Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Arie
Member
Member

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
enschedeinansichten schreef:Ja zeker.
Klopt dit wel? Volgens mij is in de jaren 50 de huidige Burgemeester van Veenlaan aangelegd en liep de Broekheurneweg buiten de Singel toch iets anders dan de B van Veenlaan. De wethouder Elhorststraat was de voortzetting van de Broekheurneweg en die liep verder over het huidige winkelcentrum Boswinkel en daarna paralel aan de van Veenlaan. Zoals er na het Esso tankstation nog steeds een paralelweg loopt, nl de Wethouder Gerbertstraat en een vervolg over de Noordoostpolderstraat. Wellicht is er een kaart van die mijn bewering ontkracht.
Heeft iemand die plattegrond van de oude Broekheurnerweg. Ik ben ook wel benieuwd hoe die vroeger liep.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Dit staat in het straatnamenoverzicht, zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00148/

Broekheurnerweg

Toelichting
Naar buurtschap "Broekheurne"

Beschrijving
Van de Haaksbergerstraat in z.w.-richting tot de Getfertsingel.

Geschiedenis
Naar de buurtschap "Broekheurne" (27 april 1899 voormalig Enschede, gewijzigd 29 mei 1936, 16 maart 1959, 15 oktober 1962 en 11 oktober 1965). Op 29 mei 1936 is in de voormalige gemeente Lonneker gelegen Broekheurnerweg tot de Geessinkweg bij deze weg gevoegd (oude benaming Ypkemeulenweg). Volgens het besluit van 16 maart 1959 is de Broekheurneweg in drie gedeelten uiteengevallen: het eerste gedeelte heeft deze naam behouden en is doorgetrokken tot de Europalaan, het tweede gedeelte heet Wethouder Gerbertstraat en het derde gedeelte maakt deel uit van de Burgemeester M. van Veenlaan
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Dit was dus vroeger de Broekheurnerweg?
Bijlagen
Burg. M. van Veenlaan 316. sept. 1981.jpg
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

De oude Broekheurnerweg nu Burg. M. van Veenlaan
Bijlagen
Burg. M. van Veenlaan Kruispunt met Beneluxlaan en de Overijsellaan.En het Esso tankstation..jpg
Burg. M. van Veenlaan sept. 1981 Gezien richting stad.jpg
Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd »

Even m’n kaarten opgezocht. Het eerste plaatje is de situatie van 1953, kadasterkaart 1955. En op de site van de shsel vond ik dit:
De Broekheurnerweg was een doorgaande weg vanaf de Haaksbergerstraat met een grote bocht en daarnaar iets rond lopend en vervolgens praktisch recht doorlopend naar (Tuindorp-Broekheurne en buurtschap Broekheurne 27 april 1899),tot aan de Geessinkweg. Men kon Oosterveld- bruninkshoek-.Broekheurne-Usselerveen-Buurse bereiken.
1955.jpg
1955.jpg (66.5 KiB) 7148 keer bekeken
Dat is op die 1955 kaart de “slinger” links van het midden. De andere kaart is van 1965, situatie 1964. Boswinkel staat er op, Wesselerbrink nog niet.
1965.jpg
1965.jpg (78.71 KiB) 7148 keer bekeken
De slinger is er nog steeds, maar is niet de van Veen laan. De weg loopt zoals je zegt deels parallel met de van Veen laan. Kijk ik op de huidige Streetview dan zie ik dat die wegen wethouder Gerbertstraat en wethouder Elhorststraat heten. Alleen het stukje tussen de singel en de Haaksbergerstraat heet nog Broekheurnerweg, maar dat weet jij ook.

Weet niet of het duidelijk is. Zo nee, dan stop het maar in het vierkant archief :P

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Dan was mijn veronderstelling helemaal juist :-) vanaf de Zuiderstraat de nieuwe B. van Veenlaan tot even voorbij het Esso tankstation waar de laan paralel loopt aan de oude Broekheurneweg. Min herinnering gaat vanaf het fietszitje aan het stuur voorop bij mijn vader in het begin van de jaren 50. Om de een of andere reden fietste hij bij een tourritje altijd vaste routes en bij het huidige tuindorp Broekheurne was je al ver buiten de stad.Ik weet nog dat kennissen van mijn ouders een zomerhuisje hadden gehuurd aan de Buurserstraat. "Halfweg Buurse " zoals het heette, het was waar nu Heron autonaterialen zit. Daar stonden en staan drie huisjes naast, waarvan 1 met een vijvertje er voor en tuinkabouters. Daar hield men vakantie.
Laatst gewijzigd door Hendrik op zo mar 01, 2015 5:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat sas as dós was kaans.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Dan was mijn veronderstelling helemaal juist :-) vanaf de Zuiderstraat de nieuwe B. van Veenlaan tot even voorbij het Esso tankstation waar de laan paralel loopt aan de oude Broekheurneweg. Min herinnering gaat vanaf het fietszitje aan het stuur voorop bij mijn vader in het begin van de jaren 50. Om de een of andere reden fietste hij bij een tourritje altijd vaste routes en bij het huidige tuindorp Broekheurne was je al ver buiten de stad.Ik weet nog dat kennissen van mijn ouders een zomerhuisje haden gehuurd aan de Buurserstraat. "Halfweg Buurse " zoals het heette, het was waar nu Heron autonaterialen zit. Daar stonden en staan drie huisjes naast, waarvan 1 met een vijvertje er voor en tuinkabouters. Daar hield men vakantie.
Nooit geweten dat daar ook nog een korte een hunebed is geweest :D
Bijlagen
Buurserstraat 1972 Een kunstmatig Hunebed in de wijk Stroinkslanden.jpg
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Zijn vast opgebaggerd bij het graven van de vijver ter plaatse.
Wat sas as dós was kaans.
Peter.h
Member
Member

Bericht door Peter.h »

Die liggen er nu nog.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Peter.h schreef:Die liggen er nu nog.
Ik zal er de volgende op letten en een foto van maken.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Een nieuwe raadplaat. Waar is dit?
Bijlagen
raad de plek.jpg
enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten »

Geesinkweg ingang Udi. Uitspanning Door Inspanning, Uitsluitend Drentse Idioten :lol:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Geesinkweg ingang Udi. Uitspanning Door Inspanning, Uitsluitend Drentse Idioten :lol:
Dat is juist :okay: Een foto van Geessinkweg met zicht op sportvelden in het jaar 1979.
Bijlagen
Geessinkweg 29-11-1979 Vogelvluchtopname met zicht op sportvelden.jpg
Rene
Member
Member

Bericht door Rene »

1979, Met een hele koude winter. Laagst gemeten toen in Nederland was -20 graden.
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Het wordt weer eens tijd voor een zoekplaatje. Is er ook iets over dit bedrijf te vermelden?
Bijlagen
raad.jpg
hans
Member
Member

Bericht door hans »

yep , het is er niet meer ?
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Langs het Zuiderspoor?
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Langs het Zuiderspoor?
Niet langs het Zuiderspoor. Het pand is er niet meer, het spoor nog wel.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Dan moet het de plek zijn waar nu Menzis staat, of ....de Stichting 55+, de kant van het spoor op de Meubelboulevard.
Tja, ik moet natuurlijk kiezen.... ik moet nog even denken en vergelijken. Want die toren staat er ook niet voor niks.
Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan »

Nee.... dichterbij de Oldenzaalsestraat.
Plaats reactie