Ik ben vanmiddag maar even zo vrij geweest om het Koningsplein te 'inspecteren'. Hoewel ik het mooi geworden vind, denk ik dat het plein het beoogde doel niet gaat verwezenlijken. Ook vind ik dat er vreemde keuzes zijn gemaakt.
In berichten wordt gesteld dat het Koningsplein gemiddeld 15.000 bezoekers per dag te verwerken krijgt. Ik betwijfel of dat aantal ooit gehaald gaat worden. Immers, de parkeergarage is ondergronds verbonden met het ziekenhuis. Waarom zou iemand er dan voor kiezen om over het plein heen te gaan?
De tunnel van de parkeergarage naar het ziekenhuis is goed gelukt. Dit ziet er erg mooi uit (zie hieronder). Wel ben ik erg benieuwd of mensen met bijvoorbeeld een rollator van het rolpad gebruik kunnen maken.
De tafels die op de foto staan (rechts), staan er ter gelegenheid van de opening die vanavond plaatsvindt. Deze zullen er normaal niet staan waardoor mensen, die niet van het rolpad willen/kunnen gebruikmaken, ook zelf kunnen lopen. De afstand vanaf de parkeergarage naar het ziekenhuis is dan wel fors.
Na het rolpad kan worden gekozen voor de roltrap of de lift omhoog naar het ziekenhuis.
De gekleurde verlichting die in de tunnel wordt gebruikt geeft het geheel een moderne en luxe uitstraling.
Over het plein ben ik niet onverdeeld positief. Zoals eerder al besproken zijn de achterkanten van de kunstwerken niet mooi (mijn mening). In het filmpje van kunstuur legt de kunstenaar uit dat hij er bewust voor heeft gekozen om de achterkanten te laten verroesten. We mogen dus aannemen dat hieraan niks meer zal gebeuren (tenzij Daniëlla ervoor kiest om de achterkanten te schilderen

).
Uit praktisch oogpunt is het het meest aannemelijk dat het plein voornamelijk vanuit het ziekenhuis zal worden benaderd. Immers, vanuit de parkeergarage kan je direct via de tunnel naar het ziekenhuis. Mocht je hierna besluiten om even naar buiten te gaan (eventueel samen met de patiënt), dan is dit plein de enige mogelijkheid. Het plein zal dan worden benaderd vanuit de hoofdingang, welke bovengronds is. Vanuit de bovengrondse ingang van het ziekenhuis kijk je (deels) tegen de (lelijke) achterkanten van de kunstwerken aan. Eenmaal plaatsgenomen op het (nu nog) kale plein, wordt je aan drie kanten door verkeer omringd. Het plein is te klein om de bezoeker te af te schermen van dit verkeer. Met name de voorbij rijdende (optrekkende) bussen zullen met hun lawaai en uitlaatgassen voor een enigszins oncomfortabele sfeer op het plein gaan zorgen. Naar mijn mening kan dit eenvoudig worden opgelost door de straat tussen het Koningsplein en het gebouw van Ten Hag af te sluiten en dit gebied bij het plein te betrekken.

Al met al denk ik dat het een redelijk mooi plein(tje) is geworden, waar men helaas kansen heeft laten liggen. Door zowel een uitgang (van de parkeergarage) op het plein als in het ziekenhuis (met rolpad) te maken heeft men in mijn optiek onnodig veel geld uitgegeven. Daarnaast is het afwachten of de kunstwerken 'mooi oud' worden. Mocht dit niet zo zijn, dan is het te hopen dat de gemeente een budget heeft gereserveerd om de kunstwerken te kunnen herstellen. Het wachten is op de beplanting van het plein om een definitief oordeel te kunnen vellen.