Spoorlijnen Twente
- Pitr de Nerd
- Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
- Locatie: Almelo
Re: Spoorlijnen Twente
Deze is voor Arie. Die vroeg of er nog een foto was van de halte Rembrandtlaan van de MBS. Jawel:
Edit: het afbuigspoor rechts is naar de binnenhaven, waar het spoortje achter de wissel links naartoe gaat weet ik ook niet. Weer zoiets wat nergens gedocumenteerd staat. Grrrrr. Kan ik weer gaan zoeken om mijn verhaal aan te passen.
Edit2: ik heb zojuist een Google Imagesearch gedaan, twee verwijzingen, en allebei de pagina's bestaan niet meer. Het copyrightverhaal loopt dus dood.
Pitr
Links op de foto zie je het Ichthus, tussen de school en de loc zie je de bungalow van mijn ouders, de schoorsteen met TV-antenne. en rechts zie je de 110kV leiding. De Rembrandtlaan loopt net voor de hoogspanningsmast. Foto had mijn zwager nog liggen, uit 1972 net voordat mijn zus en hij getrouwd zijn. Hij heeft de foto van iemand gekregen ooit, dus hoe de copyrights zijn weet ik niet. De scan is door mijn zwager gedaan, groter dan dit krijg ik 'm niet, helaas.Edit: het afbuigspoor rechts is naar de binnenhaven, waar het spoortje achter de wissel links naartoe gaat weet ik ook niet. Weer zoiets wat nergens gedocumenteerd staat. Grrrrr. Kan ik weer gaan zoeken om mijn verhaal aan te passen.
Edit2: ik heb zojuist een Google Imagesearch gedaan, twee verwijzingen, en allebei de pagina's bestaan niet meer. Het copyrightverhaal loopt dus dood.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Re: Spoorlijnen Twente
Zo blijf je bezig Pitr.
Bedankt voor deze foto. Weer een stukje herinnering terug hoe de situatie daar vroeger was. Ben ook nog benieuwd of je een foto hebt van het straatje waaraan papiergroothandel Jac. Vromen lag. Net zoals Veteraan brachten wij vroeger in de paasvakantie daarheen oud papier en wat oude kleding in de hoop wat geld bij elkaar te krijgen voor de paaskermis. We huurden dan daarvoor een bakfiets bij het ijzerwarenwinkeltje van Ezendam dat toen nog aan de Dennenweg zat. Meestal konden we van de opbrengst van het papier, karton en kleding nog net de huur van de bakfiets betalen en hielden dan nog wat over voor de kermis. Bij dat ijzerwarenwinkeltje van Ezendam werden ook wel eens van die stalen krammetjes gekocht om dat met een elastiekje af te schieten. Ja vroeger werd er inderdaad ook veel kwajongensstreken uitgehaald waarvan de ouders niets wisten.

- Pitr de Nerd
- Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
- Locatie: Almelo
Re: Spoorlijnen Twente
Ach Arie, wanneer je met pensioen bent heb je toch alle tijd?Arie schreef:Zo blijf je bezig Pitr.Bedankt voor deze foto. Weer een stukje herinnering terug hoe de situatie daar vroeger was. Ben ook nog benieuwd of je een foto hebt van het straatje waaraan papiergroothandel Jac. Vromen lag. <knip>

Ik zal eens vragen naar die vromen/jochemsweg plaat, misschien is die er. ik heb ook nog een broer in het westen die alles bewaard heeft, misschien heeft die nog iets.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Re: Spoorlijnen Twente
Ja die is ook mooi Spruwel.

Re: Spoorlijnen Twente
Als het spoor rechts naar de haven gaat, gaat het dan links niet richting zuid?Pitr de Nerd schreef:Edit: het afbuigspoor rechts is naar de binnenhaven, waar het spoortje achter de wissel links naartoe gaat weet ik ook niet. Weer zoiets wat nergens gedocumenteerd staat. Grrrrr. Kan ik weer gaan zoeken om mijn verhaal aan te passen.
En de trein komt vanuit de richting boekelo?
- Pitr de Nerd
- Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
- Locatie: Almelo
Re: Spoorlijnen Twente
Je hebt gelijk! Voor mijn herinnering lag die kruising veel verder naar het oosten, maar die aftakking naar de Binnenhaven is net ongeveer in die tijd verlegd. Die kwam eerst uit de richting Boekelo. In 1975 is de lijn naar Zuid opgeheven en volgens mij in 1978 weggehaald.Spruwel schreef: Als het spoor rechts naar de haven gaat, gaat het dan links niet richting zuid?
