Oude advertenties uit Enschede
Re: Oude advertenties uit Enschede
Zelfs de pepermuntjes in het kerktasje van oma roken én smaakten naar 4711.
Burgemeesterstraat 16 Twentsche Radio Onderneming Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-08-1929
- Bijlagen
-
- Burgemeesterstraat 16 Twentsche Radio Onderneming Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-08-1929.jpg (64.62 KiB) 10453 keer bekeken
Wien neerlands bloed door 'd aderen vloeit
Van vreemde smetten vrij
enz. enz.
Dat is wat je noemt racistisch, een gesminkte zwarte piet niet.
Het is al heel wat jaren geleden dat dit lied gezongen werd op een oranjeavond in de Noorderkerk aan de Lasondersingel. Ik was er bij, ....kon het niet over mijn lippen krijgen. Maar.... tot in de jaren 30 was dit ons officiele volkslied.
Van vreemde smetten vrij
enz. enz.
Dat is wat je noemt racistisch, een gesminkte zwarte piet niet.
Het is al heel wat jaren geleden dat dit lied gezongen werd op een oranjeavond in de Noorderkerk aan de Lasondersingel. Ik was er bij, ....kon het niet over mijn lippen krijgen. Maar.... tot in de jaren 30 was dit ons officiele volkslied.
Wat sas as dós was kaans.
- Pitr de Nerd
- Member
Ach Hendrik, je moet dat lied in de tijd waarin het gezongen werd zien. Onze Oosterburen hadden Deutschland über Alles, en daar dacht toen ook niemand wat van. Zelfs het Wilhelmus heeft van die “rarigheden” in de tekst.
Ik neem aan dat jij net al ik op een nette Christelijke School hebt gezeten. De bombastisch nationalistische liedjes die wij in die tijd leerden zouden nu niet misstaan bij het Stormfront. Erger nog: de teksten van die liedjes vind je op die sites : ( Hoe ik dat weet? Ik zocht pas naar dit schone lied:
Waar de blanke top der duinen
Afgezet met prikkkeldraad
En waar ied’re honderd meter
Een bord „Verboden Toegang” staat.
Juich ik aan ‘t vervuilde strand
Met een bekeuring in mijn rechterhand
‘k Heb u liiiief, mijn Nederland!
Je komt dan op sites terecht waar je als beschaafde Nederlander niks te zoeken hebt.
Kortom: probeer niet de huidige ideeën af te beelden op de tijd voor de Tweede Wereldoorlog. Gaat niet werken.
Pieter
Ik neem aan dat jij net al ik op een nette Christelijke School hebt gezeten. De bombastisch nationalistische liedjes die wij in die tijd leerden zouden nu niet misstaan bij het Stormfront. Erger nog: de teksten van die liedjes vind je op die sites : ( Hoe ik dat weet? Ik zocht pas naar dit schone lied:
Waar de blanke top der duinen
Afgezet met prikkkeldraad
En waar ied’re honderd meter
Een bord „Verboden Toegang” staat.
Juich ik aan ‘t vervuilde strand
Met een bekeuring in mijn rechterhand
Je komt dan op sites terecht waar je als beschaafde Nederlander niks te zoeken hebt.
Kortom: probeer niet de huidige ideeën af te beelden op de tijd voor de Tweede Wereldoorlog. Gaat niet werken.
Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Noorderhagen 54a Spaarbank Providentia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 10-08-1931.
A. Brands en Zonen Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 03-06-1935
Keppelerdijk Watersportpark Klein Zandvoort Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-07-1937
Wel eens geweest in de zomers '82,'83 en '84. Maar ik ben niet zo'n zwemmert dus zal zulk soort gelegenheden niet snel uit mezelf opzoeken.
