Enschede vroeger en nu
Re: Enschede vroeger en nu
Mijn moeder en oma haden het altijd over 'n Tuk als ze het over deze straat hadden. Waarom 'n Tuk? nou omdat een tuk (broekzak) doodloopt net als toen deze straat.
Wat sas as dós was kaans.
Borneostraat vroeger en nu.
bron foto vroeger: gemeentearchief
Fotonummer 008116
Titel Borneostraat
Beschrijving Zicht op de Hogere Handelsschool.
Collecties Fotoarchief Stadsarchief Enschede
Datering 1940
bron foto vroeger: gemeentearchief
Fotonummer 008116
Titel Borneostraat
Beschrijving Zicht op de Hogere Handelsschool.
Collecties Fotoarchief Stadsarchief Enschede
Datering 1940
- Pitr de Nerd
- Member
Foto is uit ongeveer 1970. Genomen vanaf de Bruggertstraat net westelijk van het Bonhoeffer (toen nog Ichthus) College. Met een 85 mm portretlens. Over de sportvelden van de school, over het spoor, over de Rembrandtlaan. De witte semibungalow stond op de hoek van de Rembrandtlaan en de H.ter Kuilestraat.
Op de achtergrond het gebouw van wat toen Sesam heette, en nu misschien nog. In ieder geval staat het aan de noordkant van het kanaal, net over de Handelskade en de watersportclub. Onder zoals het er nu uitziet op Streetview. Pitr
Op de achtergrond het gebouw van wat toen Sesam heette, en nu misschien nog. In ieder geval staat het aan de noordkant van het kanaal, net over de Handelskade en de watersportclub. Onder zoals het er nu uitziet op Streetview. Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
- Pitr de Nerd
- Member
Ook deze foto is uit ongeveer 1970. Genomen vanaf de Bruggertstraat net westelijk van het Bonhoeffer (toen nog Ichthus) College. Met een 85 mm portretlens. Over de sportvelden van de school, over het spoor, naar de hoek van de H. ter Kuilestraat en de Binnenhaven.
Op de achtergrond het gebouw van Wagener wat op de genoemde hoek staat. De gevel heeft nog dezelfde vorm. De “blokkendoos” op de achtergrond staat er niet meer, ik heb ‘m in ieder geval niet kunnen vinden. Het weer is blijkbaar heel helder, want je ziet een lijn van wat schoorstenen lijken op de achtergrond. Omdat er toen niets tussen lag moet dat haast het Twekkelerveld zijn. De toren die links boven de rest uitsteekt zou gebouw E&F op de THT kunnen zijn. De richtingen kloppen… Onder zoals het er nu uitziet op Streetview. Pitr
Op de achtergrond het gebouw van Wagener wat op de genoemde hoek staat. De gevel heeft nog dezelfde vorm. De “blokkendoos” op de achtergrond staat er niet meer, ik heb ‘m in ieder geval niet kunnen vinden. Het weer is blijkbaar heel helder, want je ziet een lijn van wat schoorstenen lijken op de achtergrond. Omdat er toen niets tussen lag moet dat haast het Twekkelerveld zijn. De toren die links boven de rest uitsteekt zou gebouw E&F op de THT kunnen zijn. De richtingen kloppen… Onder zoals het er nu uitziet op Streetview. Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Arie, op de foto uit de Borneostraat staat op de achtergrond de Christelijke Gereformeerde kerk. Die is op 22 februari 1944 door bommen is getroffen en uitgebrand. Begin Jaren later is op de hoek Brinkstraat Spelbergsweg de vervanger gebouwd. Waar jij kortgeleden de deuren van als raadplaatje plaatste.
Zie foto gemeentearchief :Fotonummer 008556Hendrik schreef:Arie, op de foto uit de Borneostraat staat op de achtergrond de Christelijke Gereformeerde kerk. Die is op 22 februari 1944 door bommen is getroffen en uitgebrand. Begin Jaren later is op de hoek Brinkstraat Spelbergsweg de vervanger gebouwd. Waar jij kortgeleden de deuren van als raadplaatje plaatste.