En de trein komt vanuit de richting boekelo?
Bedankt.
Trouwens, vraagje: hoe heb jij die foto zo snel gevonden? ik heb een imagesearch gedaan en daar kwam niet bruikbaars op terug...
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Re: Spoorlijnen Twente
Eigenlijk was ik aan het zoeken naar een kaart om een beeld te krijgen van de locatie, toen heb ik rembrandtlaan enschede en daar kwam toevallig ook deze foto tevoorschijn.
Touwens, bij de dode links zou je nog kunnen proberen de originele url bij archive.org in te tikken.
Touwens, bij de dode links zou je nog kunnen proberen de originele url bij archive.org in te tikken.
- Pitr de Nerd
- Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
- Locatie: Almelo
Re: Spoorlijnen Twente
De lokatie van die foto is veel meer richting de wethouder Nijhuisstraat. de hoogspanningsmast op de achtergrond is een hoekmast, en die staat vlak bij de Nijhuisstraat. De kabel gaat daar richting de kop van de handelskade, en later noordelijk van de spoorlijn weer naar het oosten. De spoorovergang zou dan die in de Nijhuisstraat zijn.Arie schreef:Ja die is ook mooi Spruwel.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- Pitr de Nerd
- Member
- Berichten: 376
- Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
- Locatie: Almelo
Re: Spoorlijnen Twente
Bedankt. Dat van die Wayback machine had ik zelf kunnen bedenken. Ik heb die knakker van die foto een mail gestuurd of hij de eigenaar is. En of ik 'm mag plaatsen. Want als ik link dan ben ik afhankelijk van hun site. We wachten af...Spruwel schreef:Eigenlijk was ik aan het zoeken naar een kaart om een beeld te krijgen van de locatie, toen heb ik rembrandtlaan enschede en daar kwam toevallig ook deze foto tevoorschijn.
Touwens, bij de dode links zou je nog kunnen proberen de originele url bij archive.org in te tikken.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Spoorlijnen Twente
ENSCHEDE - Treinreizigers tussen Enschede en Münster dreigen de dupe te worden van het succes van de grensoverschrijdende spoorlijn. Door overvolle treinen komt er een voor Nederlands spoort onbruikbaar alternatief.
De directe verbinding zonder overstap in Gronau verdwijnt als de Deutsche Bahn (DB) na testritten definitief kiest voor dubbeldekkers. Die zijn ongeschikt voor het Nederlandse deel van het spoor. De perrons in Glanerbrug en Eschmarke zijn te kort. En daarmee zou de rechtstreekse verbinding verdwijnen. Tot zorgen en verdriet van D66-raadslid Gertjan Tillema. Hij vraagt B en W in gesprek te gaan met alle partijen om dit scenario voor deze internationale treinverbinding te voorkomen. "Ik wil een visie hoe het verder moet met deze spoorlijn."
Tillema vreest dat de aantrekkelijkheid van de spoorverbinding voor een deel wegvalt als overstappen in Gronau standaard wordt. "We moeten juist grensbarrières wegnemen, niet opwerpen."
Probleem is de sterke groei van het aantal passagiers, vooral op het Duitse deel van de lijn. Tillema wil weten of dat de tekorte perrons de enige knelpunten zijn en of er andere technische belemmeringen zijn.
Bron:T.C.Tubantia
De directe verbinding zonder overstap in Gronau verdwijnt als de Deutsche Bahn (DB) na testritten definitief kiest voor dubbeldekkers. Die zijn ongeschikt voor het Nederlandse deel van het spoor. De perrons in Glanerbrug en Eschmarke zijn te kort. En daarmee zou de rechtstreekse verbinding verdwijnen. Tot zorgen en verdriet van D66-raadslid Gertjan Tillema. Hij vraagt B en W in gesprek te gaan met alle partijen om dit scenario voor deze internationale treinverbinding te voorkomen. "Ik wil een visie hoe het verder moet met deze spoorlijn."
Tillema vreest dat de aantrekkelijkheid van de spoorverbinding voor een deel wegvalt als overstappen in Gronau standaard wordt. "We moeten juist grensbarrières wegnemen, niet opwerpen."