- Pitr de Nerd
- Member
Ach ja. Klein Zandvoort. Jeugdherinnering. Het ziet er nu iets anders uit. Wat ik me ervan herinner is dat ik het water niet in wilde toen we er ooit met school naar toe gingen omdat de drollen in het water dreven. Het is volgens mij ergens begin 60er jaren gesloten vanwege de “hygiëne”, althans het gebrek er aan. Later is het heropend als het zwembad van de camping ernaast.
Eind 70er jaren trainden we daar met de duikvereniging (TYROS). Achter het zwembad lag een vijver waarin gevist werd, en iemand had de top van een angstig dure werphengel vastzitten onder water. Ik ben de lijn onder water gevolgd met ademlucht, en kwam bijna klem te zitten in een ouderwets fornuis wat daar onder water lag. Want “visibility zero”. Maar ik heb de top wel gevonden. In die kachel
Pieter
Eind 70er jaren trainden we daar met de duikvereniging (TYROS). Achter het zwembad lag een vijver waarin gevist werd, en iemand had de top van een angstig dure werphengel vastzitten onder water. Ik ben de lijn onder water gevolgd met ademlucht, en kwam bijna klem te zitten in een ouderwets fornuis wat daar onder water lag. Want “visibility zero”. Maar ik heb de top wel gevonden. In die kachel
Pieter
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Watersportpark Smulders Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-09-1934.
Ik dacht dat Heddendorp alleen een supermarkt had aan de Usselerweg onder de naam Hedo, maar volgens deze advertentie uit het jaar 1934 werd er aan de Usselerweg door B.J. Heddendorp ook bedrijfskleding verkocht. Usselerweg B.J. Heddendorp Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 17-04-1934.
- Bijlagen
-
- Usselerweg B.J. Heddendorp Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 17-04-1934..jpg (68.43 KiB) 10340 keer bekeken
-
- Usselerweg hoek Dr. Kosterstraat HEDO 1956.jpg (48.46 KiB) 10379 keer bekeken
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Nee het was niet een Supermarkt maar een warenhuis, ook kleding pannen en potten en kinderwagens.
Later was dat de zelfbediening Simon de Wit. Het woord zelfbediening is niet meer bekend onder de jeugd.
Later was dat de zelfbediening Simon de Wit. Het woord zelfbediening is niet meer bekend onder de jeugd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Ook aan de overkant op Usselerweg 53 was er zo'n warenhuis, genaamd "De Condor".enschedeinansichten schreef:Nee het was niet een Supermarkt maar een warenhuis, ook kleding pannen en potten en kinderwagens.
- Bijlagen
-
- Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-10-1928.jpg (31.86 KiB) 10330 keer bekeken
-
- Usselerweg 53 De Condor Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 26-11-1932.jpg (43.32 KiB) 10330 keer bekeken
-
- Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 14-08-1930..jpg (37.91 KiB) 10330 keer bekeken
-
- Usselerweg 53 DE CONDOR. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 12-08-1927..jpg (44.41 KiB) 10330 keer bekeken
Zuiderhagen 79 Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf GEB Advertentie. Het vrije volk. Amsterdam, 02-08-1945
Kalanderstraat 7 .t Pijpenhuis Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-11-1939
- Bijlagen
-
- Kalanderstraat 7 .t Pijpenhuis Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-11-1939.jpg (32.44 KiB) 10301 keer bekeken
Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932.
- Bijlagen
-
- Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932..jpg (54.49 KiB) 10283 keer bekeken
- Pitr de Nerd
- Member
Mooie vondst, Arie! Die dingen zijn maar twee jaar gemaakt, 98cc tweetakt eencilinder. Voor de prijs die ze vragen krijg je nu niet eens een achterspatbord van zo’n ding.Arie schreef:Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932.
Die prijs is trouwens aardig hoog, in Engeland was de nieuwprijs volgens mij 15 guineas, iets meer dan honderd gulden of daaromtrent.
Pieter
- Pitr de Nerd
- Member
Ik vond nog een Engelse advertentie van zo'n motorfiets:
Pieter"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"