Het college vindt het belangrijk dat de International School Twente financiële ondersteuning krijgt. De aanwezigheid van een internationale school is volgens het college een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor het groeiende aantal internationaal georiënteerde bedrijven in de stad. Via regionale subsidiepotjes heeft de IST al geld gekregen voor de doorontwikkeling tot een internationaal, integraal kindcentrum waar kinderopvang, basisonderwijs en voortgezet onderwijs samenkomen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Annina Romita
bron: http://www.tvenschedefm.nl/internationa ... em?1049953
- Bijlagen
-
- International School Twente krijgt extra geld om leerlingen te werven.jpg (126.56 KiB) 6681 keer bekeken
Re: Scholen in Enschede
Johannes ter Horststraat 30 International School Twente Primary School Prinsenschool.
Re: Scholen in Enschede
Pastoor Meijerstrtaat 5 R.K. lagere school voor meisjes, de Mariaschool te Glanerbrug.
Het schoolgebouw is opgetrokken in een expressionistische eenvoudige baksteenarchitectuur en bestaat evenals het zusterhuis uit één bouwlaag onder een schilddak. De plattegrond van het gebouw heeft enkele knikken, waarmee het aansluit op de bocht in de straat. De entree van de school bevindt zich in een portaal onder een gemetselde rondboog. Boven de entree de naam van de school ‘Maria school’. De topgevel is voorzien van schoonmetselwerk. De vleugels met klaslokalen zijn aan de voorzijde voorzien van gesloten gevels met strookramen, aan de achterzijde zijn grote vierkante vensters geplaatst.
De Mariaschool is aan de achterzijde verbonden met de voormalige jongensschool aan de Kerkstraat. Aan deze straat bevindt zich ook de R.K. kerk ‘O.L. Vrouwe van de Allerheiligste Rozenkrans’, gebouwd in een neogotische stijl. Na P.H. Cuypers was Tepe de belangrijkste architect van de neogotiek in Nederland. De kerk kenmerkt zich door symmetrische bakstenen gevels, spitsbogen tussen steunberen en een ranke torenspits op het hoog opgaande dak. De naastgelegen parochie werd in 1907 gerealiseerd naar een ontwerp van A.L. Clemens. bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... 94/?char=Z
Het schoolgebouw is opgetrokken in een expressionistische eenvoudige baksteenarchitectuur en bestaat evenals het zusterhuis uit één bouwlaag onder een schilddak. De plattegrond van het gebouw heeft enkele knikken, waarmee het aansluit op de bocht in de straat. De entree van de school bevindt zich in een portaal onder een gemetselde rondboog. Boven de entree de naam van de school ‘Maria school’. De topgevel is voorzien van schoonmetselwerk. De vleugels met klaslokalen zijn aan de voorzijde voorzien van gesloten gevels met strookramen, aan de achterzijde zijn grote vierkante vensters geplaatst.
De Mariaschool is aan de achterzijde verbonden met de voormalige jongensschool aan de Kerkstraat. Aan deze straat bevindt zich ook de R.K. kerk ‘O.L. Vrouwe van de Allerheiligste Rozenkrans’, gebouwd in een neogotische stijl. Na P.H. Cuypers was Tepe de belangrijkste architect van de neogotiek in Nederland. De kerk kenmerkt zich door symmetrische bakstenen gevels, spitsbogen tussen steunberen en een ranke torenspits op het hoog opgaande dak. De naastgelegen parochie werd in 1907 gerealiseerd naar een ontwerp van A.L. Clemens. bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... 94/?char=Z
Re: Scholen in Enschede
Mekkelholtspad basisschool Het Mozaiëk vroeger Mariaschool.
Re: Scholen in Enschede
Mekkelholtspad 4 Het Stedelijk Lyceum Internationale Schakelklassen ISK.
- Bijlagen
-
- Mekkelholtspad 4 Het Stedelijk Lyceum Internationale Schakelklassen ISK.jpg (92.61 KiB) 6615 keer bekeken
Re: Scholen in Enschede
Bij deze kinderopvang leren kinderen Engels én Nederlands
Gepubliceerd op: 24/11/2017
Bij deze kinderopvang leren kinderen Engels én Nederlands
Heel jonge kinderen die Engels én Nederlands leren. Wat doet dat met ze. Kinderopvang The Little Prince doet mee aan een pilot waarin het effect wordt onderzocht.