Probleem is de sterke groei van het aantal passagiers, vooral op het Duitse deel van de lijn. Tillema wil weten of dat de tekorte perrons de enige knelpunten zijn en of er andere technische belemmeringen zijn.
Bron:T.C.Tubantia
-
- Member
- Berichten: 1710
- Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
- Locatie: Enschede
Re: Spoorlijnen Twente
Ik denk dat het spoor zelf er ook niet voor gemaakt is, want het spoor is voor light rail treinen gemaakt. De betonbielzen liggen verder uit elkaar. Ik hoop wel dat ook hier snel dubbeldekkers komen te rijden, want ik vind dat wel mooi om te zien.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1299
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Spoorlijnen Twente
Is een dubbeldekker dan ook geen light rail trein? En zo ja dan versneld elektrificeren zou ik zeggen.twekkelerveld schreef:Ik denk dat het spoor zelf er ook niet voor gemaakt is, want het spoor is voor light rail treinen gemaakt. De betonbielzen liggen verder uit elkaar. Ik hoop wel dat ook hier snel dubbeldekkers komen te rijden, want ik vind dat wel mooi om te zien.
Een goed begin heeft geen einde
Re: Spoorlijnen Twente
Op de spoorkaart van Prorail staat de lijn van Enschede naar Gronau niet als lightrail-lijn.
De Deutsche Bahn wil gaan rijden met dubbeldekkers getrokken en geduwd door een diesellocomotief (BR 218). Op 23 april van dit jaar vond een testrit plaats waarvan je hier een berichtje en de foto's vindt.
Electrificatie van het traject is een volgende stap, dat zal echter nog wel even duren.
Groeten, Frank
De Deutsche Bahn wil gaan rijden met dubbeldekkers getrokken en geduwd door een diesellocomotief (BR 218). Op 23 april van dit jaar vond een testrit plaats waarvan je hier een berichtje en de foto's vindt.
Electrificatie van het traject is een volgende stap, dat zal echter nog wel even duren.
Groeten, Frank
Re: Spoorlijnen Twente
Het treinstel van de Deutsche Bundesbahn in mei 1981 aan de Parallelweg bij de spoorwegovergang Oldenzaalsestraat
Re: Spoorlijnen Twente
Provincie zet in op volwaardige spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede
2 juli 2014
Er moet in Overijssel een volwaardige verbinding komen tussen Zwolle en Enschede, waarbij naast stoptreinen de hele dag ook treinen van Intercity-kwaliteit kunnen rijden. Dat vindt een meerderheid in Provinciale Staten van Overijssel.
De politiek spreekt niet uit wanneer die wens gerealiseerd moet zijn, maar volgens Daphne Dertien van GroenLinks is het goed om een 'stip op de horizon' te zetten. Wanneer zich kansen voordoen kan in de toekomst gewerkt worden om de snelle treinverbinding stap voor stap aan te leggen. “Voor de verbetering van de Rijksweg N35 tussen Zwolle en Twente ligt ook een dergelijke marsroute. Als het voor asfalt werkt, dan moeten we het ook zo voor het spoor aanpakken.”
Het plan is nu wel om de spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede te elektrificeren. In 2018 moet die operatie klaar zijn. Waarschijnlijk kunnen er dan ook al in de spits enkele intercitytreinen rijden.
Volgens PvdA-statenlid Dick Buursink mogen we best trotst in Overijssel zijn op de investeringen die in het spoor gedaan worden. De afgelopen jaren zijn volgens Buursink honderden miljoenen euro's uitgetrokken. Daarmee is Overijssel waarschijnlijk de grootste investeerder op het gebied van spoorinfrastructuur van alle provincies. Buursink noemt als voorbeeld van investeringen de aanleg van de Hanzelijn, de verbeteringen van de Vechtdallijn, de elektrificatie van het Kamperlijntje en het knooppunt Herfte dat voor 225 miljoen euro wordt aangepakt.
bron:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=193264
2 juli 2014
Er moet in Overijssel een volwaardige verbinding komen tussen Zwolle en Enschede, waarbij naast stoptreinen de hele dag ook treinen van Intercity-kwaliteit kunnen rijden. Dat vindt een meerderheid in Provinciale Staten van Overijssel.
