Raad de plek
Re: Raad de plek
Niet alleen binnen de singels, maar ook in het centrum.
Stadhuis: Op de hoogste nok staat een windwijzer van koper voorstellende het Saksische paard tussen zon-, maan- en stermotieven naar ontwerp van F.J. van Hall. bron: http://rijksmonumenten.nl/monument/5105 ... /enschede/
Frits van Hall ontwierp de windwijzer met Saksisch paard op de toren en de bronzen borstwering van het hoofdbalkon, waarop de geschiedenis van Enschede is verbeeld alsmede dit iconische beeld van Sint Bureaucratius, de patroon van de ambtenaar en symbool van zijn eigenschappen. bron: http://cultureelerfgoedenschede.nl/monu ... chede.html
- Bijlagen
-
- stadhuis windwijzer kunstwerk Van Hall.jpg (25.24 KiB) 7617 keer bekeken
Wat is het verschil tussen het Twentse ros en een Saksisch paard? En waarom hebben we dan niet het Twentse ros op het stadhuis?
Er is geen verschil. Het Twentse Ros werd ook wel Saksenros genoemd. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saksenros
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Het Zander ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Nee daar is het niet.
De straat en parkeerhavens doen me qua kleur denken aan de Oosterstraat. Maar ik weet niet waar....
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Is dit een straat uit het fietsplan ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Voor zover mij bekend, niet. Het is binnen de singels en de panden op de onderste foto staan er naast.
Zo bekend...maar waar?
Onbegrijpelijk. Het is de Hoogstraat. Daar kom ik nooit! Waarom komt het me zo bekend voor?
Heel goed Veteraan. Het raadpand aan de Hoogstraat op onderstaande foto nu met naambordje er bij.
Vroeger stond aan de Hoogstraat ook dit pand van slagerij De Leeuw. Ik weet niet of dit hetzelfde pand is. Misschien weet Hendrik het?
Als ik de details van de twee panden bekijk lijkt het me niet dat dit hetzelfde pand is. Ik ben wel in die omgeving geboren maar zo vaak kwam ik niet in de Hoogstraat. Het lijkt me ook heel goed mogelijk dat het pand van de slager in de oorlog verwoest is. Op 10 oktober 1943 is het in die buurt ook te keer gegaan. Tussen twee haakjes: wat is dat raadpand op een ongeloofljke manier vernacheld, wat een smakeloze en ondeskundige "modernisering".
Wat sas as dós was kaans.
Volgens mij gaat het om hetzelfde pand. De plek waar eerst de schoorsteen stond is nu een dakkapel en het lijkt of de beugel voor het reclamebord nog op de zelfde plek zit. Boven het rechterraam is duidelijk zichtbaar dat het later is dicht gesmeerd.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.