Over de tafel rolt een grote rode dobbelsteen. "One, two, three, four, five, six", tellen de peuters. En nog een keer: "Een, twee, drie, vier, vijf, zes." "Six, you can get a pepernoot", roept leidster Nancy van Tellegem. Het jochie dat de dobbelsteen heeft gegooid glundert. "Lekker." Dit is zoals het al een jaar of zes gaat op de beide locaties van kinderopvang The Little Prince aan de Bisschopstraat en de Daalweg. Hier leren in totaal 30 kinderen spelenderwijs in de leeftijd van twee tot vier jaar Engels als tweede taal.
De kinderopvang ontwikkelde het concept van tweetalige preschool samen met de naastgelegen Prinseschool, waar leerlingen vanaf groep 1 Engelse les krijgen. De doelgroep van The Little Prince bestaat met name uit kinderen van Nederlandse ouders die het belangrijk vinden dat hun kinderen al op heel jonge leeftijd met Engels in aanraking komen. Daarnaast vinden ook expats de tweetalige kinderopvang. "Voor hen is dit aantrekkelijk omdat hun kinderen naast Engels ook Nederlands leren", zegt regiodirecteur Erna de Koster van Kinderopvang Humanitas, regio SKE.
Meer vraag
Volgens De Koster groeit in heel Nederland de vraag naar tweetalige opvang voor jonge kinderen. "Formeel bestaat deze vorm van kinderopvang nog niet, al worden bestaande initiatieven gedoogd", zegt ze. Met de experimentele pilot op vijftien locaties in Nederland wil het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laten onderzoeken welke gevolgen het aanbieden van Engels, Duits of Frans heeft voor de taalverwerving van het Nederlands.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/bij-deze-kin ... em?1051232
Gepubliceerd op: 24/11/2017
Bij deze kinderopvang leren kinderen Engels én Nederlands
Heel jonge kinderen die Engels én Nederlands leren. Wat doet dat met ze. Kinderopvang The Little Prince doet mee aan een pilot waarin het effect wordt onderzocht.
Over de tafel rolt een grote rode dobbelsteen. "One, two, three, four, five, six", tellen de peuters. En nog een keer: "Een, twee, drie, vier, vijf, zes." "Six, you can get a pepernoot", roept leidster Nancy van Tellegem. Het jochie dat de dobbelsteen heeft gegooid glundert. "Lekker." Dit is zoals het al een jaar of zes gaat op de beide locaties van kinderopvang The Little Prince aan de Bisschopstraat en de Daalweg. Hier leren in totaal 30 kinderen spelenderwijs in de leeftijd van twee tot vier jaar Engels als tweede taal.
De kinderopvang ontwikkelde het concept van tweetalige preschool samen met de naastgelegen Prinseschool, waar leerlingen vanaf groep 1 Engelse les krijgen. De doelgroep van The Little Prince bestaat met name uit kinderen van Nederlandse ouders die het belangrijk vinden dat hun kinderen al op heel jonge leeftijd met Engels in aanraking komen. Daarnaast vinden ook expats de tweetalige kinderopvang. "Voor hen is dit aantrekkelijk omdat hun kinderen naast Engels ook Nederlands leren", zegt regiodirecteur Erna de Koster van Kinderopvang Humanitas, regio SKE.
Meer vraag
Volgens De Koster groeit in heel Nederland de vraag naar tweetalige opvang voor jonge kinderen. "Formeel bestaat deze vorm van kinderopvang nog niet, al worden bestaande initiatieven gedoogd", zegt ze. Met de experimentele pilot op vijftien locaties in Nederland wil het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laten onderzoeken welke gevolgen het aanbieden van Engels, Duits of Frans heeft voor de taalverwerving van het Nederlands.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/bij-deze-kin ... em?1051232
Re: Scholen in Enschede
Stadsarchief Enschede | Een kijkje bij de Fabrieksschool
Gepubliceerd op: 28/11/2017
Stadsarchief Enschede | Een kijkje bij de Fabrieksschool
Om de aandacht te vestigen op het noeste werk van de vrijwilligers van het stadsarchief plaatst De Twentsche Courant Tubantia een serie van twaalf oude foto's, gekozen door twaalf vrijwilligers. Ze leggen ook uit waarom juist deze foto in de krant moet. Dit keer is het de beurt aan Hilde Agterbos.