De politiek spreekt niet uit wanneer die wens gerealiseerd moet zijn, maar volgens Daphne Dertien van GroenLinks is het goed om een 'stip op de horizon' te zetten. Wanneer zich kansen voordoen kan in de toekomst gewerkt worden om de snelle treinverbinding stap voor stap aan te leggen. “Voor de verbetering van de Rijksweg N35 tussen Zwolle en Twente ligt ook een dergelijke marsroute. Als het voor asfalt werkt, dan moeten we het ook zo voor het spoor aanpakken.”
Het plan is nu wel om de spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede te elektrificeren. In 2018 moet die operatie klaar zijn. Waarschijnlijk kunnen er dan ook al in de spits enkele intercitytreinen rijden.
Volgens PvdA-statenlid Dick Buursink mogen we best trotst in Overijssel zijn op de investeringen die in het spoor gedaan worden. De afgelopen jaren zijn volgens Buursink honderden miljoenen euro's uitgetrokken. Daarmee is Overijssel waarschijnlijk de grootste investeerder op het gebied van spoorinfrastructuur van alle provincies. Buursink noemt als voorbeeld van investeringen de aanleg van de Hanzelijn, de verbeteringen van de Vechtdallijn, de elektrificatie van het Kamperlijntje en het knooppunt Herfte dat voor 225 miljoen euro wordt aangepakt.
bron:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=193264
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Spoorlijnen Twente
Spoorlijn Zwolle-Wierden wordt voorzien van bovenleiding
VolkerRail gaat in opdracht van ProRail en provincie Overijssel het spoor tussen Zwolle en Wierden voorzien van een bovenleiding. De zogenoemde 'elektrificatie' van de spoorlijn begint dit najaar. Vanaf oktober zullen bussen worden ingezet om de treinreizigers te vervoeren. De werkzaamheden zijn pas medio 2017 gereed.
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden moet worden verhoogd zodat de bovenleiding er onder door kan.
Bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.
Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg over de Vechtdallijn.
De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de kosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
bron
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Spoorlijnen Twente
Ik hoop dat de bovenleiding ruimte biedt voor (gedeeltelijke) verdubbeling van het spoor. Een sneltrein naar Zwolle zou toch echt een pré zijn.
Re: Spoorlijnen Twente
Treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gegund aan Syntus
ZWOLLE - Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede te gunnen aan Syntus voor een periode van vijftien jaar. Dat is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in oktober 2014 is gestart en waarop in totaal drie offertes zijn ontvangen van Syntus, NS en Arriva. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.
Met de aanbesteding van beide trajecten zet de provincie Overijssel in op het verbeteren van de capaciteit, de stiptheid en de toegankelijkheid van het treinvervoer voor de reizigers.
Syntus gaat op beide trajecten met nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van ruime, comfortabele zitplekken, een gelijkvloerse instap, WIFI, stiltecoupe, stopcontacten in alle coupes en gehandicapten toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet.
Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.
Ombouwen beide spoortrajecten
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen.
Dit betekent dat in principe in december 2017 Syntus als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.
Elektrificatie beide lijnen
Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden.
Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
Extra station
De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Naast elektrificatie van het dertien kilometer lange treintraject komt er een extra station in de wijk Stadshagen.
Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen. Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de intercity’s en stoptreinen van de NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn.
bron: http://www.transport-online.nl/site/604 ... an-syntus/
ZWOLLE - Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede te gunnen aan Syntus voor een periode van vijftien jaar. Dat is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in oktober 2014 is gestart en waarop in totaal drie offertes zijn ontvangen van Syntus, NS en Arriva. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.
Met de aanbesteding van beide trajecten zet de provincie Overijssel in op het verbeteren van de capaciteit, de stiptheid en de toegankelijkheid van het treinvervoer voor de reizigers.
Syntus gaat op beide trajecten met nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van ruime, comfortabele zitplekken, een gelijkvloerse instap, WIFI, stiltecoupe, stopcontacten in alle coupes en gehandicapten toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet.
Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.
Ombouwen beide spoortrajecten
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen.
Dit betekent dat in principe in december 2017 Syntus als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.
Elektrificatie beide lijnen
Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden.
Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
Extra station
De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Naast elektrificatie van het dertien kilometer lange treintraject komt er een extra station in de wijk Stadshagen.
Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen. Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de intercity’s en stoptreinen van de NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn.
bron: http://www.transport-online.nl/site/604 ... an-syntus/
- Bijlagen
-
- syntus.png (10.47 KiB) 23066 keer bekeken
Re: Spoorlijnen Twente
Goed voor de reiziger! Jammer dat het nog even duurt voordat het zover is.