Oude advertenties uit Enschede
Re: Oude advertenties uit Enschede
Mooi plaatje Pieter. Doet mij denken aan de motor die mijn vader vroeger had. Maar op onderstaaande foto (waar mijn opa en oma voor de grap op de moter zijn gaan zitten, ziet die motor er toch anders uit. Ik weet wat voor merk het is geweest.
Haaksbergerstraat 29B Radio-Technisch Bureau Twenthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1929.
- Bijlagen
-
- Haaksbergerstraat 29B Radio-Technisch Bureau Twenthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1929..jpg (48.01 KiB) 7643 keer bekeken
Die zag ik op: 24 mei 2016 11:12

Sorry, ik val in herhaling. Ik had eigenlijk deze advertentie willen plaatsen: Kalanderstraat 15 J. Hendriksen Advertentie. Tubantia. Enschede, 29-05-1909Veteraan schreef:Die zag ik op: 24 mei 2016 11:12
- Bijlagen
-
- Kalanderstraat 15 J. Hendriksen Advertentie. Tubantia. Enschede, 29-05-1909.jpg (42 KiB) 7639 keer bekeken
Hofstraat dekenfabriek LUNTER & Co.. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 18-07-1927
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Wat is overtrekken van dekens ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Misschien een hoes over de donsdekens? Of waren die er toen nog niet?enschedeinansichten schreef:Wat is overtrekken van dekens ?
Op het bovenlaken werden vroeger één of meerdere dekens gelegd. Bij de gegoede burgers trof men wollen dekens aan en de minder rijke mensen moesten het met katoenen dekens doen. De dekens werden doorgestikt en overtrokken met bedrukte katoen. Dat gebeurde soms met meerdere lagen over elkaar: als een overtrek was versleten dan werd er een nieuwe stof op genaaid. zie verder: http://www.tweedehandswerk.nl/vijf-oude ... de-dekens/enschedeinansichten schreef:Wat is overtrekken van dekens ?
Ik weet nog dat wij gestikte dekens hadden met lakens. Het waren zware dingen die niets meegaven. Later werden ze bij ons alleen in de winter gebruikt. Onder gewone dekens met daar tussen lakens was veel lekkerder.. En nu hebben we alleen nog dekbedden. En ook zijn de slaapkamers niet zo koud meer in de winter. Wij hadden vroeger de vriesbloemen op de binnenkant van de ruiten zitten Brrrrrrrrrr.
en in de winter een zeiltje over het voeteneind van het bed vanwege de sneeuw die tussen de dakpannen doorwaaide.
- Pitr de Nerd
- Member
En kruiken in bed omdat het anders twee uur duurde voordat je bed warm was. Wat dacht je van lakens die buiten in de vrieskou "gedroogd" waren? Die waren zo klam dat je beter in de koelkast kon slapen. Ook al had je die nog niet 
Pieter

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- Pitr de Nerd
- Member
Hans, daar hadden wij geen last van. Wij hadden al heeeel moderne daken. Eerst kippengaas, dan asfaltpapier en dan pas dakpannen. Dat hield de wind en de sneeuw buiten...hans schreef:en in de winter een zeiltje over het voeteneind van het bed vanwege de sneeuw die tussen de dakpannen doorwaaide.

Pieter
echte luxe dus !
geen douche of badkuip , zondags in een kuipje in de keuken, als oudste mocht je als eerste , mijn broertje blerde omdat hij niet in het vieze water wilde.
als ik het nu aan de kinderen vertel , lachen ze me uit en denken dat ik kapitän blaubär ben...
geen douche of badkuip , zondags in een kuipje in de keuken, als oudste mocht je als eerste , mijn broertje blerde omdat hij niet in het vieze water wilde.
als ik het nu aan de kinderen vertel , lachen ze me uit en denken dat ik kapitän blaubär ben...
In 1936 waren er rond deze tijd ook al vele regenbuien met onweer. vandaar deze advertentie: Haverstraat 23 Bercon Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 19-05-1936.
Hendrik schreef:Mijn vader ging daar in 1960 heen om geld te lenen voor een TV. Van Philips, bij Adolfs aan de Lipperkerkstraat. Fl. 800,00 voor het kleinste model. Dat was een enorme stap om zo iets te doen. We waren nr. 2 in de straat die TV hadden.enschedeinansichten schreef:1939.
Mijn vader wilde in 1970 een nieuwe tv kopen. Ditmaal een kleuren, 66cm, van het merk Blaupunkt bij de firma Kroep, toen nog aan de Drienerweg. Zoals dat toen ging mocht je het apparaat een paar weken thuis proberen. Na een paar weken ging de tv toch weer terug, de officiële reden was dat m'n vader de kleuren niet goed genoeg vond. Ik denk dat de werkelijke reden was dat hij de prijs te gortig vond, op dat moment fl.3000,-. Daarna hebben we nog 10 jaar een Blaupunkt zwartwit gehad. Toen weer naar Kroep, nu al gevestigd aan de Beltstraat. Nu werd het wel een kleuren, en een echte Bang & Olufsen. Soms moet je even wachten, maar dan heb je ook wat
Hier eens een personeelsadvertentie uit de Oldenzaalse courant van zaterdag 24 Januari 1903
- Bijlagen
-
- oldenzaalse courant 24-01-1903.jpg (50.43 KiB) 7589 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
- Pitr de Nerd
- Member
Hans, wij hadden in de van Leeuwenhoekstraat ook geen bad of douche, er was een soort overmaatse granito waskuip op de eerste verdieping. Mijn vader had daar zelf een warmwater leiding vanaf de keukengeiser naar toe getrokken. Die bak zat ongeveer op aanrechthoogte, daar moest je eerst inklimmen en dan stond ik (1,97 m) met mijn kop tegen het plafond. Acrobatische douchehans schreef:echte luxe dus !

Pieter
zo,n waskuip met een motor onderin die dan ook als wasmaschine kon worden gebruikt ?
ook in de ochtend maar een leesbril op bij het typen...
ook in de ochtend maar een leesbril op bij het typen...
Laatst gewijzigd door hans op vr jun 17, 2016 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Die hadden we ook in 1954 in de duplexwoning aan de Elferinksweg.