In de beeldbank van het Stadsarchief stuitte ik op deze bijzondere klassenfoto. Een glasnegatief uit een serie van tenminste drie: een gemengde klas, een klas met meisjes achter de naaimachine en deze: een jongensklas van de Fabrieksschool. Een
Op het schoolbord staat met grote sierletters geschreven: Teekenen 1c - Fabrieksschool - 17 October 1866. Uit archiefstukken weten we dat dat niet de datum van deze opname kan zijn, maar de opname zal niet lang daarna gemaakt zijn.
Op 17 oktober 1866 besloten vijftien Enschedese textielfabrikanten en dominee Evers van de Nederlands hervormde kerk om 'iets te doen voor de verstandelijke en redelijke ontwikkeling der jeugdige arbeiders'. Lang niet ieder kind kon destijds lezen en schrijven. School was duur en de tijd kon beter besteed worden: werken leverde juist geld op. Formeel onderwijs, zeker op middelbaar of hoger niveau, was voorbehouden aan de hogere bevolkingsklassen. Daarvoor hadden de fabrikanten in 1864 al de Twentsche Industrie- en Handelsschool opgericht, de eerste echte middelbare school in Nederland, waar het kader voor hun bedrijven werd opgeleid.
Maar de fabrikanten waren ervan overtuigd dat hun onderneming ook zou profiteren van 'bekwame, goed ontwikkelde fabrieksarbeiders.' Dus was in 1866 het doel: 'het geven van gewoon en meer uitgebreid lager onderwijs aan kinderen die in de fabrieken werkzaam zijn'. Kinderen tussen de 10 en 14 jaar volgden de lessen vóór 09.00 uur, vier dagen in de week.
In 1872 bezat de Fabrieksschool een eigen gebouw aan de Noorderhagen en de lessen werden flink uitgebreid. Voor meisjes kwam er brei-, naai- en kookles. De jongens kregen zoals op de foto goed te zien is, les in tekenen, natuurkunde en werktuigbouw. Bijzonder was vooral dat de fabrikanten deelname aan de lessen van de Fabrieksschool als voorwaarde stelden voor het verkrijgen van een baan in de textielfabrieken. En omdat men pas op de Fabrieksschool werd aangenomen na het doorlopen van de lagere school, bleek deze regel zó te werken dat kinderarbeid onder 12 jaar nauwelijks meer voorkwam in de Twentse fabrieken. Toen het verbod op kinderarbeid in 1874 inging, telde de Fabrieksschool 583 leerlingen, onder wie slechts vier beneden de wettelijke leeftijd.
Vrijwilligers van het stadsarchief kiezen een foto voor in de krant. Dit is de negende in de serie. Zelf grasduinen in het beeldarchief van de stad kan ook: stadsarchief. enschede.nl/00002/beeldbank
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Stadsarchief
bron: http://www.tvenschedefm.nl/stadsarchief ... em?1051813
Gepubliceerd op: 28/11/2017
Stadsarchief Enschede | Een kijkje bij de Fabrieksschool
Om de aandacht te vestigen op het noeste werk van de vrijwilligers van het stadsarchief plaatst De Twentsche Courant Tubantia een serie van twaalf oude foto's, gekozen door twaalf vrijwilligers. Ze leggen ook uit waarom juist deze foto in de krant moet. Dit keer is het de beurt aan Hilde Agterbos.
In de beeldbank van het Stadsarchief stuitte ik op deze bijzondere klassenfoto. Een glasnegatief uit een serie van tenminste drie: een gemengde klas, een klas met meisjes achter de naaimachine en deze: een jongensklas van de Fabrieksschool. Een
Op het schoolbord staat met grote sierletters geschreven: Teekenen 1c - Fabrieksschool - 17 October 1866. Uit archiefstukken weten we dat dat niet de datum van deze opname kan zijn, maar de opname zal niet lang daarna gemaakt zijn.
Op 17 oktober 1866 besloten vijftien Enschedese textielfabrikanten en dominee Evers van de Nederlands hervormde kerk om 'iets te doen voor de verstandelijke en redelijke ontwikkeling der jeugdige arbeiders'. Lang niet ieder kind kon destijds lezen en schrijven. School was duur en de tijd kon beter besteed worden: werken leverde juist geld op. Formeel onderwijs, zeker op middelbaar of hoger niveau, was voorbehouden aan de hogere bevolkingsklassen. Daarvoor hadden de fabrikanten in 1864 al de Twentsche Industrie- en Handelsschool opgericht, de eerste echte middelbare school in Nederland, waar het kader voor hun bedrijven werd opgeleid.