Lipperkerkstraat hoek Gronausestraat (nu Espoortstraat) vroeger en nu.
Haaksbergerstraat Usselo vroeger huis Gert Timmerman "Con Amper" toen (1972) en nu.
bron foto vroeger: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1595
bron foto vroeger: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1595
M,H. Tromplaan, vroeger Rembrandtlaan, met ingang Volkspark vroeger en nu.
bron foto vroeger: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1803
bron foto vroeger: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1803
Ziekenhuis MST vroeger RK ziekenhuis Stadsmaten vanuit de Emmastraat vroeger en nu.
bron foto vroeger: stadsarchief
bron foto vroeger: stadsarchief
Markt vanuit stadhuistoren met oude en nieuwe Jacobuskerk en vroegere villa Cromhoff op de hoek van de Markstraat.
Hier de Ribbeltsweg hoek Margrietstraat .
Op de oude foto links Schildkamp Hygiënische Slagerij en rechts Herenkapper Theo Phalplatz.
Ik woonde als kind wat verderop in de Ribbeltsweg .Ik kan mij nog herinneren dat we in de oorlog in de rij stonden bij schildkamp en dan kregen we een pannetje met iets dat op soep leek. Ook werden er wel een soort worsten uit gedeeld. Midden jaren 80 zijn deze woningen afgebroken en zijn ede anderen er voor in de plaats gekomen .Van 1989 tot 2001 heb ik gewoond in het huis met de klimroos tegen de muur .De foto is van 2000. Als kind op 75 en later op 57 dat gaf in het begin nog wel eens problemen.
Op de oude foto links Schildkamp Hygiënische Slagerij en rechts Herenkapper Theo Phalplatz.
Ik woonde als kind wat verderop in de Ribbeltsweg .Ik kan mij nog herinneren dat we in de oorlog in de rij stonden bij schildkamp en dan kregen we een pannetje met iets dat op soep leek. Ook werden er wel een soort worsten uit gedeeld. Midden jaren 80 zijn deze woningen afgebroken en zijn ede anderen er voor in de plaats gekomen .Van 1989 tot 2001 heb ik gewoond in het huis met de klimroos tegen de muur .De foto is van 2000. Als kind op 75 en later op 57 dat gaf in het begin nog wel eens problemen.
- Bijlagen
-
- 9.2 ribbeltsweg2000.jpg (124.06 KiB) 10203 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Kalanderstraat met steegje naar de Brinkstraat (vroeger) en nu naar de Oldenzaalsestraat.
bron foto vroeger gemeentearchief: beelddocument Documentnummer:000090
Beschrijving: Ingang steegje aan de Kalanderstraat.
Titel: Kalanderstraat
Plaats: Enschede
Straat: Kalanderstraat
Periode vanaf: 1/1/1944
Periode tot: 31/1/1944
bron foto vroeger gemeentearchief: beelddocument Documentnummer:000090
Beschrijving: Ingang steegje aan de Kalanderstraat.
Titel: Kalanderstraat
Plaats: Enschede
Straat: Kalanderstraat
Periode vanaf: 1/1/1944
Periode tot: 31/1/1944
Dit steegje in de Kalanderstraat liep vroeger naar het gymlokaal van Hercules Hebe en de 2e Ulo school aan de Brinkstraat.
Soms denk je dat je alle bewegende beelden van oud Enschede wel gezien hebt en dan komt er iets nieuws voorbij.
Enschede in 1920.
Enschede in 1920.
In één woord schitterend! Dit doet meer dan alle foto's die wij hier plaatsen.
- Vincent1971
- Member
Vooral dat tramritje...erg leuk om dat te zien.
Een goed begin heeft geen einde
Een schitterende film Vincent
Vooral de situatie rond het oude station wordt prachtig in beeld gebracht en is mij nu ook een stuk duidelijker geworden.

- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Dit is een prachtig document, je zou hem alleen vertraagd moeten zien want er komt zoveel moois in beeld. 

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.