Maar de fabrikanten waren ervan overtuigd dat hun onderneming ook zou profiteren van 'bekwame, goed ontwikkelde fabrieksarbeiders.' Dus was in 1866 het doel: 'het geven van gewoon en meer uitgebreid lager onderwijs aan kinderen die in de fabrieken werkzaam zijn'. Kinderen tussen de 10 en 14 jaar volgden de lessen vóór 09.00 uur, vier dagen in de week.
In 1872 bezat de Fabrieksschool een eigen gebouw aan de Noorderhagen en de lessen werden flink uitgebreid. Voor meisjes kwam er brei-, naai- en kookles. De jongens kregen zoals op de foto goed te zien is, les in tekenen, natuurkunde en werktuigbouw. Bijzonder was vooral dat de fabrikanten deelname aan de lessen van de Fabrieksschool als voorwaarde stelden voor het verkrijgen van een baan in de textielfabrieken. En omdat men pas op de Fabrieksschool werd aangenomen na het doorlopen van de lagere school, bleek deze regel zó te werken dat kinderarbeid onder 12 jaar nauwelijks meer voorkwam in de Twentse fabrieken. Toen het verbod op kinderarbeid in 1874 inging, telde de Fabrieksschool 583 leerlingen, onder wie slechts vier beneden de wettelijke leeftijd.
Vrijwilligers van het stadsarchief kiezen een foto voor in de krant. Dit is de negende in de serie. Zelf grasduinen in het beeldarchief van de stad kan ook: stadsarchief. enschede.nl/00002/beeldbank
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Stadsarchief
bron: http://www.tvenschedefm.nl/stadsarchief ... em?1051813
- Bijlagen
-
- Stadsarchief Enschede Een kijkje bij de Fabrieksschool.jpg (81.73 KiB) 6557 keer bekeken
Re: Scholen in Enschede
Het Lang 78 Openbare Basisschool De Zuidsprong. Vroeger Prof. Dr. L. van Gelderschool.
Re: Scholen in Enschede
Groot Bruninkstraat 9 Schoolgebouw. Vroeger Broekheurnerschool
Gebouwd in 1882 naar een ontwerp van stadsarchitect G. Niermans voor Broekheurne. De school is markant gelegen aan de rand van een aantal weilanden.
De school is opgetrokken vanuit een rechthoekige plattegrond in baksteen op een geschilderde plint, onder een met muldenpannen gedekt zadeldak. De voorgevel bestaat uit drie samengestelde vensterpartijen met bovenlichten op een hardstenen onderdorpel. Boven de middelste partij staat in een bovendorpel de naam van de school: “School H. Gem. Lonneker”. In de linkerzijgevel bevindt zich de entree naar de hal van de school, de tegels op de vloeren en de plafonds (dan wel afgetimmerd) zijn nog in originele staat. De rechterzijgevel heeft in de nok een entree naar een klein balkon. De achterzijde heeft een tweetal risalieten waarin een aantal blinde vensters.
De school is van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarden die tot uitdrukking komen in :
de bijzondere ligging, aan de rand van een aantal weilanden
de betekenis van de school voor de Broekheurne
de vrijwel oorspronkelijke staat van exterieur en interieur
de betekenis als representatief voorbeeld van een ontwerp van de architect G. Niermans. bron: https://www.ruimtelijkeplannen.enschede ... 1_2.3.html
Gebouwd in 1882 naar een ontwerp van stadsarchitect G. Niermans voor Broekheurne. De school is markant gelegen aan de rand van een aantal weilanden.
De school is opgetrokken vanuit een rechthoekige plattegrond in baksteen op een geschilderde plint, onder een met muldenpannen gedekt zadeldak. De voorgevel bestaat uit drie samengestelde vensterpartijen met bovenlichten op een hardstenen onderdorpel. Boven de middelste partij staat in een bovendorpel de naam van de school: “School H. Gem. Lonneker”. In de linkerzijgevel bevindt zich de entree naar de hal van de school, de tegels op de vloeren en de plafonds (dan wel afgetimmerd) zijn nog in originele staat. De rechterzijgevel heeft in de nok een entree naar een klein balkon. De achterzijde heeft een tweetal risalieten waarin een aantal blinde vensters.
De school is van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarden die tot uitdrukking komen in :
de bijzondere ligging, aan de rand van een aantal weilanden
de betekenis van de school voor de Broekheurne
de vrijwel oorspronkelijke staat van exterieur en interieur
de betekenis als representatief voorbeeld van een ontwerp van de architect G. Niermans. bron: https://www.ruimtelijkeplannen.enschede ... 1_2.3.html